2013-11-13, 03:52
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Advokaten har inte varit någon lysande stjärna i det här fallet. Märkligt är att åklagaren inte ha begärt mer utredning av alternativa gärningsmän. Hela den här soppan är djupt tragisk för alla inblandade.

Jag förstår inte hur man tänker när man säger att det inte skett en utredning kring MB. Faktum är ju att hela utredningen fokuserade mer på honom än på KJ.

Man hade span och utredning på KJ den 9,10, 11 och 12, det är 4 dagar. MB hade man huvudfokus på, inklusive span, den 13, 14,15,16,17,18 och den 19. Det är 7 dagar.

Det mest korrekta slutsatsen borde bli hur de kunde ha sån tunnelseende när det gäller MB så de glömde bort att utreda KJ.

När kroppsdelarna hittas så händer det saker, det påvisar därmed att VB inte bara var försvunnen utan även mördad. Då faller det sig naturligt att återigen blicka mot den man som man känner till var den sista som såg henne.

Men, släpper de bara MB då, nej, han pressas ändå i ett nytt förhör dagen efter att KJ grips och ytterligare ett nytt förhör ännu senare, trots att man hittat blodet i KJs bil. Slutsatsen blir att han ska utredas tills det inte finns minsta tvivel kring att han är inblandad.

Ni som påstår att det inte skett någon utredning kring MB, hur menar ni då och hur många alternativa GM får så här enormt mycket utredningstid i andra fall, där det inte funnits något som direkt talar mot den som utreds?
Citera
2013-11-13, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag förstår inte hur man tänker när man säger att det inte skett en utredning kring MB. Faktum är ju att hela utredningen fokuserade mer på honom än på KJ.

Man hade span och utredning på KJ den 9,10, 11 och 12, det är 4 dagar. MB hade man huvudfokus på, inklusive span, den 13, 14,15,16,17,18 och den 19. Det är 7 dagar.

Det mest korrekta slutsatsen borde bli hur de kunde ha sån tunnelseende när det gäller MB så de glömde bort att utreda KJ.

När kroppsdelarna hittas så händer det saker, det påvisar därmed att VB inte bara var försvunnen utan även mördad. Då faller det sig naturligt att återigen blicka mot den man som man känner till var den sista som såg henne.

Men, släpper de bara MB då, nej, han pressas ändå i ett nytt förhör dagen efter att KJ grips och ytterligare ett nytt förhör ännu senare, trots att man hittat blodet i KJs bil. Slutsatsen blir att han ska utredas tills det inte finns minsta tvivel kring att han är inblandad.

Ni som påstår att det inte skett någon utredning kring MB, hur menar ni då och hur många alternativa GM får så här enormt mycket utredningstid i andra fall, där det inte funnits något som direkt talar mot den som utreds?

Kan du bevisa att det skett en utredning av MB mer än dina egna ord? Var finner jag i så fall information kring utredning för MB?
Citera
2013-11-13, 03:58
Medlem
Citat:

Kan det vara möjligt att MB är en psykopat och klarar av att uppföra sig normalt vid ett förhör? Det krävs en psykopat för att utföra ett sådant mord. Vilket talar för att det mycket väl kan vara MB.

Har det skett husrannsakan hos MB? På hans restaurang? Har man kontrollerat bilar?
Citera
2013-11-13, 04:00
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamelbulle.
Kan du bevisa att det skett en utredning av MB mer än dina egna ord? Var finner jag i så fall information kring utredning för MB?

Har du inte följt rättegången, det är chefen för polisen insatsenhet som vittnade i rättegången om vilka åtgärder som var utförda. Han sa att de hade släppt KJ och från den 13:e hade de huvudfokus enbart på MB, fram tills dess kroppsdelarna hittades, alternativt dagen innan.

Informationen finner du i rapporteringen från NSD.
Citera
2013-11-13, 04:03
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Kan det vara möjligt att MB är en psykopat och klarar av att uppföra sig normalt vid ett förhör? Det krävs en psykopat för att utföra ett sådant mord. Vilket talar för att det mycket väl kan vara MB.

Har det skett husrannsakan hos MB? På hans restaurang? Har man kontrollerat bilar?

Nej, efter 7 dagars utredning och spaning så hade man inte fått fram något som helst som talade för at han är inblandad och därmed har de inte delgivit honom någon misstanke då¨det inte fanns någon grund för det.

Menar du att alla som kan uppföra sig i en rättegång är psykopater?
Citera
2013-11-13, 04:03
Medlem
Citat:
Har du inte följt rättegången, det är chefen för polisen insatsenhet som vittnade i rättegången om vilka åtgärder som var utförda. Han sa att de hade släppt KJ och från den 13:e hade de huvudfokus enbart på MB, fram tills dess kroppsdelarna hittades, alternativt dagen innan.

Informationen finner du i rapporteringen från NSD.

Och vad har de gjort när de hade span, hur kan de utesluta honom när det finns motiv till varför MB skulle kunna vara en möjlig mördare.

Och vad har han för koppling till polismannen i mordutredningen som han är vän med på en internetsida?
Citera
2013-11-13, 04:05
Medlem
Citat:
Nej, efter 7 dagars utredning och spaning så hade man inte fått fram något som helst som talade för at han är inblandad och därmed har de inte delgivit honom någon misstanke då¨det inte fanns någon grund för det.

Jag anser att det är märkligt att uppföra sig normalt om man blir misstänkt för ett mord. Speciellt om man inte har genomfört det. Jag kan bara tänka mig själv in i situationen.

Varför var hans restaurang stängd dagen efter V försvann?
Citera
2013-11-13, 04:07
Medlem
Citat:

Vad har hans fru för slags förklaring till att skriva offentligt på internet att hon vill att V ska vara död? Är man helt frisk om man skriver något sådant offentligt?
Citera
2013-11-13, 04:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Och vad har de gjort när de hade span, hur kan de utesluta honom när det finns motiv till varför MB skulle kunna vara en möjlig mördare.

Och vad har han för koppling till polismannen i mordutredningen som han är vän med på en internetsida?

Utredningen tillsammans med span visade att det inte fanns något som talade emot hans fullgoda alibi.

Motiv betyder ingenting när det inte, trots utredning, finns något annat som talar för hans inblandning.

Boden är ett litet samhälle med endast några 1000 tals invånare, 17 000 om jag inte minns fel, och att man råkar känna en polis, en journalist med flera i en sådan stad ser jag inte som märkligt.
Citera
2013-11-13, 04:13
Medlem
Citat:

Har man topsat? Tagit fingeravtryck? Har man gjort husrannsakan? NEJ!

Det som talar mot MB är hans sms kontakt kvällen för försvinnandet.
Har raderat just dessa sms.
Att det finns en motivbild.
Att han är våldsbenägen.
Har också ett selektivt minne
Har ett tunnt alibi
Har känt sig bevärad av VB:s stalking beteende.
Har i liknande situationer hotat med konsekvenser av mindre trevlig art.

Likväl som man har undersökt KJ borde man ha undersökt MB
Citera
2013-11-13, 04:18
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Jag anser att det är märkligt att uppföra sig normalt om man blir misstänkt för ett mord. Speciellt om man inte har genomfört det. Jag kan bara tänka mig själv in i situationen.

Varför var hans restaurang stängd dagen efter V försvann?

Nej, det är inte alls märkligt. Har man inget gjort och är man oskyldig så har man heller inget att vara nervös för heller.

Du har många frågor och drar även slutsatser kring MB, trots att du inte verkar en dugg påläst, och det är märkligt. Jag föreslår att du laddar ned FUP, söker i tråden och läser media så kommer du finna många svar på dina frågor, för de finns där redan.
Citera
2013-11-13, 04:29
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Har man topsat? Tagit fingeravtryck? Har man gjort husrannsakan? NEJ!

Har man hittat okänt DNA, som vi inte känner till, att matcha MBs DNA mot?

Han är inte delgiven misstanke, därav ingen husrannsakan. Hade du tyckt att det vore okej att polisen klev in hos dig och genomfört husrannsakan, trots att du inte var formellt misstänkt.

Är det en polisstat du är ute efter som kan användas för att trycka till och utsätta personer som det inte finns ens skälig misstanke mot, bara för att vissa inte gillar personerna?

Citat:
Det som talar mot MB är hans sms kontakt kvällen för försvinnandet.
Har raderat just dessa sms.
Att det finns en motivbild.
Att han är våldsbenägen.
Har också ett selektivt minne
Har ett tunnt alibi
Har känt sig bevärad av VB:s stalking beteende.
Har i liknande situationer hotat med konsekvenser av mindre trevlig art.
Inget, absolut inget i dina ovanstående punkter är ens i närheten av att påtala att han kan vara inblandad i mordet på VB. Dock kan hans motiv vara ett skäl för att han självklart ska utredas, men polisen hittade inget som talade för att han var inblandad.

Angående sms:en så fanns det fullt logiska förklaringar till hanteringen av dessa.

Saker som är generella kan inte ensamt utgöra besvärande omständigheter i en specifikt fall, det krävs mer än så.

Citat:
Likväl som man har undersökt KJ borde man ha undersökt MB

Min bedömning av den informatiom som framkommit så lade man mer utredningstid på MB än KJ, fram tills dess VB hittades, då var det andra parametrar som helt plötsligt fick en betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in