2013-11-12, 21:09
Medlem
Hej,

En bekant blev påkörd(backad) samtidigt som hon rullade sakta bakåt.

En snabb version är att min bekanta började backa sakta varpå en annan kvinna lägger i backen och snabbt backar rakt ut och således rakt in i min bekanta.

Efter uppgiftsbyten med mera så tar kvinnan på sig skulden och uppger till min bekanta att hon "Inte kollade så noga".

Nu berättar då min bekanta att även hon måste betala sin självrisk på ~1000:- eftersom de både var i rullning, vilket jag tycker låter lustigt. Om en person gör fel och orsakar ekonomisk skada, kan ju inte offret behöva betala för det. Låter mer naturligt om "gärningsmannen" får betala bådas självrisk isf?
Citera
2013-11-12, 21:25
Medlem
kimdah2002s avatar
Om båda backar utan att ha uppsikt bakåt så blir skulden troligen delad. Vem som tar på sig vad på olycksplatsen är ointressant det är försäkringsbolagen som gör bedömningen vem som varit vållande.
Citera
2013-11-12, 21:58
Medlem
miikoss avatar
Är inne på samma sak. Självrisken är en fråga för försäkringsbolagen(et).

De kommer att se att två fordon har backat ut att föraren inte har kollat noga. Att en backar sakta, skiftar inte det.

Efter som ingen stannade, så lär båda få betala självrisken på trafikförsäkringen.

Man kan ju vara nöjd att det enbart är 1 000 kr.
Citera
2013-11-13, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Om båda backar utan att ha uppsikt bakåt så blir skulden troligen delad. Vem som tar på sig vad på olycksplatsen är ointressant det är försäkringsbolagen som gör bedömningen vem som varit vållande.

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Är inne på samma sak. Självrisken är en fråga för försäkringsbolagen(et).

De kommer att se att två fordon har backat ut att föraren inte har kollat noga. Att en backar sakta, skiftar inte det.

Efter som ingen stannade, så lär båda få betala självrisken på trafikförsäkringen.

Man kan ju vara nöjd att det enbart är 1 000 kr.

Ledsen, otydlighet här.
Min bekanta backade långsamt ([b]STANNADE[/B). Det ska stå såhär i texten;

Min bekanta backade sakta, såg hur den andre la i backen och körde rakt ut. Bekanta stannade, blev därefter påkörd.

Fick fel info i början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in