2013-11-12, 20:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Svaret återfinns ovan.

Luddiga svar?!

Men om det var den 28/29e som LJ observerade något, kan inte KH sett M då i bilen ?

KH kommer ges stor trovärdighet tror jag i rätten, inget har ändrats gentemot henne från TR/HR om LJ observerade 28/29.
Citera
2013-11-12, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Varför förvrider du vittnesmålet ?

Jag tror rätten kommer ha en positiv bild av KHs vittnesmål, precis som i TR/HR. Hon är mycket tydlig & rättfram om vad som hänt.

Hur kan man få intrycket av att det är en kvinna när man nästan står stilla, kan KH har spillt kaffe tittar ner i knät och sen snabbt upp på föraren? Finns ju ingen annan förklaring, tror man sig ha sett en kvinna, så är det en kvinna eller man som ser ut som en kvinna, antingen är man säker på kvinna eller så är man inte, som vittnet är, det vill säga, vad för positivt kan det bidra till advokaten, som du säger?
Citera
2013-11-12, 20:53
Medlem
Citat:
Men om det var den 28/29e som LJ observerade något, kan inte KH sett M då i bilen ?

KH kommer ges stor trovärdighet tror jag i rätten, inget har ändrats gentemot henne från TR/HR om LJ observerade 28/29.

Vet vi EFTER rättegången.

SMS:ets uppenbara oäkthet kommer i vilket fall att ha en stark ställning vid rättegången.

HD:s resningsbeslut, 31.

"Vidare talar innehållet i det sms som sändes från Marina Johanssons mobiltelefon till Carina Johanssons den 28 juli kl. 14.21 för att det var någon annan än Marina Johansson som sände det och att det var en person som försökte dölja att Marina Johansson redan då var död."

Graverande...

En insider.
Citera
2013-11-12, 20:56
Bannlyst
Citat:
Att veta om den är uppgrävd, sådant pågår ju en tid, icke blott en dag, oftast icke blott en vecka, utan väsentligt längre, tarvar väl blott några nedtryckningar av tangenter på datorns tangentbord?

Vi tar ett, slumpmässigt, exempel och ser följande: "Nolhaga parkering byggs om och under tiden kan du nu parkera på Nolhagaskolans grusplan." Detta gäller slumpmässigt valda staden Alingsås.

Bevisar ett intet.

Den otroliga kyrkogårdshistorien motbevisas dock till ord, tanke, känsla och handling i FUP, den är helt atypisk för Fredrik...

Du kan inte sett vallningsfilmen, men ändå skall du uttala dig om omständigheter ?
Citera
2013-11-12, 21:02
Bannlyst
Citat:

SMS:ets uppenbara oäkthet kommer i vilket fall att ha en stark ställning vid rättegången.

"Vidare talar innehållet i det sms som sändes från Marina Johanssons mobiltelefon till Carina Johanssons den 28 juli kl. 14.21 för att det var någon annan än Marina Johansson som sände det och att det var en person som försökte dölja att Marina Johansson redan då var död."

Graverande...

En insider.

Det resonemanget utgår från LJs observation 27/28.
Om rätten istället anser att det är troligare att LJ sett något 28/29 så faller hela faddevippen med SMS och bankomat som döljande åtgärder.

En kedja är just en kedja. Den måste hålla hela vägen.

Har du hört det här
Citat:
Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det troligare att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli
Författare...
Citera
2013-11-12, 21:05
Medlem
Citat:
Du kan inte sett vallningsfilmen, men ändå skall du uttala dig om omständigheter ?

Nu hoppar du till förhastade slutsatser!

Hur vill du beskriva FS psyke?

Är han uppenbart kapabel till misshandel?

Kan han vara mer kapabel att döda än genomsnittsmänniskan?
Citera
2013-11-12, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Hur kan man få intrycket av att det är en kvinna när man nästan står stilla, kan KH har spillt kaffe tittar ner i knät och sen snabbt upp på föraren? Finns ju ingen annan förklaring, tror man sig ha sett en kvinna, så är det en kvinna eller man som ser ut som en kvinna, antingen är man säker på kvinna eller så är man inte, som vittnet är, det vill säga, vad för positivt kan det bidra till advokaten, som du säger?

Initial förhör innan manipulationen, tror du KH har ändrat sig till nya rättegången ?
Citat:
KH kan inte närmare beskriva föraren av bilen, men fick intrycket att det var en kvinna. Personen hade ljust rakt hår som var slarvigt uppsatt i en tofs baktill på huvudet.
KH har en svag minnesbild av att personen kan ha haft en skjorta som var öppen upptill.
Citera
2013-11-12, 21:11
Bannlyst
Citat:
Nu hoppar du till förhastade slutsatser!

Hur vill du beskriva FS psyke?

Är han uppenbart kapabel till misshandel?

Kan han vara mer kapabel att döda än genomsnittsmänniskan?

Varför snickesnackar du om vallningsfilmerna när du inte sett dem ?
Okunnigheten når nya höjdpunkter, det du kan kväda är om kapabel, sockor och psyke.

Läs på lite om fallet och kom tillbaka.
Citera
2013-11-12, 21:15
Medlem
Citat:

Graverande...

En insider.

Citat:
Det resonemanget utgår från LJs observation 27/28.

Resonemanget utgår från HD:s resningsresonemang på basis av att kroppen hittats och FS uppgifter om när han kom tillbaka:

"30. Som nyss har sagts är det numera klarlagt att Marina Johansson dog i sin säng och att någon undanskaffade kroppen i emballaget. Det är också klarlagt att någon dels försökte undanröja spår i Marina Johanssons sovrum, dels vidtog åtgärder i syfte att ge intryck av att hon hade rest bort. Om Marina Johansson har dödats och om gärningsmannen i så fall är någon annan än Fredrik Svensson måste det rimligen förutsätta, med hänsyn till vad Fredrik Svensson har berättat och vad som är känt om användningen av Marina Johanssons bankkort, dator och mobiltelefon, att det skedde någon gång efter det att Fredrik Svensson enligt egen uppgift lämnade hemmet strax före midnatt den 28 juli och innan han återvände på fönniddagen den 29 juli.

31. I utredningen fmns åtskilligt som talar emot detta. Sålunda har ingenting kommit fram om att Marina Johansson träffade någon under den aktuella tiden. Vidare talar innehållet i det sms som sändes från Marina Johanssons mobiltelefon till Carina Johanssons den 28 juli kl. 14.21 för att det var någon annan än Marina Johansson som sände det och att det var en person som försökte dölja att Marina Johansson redan då var död. Fredrik Svensson har vidare, enligt sin berättelse, inte sett några tecken på att Marina Johansson har avlidit i bostaden innan han återvände på tormiddagen den 29 juli. Härtill kommer dels de uppgifter som har lämnats av Svante Winkler och Jan Svensson och som tyder på att Marina Johanssons bil stod på pendlar* parkeringen redan den 28 juli, dels de uppgifter som har lämnats av Lennart Jonsson som i någon mån talar för att Marina Johanssons bil med hennes döda kropp fanns på Spekeröds rastplats redan natten till den 28 juli."

Men också SMS:et som sådant, dess innehåll, bedöms alltså ge stöd för att skickats av någon annan än Marina.

Och det finns inte någon annan att välja på än just FS...
Citera
2013-11-12, 21:15
Medlem
Citat:
Initial förhör innan manipulationen, tror du KH har ändrat sig till nya rättegången ?

Ja precis, läs mitt inlägg igen.
Vittnet är ju inte säker på att det va en kvinna, så frågan kvarstår vad för positivt kan det bidra för advokaten om att dra upp henne som vittne?

Varför ifrågasätter du inte detta vittne lika mycket som mannen som såg bagaget på rast platsen? För att han varit/är(?) missbrukare? Glöm inte att FS ÄR det med isf, men det är ju heeelt annat :P
Citera
2013-11-12, 21:18
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnjm... Jag har mest ägnat mig åt fegt passande när frågan har kommit upp, eftersom jag till stor del har undvikit den här tråden och dess synnerligen magsura stämning, och följaktligen inte är särskilt väl inläst på fallet - inte nu heller. Vad jag kan förstå, har jag, när jag har uttalat mig i ärendet, konsekvent påpekat hur svårt det är att få resning, men samtidigt hållit frågan om huruvida resning skulle medges öppen:

2011-12-18: https://www.flashback.org/sp34622483
2011-12-20: https://www.flashback.org/sp34655678
2012-04-20: https://www.flashback.org/sp36938489
2013-04-10: https://www.flashback.org/sp42879584

Det var väl mest detta inlägg av dig - #60035 - från 2013-04-10, 14:08 som jag tänkte på:

Citat:
I det här fallet har man en kropp, påträffad under omständigheter där det inte råder något tvivel om att den har blivit mördad. Det tror jag i det här fallet i sig inte räcker ensamt för resning när jag läser domarna. Men om man dessutom kan förete lite bättre bevisning för att den förmodade brottsplatsen verkligen är brottsplatsen, kan det möjligen räcka.

Meningar snarare, lite ryckta ur sammanhanget. Men ändå.
Citera
2013-11-12, 21:19
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Ja precis, läs mitt inlägg igen.
Vittnet är ju inte säker på att det va en kvinna, så frågan kvarstår vad för positivt kan det bidra för advokaten om att dra upp henne som vittne?

Varför ifrågasätter du inte detta vittne lika mycket som mannen som såg bagaget på rast platsen? För att han varit/är(?) missbrukare? Glöm inte att FS ÄR det med isf, men det är ju heeelt annat :P
KH kan iaf styrka tidpunkten för observationen, LJ vet inte ens vilken natt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in