2013-11-12, 19:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Angående att pappan hade koll på KJ...

Här är en sammanställning av aktiviteten dagarna mellan den 17-20:e som kan tjäna som utgångspunkt för diskussion. Hoppas den är lika kul att läsa som den var att sammanställa!
Jo, tack, den var lika rolig att granska som att sammanställa.

Mycket av det här beror på vem man ska tro på. Om man tror på pappan ser det ut så här:

"LUCKORNA"

Lucka 1. Lördagen den 18/5, kl 00:57 – kl 11:31:
Lucka på 10.5 timme
Mörkt: 22:12-02:41.
Fel. Han mekade med ett släp på fredagen och partade till 22:30, sedan åkte han hem till föräldrarna.
Citat:
Ursprungligen postat av NSD
Far och son hjälptes senare den 17 maj till med att meka med ett släp.
av Nils Johansson 15:55

- Men han skulle ut och "parta" den kvällen... Då åkte de ut till Alderssjön, en välkänd badplats i Boden... Jag åkte dit och tittade vad de hade för festligheter. Klockan 22.30 var jag där med min svåger och plockade hem min son.
av Nils Johansson 15:56
Sid 1289:
Citat:
[J] berättar att det var den 17 maj 2013, det var en fredag och de träffades för att fira att [J] fyller år den 18 maj. [K] körde henne, hennes nuvarande pojkvän [KP] och kompisen [MJ] ([M] är kompis till [J] och [K]). De åkte till Aldersjön utanför Boden, de kom dit på kvällen vid 18-19 tiden.

Lucka 2. Lördagen den 18/5, kl 17:37 – söndagen den 19/5, kl 02:49:
Lucka på 9 timmar
Mörkt: 22:17- 02:37.
Fel, han var hos föräldrarna på dagen och kvällen.
Citat:
De åker till föräldrahemmet. Dagen därpå åker 22-åringen för att delta i sök med Missing People.
av Nils Johansson 15:57

- När han kommer hem, så säger vi åt honom att duscha.. Då är det Eurovisionschlagerfinalen... Sönerna sitter och spelar dataspel, kommer ut och pratar... Vi sitter utanför och ser på schlagern...
av Nils Johansson 15:58
Eurovision Song Contest, finalen gick kl 21-00:15 http://www.tv.nu/arkiv/2013-05-18

Lucka 3. Söndagen 19/5, kl 02:50 – kl 11:53:
Lucka på 9 timmar
Solen gick upp 02:37.
Fel, han var i föräldrahemmet den natten.
Citat:
- Vi är hemma hela den kvällen, sonen är med oss... På natten vaknar jag till när han ska skjutsa XX... Han åker iväg, har bilen parkerad utanför... han kommer tillbaka en stund senare...
av Nils Johansson 15:59

Lucka 4. Söndagen den 19/5, kl 13:54 – måndagen 20/5, kl 04:26:
Lucka på 15 timmar
Mörkt 22:21-02:33.
Fel, KJ steg upp på morgonen hos föräldrarna. Han har alltså gått och lagt sig där.
Citat:
Söndag natt, dagen därpå, vaknar pappan av att 22-åringen åker iväg med bilen.
av Nils Johansson 16:00

- Jag ska bara köpa cigaretter, sa han. Det stämmer enligt ett kvitto...
av Nils Johansson 16:01

Lucka 5. Måndagen 20/5, kl 04.27- kl 07.01.
Lucka på 2.5 timme
Solen gick upp 02:33.
Citera
2013-11-12, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Nu har man dock haft kriminalteknikern i rättssalen som vittne och med den analysen som framkommit är det av samma typ, så det är alltså domstolen som avgör den biten.
Men att påstå att tejpen måste vara nedblodad rejält för att ha relevans är nonsens.
Tejpen har använts till att tejpa plastpåsen över huvudet enligt analys och slutsatsen, så det blir inte mycket blod av det direkt. Så några större blodbad kan man bortse ifrån.

Han gjorde en massa misstag trots att han diskuterat hur man mördar och röjer bevis en liten tid innan han mördade VB.

1. Det har ingen betydelse alls, utan är ett bevis av sorten "vid liket stod ett mjölkpaket och din kyl fanns ett mjölkpaket, alla mjölkpaket i Sverige är av Arlatyp".

2. Domstolen måste ju ha lite vett även om den givetvis kan tolka troll hur den vill även om det i det här fallet skulle vara riskfyllt då de skulle ge den tilltalade möjligheten att överklaga domen i ett senare skede. Det vore alltså imbecillt att använda sig av det beviset och det är ju faktiskt teknikers fel, helt att det är på det viset.

3. I ett hygienutrymme där tänder borstas, duschas, näsor snyts, hygien och bad utförs så kanske det inte är konstigt om det finns lite blod på en tejprulle. Trots allt skulle tex. en tejpad skada tejpas om efter dusch, rent logiskt, därefter framgår det inte av fupen, beskaffenhet och liknande varför man kan anta att om beskaffenheten var graverande så skulle det framgått av fupen.

4. Nej, det är tejpen på fyndplatsen som du talar om. I övrigt kan man ju undra varför någon skulle tejpa en plastpåse över huvudet på ett lik ifall det inte var avancerade sexlekar det handlade om? Rätta mig om jag har fel, men liket hade väl inte skador av betydelse på huvudet?

5. Återigen så är det där vittnesmål som kreerats just med avsikten att få KJ fälld, inte något annat. Säkerligen kan lika många vittnesmål skapas om att KJ ville rädda världsfreden, klimatet och segla i söderhavet också. Det är alltså inget som KJ kommer att fällas till ansvar för, utan helt enkelt garnityren på tårten i en beskrivning av hur mordet gick till. Sådan garnering kan polisen alltid skapa tom. utan att något mord begåtts, som vi alla vet.
Citera
2013-11-12, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Om KJ led av en allvarlig psykisk störning vid tidpunkten för mordet, borde inte hans bror märkt någon skillnad på KJ från när han senast såg han innan kvällen den 4/5?
Brodern såg KJ troligen strax efter att KJ begått ett mord. Vad jag läst verkade KJ som vanligt enligt brodern. KJ satt i soffan en stund. Om KJ drabbades av en plötslig allvarlig psykisk störning och inget märktes på han kanske denna störning inte var så plötslig. Mer ett "normaltillstånd" på han.
Agerar personer som får en plötslig psykisk störning vid mord som KJ gjorde när han såg sin bror? Som vanligt.

Det tror jag inte. Däremot tror jag det är snudd på legio än undantag att läkaren efter en P7 kryssar i just dom två rutorna, särskild vid ett grovt våldsbrott. Då blir det resultat av RPU som får visa hur läget är.
Citera
2013-11-12, 19:31
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det har ingen betydelse alls, utan är ett bevis av sorten "vid liket stod ett mjölkpaket och din kyl fanns ett mjölkpaket, alla mjölkpaket i Sverige är av Arlatyp".

2. Domstolen måste ju ha lite vett även om den givetvis kan tolka troll hur den vill även om det i det här fallet skulle vara riskfyllt då de skulle ge den tilltalade möjligheten att överklaga domen i ett senare skede. Det vore alltså imbecillt att använda sig av det beviset och det är ju faktiskt teknikers fel, helt att det är på det viset.

3. I ett hygienutrymme där tänder borstas, duschas, näsor snyts, hygien och bad utförs så kanske det inte är konstigt om det finns lite blod på en tejprulle. Trots allt skulle tex. en tejpad skada tejpas om efter dusch, rent logiskt, därefter framgår det inte av fupen, beskaffenhet och liknande varför man kan anta att om beskaffenheten var graverande så skulle det framgått av fupen.

4. Nej, det är tejpen på fyndplatsen som du talar om. I övrigt kan man ju undra varför någon skulle tejpa en plastpåse över huvudet på ett lik ifall det inte var avancerade sexlekar det handlade om? Rätta mig om jag har fel, men liket hade väl inte skador av betydelse på huvudet?

5. Återigen så är det där vittnesmål som kreerats just med avsikten att få KJ fälld, inte något annat. Säkerligen kan lika många vittnesmål skapas om att KJ ville rädda världsfreden, klimatet och segla i söderhavet också. Det är alltså inget som KJ kommer att fällas till ansvar för, utan helt enkelt garnityren på tårten i en beskrivning av hur mordet gick till. Sådan garnering kan polisen alltid skapa tom. utan att något mord begåtts, som vi alla vet.

Kommenterar bara det med plastpåsen och det är att när dom dödat och ska stycka så vill dom inte se offrets ansikte. Det är för jobbigt för dom. Så vid en traditionell styckning kapar dom huvudet först så är det mer avpersonifierat.
Du har din teori om tejp och jag har min helt grundad på hur en indiciekedja faller på plats. Så får vi se vad domstolen anser om tejprullen i badrummet, okej.

Så det faller sig naturligt att just en påse har varit över huvudet på offret med tejp runt. Annars finns det ingen anledning att hon hade tejp kvar i antal 10 i håret. Om man nu inte börjar fantisera fritt taget ur någon science fiction dvs. Men jag kan garantera dig att det rimliga är det som domstolen tar fasta vid inte det som är totalt orimligt.
Citera
2013-11-12, 19:31
Medlem
Druttentrudeluttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Fast nä. Du kan ju inte på fullaste allvar påstå att det idag har varit försvarets dag? Det är snarare så att KJ framstår som allt mer skyldig för var dag som går.

Ps. Jag vet att du trollar men det går inte att låta bli att kommentera dig ändå. Du verkar ju veta precis hur allt ligger till och att KJ är oskyldig. Varför berättar du bara inte det för polisen så man slipper riskera att döma en oskyldig?

Som jag sagt tidigare så är han troligtvis en anhörig som vill sprida dynga eller så är han på något sätt delaktig i brottet och är bajenödig att KJ skall lägga korten på bordet
Citera
2013-11-12, 19:38
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
Om KJ led av en allvarlig psykisk störning vid tidpunkten för mordet, borde inte hans bror märkt någon skillnad på KJ från när han senast såg han innan kvällen den 4/5?
Brodern såg KJ troligen strax efter att KJ begått ett mord. Vad jag läst verkade KJ som vanligt enligt brodern. KJ satt i soffan en stund. Om KJ drabbades av en plötslig allvarlig psykisk störning och inget märktes på han kanske denna störning inte var så plötslig. Mer ett "normaltillstånd" på han.
Agerar personer som får en plötslig psykisk störning vid mord som KJ gjorde när han såg sin bror? Som vanligt.

Det är just grejen med psykopater och psykiska störningar, att de sitter liksom inuti huvudet
Man kan ibland inte se det, psykopater luras, och duperar folk, saknar sympati/empati osv
Ofta begår dom inte mord, vilket är tur, annars kan dom fixa rätt mycket hemskt utan medlidande och känslor. Googla på psykopat får du se. Alla diagnoser kanske inte är ställda på KJ ännu.
Citera
2013-11-12, 19:43
Medlem
Citat:
Kommenterar bara det med plastpåsen och det är att när dom dödat och ska stycka så vill dom inte se offrets ansikte. Det är för jobbigt för dom. Så vid en traditionell styckning kapar dom huvudet först så är det mer avpersonifierat.

Du har din teori om tejp och jag har min helt grundad på hur en indiciekedja faller på plats. Så får vi se vad domstolen anser om tejprullen i badrummet, okej.

Så det faller sig naturligt att just en påse har varit över huvudet på offret med tejp runt. Annars finns det ingen anledning att hon hade tejp kvar i antal 10 i håret. Om man nu inte börjar fantisera fritt taget ur någon science fiction dvs. Men jag kan garantera dig att det rimliga är det som domstolen tar fasta vid inte det som är totalt orimligt.

1. Bra att du erkänner att jag har rätt i mina övriga punkter.

2. Det där låter som en sociologisk blufförklaring eller ett sätt att göra spökhistorier lite mer trovärdiga. Ifall du tittar på filmerna från youtube från Syrienkriget eller Afghanistan så verkar inte styckarna där ha några problem med att leka med vare sig lik eller kroppdelar, särskilt inte huvuden. Det leks med huvuden, det byggs pyramider och fotograferas.

3. Det vore ju onekligen intressant då hela indiciekedjan (förutom blodet i bagageluckan) mest framstår som lika trovärdigt som Thomas Qvick rättegången).

4. Jag tycker att det är du som fantiserar, förövrigt kan man ju undra varför gm tog tillvara en plastpåse men inte tejp på fyndplatsen, mycket mystiskt. Ännu mer mystisk är din inferens av tejp till annan tejprulle. Men det vore ju arketypiskt att skapa potentiella TQ fall för en domstol i den positionen så jag håller inte för säkert att du har fel, men jag tror att domstolen kommer att basera sin fällande dom enbart på blodet i bilen och inget annat.
Citera
2013-11-12, 19:44
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det verkar inte bättre.
Polisen spanade, enligt vittnesmålet, på MB fram till 19 maj, då bytte den spaningsobjekt. Ändå frågar polisen på sid 1004 vart MB och AN åkte 18 maj. Det förefaller som om polisen ljuger.
Eller så frågade de för att se hur ärlig han var? Ungefär som när de frågat KJ om saker de vetat svaret på redan.
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jaja, jag ger mig, de skulle kanske ha vattnet till att tvätta av ett par avkapade kvinnoben då.
Dock konstigt att han först säger att de var iväg till Lakaträsk, för att vid ett senare förhör säga att de jobbade.
Han jobbade mellan 18.30-22.30 den dagen, så han kan väl ha åkt till sin källvatten-håla innan?
Citat:
Ursprungligen postat av bolinda
I ett förhör med AN säger hon att hon skrev
som hon gjorde på Fb var för att hon var arg
på Mi*ke. Men det kan ju vara så också att hon misstänkte att Mi*ke gjort något allvarligt,
"eftersom han kanske inte var hemma den natten" AN kanske t.o.m är rädd att samma sak ska hända med henne som med VB. Samt att det är mycket som står på spel Firman, huset, jobben för AN och dottern mm.
Så AN anar att MB kan ha styckat VB och är rädd att han kan göra samma sak med henne. Så hon fortsätter dela hus med honom och är orolig att hennes dotter ska bli av med jobbet på styckmördarens resturang? Det låter logiskt...
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Idag skulle jag vilja veta varför pappan ringde KJ 04:26 den 20 maj. Det behöver inte alls betyda nåt misstänkt, men tidpunkten är udda minst sagt.
Jo även för en förälder som vill ha koll på sitt barn. Det känns lite som att de var oroliga att han hade med detta att göra och fick lite panik är de inte hade koll på var han fanns.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Delar inte ditt tycke. Jag ser det som ett övertramp, en gubbe som utnyttjat hennes dotter för sex, går fram och tar modern i händerna. Har han inte kladdat till det nog? Han kunde bockat på avstånd, respektfullt.
Det viktigaste är väl hur mamman uppfattade det och inte hur våra moraliska tankebanor går, och eftersom hon tog hans händer så tyder det väl på viss uppskattning?
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Är det någon som har sammanhanget kring psykiatrijournalerna klart för sig? Har åklagarsidan fått ut dessa, läst och hittat betydelsefull information som de nu ville åberopa? Eller har de inte haft sådan tillgång men begärde nu att de skulle förebringas rätten på ren chans i hopp om att träffa på något intressant?
Det handlade väl om journaler från Bup? Kan det finnas något i dom som kanske handlar om att KJ i yngre dagar har hotat någon med en kniv eller gjort något annat som är rejält över gränsen?
Citera
2013-11-12, 19:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nu har man dock haft kriminalteknikern i rättssalen som vittne och med den analysen som framkommit är det av samma typ, så det är alltså domstolen som avgör den biten.
Men att påstå att tejpen måste vara nedblodad rejält för att ha relevans är nonsens.
Tejpen har använts till att tejpa plastpåsen över huvudet enligt analys och slutsatsen, så det blir inte mycket blod av det direkt. Så några större blodbad kan man bortse ifrån.

Han gjorde en massa misstag trots att han diskuterat hur man mördar och röjer bevis en liten tid innan han mördade VB.

Nu kan jag inte hålla mig längre. Du harplar ur dig fruktansvärt mycket bajs, låter som en papegoja. Lägg av med att förpesta tråden med ditt kvalificerade skitprat.

Vem fan mer än du har sagt att påsen har tejpats över huvudet, fram med det på bordet nu eller håll käften, det är ett tips.

Ja, någon har sagt att tejpen kan ha använts till att tejpa en påse över huvudet, det är en obevisad hypotes, så ge dig nu.
Citera
2013-11-12, 19:56
Medlem
FUP-12s avatar
Nu tror jag du missförstod min sammanställning.

Jag hävdar inte - och har inte hävdat - att dessa fem luckor representerar annat än uppehåll i mobilaktiviteten. Det är dessa luckor jag talar om.

Jag har exempelvis inte sammanställt dessa luckor med vad som har framkommit i förhör med pappan idag, vilket du har gjort - på ett förtjänstfullt sätt får jag tillägga.

Vad gäller pappans trovärdighet, så är min utgångspunkt nog att han talar sanning angående aktiviteterna i hemmet (schlager, släp-mekande), med reservation för att han faktiskt har ett intresse av ge sin son ett alibi. Därigenom kan jag tycka att det är lite vanskligt att fylla ut luckorna med information från det hållet.

Andra aktiviteter (såsom festen vid Aldersjön och söket vid Hängbron) har jag naturligtvis inte ifrågasatt eftersom de även är bekräftade av ett flertal "utomstående" och får stöd av mobilmastningarna.

Sedan måste man nog påminna sig om vad det är för luckor som är intressanta i sammanhanget. De luckor som finns är tillräckligt många och tillräckligt långa för att KJ ska ha kunnat uträtta det som som frågan gäller.

Hur lång tid tar det egentligen att åka drygt 4.5 km ToR från föräldrahemmet till fyndplatsen och bära två avhuggna ben 165 meter?

Finns det utrymme för det? Definitivt!

Det är nästan så att jag själv skulle själv klara av att göra det i glappet mellan artistframträdandena och omröstningen i Melodifestivalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jo, tack, den var lika rolig att granska som att sammanställa.

Mycket av det här beror på vem man ska tro på. Om man tror på pappan ser det ut så här:

"LUCKORNA"

Lucka 1. Lördagen den 18/5, kl 00:57 – kl 11:31:
Lucka på 10.5 timme
Mörkt: 22:12-02:41.
Fel. Han mekade med ett släp på fredagen och partade till 22:30, sedan åkte han hem till föräldrarna.

Sid 1289:

Lucka 2. Lördagen den 18/5, kl 17:37 – söndagen den 19/5, kl 02:49:
Lucka på 9 timmar
Mörkt: 22:17- 02:37.
Fel, han var hos föräldrarna på dagen och kvällen.

Eurovision Song Contest, finalen gick kl 21-00:15 http://www.tv.nu/arkiv/2013-05-18

Lucka 3. Söndagen 19/5, kl 02:50 – kl 11:53:
Lucka på 9 timmar
Solen gick upp 02:37.
Fel, han var i föräldrahemmet den natten.

Lucka 4. Söndagen den 19/5, kl 13:54 – måndagen 20/5, kl 04:26:
Lucka på 15 timmar
Mörkt 22:21-02:33.
Fel, KJ steg upp på morgonen hos föräldrarna. Han har alltså gått och lagt sig där.

Lucka 5. Måndagen 20/5, kl 04.27- kl 07.01.
Lucka på 2.5 timme
Solen gick upp 02:33.
Citera
2013-11-12, 19:59
Medlem
Det har senaste dagarna koncentrerats till 17-19 maj om rörelser både MB och KJ, jag förstår inte riktigt varför fokus är på denna tidsrymd.

Om man lutar sig mot vittne 18 (19) maj med vovven promenerades i området, "kikat" in i byggnaden till vänster för att se om gamla armaturen var kvar som han minns sen "old time".
GM hade lång tid att både ändra och flytta offret och det har han gjort.

Han (vovve-vittnet) har varken i förhör eller i förhör TR med ett enda ord sagt hur han gått tillväga och ingen har ej heller frågat hur noggrant han tittade in, åklagare nöjer sig med tittade in och vittnet därmed är kass om benen finns där eller inte, försvaret frågar ej heller utan kommer i efterhand med vittnets "perifera seendet" borde ha sett benen.

Godmorgon, då borde de även sagt att det perifera seendet borde sett att den person som vandrade Lejonbacksvägen hade en gul kasse och "vita" skor, deras eget vittne.
Den damen (vittnet) har sett en kvinna gående, det är jag säker på men inte VB, synd att det inte kom ut som en sökning av polisen.. känner du igen dig.. kan polisen då avföra etc. men med tanke på andra missar från polisen så är det väl ett förbiseende.. eller jäkligt dålig organisation iaf i början av försvinnandet och då det övergår till människorov och om försvinnandet kan vara ett brott.
Verkar finnas bryggor att ta sig över mellan lokal/regional/riks polis då det brinner i knutarna.

Finns bara en bra vittnesuppgift att benen "ej" fanns där 10 maj och det är vittnet i fyhjulingsgänget som sökte den dagen/kvällen i området, jag har iaf inte funnit annat som styrker att det var tomt och då har jag undantagit åtalades vittnes uppgift om tomt ödehus.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2013-11-12, 20:02
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Nu tror jag du missförstod min sammanställning.

Jag hävdar inte - och har inte hävdat - att dessa fem luckor representerar annat än uppehåll i mobilaktiviteten. Det är dessa luckor jag talar om.

Jag har exempelvis inte sammanställt dessa luckor med vad som har framkommit i förhör med pappan idag, vilket du har gjort - på ett förtjänstfullt sätt får jag tillägga.

Vad gäller pappans trovärdighet, så är min utgångspunkt nog att han talar sanning angående aktiviteterna i hemmet (schlager, släp-mekande), med reservation för att han faktiskt har ett intresse av ge sin son ett alibi. Därigenom kan jag tycka att det är lite vanskligt att fylla ut luckorna med information från det hållet.

Andra aktiviteter (såsom festen vid Aldersjön och söket vid Hängbron) har jag naturligtvis inte ifrågasatt eftersom de även är bekräftade av ett flertal "utomstående" och får stöd av mobilmastningarna.

Sedan måste man nog påminna sig om vad det är för luckor som är intressanta i sammanhanget. De luckor som finns är tillräckligt många och tillräckligt långa för att KJ ska ha kunnat uträtta det som som frågan gäller.

Hur lång tid tar det egentligen att åka drygt 4.5 km ToR från föräldrahemmet till fyndplatsen och bära två avhuggna ben 165 meter?

Finns det utrymme för det? Definitivt!

Det är nästan så att jag själv skulle själv klara av att göra det i glappet mellan artistframträdandena och omröstningen i Melodifestivalen.
Det finns iaf inte den stora mängd stora luckor i tiden som ditt inlägg ger intryck av. Faktiskt tycks pappan, precis som han hävdar, ha haft god koll över sonen det veckoslutet, om han talar sanning. Jag håller med dig om att mellan de bra bidragen till ESC fanns det en uppsjö av tid, men pappan hade koll även då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in