2006-07-21, 19:00
Medlem
Då vi lever i en tid där islam/arab = terrorist. Tänkte jag att vi kunde ta en titt på de allra första terroristerna i mellan-östern. Nämligen sionisterna, jag skapar den här tråden av två skäl: dels så ska denna tråd fungera som en upplysning samt att jag även vill föra en allmän diskussion om terrorism och vad som gör att "viss" terrorism faller i glömska eller accepteras. Dessa dåd som Sternligan och andra terroristligor i Israel begått har tydligen glömts bort, vilket är märkligt, då de finns flera som försvarar sionisterna men skiter på sig så fort man nämner tokstollarna i Hizbollah eller Hamas. Man borde tycka att de ska kunna sin egen historia? En del av följande har jag tagit upp i en anna tråd men jag anser att detta kan tas upp igen.

Här är en väldigt kort sammanfattning av Stern-ligan och de viktigaste medlemmarna, samt lite info om mordet på Greve Folke Bernadotte.

Stern-Ligan: En av mellan-österns grymmaste terrorligor. Grundades av Avraham Stern då han hoppade av en annan judisk terrorgrupp vid namn Irgun. Stern hoppade av Irgun då han ansåg att Irgun inte var tillräckligt radikal och bildade då Sternligan, Stern-gang eller LEHI (Lohamei Herut Israel: israels frihetskämpar). Officiellt var Sternligans mål med sina terror attacker, representanter för araber och britter. De som dog var inte representanter eller några tjänstemän, utan vanliga civila (med undantag för Lord Moyne som blev mördad i Kairo). Mängder av civila skulle dö för Sternligans sak. *Tycker personligen att detta är i grund och botten samma resonemang som Israel kör med idag. "Terroristerna ska dö" säger man, men de enda man tar död på är oskyldiga civila.*

Hur fick Sternligan pengar till allt då? Som de simpla skurkar de var, så begick de bankrån, körde tidsvis med utpressning, kidnappning och fick även en hel del donationer.

Vilka andra var med i Sternligan? Jo bl a Nathan Yellin-Mor (var delaktig i mordet på Greve Folke Bernadotte) och Yitshak Shamir (var israels premiärminister vid två olika tillfällen). Stern och hans lakejer ansåg att det inte var nazi-tyskland som var judarnas riktiga fiende utan det var britterna. Så 1941 skickade Stern iväg ett brev till nazisterna och föreslog ett sammarbete. Nazi-tyskland och Sternligan skulle sammarbeta mot britterna och på detta sätt kunde man dessutom lösa europas "jude problem" dvs alla judar flyttade till det som sedan skulle bli israel. Britterna var judarnas sanna fiende, Hitler vara bara en antisemit sa man.

Mordet på Folke Bernadotte: Vår egen Greve Bernadotte var 1948 på order av FN skickad till Israel/palestina för att lösa den heta konflikten, men blev mördad i ett bakhåll. Mördarna och deras kumpaner blev snabbt arresterade och blev fällda för mordet, men underligt nog släpptes dessa söta farbröder en kort tid senare, och gavs även amnesti. Faktum är att alla ur Sternligan som misstänktes ha haft någon del överhuvudtaget med mordet på greven fick amnesti.

Och om ni undrar lite om hur Sternligan resonerade så är detta ett citat ur deras egen tidning He Khazit: "Varken judisk moral eller judisk tradition kan neka oss rätten att använda terrorn som vapen".

När Sternligan till slut upplöstes gick flera av de betydande medlemmarna med i Mossad, IDF eller så blev de invalda i Knesset.
Andra terrorligor som har varit stora i Israel är bl a Irgun som jag tidigare nämnt, och Haganah som sedan bytade namn till IDF (israeli defence force)
Den som vill läsa på, kan prova "Döden i Jerusalem" av Kati Marton, men även Yitshak Shamirs självbiografi kan vara av intresse.
Den som vill fylla på med VETTIG info får gärna göra detta! Inget trams.

Kommer inom en kort tid göra en kort sammanfattning om Hizbollah och Hamas med so stay tuned.

Edit: Lord Moyne
Citera
2006-07-21, 19:37
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Ok. Broderfolken semiter och hamiter har stor potential för att bli terrorister och man borde inte ha dem i möblerade rum, eller överhuvud taget i Sverige. Är det det du vill att vi skall säga?
Citera
2006-07-21, 19:41
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skylinx
Då vi lever i en tid där islam/arab = terrorist. Tänkte jag att vi kunde ta en titt på de allra första terroristerna i mellan-östern. Nämligen sionisterna, jag skapar den här tråden av två skäl: dels så ska denna tråd fungera som en upplysning samt att jag även vill föra en allmän diskussion om terrorism och vad som gör att "viss" terrorism faller i glömska eller accepteras. Dessa dåd som Sternligan och andra terroristligor i Israel begått har tydligen glömts bort, vilket är märkligt, då de finns flera som försvarar sionisterna men skiter på sig så fort man nämner tokstollarna i Hizbollah eller Hamas. Man borde tycka att de ska kunna sin egen historia? En del av följande har jag tagit upp i en anna tråd men jag anser att detta kan tas upp igen.

Här är en väldigt kort sammanfattning av Stern-ligan och de viktigaste medlemmarna, samt lite info om mordet på Greve Folke Bernadotte.

Stern-Ligan: En av mellan-österns grymmaste terrorligor. Grundades av Avraham Stern då han hoppade av en annan judisk terrorgrupp vid namn Irgun. Stern hoppade av Irgun då han ansåg att Irgun inte var tillräckligt radikal och bildade då Sternligan, Stern-gang eller LEHI (Lohamei Herut Israel: israels frihetskämpar). Officiellt var Sternligans mål med sina terror attacker, representanter för araber och britter. De som dog var inte representanter eller några tjänstemän, utan vanliga civila. Mängder av civila skulle dö för Sternligans sak. *Tycker personligen att detta är i grund och botten samma resonemang som Israel kör med idag. "Terroristerna ska dö" säger man, men de enda man tar död på är oskyldiga civila.*

Hur fick Sternligan pengar till allt då? Som de simpla skurkar de var, så begick de bankrån, körde tidsvis med utpressning, kidnappning och fick även en hel del donationer.

Vilka andra var med i Sternligan? Jo bl a Nathan Yellin-Mor (var delaktig i mordet på Greve Folke Bernadotte) och Yitshak Shamir (var israels premiärminister vid två olika tillfällen). Stern och hans lakejer ansåg att det inte var nazi-tyskland som var judarnas riktiga fiende utan det var britterna. Så 1941 skickade Stern iväg ett brev till nazisterna och föreslog ett sammarbete. Nazi-tyskland och Sternligan skulle sammarbeta mot britterna och på detta sätt kunde man dessutom lösa europas "jude problem" dvs alla judar flyttade till det som sedan skulle bli israel. Britterna var judarnas sanna fiende, Hitler vara bara en antisemit sa man.

Mordet på Folke Bernadotte: Vår egen Greve Bernadotte var 1948 på order av FN skickad till Israel/palestina för att lösa den heta konflikten, men blev mördad i ett bakhåll. Mördarna och deras kumpaner blev snabbt arresterade och blev fällda för mordet, men underligt nog släpptes dessa söta farbröder en kort tid senare, och gavs även amnesti. Faktum är att alla ur Sternligan som misstänktes ha haft någon del överhuvudtaget med mordet på greven fick amnesti.

Och om ni undrar lite om hur Sternligan resonerade så är detta ett citat ur deras egen tidning He Khazit: "Varken judisk moral eller judisk tradition kan neka oss rätten att använda terrorn som vapen".

När Sternligan till slut upplöstes gick flera av de betydande medlemmarna med i Mossad, IDF eller så blev de invalda i Knesset.
Andra terrorligor som har varit stora i Israel är bl a Irgun som jag tidigare nämnt, och Haganah som sedan bytade namn till IDF (israeli defence force)
Den som vill läsa på, kan prova "Döden i Jerusalem" av Kati Marton, men även Yitshak Shamirs självbiografi kan vara av intresse.
Den som vill fylla på med VETTIG info får gärna göra detta! Inget trams.

Kommer inom en kort tid göra en kort sammanfattning om Hizbollah och Hamas med so stay tuned.

Du är välkommen med med fler inlägg i frågan.

Det finns en rörelse som ger hopp om "judarna":

http://www.jewsforjesus.org/

Det är möjligt att det passar i ett annat fora, men:
Citera
2006-07-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Ok. Broderfolken semiter och hamiter har stor potential för att bli terrorister och man borde inte ha dem i möblerade rum, eller överhuvud taget i Sverige. Är det det du vill att vi skall säga?

Nej det är inte det jag vill få fram. Jag tar avstånd från all sorts extremism det borde vi alla. Sionism, islamism bl a. (Och nej jag har inget emot vanliga judar, muslimer eller nån annan för den delen, om de nu finns nån som får för sig att kalla mig nazist eller arabhatare.) Vad jag ville få fram är att det finns terrorister i båda led men det är bara den arabiska/muslimska terrorismen som uppmärksammas. Frågan är varför? Varför hör vi inget om den terrorismen som bildade staten Israel men vi hör en herrans massa om terrorismen som drabbar staten Israel?

Jag vill även att denna tråd ska fungera som en "vanlig" diskussion om terrorism, inte endast begränsad till judisk/muslimsk terrorism. Terrorism är inte ett fenomen som är begränsat till judar eller muslimer. Men jag anser att detta var en sak som borde tas upp med tanke på vad som sker runt om oss.

Är lite förvånad över att FBs über sionister och arabhatare inte redan postat och kommit med "fakta". Ni vet vilka ni är era små gullepluttar

Edit igen: då en viss smily kan missuppfattas tas den bort.
Citera
2006-07-21, 20:09
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Nej det är inte det jag vill få fram
Smileyn gör att jag tror du förstår vad jag menade. Skönt.
Men visst man pratar gärna om arabisk terrorism, men också om israelisk statsterrorism. Så visst tycker jag att bägge sidor får en del av sleven. Edit: oops, kanske inte på FB. Har inte varit medlem tillräckligt länge för att veta säkert. Backar ur diskussionen.
Citera
2006-07-21, 20:42
Medlem
humanlifes avatar
Terrorist är väl ett ord som varje krigförande part försöker använda sig av för att propagera för motstånd mot fienden.
Den som dominerar utrymmet i media "vinner".

Lite förenklat kanske, men likafullt: Just nu är det Israel som svarar för terror mot de civila i Libanon.
Och därmed föds fler terrorister = motståndare till Israel.

/humanlife
Citera
2006-07-21, 23:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Visst kom Sternligan och Haganah före PLO och Hizbollah, men jag betvivlar ändå att de var först.

Terrorism och gerillakrigföring har alltid förekommit. Flavius Josefus skrev om zeloterna redan på 90-talet efter Kristus. :)
Citera
2006-07-21, 23:43
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Nej det är inte det jag vill få fram. Jag tar avstånd från all sorts extremism det borde vi alla. Sionism, islamism bl a. (Och nej jag har inget emot vanliga judar, muslimer eller nån annan för den delen, om de nu finns nån som får för sig att kalla mig nazist eller arabhatare.) Vad jag ville få fram är att det finns terrorister i båda led men det är bara den arabiska/muslimska terrorismen som uppmärksammas. Frågan är varför? Varför hör vi inget om den terrorismen som bildade staten Israel men vi hör en herrans massa om terrorismen som drabbar staten Israel?
För att det hände för ett par generationer sedan?
Visserligen ett inte alltför bra argument med tanke på hur mycket 2:a världskriget som är ungefär lika gammalt tas upp, men det var å andra sidan lite större.

Ett annat som kan vara intressant är hur andra judar reagerade på Stern-ligan och Irgun (inte helt säker på om Haganah ska klassas som terrorister eller som irreguljära judiska försvarsstyrkor, Irgun och Stern var dock tveklöst terrorister).
Tog de avstånd från vad de gjorde, eller står de som araberna nu och applåderar varje gång en oskyldig israel (i judarnas fall en oskyldig arab) dog i ett terrordåd? Samt skrek "död åt alla judar (araber)" varje gång nånting hände?
Citat:
Jag vill även att denna tråd ska fungera som en "vanlig" diskussion om terrorism, inte endast begränsad till judisk/muslimsk terrorism. Terrorism är inte ett fenomen som är begränsat till judar eller muslimer. Men jag anser att detta var en sak som borde tas upp med tanke på vad som sker runt om oss.
Vi har IRA terrorism, fast de riktade sig främst mot brittiska militära mål, alltså vad som skiljer gerilla-krig från terrorism. Fast en pga de typer som såna organisationer drar till sig blev det en del terroristdåd av standardtypen också.

ETA i spanien är väl det närmsta man kommer till terrorism i västvärlden....Annars har det en förmåga att hålla sig till muslimska pmråden av någon anledning.
Citat:
Är lite förvånad över att FBs über sionister och arabhatare inte redan postat och kommit med "fakta". Ni vet vilka ni är era små gullepluttar
Hmm, übersionist skulle jag väl inte kalla mig själv direkt. Arabhatare skulle nog andra kalla mig...själv föredrar jag invandringskritisk, rasmedveten, samt religionshatare (speciellt fanatiker, speciellt muslimer, alldeles speciellt fanatiska muslimer).
Citera
2006-07-22, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
För att det hände för ett par generationer sedan?
Visserligen ett inte alltför bra argument med tanke på hur mycket 2:a världskriget som är ungefär lika gammalt tas upp, men det var å andra sidan lite större.

Ett annat som kan vara intressant är hur andra judar reagerade på Stern-ligan och Irgun (inte helt säker på om Haganah ska klassas som terrorister eller som irreguljära judiska försvarsstyrkor, Irgun och Stern var dock tveklöst terrorister).
Tog de avstånd från vad de gjorde, eller står de som araberna nu och applåderar varje gång en oskyldig israel (i judarnas fall en oskyldig arab) dog i ett terrordåd? Samt skrek "död åt alla judar (araber)" varje gång nånting hände?

Ja WW2 var mycket större absolut. Men hur kommer det sig att FBs übersionister som fördömmer "all form" av terrorism (läs arabisk terrorism) skiter på sig när man nämner Hizbollah och Hamas? Varför hör vi så mkt om Hizbollah och Hamas och deras terrorism, men inget om den terrorismen som födde staten Israel? Är det så att en viss typ av terrorism är accepterad?

Faktum är att Sternligan hade stöd från "gemene jude" och stödet till dem växte ständigt under den perioden. Efter att Sternligan upplöstestes skapade man "Sternpriset" i Israel. (nått militärt mumbojumbo).

FÖ var det inte dig jag syftade på när jag sa übersionist.
Citera
2006-07-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ja WW2 var mycket större absolut. Men hur kommer det sig att FBs übersionister som fördömmer "all form" av terrorism (läs arabisk terrorism) skiter på sig när man nämner Hizbollah och Hamas? Varför hör vi så mkt om Hizbollah och Hamas och deras terrorism, men inget om den terrorismen som födde staten Israel? Är det så att en viss typ av terrorism är accepterad?

Faktum är att Sternligan hade stöd från "gemene jude" och stödet till dem växte ständigt under den perioden. Efter att Sternligan upplöstestes skapade man "Sternpriset" i Israel. (nått militärt mumbojumbo).

FÖ var det inte dig jag syftade på när jag sa übersionist.

Att folk inte har fattat än att alla som är mot USA är terrorister. Just nu råkar det vara så att det är mest araber. Under andra världskriget när en motståndsorganisation var mot Tyskland i Jugoslavien blev de kallade Partisaner. Lite skumt va?
Citera
2006-07-23, 18:10
Medlem
Skos avatar
Jag skulle även tycka att det vore intressant att höra hur alla Israel- och USA-kramare definierar ordet terrorism. Vad är det egentligen de muslimska fundamentalisterna gör som Israels och USA:s militär inte ägnar sig åt? Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att de ibland spränger sig själva i luften.

Är det OK att massakera civilbefolkningar så länge massakern utförs av "demokratiska" regimers militärapparat.

Kom igen nu! Berätta hur ni tänker egentligen.
Citera
2006-07-23, 21:11
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sko
Jag skulle även tycka att det vore intressant att höra hur alla Israel- och USA-kramare definierar ordet terrorism. Vad är det egentligen de muslimska fundamentalisterna gör som Israels och USA:s militär inte ägnar sig åt? Det enda jag kan komma på så här på rak arm är att de ibland spränger sig själva i luften.

Kom igen nu! Berätta hur ni tänker egentligen.
Definitionen på terrorism är aktioner som riktar sig mot civila mål i syfte att så skräck i befolkningen och att få internationell uppmärksamhet.

Ger man sig på militära mål (eller mål med militärt värde ssspm infrasktruktur och regeringsapparat) så för man gerillakrig.

USA bombar väldigt sällan civila mål utan värde, och när de gör det så uppmärksammas det ofta i olika snyftreportage. Och att man får "collateral damage" alltså att civila dör när man bombar ett militärt mål, är faktist godkänt enligt internationella regler, eftersom man inte riktar sig mot dem främst utan de stryker med av "misstag". Det är alltså uppsåtet som räknas.

Israel försöker också att undvika civila förluster (hade de inte gjort det hade vi inte haft nåt problem där nere....araberna hade alla varit döda nu) men de bryr sig inte lika mycket som USA och de riktar sig emot "civila" motståndare som hizbollah och hamas.
Nästan alla deras motsåndare klär sig civilt och gömmer sig bland civila, nåt som gör det svårt att undvika civila förluster, och svårt att undvika att man ibland anfaller fel mål.

För att ta det senaste, sifforna är lite för gamla nu, men igår sa de väl att 300 libaneser hade dött hittills och bara 2 varit Hizbollah....hur vet de det?
För att de 2 höll i vapen och en Hizbollah flagga, eller genom att fråga folk runtomkring?
För allt vi vet kan allihop ha varit Hizbollah men i civila kläder (inte troligt, men iaf).
Skulle gissa på att betydligt fler än 2 av de 300 var Hizbollah, men vi kommer troligen aldrig att få veta sanningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sko
Är det OK att massakera civilbefolkningar så länge massakern utförs av "demokratiska" regimers militärapparat.
När har senast en demokratisk regim massakrerat civilbefolkningen? Om du vill ta Israel som exempel, så försök föreställa dig vad som skulle hända om Israel faktiskt ville massakrera palestinierna och släppte lös militären med ordern at döda så många som möjligt....det palestinska folket skulle sluta existera på någon vecka.

Att civila dör är inte samma sak som att man riktar sig emot dem.
När det gäller terrorister så gömmer de sig ibland civilbefolkningen, något som riskerar civilas liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in