Blir svårt för mig att rangordna, men kan stolpa upp några såser som är stammisar i mitt kök!
Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce - En schysst bbq sås som funkar till allt som har med kött att göra och lite till. Det jag gillar är att den är så pass all round att man kan ha ner den i vad som helst som skall ätas till kött. Marinader, såser, you name it. Finns godare alternativ om man har en fin köttbit men denna är sjukt flexibel vilket ger 5 guldstjärnor. Den är jävligt vanlig, tror de flesta har en flarra i kylen.
Bearnaise - Inget slår ju en hemslagen bea. Måste jag välja en färdig blir det nog Erik Lallerstedts, den står sig bäst när man värmer upp den (riktig bea skall vara lite varm) även om Lohmanders är minst lika god direkt från kylen.
McDonald's bea är förvånande god att smeta cheeseburgarn i vid fyllekäk. Horribel i vanliga fall.
Louisiana nånting - Tabasco-liknande sås (till och med liknande flaska), är i mitt tycke ett stycke godare än Tabasco. Funkar perfekt om man vill spice'a upp maten lite försiktigt, bättre än Tabasco även på detta område eftersom den inte tar över smaken på maten lika tydligt (och själva smaken var ju som sagt godare).
Sambal Oelek - Vet inte om det går under sås, men någon slags chilisalsa skulle man annars kunna beskriva det som. Kan användas i yoghurtsåser, starka såser, tomatsåser, ja helt enkelt de flesta såser när man vill ha en touch av chili. Perfekt i matlagningen också, ger fin chilismak och ett schysst sting, ersätter helt enkelt kombon chilipulver + cayennepeppar vilket är ganska tråkigt att använda enligt mig. Fantastisk i Chili con Carne av uppenbara skäl.
Vilket fick mig att hastigt slänga in ett annat namn i listan, nämligen: Ajvar - Finns i milda och starka utföranden. Någon slags mellanting mellan sås och röra, men helvete vad god den är. Ger en nice touch på chili con carnen (samverkar fint med Sambalen) men även andra tomatiga såsiga rätter som typ spaghetti med köttfärssås eller korv stroganoff. Såklart även utmärkt som tillbehör liksom "vanliga såser" i form av en sked direkt ur burken.
Ketchup - Behöver jag ens motivera denna? Kan nämnas att jag högaktningsfullt skiter i heinz vs felix-kriget. Båda fyller sin funktion enligt mig, det är ju ingen direkt gourmetsås vi har att göra med
Ostronsås - Har genom tiderna tillsammans med sesamolja och lite kryddor piffat upp otaliga portioner snabbnudlar. Därför given i denna lista.