2013-11-12, 04:48
Medlem
Tjockstarks avatar
Tänkte att det skulle vara kul att veta vilka färdiga såser/dressing ni gillar. En simpel rangordning av de olika sorterarna och eftersom tråden ligger under "färdigmat och halvfabrikat" vill jag icke se något hemlagat!

I sann flashbacksanda börjar undertecknad.
  • [1] HP-sås - Här har vi enligt mig världens godaste såsjävel, jag är beroende. Den fungerar till i princip allt. När jag besökte ÖoB hittade jag en ketchupflaska fast med HP-sås i. Vilken lycka .

[2] En dressing som jag nyligen upptäckte. Kavlis Amerikanska French hot dog sås. Även den fungerar till extremt mycket. På mackan, pizzan eller varför inte till köttfärssåsen?

[3] Lohmanders Bea - När det vankas grillat och Lohmanders inte finns på bordet kan jag lika gärna slänga köttet och beställa en pizza eller dylikt.

[4] O´Learys Hickory Smoke Barbecue Sauce även den är ett måste till köttet! Gärna i absurda mängder. Tänk sås med kött.

Givetvis är jag ett stort fan av Heinz ketchup och Slotts senap men båda känns såpass vanliga att dom inte behöver nämnas. Seså vad gillar ni?

/En ungkarl som gillar sås
Senast redigerad av Tjockstark 2013-11-12 kl. 04:50.
Citera
2013-11-12, 04:58
Medlem
Taco sås
Citera
2013-11-12, 05:06
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candles
Taco sås

Nja gör om gör rätt lilla du. En liten mer avancerad beskrivning av själva såsen vill jag se! Listtrådar är inte roliga.

Vilken Tacosås? Märke, smak etc?
Citera
2013-11-12, 05:49
Medlem
Lingonfrosts avatar
Blir svårt för mig att rangordna, men kan stolpa upp några såser som är stammisar i mitt kök!

Sweet Baby Ray's Barbecue Sauce - En schysst bbq sås som funkar till allt som har med kött att göra och lite till. Det jag gillar är att den är så pass all round att man kan ha ner den i vad som helst som skall ätas till kött. Marinader, såser, you name it. Finns godare alternativ om man har en fin köttbit men denna är sjukt flexibel vilket ger 5 guldstjärnor. Den är jävligt vanlig, tror de flesta har en flarra i kylen.

Bearnaise - Inget slår ju en hemslagen bea. Måste jag välja en färdig blir det nog Erik Lallerstedts, den står sig bäst när man värmer upp den (riktig bea skall vara lite varm) även om Lohmanders är minst lika god direkt från kylen.
McDonald's bea är förvånande god att smeta cheeseburgarn i vid fyllekäk. Horribel i vanliga fall.

Louisiana nånting - Tabasco-liknande sås (till och med liknande flaska), är i mitt tycke ett stycke godare än Tabasco. Funkar perfekt om man vill spice'a upp maten lite försiktigt, bättre än Tabasco även på detta område eftersom den inte tar över smaken på maten lika tydligt (och själva smaken var ju som sagt godare).

Sambal Oelek - Vet inte om det går under sås, men någon slags chilisalsa skulle man annars kunna beskriva det som. Kan användas i yoghurtsåser, starka såser, tomatsåser, ja helt enkelt de flesta såser när man vill ha en touch av chili. Perfekt i matlagningen också, ger fin chilismak och ett schysst sting, ersätter helt enkelt kombon chilipulver + cayennepeppar vilket är ganska tråkigt att använda enligt mig. Fantastisk i Chili con Carne av uppenbara skäl.

Vilket fick mig att hastigt slänga in ett annat namn i listan, nämligen: Ajvar - Finns i milda och starka utföranden. Någon slags mellanting mellan sås och röra, men helvete vad god den är. Ger en nice touch på chili con carnen (samverkar fint med Sambalen) men även andra tomatiga såsiga rätter som typ spaghetti med köttfärssås eller korv stroganoff. Såklart även utmärkt som tillbehör liksom "vanliga såser" i form av en sked direkt ur burken.

Ketchup - Behöver jag ens motivera denna? Kan nämnas att jag högaktningsfullt skiter i heinz vs felix-kriget. Båda fyller sin funktion enligt mig, det är ju ingen direkt gourmetsås vi har att göra med

Ostronsås - Har genom tiderna tillsammans med sesamolja och lite kryddor piffat upp otaliga portioner snabbnudlar. Därför given i denna lista.
Citera
2013-11-12, 07:04
Medlem
Battlecrosss avatar
Från affären:

Tabasco - Unikt god chilismak med vinäger. Brukar ha det till pastarätter, skaldjur och mexikansk mat samt även pizza.

HP-sås är en av mina favoriter. Finns även en HP-barbecuesås som användes flitigt för första gången i somras under grillsäsongen. Rekommenderas!

Bearnaisesås ska vara Lohmanders.

Heinz ketchup. Hur tänker ni som föredrar Felix?

Sourcream & pepper från Max!
Senast redigerad av Battlecross 2013-11-12 kl. 07:07.
Citera
2013-11-12, 17:16
Medlem
EastClintfoods avatar
Jag skulle nog välja Sriracha men det finns ju en massa annat gott oxå. Svårt val helt enkelt
Citera
2013-11-12, 21:21
Medlem
Tjockstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonfrost
Blir svårt för mig att rangordna, men kan stolpa upp några såser som är stammisar i mitt kök!

.

Mycket trevligt inlägg Lingonfrost!

2 st helt nya såser som jag skall försöka hitta! Jag förstår inte hur jag kunde glömma bort Ajvar, var i Kroatien för cirkus 1 år sedan och fick Ajvar till nästa varje maträtt. Ruggigt gott!

Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Från affären:

Tabasco - Unikt god chilismak med vinäger. Brukar ha det till pastarätter, skaldjur och mexikansk mat samt även pizza.

HP-sås är en av mina favoriter. Finns även en HP-barbecuesås som användes flitigt för första gången i somras under grillsäsongen. Rekommenderas!

Bearnaisesås ska vara Lohmanders.

Heinz ketchup. Hur tänker ni som föredrar Felix?

Sourcream & pepper från Max!

Hmm en BBQ-HP-sås???? Vart hittar man denna intressanta flaska? Mina lokala Ica har den inte

Och slutligen Felix Ketchup kan man lika gärna vaska bort. Blääää
Citera
2013-11-12, 22:16
Medlem
BushKillingtons avatar
Hp-sås då den är så jävla god till ja, det mesta
Jim Beam Barbeque sauce samma där! grymt god till pytt-i-panna bl.a
Citera
2013-11-13, 00:26
Medlem
Om det vankas tacos är Santa Marias Cheddardipp ett självklart inslag på bordet, farligt god är den!

Max har någon liknande dipp som täcks över pommesen om man beställer Creole fries där. Pommes frites, orginaldressing, cheddardressing och lite rödlök på det Äts inte för ofta men när det behövs fyllekäk är det inte helt fel.

Sedan jag var liten har jag älskat currysås på påse som man vispar ihop men har inte kommit fram till vilken som är bäst. Jag brukar krydda på lite extra hur som
Citera
2013-11-13, 01:09
Medlem
christerys avatar
Sambal olek är ju trevlig, sås är det väl inte men rör man ut den i lite ketchup så får man nåt som är ganska bra i alla fall.

Blair's Heat Chipotle Slam Hot Sauce eller liknande är åxå en favorit, perfekt om man vill göra en mild maträtt och sen kunna krydda på lite mer för de som så önskar.

Appropå Blairs så är instant death och after death nåt jag använder i matlagningen men inte som bordskrydda. Lite kul när jag testar och den är inte superstark men kroppen reagerar med att jag i alla fall får hicka.

Sojasås av lite olika sorter passar ju till kinamat, sen kan man ta lite sambal åxå om det behövs. Sojan ger en svampig och saltare smak.

Nam plah (fish sauce) passar utmärkt när man wokar nåt, luktar inte vidare trevligt men smaken är helt rätt.

Ajvar (stark) hade jag tidigare på varma mackor, men jag tror jag överdrev för nu tycker jag inte den är speciellt god. Dock kan det vara nåt för andra att testa.

Peppersauce (smal röd flaska, kanske santamaria eller nåt) är helt underbar till buffalo wings. Den smakar inte så mycket peppar men vinägern kommer fram ordentligt om man drar en halv flaska på ett halvkilo varma vingar.

Senap, tja det är väl inte en sås direkt men till hiilosmakkara (finsk tjock grillkorv) så var (dom har flyttat produktionen så nu bojkottar jag den) turun tuleva sinappi (Åbo eldig senap) underbar.

Ketchup, det går med vad som helst... Har det ändå bara till makaroner eller spaghetti och stekt falukorv. Men utan så blir det inte samma sak, jo jag har den till lasange åxå men det är inte alltid uppskattat av kocken om jag käkar ute. Så till pasta funkar den, eller att kryddas upp med sambal.

Tabasco kan vara trevligt, men den har jag mer i matlagningen än som bordskrydda.

HP-sås har jag nog inte ens testat (vad jag kommer ihåg), så där fick jag kanske ett tips. Får kika lite på vad den innehåller...
Citera
2013-11-19, 02:38
Medlem
VitPortions avatar
Donkens Garlic Dipp + stor pommes + liten cola (då somnar man gott efter en krogrunda!)
Citera
2013-11-20, 23:45
Medlem
Sweeper80s avatar
Mannerströms hamburgerdressing - eller Max - om det krisar sig; kan man ha på alla mackor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in