2013-11-12, 02:50
Medlem
Jag backade ut från en parkering. Jag hann backa ut en halvmeter/meter sedan blev jag påkörd av en bil i vänster bakdel (på tankningshål sidan). Personen som körde in i mig ville ta ut svängen och körde i fel körfält för att parkera i en tom ficka motsatt min bil.
Jag såg ej bilen men personen som krockade in i mig körde på fel sida.. Jag fick brev idag från mitt försäkringsbolag som sa att jag var vållande.. Är det verkligen sant?

En sak till är att denna person erkänt sig skyldig till händelsen.. Det kanske inte spelar någon roll?
Senast redigerad av Xmountain 2013-11-12 kl. 02:52.
Citera
2013-11-12, 03:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xmountain
Jag fick brev idag från mitt försäkringsbolag som sa att jag var vållande.. Är det verkligen sant?
Du har backat ut ur en parkering utan att kontrollera om du har fri väg, den som backar har ett stort ansvar att göra detta.
Citera
2013-11-12, 03:10
Medlem
Enkelt. Utfartsregeln. Dessutom backade du. Tyvärr får du betala.
Citera
2013-11-12, 03:12
Medlem
Även om personen kört i fel körfält?..
Om jag minns rätt så var det också enkelriktat åt andra hållet så personen åkte in på fel riktning.. Det ändrar ingenting?
Citera
2013-11-12, 03:13
Medlem
Utfartsregeln är väl väjningsplikt ut från parkeringsområde?
Citera
2013-11-12, 04:11
Medlem
I ett parkeringsområde så är det inte lätt för bilar som redan rör sig att ha koll på eventuella bilar som står stilla och börjar att röra på sig.

Vilket betyder att eftersom detta skedde på en parkeringsplats kan man inte begära att en förare ska ha koll på alla stillastående bilar som man passerar.

Däremot den som står i en parkeringsficka har rimlig möjlighet att ha koll på bilar som kommer och ska då vänta ut den bilen så den får passera.

Det betyder att ansvaret låg nästan helt och hållet på TS som körde ut från parkeringsfickan.

(med nästan helt och hållet är att det kan ju hända att någon kör alldeles för fort)

Men visst, det går att argumentera om den andra bilen kommer från fel håll vid enkelriktat, det är rätt logiskt att en olycka lätt händer ifall man kommer från ett annat håll än förväntat.
Citera
2013-11-12, 05:27
Medlem
Ok. Tack för svaret. Får tänka lite extra innan man backar ut igen.
Citera
2013-11-12, 05:31
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
En sak till är att denna person erkänt sig skyldig till händelsen.. Det kanske inte spelar någon roll?
Nej, det spelar absolut ingen roll. I annat fall hade man ju bara kommit överens om att den som har bäst försäkring får ta smällen.
Citera
2013-11-14, 10:38
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Utfartsregeln är väl väjningsplikt ut från parkeringsområde?

Helt rätt, utfartsregeln har inget med detta att göra.
Citera
2013-11-14, 19:59
Medlem
Asså, han backade, men bara för det så får ingen komma och köra in i honom.

TS blev påkörd från sidan. Bilen som körde på TS såg honom klart och tydligt, vf ska han då köra på honom?

Skulle varit en annan sak om en bil passerar och TS väljer att backa rakt in i honom. Nu är det inte så. Alltså är det mest troligast att bilen som körde på TS får skulden för detta.

Visst TS hade kanske 0 koll,men inte är det en anledning till att köra in i hans bil.
Många saker som händer just då kanske, och bilen som körde in i TS hade kanske inte full koll han med.
Men att missa en bil som backar ut från en parkeringsplats, nja, tror inte det.

Han gjorde nog detta för att..
1. han inte orkade vänta och försökte tränga sig igenom, bakom TS.
2. hävda sin rätt.

Men
Trots detta kan ju TS få stå för kostnaderna, då ändå ligger ganska mycket ansvar på den som backar.

Båda har ju haft dålig koll på trafiken, vilket har lett till att TS backade och en den andre körde på honom.
50/50 är nog vad som kommer att hända, tror jag if...
Senast redigerad av Floz 2013-11-14 kl. 20:51.
Citera
2013-11-14, 20:12
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floz
A
TS blev påkörd från sidan. Bilen som körde på TS såg honom klart och tydligt, vf ska han då köra på honom?

Skulle varit en annan sak om en bil passerar och TS väljer att backa rakt in i honom. Nu är det inte så. Alltså är det mest troligast att bilen som körde på TS får skulden för detta.
.
Du missade uppenbarligen att försäkringsbolaget redan meddelat att TS är ensam vållande till olyckan?
Knappast heller något förvånande beslut.
Citera
2013-11-14, 20:39
Medlem
toby79s avatar
Tråden kan ju anses vara avklarad, men för att nämna en viktig detalj som inte framkommit i tråden:
Citat:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
vilket innebär att en som backar automatiskt kan anses vållande i en väldig massa incidenter som kan ske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in