2013-11-11, 16:19
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Finns hur mycket grönt som helst. Det går numera att gå rakt ut i skogen vid årstaviken direkt från liljeholmskajen, om man känner för det. Brukar själv röra mig där ofta, så jag har järnkoll på det området.

Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Hela årstaviken kantas av grönområden + nära in till Långholmen och sedan Trekanten och vidare längs med vattnet till Vinterviken.
Trams
Jag tror att man sett över livets olika situationer har olika definition över vad om är långt respektive inte långt avstånd till en grönyta. Dinkisar och äldre medelålders med utflugna barn har nog en annan syn på detta än vad småbarnsfamiljer kan tänkas ha. Nog om detta iom att det är ganska OT.

Mer OnT så innebär ju utdragna linjesträckningar ökad trängsel i tunnelbanan om inga andra åtgärder görs. Har någon sett några förslag på att minska trängseln och flaskhalsarna? Om sådana åtgärder inte genomförs är hela förslaget att betrakta mer som ett politiskt utspel än något annat eftersom kapaciteten i dag nått taket i rusningstrafik. Kliver fler på i början av linjen kommer fler som annars skulle kliva på närmare centralen att välja andra färdmedel eftersom de helt enkelt inte får plats.
Citera
2013-11-11, 16:26
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Bra förslag från Alliansen tycker jag. Det är helt rätt att höja biltullarna rejält och införa dessa även på Essingeleden, så att det finns ett incitament att åka kommunalt. Jag har noll förstålse för de som sitter i dessa köer morgon, efter morgon.

Jag stod en morgon och studerade bilarna. I nästan var och varannan bil satt det en ensam kille (ja killar är i majoritet) bakom ratten. Helt vansinnigt egentligen!
Ja idiotiskt, de gör det bara för att jävlas, ingen åker till jobb.
Tänk hur det är utomlands? Där åker alla kommunalt eller med bilpooler
Citera
2013-11-11, 16:27
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Jag tror att man sett över livets olika situationer har olika definition över vad om är långt respektive inte långt avstånd till en grönyta. Dinkisar och äldre medelålders med utflugna barn har nog en annan syn på detta än vad småbarnsfamiljer kan tänkas ha. Nog om detta iom att det är ganska OT.

Mer OnT så innebär ju utdragna linjesträckningar ökad trängsel i tunnelbanan om inga andra åtgärder görs. Har någon sett några förslag på att minska trängseln och flaskhalsarna? Om sådana åtgärder inte genomförs är hela förslaget att betrakta mer som ett politiskt utspel än något annat eftersom kapaciteten i dag nått taket i rusningstrafik. Kliver fler på i början av linjen kommer fler som annars skulle kliva på närmare centralen att välja andra färdmedel eftersom de helt enkelt inte får plats.
Förslaget är totalt skit och en enorm felprioritering.
Citera
2013-11-11, 16:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Ja idiotiskt, de gör det bara för att jävlas, ingen åker till jobb.
Tänk hur det är utomlands? Där åker alla kommunalt eller med bilpooler

Man kan åka kommunalt till jobbet också och på så sätt göra miljön en tjänst. Vill man grisa ner får man betala om man vill förstöra luften för andra. Enkel logik i min värld.
Citera
2013-11-11, 17:22
Medlem
Hehe, folk resonerar som det här är något som kommer att bli av. Tja, skulle det komma efter ett val eller åtminstone mellan valen skulle man väl kunna tro på det, men 10 månader före valet, när opinionen till råga på allt tydligen går käpprätt i Stockholm?

Valfläsk och ett försök att täppa till truten på oppositionen och kunna hävda sina "satsningar" i ett försök att imponera...
Citera
2013-11-11, 17:23
Medlem
dwgs avatar
Det är bra att dra ner massa folk under marken, mindre folk ovanpå mark vid rusningstrafik
Citera
2013-11-11, 17:33
Medlem
Finns det någon plan på hur den nya (grå) linjen ska knytas söderut i senare skeden?

http://www.stockholm2070.se vill exempelvis bygga en knutpunkt på liljeholmen för att sedan fortsätta med linjen mot Huddinge. Deras plan bygger dock på att den nya linjen går vid fridhemsplan istället för Odenplan.
Citera
2013-11-11, 17:41
Medlem
Bearforceones avatar
Det här hade behövts för 20 år sedan!

Sen får man hoppas att de faktiskt får tummen ur och bygger PRISVÄRDA lägenheter och inte bara 2r för 10.000+. Det råder en skriande brist på lägenheter både i Stockholm och Göteborg och trafiksituationen i huvudstaden kan jag inte uttala mig om, då det var länge sen jag besökte stan, men i Göteborg har man i alla fall börjat ta itu med trafikproblemen, dock inte bostadsbristen än så länge. I både Stockholm och Göteborg har byggandet hindrats av egenintressen i form av politiker som inte vill se priserna på sina bostäder falla, man har på det sättet hållit tillbaka tillväxten i våra två storstadsområden. Hängas är vad svinen borde! Det finns tusentals arbetslösa som hindras att ta jobb p.g.a.. de inte har råd att köpa en lägenhet för ett par miljoner. Helt absurt egentligen att det ska få vara på det sättet.

Det ska bli kul och se den höga kören av medelklassgråterskorna som får se priserna på sina bostäder falla och bubbla spricka (äntligen) när man bygger ikapp det som saknas.

Malmö, vår 3:e största stad är inget man behöver bry sig om, hela staden är redan idag en förlustaffär och allt som skapas av tillväxt i regionen,är kring det flyktingindustriella komplexet.
Citera
2013-11-11, 17:47
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Man kan åka kommunalt till jobbet också och på så sätt göra miljön en tjänst. Vill man grisa ner får man betala om man vill förstöra luften för andra. Enkel logik i min värld.

Det är bra men varför denna helomvändning? Samma sak med järnvägens utbyggnad. Börjar månne Reinfeldt och Borg fatta något? Problemet är att de sade nej när de hade pengar men ja när kassan sinat. Om jag gör så går det åt h....vete men de tycks ha insett att vad de än gör så är valet 2014 ett förlorat val och då är det skönt att någon annan tar hand om problemen.
Dukat bord är ett välkänt begrepp men att duka bordet och inte ha något att bjuda på är tydligen borgarnas nya filosofi
Citera
2013-11-11, 17:57
Medlem
Gabriel Knights avatar
Nu är jag lite dålig på Stockholms olika linjer men det står något om en ny tunnelbana ut mot Nacka. Går inte Saltsjöbanan dit ut eller stannar den tidigare?
Citera
2013-11-11, 18:15
Medlem
Jo, du minns rätt. Saltsjöbanan går en bra bit förbi Nacka till och med. Nacka är bara den 3e stationen från Slussen räknat.
Citera
2013-11-11, 18:17
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tunnelbana är gårdagens transportmedel. Långsamt, speciellt på längre avstånd. Begränsad räckvidd. Dyrt att bygga.
Snabba pendeltåg är framtiden. Stockholms regionens tillväxt sker långt utanför tunnelbanans täckningsområde.
Tunnelbana och pendeltåg är inte ömsesidigt uteslutande. Problemet är att svenska politiker sen några decennier kraftigt minskat anslagen till infrastruktur. Pengarna har istället gått till annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in