Dream Team herrar. Ni ska plocka ut de åkare med snabbast sträcktider de senaste 4 herrstafetterna på mästerskap. 2 poäng för rätt åkare, 1 poäng för åkare som var näst eller tredje snabbast, 1 poäng om ni har en snabbaste åkare fast på fel sträcka (i rätt stafett) och 0 poäng därutöver. Jag har gjort en liten mall åt er.
VM13: - - -
VM11: - - -
OS10: - - -
VM09: - - -
Två ledtrådar:
1. Det finns minst en norrman
2. Ryssland blev diskat pga dopning på Dementiev 2009, så välj inte dem där. Annars är det ingen annan som ska räknas bort pga dopning.
Lycka till!
Det här kan ju bara gå åt helvete.
VM13: Tord Asle Gjerdalen - Maxim Vylegzhanin - Marcus Hellner - Matti Heikkinen
VM11: Daniel Richardsson - Eldar Rönning - Juha Lallukka - Petter Northug
OS10: Jean-Marc Gaillard - Lukas Bauer - Maurice Manificat - Petter Northug
VM09: Devon Kershaw - Sami Jauhojärvi - Pietro Piller Cottrer - Petter Northug
Som Manificat 2010. Ett lopp som man nästan kan utan och innan. Ledargruppen på tredje tappade väl typ 3 sek till Berger och Sommerfeldt samtidigt som Manificat fick jaga ikapp något liknande efter att Olsson skaffat lucka. Inte Södergren iaf för han gick ut först med dessa plussekunder och fick inte mycket för sitt klassiska (nåja...) miniryck uppe på toppen innan sista nedförsbacken. Det var många inom få sekunder på den sträckan iaf. [Helt rätt]
Osäker på Jahoujärvi. Minns ju att han avslutade starkt som vanligt men inte om han gick om Gaillard som föll. [Helt rätt]
Säker på klassiska 2013. Var lurspel på sista om jag minns rätt och då bör snabbaste varit ett lag längre bak. [Helt rätt]
Osäker på Vylle 2011 också. Vet ju att han tog förningen sista delen efter Richardssons råpump men Richardsson kan "lika gärna" ha stakat ifrån på slutet igen. Olsson och framför allt fjanten Volle som inte ens försökte hjälpa till tappade allt, Rönning stark som fan. Dop-Lallukka minns jag som snabbast för att det var anmärkningsvärt.[Nästan rätt]
Hellner 2013 tror jag inte på men jag minns lite från tredje så jag chansar på det.
09 minns jag ingenting från förutom Richardssons fiasko. Filbrich alltid bra så chansar på honom. Bauer...ja, han var ju bra då så varför inte? Heikkinen för att han var i form och Finland tog brons så då kan det väl ha varit han som bidrog mest. Northug, ah, minns ingenting så jag chansar att spurtsegern gav tillräckligt med sekunder plus för att göra honom till snabbast.[Bauer var i tårar efter Jaks förstasträcka]
En bra start. 11*2+3 = 25 poäng. VM09 finns flest poäng att tjäna antagligen. Det finns en åkare som garanterat ingen kommer fixa.
Med lite mer betänketid så har jag kastat om lite i mitt tips
13 Dietmar Nöckler-Dario Cologna-Marcus Hellner- Matti Heikkinen
11 Daniel Richardsson - Eldar Rönning - Juha Lalluka* - Petter Northug
10 Sami Jahoujärvi - Lukas Bauer - Maurice Manificat - Petter Northug
09 Jens Filbrich-Lukas Bauer-Tore Ruud Hofstad-Giorgio Di Centa
*Clara snabbast av de opodade
Hade glömt att hjälten Olsson faktiskt även körde ifrån Vittoz och Bauer under OS. Alltså borde Magal eller Manificat vara snabbast.
2009 har jag gått ifrån tanken på att Sommerfeldt (höll han ens på då) skulle ha gett Teichmann de 15 sekunder Northug spurtade in. Tror ledningen skapades tidigare än så.
Kommer inte på vem som kan varit snabb på sträcka 3. Var ju rätt utdraget. Hofstad brukade åka bra stafetter så gissar på honom.
Senast redigerad av PerP 2013-11-11 kl. 16:43.
Intresset från Skidpepp verkar svalt. Grundaren har inte svarat och ingen har brytt sig om quizen jag postade i kommentatorsfältet. Har en till bildquiz klar och en påbörjad jag tänkt ha till en eventuell tävling forumen emellan. Men annars så lägger jag ut de här istället vid lämpligt tillfälle.
Skall väl rätta Bildquizen då:
1. Whistler (rätt av Hzj och MacReady)
är ifårn damstafetten skulle jag gissa, för jag ser inte till den "vindlande backen" och den fanns väl med på de andra slingorna. Grafiken som användes har bara använts under det OS:et. Men visades nog inte i SVT:s sändningar.
2. Holmenkollen (MacReady)
Mycket riktigt ifrån 1982 och strax innan 5KM passeringen, tycker även det påminner om ett ställe på 16,7KM slingan med det är mer osäkert. Bilden är ifrån 82 iallafall. carbonlite och Hzj i samma del av världen iallafall
3. Hade alla fel på
4. Kuusamo (Hzj och carbonlite)
Är precis det stället carbonlite beskriver. Åkaren på bilden är Northug i ensamt majestät. De jagande fältet befinner sig samtidigt mitt i den branta backen.
5. Hade alla fel på
6. Sotji (MacReady)
Vet inte exakt var det är (tagit bilden ifrån FIS Facebook) men bör vara en del av den långa backen i fristilsbanan alternativt herrarnas sprintbana.
7. Whistler (MacReady)
Suddat bort de olympiska ringerna, men stadion bör ändå kunna kännas igen tycker jag. Vet inte om jag tycker den liknar Lillehammer, men eftersom ni var två som tycket det gör den uppenbarligen det.
8. Val Müstair (MacReady och carbonlite)
Lite svårt eftersom vi bara sett arenan en enda gång och den påminner lite om andra skidanläggningar i mellaneuropa så snyggt att ta den.
9. Oberstdorf (MacReady och carbonlite)
Mitt i Burgstallbacken som carbonlite var inne på, bilden var liten vilket kan ha försvårat.
10. Falun (MacReady och Hzj)
Mycket riktigt ifrån 93, ifrån strax innan en tidtagningstation.
11. Davos (alla)
Svår för att vi bara sett passering en gång (de senaste åren iallafall), men lätt för att den är rätt karaktärisktisk.
12. Umeå (MacReady och Hzj)
Krönikören tjatade i flera år av händelsen så tog med den för att se ifall det han säger går in.
RESULTAT
MacReady 9p
Hzj 5p
carbonlite 4p
Förkrossande seger för MacReady, ni andra får skylla på att några frågor berörde sådant jag och MacReady diskuterat förut. (typ fråga 1, 2, 6, 9, 10)
5:an och 3:an kan ni få fortsätta gissa på. Jag har inte kommit på några bra ledtrådar, men det är inte Nordamerika iallafall.
Citerar mitt tjuvstartstips, men ändrar lite förhastade gissningar.
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
...men mycket svårare. Svårt att minnas när folk bara ligger lika hela vägen och det handlar om sekunder.
2013: Hannes Dotzler-Dario Cologna-Marcus Hellner-Matti Heikkinen
2011: Maxim Vylle-Sami Jauhojärvi-Juha Lallukka-En gris
2010: Sami Jauhojärvi-Lukas Bauer-Maurice Manificat-Stora stygga vargen
2009: Devon Kershaw-Andrus Veerpalu-Franz Göring-Giorgio Di Centa
Liberec svårast och Northug kan ha varit snabbast på sista i Vancouver [så var det nog ändå] om Norge och Finland gick ut samtidigt på sista.
[2013 är jag osäker på Hellner, men han bör ha varit snabbast i tätgruppen eftersom Olsson växlade sist och Hellner nästan först, men det var väl inte full fart där framme så någon bakom kan ha bäst tid.
2011 tror jag Jauhojärvi var snabbare än Rönning på sträcka två efter ett lite oväntat jättetapp av Nousiainen på första, visste dock inte riktigt vem av han och Heikkinen som åkte andra, men kom sedan på att Matti ju måste ha åkt sista så satsar finskt här.
2010 är jag rätt säker på nu, Northug gjorde ju en fantomsträcka till dess han gav upp och satsade på silverspurt vilket var precis i slutet, så han var nog snabbast.
2009 är den stora minnesluckan. Vet att Kershaw drog upp farten på första så gissar på honom. På andra tror jag världsmästaren på 15 km borde ge någon poäng åtminstone, sträcka tre har jag bytt bort Angerer mot Göring för det var ju den senare som (väl?) åkte där, men svårt att tänka mig att han var snabbast men tyskarna hade ju trots allt fått lucka inför sista. På sista minns jag att Di Centa for fram som ett jehu så gissar på honom. Har dock en annan vag idé om Jonnier, som jag tror jag hade vissa farhågor för under OS-stafetten då han nämligen hade gjort en fin stafettinsats i skymundan på VM året innan, men kan också vara totalfel.]
Med lite mer betänketid så har jag kastat om lite i mitt tips
13 Dietmar Nöckler-Dario Cologna-Marcus Hellner- Matti Heikkinen
11 Daniel Richardsson - Eldar Rönning - Juha Lalluka* - Petter Northug 10 Sami Jahoujärvi - Lukas Bauer - Maurice Manificat - Petter Northug
09 Jens Filbrich-Lukas Bauer-Tore Ruud Hofstad-Giorgio Di Centa
*Clara snabbast av de opodade [Korrekt]
Hade glömt att hjälten Olsson faktiskt även körde ifrån Vittoz och Bauer under OS. Alltså borde Magal eller Manificat vara snabbast. [Korrekt]
2009 har jag gått ifrån tanken på att Sommerfeldt (höll han ens på då) skulle ha gett Teichmann de 15 sekunder Northug spurtade in. Tror ledningen skapades tidigare än så.
Kommer inte på vem som kan varit snabb på sträcka 3. Var ju rätt utdraget. Hofstad brukade åka bra stafetter så gissar på honom.
9*2+5=23 poäng. Det räcker nästan.
Fortfarande två sträcksegrare som inte gissats på. En av dem kommer ni aldrig att klara.
Intresset från Skidpepp verkar svalt. Grundaren har inte svarat och ingen har brytt sig om quizen jag postade i kommentatorsfältet. Har en till bildquiz klar och en påbörjad jag tänkt ha till en eventuell tävling forumen emellan. Men annars så lägger jag ut de här istället vid lämpligt tillfälle.
Skall väl rätta Bildquizen då:
1. Whistler (rätt av Hzj och MacReady)
är ifårn damstafetten skulle jag gissa, för jag ser inte till den "vindlande backen" och den fanns väl med på de andra slingorna. Grafiken som användes har bara använts under det OS:et. Men visades nog inte i SVT:s sändningar.
2. Holmenkollen (MacReady)
Mycket riktigt ifrån 1982 och strax innan 5KM passeringen, tycker även det påminner om ett ställe på 16,7KM slingan med det är mer osäkert. Bilden är ifrån 82 iallafall. carbonlite och Hzj i samma del av världen iallafall
3. Hade alla fel på
4. Kuusamo (Hzj och carbonlite)
Är precis det stället carbonlite beskriver. Åkaren på bilden är Northug i ensamt majestät. De jagande fältet befinner sig samtidigt mitt i den branta backen.
5. Hade alla fel på
6. Sotji (MacReady)
Vet inte exakt var det är (tagit bilden ifrån FIS Facebook) men bör vara en del av den långa backen i fristilsbanan alternativt herrarnas sprintbana.
7. Whistler (MacReady)
Suddat bort de olympiska ringerna, men stadion bör ändå kunna kännas igen tycker jag. Vet inte om jag tycker den liknar Lillehammer, men eftersom ni var två som tycket det gör den uppenbarligen det.
8. Val Müstair (MacReady och carbonlite)
Lite svårt eftersom vi bara sett arenan en enda gång och den påminner lite om andra skidanläggningar i mellaneuropa så snyggt att ta den.
9. Oberstdorf (MacReady och carbonlite)
Mitt i Burgstallbacken som carbonlite var inne på, bilden var liten vilket kan ha försvårat.
10. Falun (MacReady och Hzj)
Mycket riktigt ifrån 93, ifrån strax innan en tidtagningstation.
11. Davos (alla)
Svår för att vi bara sett passering en gång (de senaste åren iallafall), men lätt för att den är rätt karaktärisktisk.
12. Umeå (MacReady och Hzj)
Krönikören tjatade i flera år av händelsen så tog med den för att se ifall det han säger går in.
RESULTAT
MacReady 9p
Hzj 5p
carbonlite 4p
Förkrossande seger för MacReady, ni andra får skylla på att några frågor berörde sådant jag och MacReady diskuterat förut. (typ fråga 1, 2, 6, 9, 10)
5:an och 3:an kan ni få fortsätta gissa på. Jag har inte kommit på några bra ledtrådar, men det är inte Nordamerika iallafall.
Är inte skidpepps kommentarer mest troll och matandet av dem nu för tiden? Har inte varit in och läst ordentligt på något år. Däremot så finns väl ett visst "flashbackförakt" där. Var en rätt rolig serie kommentarer om Flashback där minns jag när någon hänvisade till ZRydens avslöjande på Flashback om att Capols "Uphill Trophy-projekt" hade misslyckats, vilket naturligtvis inte var pålitligt eftersom det kom därifrån...
Dock vore det kul med en quiz mot dem så trist med dåligt intresse. Fast räknar med att alla "dubbelspelare" tävlar för flashback då.
Syns ju tydligt att 7:an är Whistler nu när man vet. Men fick för mig att det var Skandinavien och då var det mer att välja en stadion där och den liknade ju ingen av de mer frekvent besökta på senare år. Var 50/50 på 2:an och valde fel, eftersom jag tydligen bestämt mig för att 5:an skulle vara Holmenkollen. Val Müstair hade jag aldrig ens sett förut, men var en rätt fin alpbild.
Roligt, men väldigt svårt quiz. Tog ju egentligen bara tre bilder och så grafik och krönikörens favorithändelse.
Är väl också skyldig denna tråd ett facit. Lite frustrerande när sådana saknas, även för den som sedan läser igenom tråden långt i efterhand.
Facit
1) Johan Mühlegg Silvio Fauner
Antonina Ordina
Mikhail Botvinov
Silvio Fauner har bara representerat en nation i sin karriär.
2) Mats Larsson
Julia Svan Anders Södergren
Alex Harvey
Anders Södergren har ingen pappa som tillhört världseliten i längdskidor.
3) Andrus Veerpalu Simon Ammann
Tomas Gustafson
Ole Einar Björndalen
Simon Ammann har aldrig försvarat ett OS-guld. Har däremot två OS-guld vardera i både stor och liten backe.
4) Michael Greis
Jean-Claude Killy
Kazuyoshi Funaki
Thomas Alsgaard
Michael Greis har aldrig vunnit OS-guld i hemlandet.
5) Therese Johaug
Magdalena Neuner
Matti Nykänen
Astrid Jacobsen
Alla har vunnit senior-guld i junioråldern utom Therese Johaug.
6) Hans Olsson
Ingvild Flugstad-Östberg Charlotte Kalla
Mattias Nilsson
Alla har vunnit JVM-guld, men endast Charlotte Kalla har vunnit tävlingar på seniornivå.
7) Mikael Löfgren
Lukas Bauer Gabriella Paruzzi
Primož Peterka
Alla har vunnit totala världscupen, men endast Gabriella Paruzzi har vunnit en guldmedalj i ett mästerskap. (Här fanns det dock rätt många bra varianter.)
8) Charlotte Kalla Thomas Wassberg
Klas Lestander
Toini Gustafsson-Rönnlund
Alla har vunnit OS-guld individuellt, men Thomas Wassberg har även vunnit VM-guld individuellt.
9) Ole Ellefsaeter
Sven Utterström Anders Aukland
Sven-Åke Lundbäck
Alla har vunnit Vasaloppet och mästerskapsguld på 50 km utom Anders Aukland som ”bara” har silver på 50 km.
10) Axel Teichmann
Anna Haag Adam Malysz
Cristoph Sumann
Alla tog två silver i Vancouver men endast Adam Malysz tog båda individuellt.
11) Vladimir Kusin
Pirmin Zurbriggen
Per Elofsson Martin Fourcade
Alla har vunnit guld i en gren när den gjort mästerskapsdebut utom Martin Fourcade.
12) Marit Björgen Veikko Hakulinen
Anja Pärson
Ole Einar Björndalen
Alla har vunnit fler än ett individuellt guld i samma mästerskap utom Veikko Hakulinen. I efterhand ett riktigt dåligt svar, särskilt som det finns hur många alternativa svar som helst, så poängavdrag även till mig här.
13) Alla har vunnit OS-guld i Lake Placid utom Nils Karlsson
Ingemar Stenmark
Nikolaj Simjatov
Johan Gröttumsbråten Nils Karlsson
Bonusfråga: Bort med allihop, bäst motivering vinner vid likaläge.
Edit: Och som en extraquiz på nummer 9. Vilka utöver dessa fyra har vunnit vasaloppet och också vunnit medalj i en mästerskapsfemmil. Finns 8 st till, den som klarar 5 gör det mycket bra.
Senast redigerad av Hzj 2013-11-11 kl. 17:50.
Tog Val Müstair på något så random som de uppbyggda staketen i furu...eller jag ska säga att det var det som fick mig att tänka på orten och sedan såg det ut att stämma med minnesbilden jag hade av banan. Sprintbanan var för övrigt mycket bra för sprint.
Citat:
Ursprungligen postat av Hzj
Är inte skidpepps kommentarer mest troll och matandet av dem nu för tiden? Har inte varit in och läst ordentligt på något år. Däremot så finns väl ett visst "flashbackförakt" där. Var en rätt rolig serie kommentarer om Flashback där minns jag när någon hänvisade till ZRydens avslöjande på Flashback om att Capols "Uphill Trophy-projekt" hade misslyckats, vilket naturligtvis inte var pålitligt eftersom det kom därifrån...
Dock vore det kul med en quiz mot dem så trist med dåligt intresse. Fast räknar med att alla "dubbelspelare" tävlar för flashback då.
Framför allt är det förbannat rörigt. Om vi tycker att diskussioner kan bli röriga i våran säsongstråd så är det ju ingenting mot hur det kan se ut där. Speciellt när parallella diskussioner förs i samma tråd eller samma diskussion i olika trådar. Ingen redigerings- eller citatfunktion heller vilket knappast hjälper. Men de lever på större aktivitet, men med det följer mer one-liners också (tillsammans med utformningen av sidan). Men det finns några, på olika vis, roliga karaktärer där. I det stora hela bryr jag mig dock lite om skidpepp.
Apropå skidforum, någon här som skrev på runnersworld/skidsport innan den sidan las ner? Var i kommentar/message board-form. Minns dock inga användarnamn eller så men förmodligen Sveriges enda skidforum då för en 7-10 år sen.