2013-11-11, 10:57
Medlem
Hej jag är snart 25 och jobbar för närvarande som byggingenjör Byggingenjör om jag ska vara ärlig var aldrig den utbildning som jag innerst inne verkligen brann för och känner nu att jagvill görra nått annat. Jag klarar av mitt jobb som byggingenjör dock ser jag det mer som endast något jag gör för att överleva och inte nått jag älskar.

Jag har kikat lite på flygtrafik och logistik vid liu men är osäker om branschenkommer erbjuda mycket jobb på flyg eller att man just hamnar på vilket logistikbolag som helst pga bristen på jobb på flygplatser. Vill gärna jobba utomlands. Notera Att det INTE är flygledare jag är intresserad av utom just frygtrafik logistik inriktningen

Sen har vi datavetenskap och att utveckla software,har varit intresserad av programmering och läste data inom gymnasiet. Här måste jag dock läsa upp matte eoch är osäker på hur jag ska göra det och hur lång tid det kommer ta
.

Sen sista alternativet är väll att stanna som byggingenjör. Men om jag läser data eller flyg kommer jag vara sig 28 kanske 29 när man e klar. Värt det?

Vad tycker ni flashback behöver lite tips o råd
Citera
2013-11-11, 12:23
Bannlyst
Har samma fråga egentligen, bara det att jag tog min examen för dryga 2 år sen, men inte lyckats få jobb än.

Jag skulle säga att det är värt det. Bara du har energin och motivationen till att gå färdigt.
Citera
2013-11-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Tolkien
Har samma fråga egentligen, bara det att jag tog min examen för dryga 2 år sen, men inte lyckats få jobb än.

Jag skulle säga att det är värt det. Bara du har energin och motivationen till att gå färdigt.

Vad har du läst och vad planerar du att läsa?
Citera
2013-11-11, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Vad har du läst och vad planerar du att läsa?
Bygg.

Inte bestämt mig överhuvudtaget. Aldrig känt att jag "brinner" för något riktigt.
Tittar runt lite och har hittat en del intressanta. Enda anledningen är att jag inte har fått jobb.
Drömmar krasas rent ut sagt.
Citera
2013-11-11, 14:39
Medlem
Jag pluggade bygg i England men har inte fått ett jobb här i Sverige sen jag tog examen 2012. Försöker nu på att ta mig in på läkarprogrammet via högskoleprovet. Man blir så deprimerad när man inte får ett jobb efter 3 års studier.
Citera
2013-11-11, 14:55
Medlem
TS:

25 är väl ingen ålder att börja om på nytt?

Om du "redan" nu känner att Byggingenjör inte var ditt kall, så tänk 10 år framåt.
Har du möjlighet att få mer intressanta uppgifter (i din nuvarande branch), utan någon vidareutbildning?
Om nej... är svaret enkelt.

Så ja. Kör på!
Citera
2013-11-12, 00:07
Medlem
Hmm tack för era svar. Jag har typ under min tid hoppat på ett antal mastrar, läst ett tag och jobbat samtidigt och hoppat av dessa.. Jag har jobbat i dubai i 3 månader, sa adjö och hej till dem nyligen.
Har nu för närvarande ett job som caddjur, roligt är det väll inte men , försörjer familj o barn etc. Positivt ju.

Ja skule vilja ha lite feedback på vad ni tycker om flyg och datavetanskap, eller om ni har något bra tips på bra utbildningar. Matten jag läst tidigar och en del andra kurser tror jag inte att jag behöver läsa om, om jag påbörjar ett nytt program.
Citera
2013-11-12, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdfeud
TS:

25 är väl ingen ålder att börja om på nytt?

Om du "redan" nu känner att Byggingenjör inte var ditt kall, så tänk 10 år framåt.
Har du möjlighet att få mer intressanta uppgifter (i din nuvarande branch), utan någon vidareutbildning?
Om nej... är svaret enkelt.

Så ja. Kör på!

Varför tycker du 25 inte är en ålder att börja om på nytt? Vad skulle du gjort (vet ej hur gammal du e ) men iaf. Vad har du läst tex? några bra tips? Om jag hoppar på något naturvetenskapligt bör jag kunna tillgodoräkna mig c 4-5 matematiska / naturvetenskapliga kurser. iaf
Citera
2013-11-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Derekstudio
Varför tycker du 25 inte är en ålder att börja om på nytt? Vad skulle du gjort (vet ej hur gammal du e ) men iaf. Vad har du läst tex? några bra tips? Om jag hoppar på något naturvetenskapligt bör jag kunna tillgodoräkna mig c 4-5 matematiska / naturvetenskapliga kurser. iaf

Du kan möjligtvis tillgodoräkna dig några matematik och fysikkurser om du påbörjar ett civilingenjörsprogram, men det är ju rent krasst faktiskt en teknisk utbildning. Däremot om du börjar läsa naturvetenskapligt har jag väldigt svårt att se att du skulle kunna tillgodoräkna dig några kurser, däremot lär du givetvis ha mycket lättare för att klara utbildningens inledande dito'n.
Citera
2013-11-13, 16:04
Medlem
utan.att.stannas avatar
Är själv 28 och har en ny kandidat som mål. Hoppas kunna börja i höst. Fyfan för att jobba med fel nör man har alla möjligheter.
Citera
2014-02-20, 06:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Snart dags att söka... hoppas hoppas det går väge .
Citera
2014-02-20, 07:54
Medlem
Är inne lite på samma spår som ni grappar. Har en kandidatexamen i Service Management. Funderar på att läsa något helt annat, typ någon YH-utbildning som "garanterar" jobb, bara för att bredda samt öka mina möjligheter. Vi får se vad det blir. Är egentligen lite skeptisk till YH-utbildningar, har hört så jävla mycket skit om dem, samtidigt som jag så klart har hört bra grejer också. Ska försöka göra researchen så grundligt som möjligt innan jag ev. hoppar på något.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in