2013-11-10, 23:05
Medlem
Arbetarbroders avatar
Är de nån som vet varför det fick namnet Heron City?
2013-11-10, 23:08
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Är de nån som vet varför det fick namnet Heron City?
Bakom Heron City stod ursprungligen fastighetsmagnaten Gerald Ronsons företag Heron International. http://sv.wikipedia.org/wiki/Heron_City
2013-11-10, 23:11
Medlem
Europes avatar
Nu var det länge sedan jag besökte dessa biosalonger, men senast jag var på bio på Heron City så var det problem med slynglar som inte hade fått någon (västerländsk?) uppfostran och led svårt av uppmärksamhetsbehov. I och för sig vill jag minnas att jag faktiskt har upplevt liknande problem redan innan dess i Filmstaden Sergel vid Hötorget i Stockholm City. Det är en av anledningarna till att jag har föredragit biografer som Sture och Zita, där det är väldigt annan klientel. Jag föredrog även Victoria på Götgatan av samma anledning när det drevs av Sandrews, men i och med att Sandrews togs över av SF, så har utbudet av filmer försämrats drastiskt både där och i Stockholm generellt.

När det gäller att handla på Heron City, så finns det ingenting som direkt lockar. De har ungefär samma butiker som på en massa andra ställen. Dessutom är Kungens Kurva generellt jobbig om man inte rör sig med bil, samt Heron City ligger lite off från allt det andra. Personligen föredrar jag köpcenter som är lite lättare att röra sig i, har dels de butiker man besöker mest, men även lite ovanligare butiker. Med det i tanke, så föredrar jag t.ex. Sickla köpcenter (eller vissa områden i Stockholms innerstad där butiker m.m. ligger nära varandra).

Edit: Första gången jag var med om snorungar i Heron City som inte klarade av att hålla käften under filmen, utan även annars hade enorma behov av att andra lade märke till dem (diverse brölande, kastade saker o.s.v.) var för redan 10 år sedan och som gjorde att jag inte har besökt den biografen igen, så om det har blivit sämre de senaste 5 åren, så gissar jag att det är verkligen ingen höjdare att vara där idag. Det beror förvisso på vad man vill ha ut av bio, men jag tillhör den sorten som går på bio för att verkligen avnjuta filmen, inte för att tillfredsställa några sociala behov, som t.ex. få främmande människor att lägga märke till mig till varje pris. Det torde gälla för alla vuxna, antar jag, samt gällde för min del även när jag växte upp. När jag var i de lägre tonåren, så gick jag faktiskt ofta på en pytteliten biograf som låg i Skärholmen mitt emot biblioteket. De visade både nya filmer och gamla klassiker, där jag bl.a. såg för första gången A Clockwork Orange (som på den tiden inte fanns på vhs!). På den tiden klarade folk av att hålla käften. En liknande biograf som jag gick till på den tiden var kvartersbiografen i Hornstull.
Senast redigerad av Europe 2013-11-10 kl. 23:36. Anledning: Edit
2013-11-10, 23:11
Medlem
Jag hatade HC förut när jag var några år yngre, mest för det var många gäng som man kände till och vice versa, växte upp i Skärholmen ett tag och folk älskade att bråka utan anledning. Min syster har blivit nerslagen av ett gäng blatte brudar två gånger för hon hade tittat konstigt på dom. Inget min syster då hon är extremt blyg.

Anyway, därför har jag inte gillat HC och var inte där på några år men idag kan jag faktiskt gå dit ibland för man blivit äldre och tryggare och jag älskar bio salongerna.

Men något som får mig att skratta högt är när invandrar familjerna kommer helt uppklädda, kostymer, mini bal klänningar till ungarna där dom lockat dom få hårstråna som finns. Ser ut som dom ska på fin fest - Så går dom till spel hörnan.
Eller fikar. Eller äter donken.

Dock är det alltid massor av folk som jag visserligen tycker är jobbigt.
2013-11-11, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonyy1
Efter att ha läst en del svar så kan man nästan dra slutsatsen att all "hat" gentemot HC är obefogad.
Jag gillar det stället, brukar gå dit med vänner och familj ibland. Gillar man inte MENA så kan jag undra lite vad man tycker om Kista, det är också ett ställe jag tycker är bra.
Aldrig stött på eller sett problem i de två ovannämnda galleriorna.
Bra utbud på mat, underhållning och butiker. HC har väl taskig kommunikation med transport bara, det är det enda jag kan klaga på..

Tycker illa om Heroin City men ännu sämre om Kista.
Första året var det helt ok innan det började dra åt sig allt möjligt löskefolk.
Visst, gott om parkeringsplatser men det är inte avgörande när man väljer galleria.

Den enda behållningen med HC är fontänen där barnen kan styra vattenstrålarna med det blir snabbt långtråkigt dessutom är den ofta trasig på grund av att mörkermännen inte kan uppskatta något annorlunda och kreativt utan måste omedelbart dit och förstöra precis som om de var hemma i djungeln igen.

Zigenar-tattarna som kör sina stöldturnéer inne på Willys hjälper inte heller direkt till att bära upp köpcentrumets rykte.
2013-11-11, 07:45
Moderator
Gromguttens avatar
Tråden ligger i Føretagsskvaller, läge att skvallra lite om føretaget/centret kanske? Anekdoter om egna biobesøk ger en intressant inblick i era liv men är inte så relevant før delforumet.

/Mod
2013-11-11, 11:38
Medlem
Monsterflundrans avatar
Det stora problemet jag har med Heron är att akustiken är bedrövlig, i food courten så hör man fan inte vad personen mitt emot en säger om man inte halvskriker. Även den där jävla fontänen som man tyckte var tuff i början gör ju endast ett jävla oljud.

Annars så är biografen ganska så bra, men även fast dom måste ha runt en 10+ kassor så verkar det endast som om typ 4 är öppna max samtidigt vilket gör att jag ofta handlar godis och dricka på Willys istället för popcorn där uppe.

Brukade även träna hos SATS i Heron förut när jag bodde närmre, men slutade gå dit för att det alltid var något problem med bastun eller att dom byggde om Duschavdelningen, på den tiden jag tränade där så måste dom byggt om Duscharna 4-5 gånger men vette fan vad för skit företag dom anlitar för såg alltid skit ut igen efter några veckor och bastun var avstängd 50% av gångerna jag var där, så dit går jag inte nuförtiden.
Senast redigerad av Monsterflundran 2013-11-11 kl. 11:41.
2013-11-11, 14:11
Medlem
Observerads avatar
För att Heron City är ett bedrövligt försök till ett amerikanskt köp-och-nöjescentrum som misslyckats totalt i alla avseenden, allt ifrån arketoniskt sett till läget (som är alldeles för off för ett sådant ställe, och dessutom för nära alla förstörda förorter.)
2013-11-11, 14:17
Medlem
Librarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
För att Heron City är ett bedrövligt försök till ett amerikanskt köp-och-nöjescentrum som misslyckats totalt i alla avseenden, allt ifrån arketoniskt sett till läget (som är alldeles för off för ett sådant ställe, och dessutom för nära alla förstörda förorter.)

Off ligger det väl egentligen inte, det tar inte många minuter med buss från t-banan. Men läget till förorten tror jag är ett reellt problem, det är alldeles för många ungdomar som inte har något bättre för sig om dagarna (och kvällarna) som hänger där som bidrar till det dåliga ryktet.

Det är tråkigt att man inte kan göra något åt det heller, för då blir det ett jäkla liv om diskriminering o.d.
2013-11-11, 14:18
Medlem
Deras food court är sunkig och bullrig, den i Skärholmens centrum är betydligt trevligare eller varför inte IKEA på en gång.

Ungarna gillade fontänen, så vi brukade fika på Waynes och trycka på knapparna. Men nu har knapparna till fontänen inte lagats på flera år, så nu finns ingen anledning alls att åka till Heron.

Att det är mycket folk och invandrare stör inte mig, men så är jag inte heller nyanländ. Det kanske uppfattas som jobbigt om man just klivit av Norrlands pilen och bara är van vid att se max 10 inavlade vita personer vid korvmojen samtidigt.
2013-11-11, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerad
Tja, och du baserar detta på vad?

Det går djävligt bra för Heron "lokalerna" dessutom proppfullt fredag-söndag
2013-11-11, 16:23
Medlem
Fickludds avatar
Är det någon som minns vad som fanns före Mio, MediaMarkt och XXL? Trots att XXL öppnade för lite mer än ett år sedan minns jag inte vilka som hyrde lokalerna före dem. Det kanske säger något om hur lite intressant Hebron City är.

Tidigare fanns ett ställe med golfsimulatorer, vilket var kul. Men efter något år flyttade, märkligt nog, även en sportfiskebutik in i lokalerna och kort efter det flyttade de golfsimulatorerna till Sickla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in