2013-11-11, 10:01
Medlem
Rabattfyllans avatar
Är det ingen som vet om det blir nya förhör i nya rättegången eller uppläsning av tidigare vittnesmål från rättegångarna.
Citera
2013-11-11, 10:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Är det ingen som vet om det blir nya förhör i nya rättegången eller uppläsning av tidigare vittnesmål från rättegångarna.

Det som rör den nya bevisningen dras väl live. Vittnet LJ lär väl kallas av advokaten Hansson - åklagaren vill nog inte ha karln face-to-face med domarna i hovrätten. Hansson trashade t o m polisens tekniker i tingsrätten och nu är det en missbrukare som säger sig ha sett saker när han var ute för att sno bensin.
Citera
2013-11-11, 10:39
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det som rör den nya bevisningen dras väl live. Vittnet LJ lär väl kallas av advokaten Hansson - åklagaren vill nog inte ha karln face-to-face med domarna i hovrätten. Hansson trashade t o m polisens tekniker i tingsrätten och nu är det en missbrukare som säger sig ha sett saker när han var ute för att sno bensin.
Det som nu också har framkommit är Ms sista chattkontakt med en viss herre. De diskuterar om att träffas men vad kom de fram till? Här borde polis undersökt mannens mobil eftersom de även hade kontakt via den.
Citera
2013-11-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det som nu också har framkommit är Ms sista chattkontakt med en viss herre. De diskuterar om att träffas men vad kom de fram till? Här borde polis undersökt mannens mobil eftersom de även hade kontakt via den.

Visst ska allt som kan fria också undersökas.

HD:s mest erfarna justitieråd har dock svårt att se att någon annan kan vara mördaren. En tillfällig kontakt kan inte heller ha haft den insider-kunskap som mördaren, alltså FS, uppvisat...
Citera
2013-11-11, 11:20
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så din uppfattning är att FS kommer att bli friad vid den snart stundande tredje rättegången?
Du tror allt hänger på nämnda vittne och dennes utsagor?
Nja, jag känner lite på mig att advokat Hacksson får ett styvt jobb den här gången att
lyckas få sin klient friad.
Det här är ett indiciemål där polis inte täppt igen luckor. Det finns inga tekniska bevis mot F.S och polis har inte heller grundligt undersökt Ms sista kontakter som borde vara ett enkelt rutinarbete av polis.

Det är sånt här som advokater gärna påpekar..med undantag från Claes Borgström.
Citera
2013-11-11, 12:24
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det här är ett indiciemål där polis inte täppt igen luckor. Det finns inga tekniska bevis mot F.S och polis har inte heller grundligt undersökt Ms sista kontakter som borde vara ett enkelt rutinarbete av polis.

Det är sånt här som advokater gärna påpekar..med undantag från Claes Borgström.

Jag fäste mig vid "den fördjupade analysen över telefon- och datoranvändning". Och jo, där framgår att användandet avbryts tvärt den 28e juli 2010. Men man ser också, när man tittar bakåt, att Marina hade "vita dagar" i användandet. Alltså, ibland lät hon dessa kommunikationsmedel vara. Och det kan jag misstänka är när hon träffade folk, t ex nätdejter eller dejter med folk i grannskapet.

Den "fördjupade analysen" (be-) visar alltså inte ett skit, vilket innebär att åklagaren har problem även här.
Citera
2013-11-11, 12:27
Medlem
Konservatics avatar
Jag läste alltså i kontoutdraget ifrån fs konto att man har betalt för ett lädersnöre (strypsnara?).
Det kan ju tänkas att den var till sexlekar i hemmet men varför kastar då fs bort detta när skribenten zebop frågar honom på s 1001/1002 , först frågar han om fs gillar strypsex men det är inte Hans grej svarar då fs.

Sen frågar han fs följande :

Citat:
Ursprungligen postat av Artmix
Om du menar natten 27-28 va jag i soffan.

Inte riktigt min grej. Vet inte, inget vi har pratat om.

På vardagsrumsbordet ligger det en snara och en typ jägarkniv.(sid 183,bild 93)
Då kanske du förstår varför jag frågar.
Och dessa två ligger just på vardagsrumsbordet.
Snaran kan man ha till just strypsex..Och naturligtvis till annat.
Som vad då ?
..

Fs svarar Citat:
Ursprungligen postat av zebop
På vardagsrumsbordet ligger det en snara och en typ jägarkniv.(sid 183,bild 93)
Då kanske du förstår varför jag frågar.
Och dessa två ligger just på vardagsrumsbordet.
Snaran kan man ha till just strypsex..Och naturligtvis till annat.
Som vad då ?

Snaran ser jag men kniv ser jag ingen.
Vet inte varför snaran hamlat där.
Visst kan man de.

Om han nu köpte den så varför erkände han då inte detta ? Var det ännu ett villospår för att skylla ifrån sig att mr x kanske hade glömt snaran på bordet ?
Citera
2013-11-11, 13:10
Medlem
Sett i en indiciekedja som är minst sagt besvärande för den häktade-tidigare-dömda-mannen så torde just detta var en av de mer försvårande "mobilprylarna" i kommande rättegång.

"Vidare talar innehållet i det sms som sändes från Marina Johanssons mobiltelefon till Carina Johanssons den 28 juli kl. 14.21 för att det var någon annan än Marina Johansson som sände det och att det var en person som försökte dölja att Marina Johansson redan då var död."
(HD:s resningsbeslut 31.)

Endast en insider har kunnat använda Marinas mobiltelefon för ett falskt SMS.

När Marina var död, mördad, fanns blott en insider kvar...

Saknas tecken på att HD, vägledande överordnad domstol, tror på någon tillfällig kontakt som mördare, inte minst med tanke på den tunga indiciekedjan.

Konklusionen för FS räkning kan bara bli en, efter aktuell rättegång: "Gå i fängelse, gå i fängelse utan att passera gå".

Men i kommande rättegång blir detta inte ett resultat av några chansartade tärningskast. Det handlar istället om en blytung indiciekedja.
Citera
2013-11-11, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Sett i en indiciekedja som är minst sagt besvärande för den häktade-tidigare-dömda-mannen så torde just detta var en av de mer försvårande "mobilprylarna" i kommande rättegång.

"Vidare talar innehållet i det sms som sändes från Marina Johanssons mobiltelefon till Carina Johanssons den 28 juli kl. 14.21 för att det var någon annan än Marina Johansson som sände det och att det var en person som försökte dölja att Marina Johansson redan då var död."
(HD:s resningsbeslut 31.)

Vad stod det i SMSet som HD påstår att FS sände till Carina ?
En kedja skall vara stark i en rättegång, så det måste stå något mycket komprometterande i detta som går att bevisa, eller ?
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-11 kl. 13:58.
Citera
2013-11-11, 14:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jag fäste mig vid "den fördjupade analysen över telefon- och datoranvändning". Och jo, där framgår att användandet avbryts tvärt den 28e juli 2010. Men man ser också, när man tittar bakåt, att Marina hade "vita dagar" i användandet. Alltså, ibland lät hon dessa kommunikationsmedel vara. Och det kan jag misstänka är när hon träffade folk, t ex nätdejter eller dejter med folk i grannskapet.

Den "fördjupade analysen" (be-) visar alltså inte ett skit, vilket innebär att åklagaren har problem även här.

Hon kanske använde en annan mobiltelefon, undrar om man fördjupat sig i den lagom till rättegången ?
Om inte så är väl dörren på vid gavel för att hon kan träffat någon annan ?
Citera
2013-11-11, 14:07
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Hon kanske använde en annan mobiltelefon, undrar om man fördjupat sig i den lagom till rättegången ?
Om inte så är väl dörren på vid gavel för att hon kan träffat någon annan ?
Marina hörde alltid av sig till en av systrarna innan hon träffade någon man, detta gjorde hon inte den ödesdigra natten , så sluta försöka föra tråden bakom ljuset hela tiden.
Citera
2013-11-11, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservatic
Marina hörde alltid av sig till en av systrarna innan hon träffade någon man, detta gjorde hon inte den ödesdigra natten , så sluta försöka föra tråden bakom ljuset hela tiden.

Då får vi nog be om en källa på det, så att du inte för tråden bakom ljuset.
Det där kan ju avgöra hela rättegången om det är sant.
När tex. berättade M för systrarna att hon träffade FB ?

Än intressantare att M verkade träffa en hel del män som du säger, det förklarar de ytterligare 33 Polisen utrett under 2013.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in