2013-11-10, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Finns studier som visar på hjärnskador vid cannabisbruk, i synnerhet om personen börjar tidigt med att använda cannabis. Skadorna syns på MR:

http://www.orionpharmaneurologi.se/Archive/Nummer-2---2013/Beroende/Tungt-och-langt-cannabismissbruk-ar-forodande-for-hjarnan-under-uteckling/
Utan att ha läst allt gissar jag att det är hjärnaktiviteten som syns visst? Det har jag tillochmed sagt i ett tidigare inlägg att det är det enda man kan se. Det jag och han diskuterade var om droger "fräter" på hjärnan. Som att stora delar av hjärnan saknas eller ser rutten ut. Det är inget som händer.
Citera
2013-11-10, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlerinc
Utan att ha läst allt gissar jag att det är hjärnaktiviteten som syns visst? Det har jag tillochmed sagt i ett tidigare inlägg att det är det enda man kan se. Det jag och han diskuterade var om droger "fräter" på hjärnan. Som att stora delar av hjärnan saknas eller ser rutten ut. Det är inget som händer.

Man ser skador. Det är lite dramatiskt att kalla defekterna som man finner för att hjärnan ser rutten ut, eller att delar av hjärnan saknas.

Citat:
De axonala förbindelserna befanns på mikrostrukturell nivå vara försämrade i fornix, corpus callosum och de commisura-fibrerna. Svårighetsgraden av skadeutvecklingen var kopplad till ålder, d.v.s. ju tidigare cannabisdebuten var, desto större skada.
http://www.orionpharmaneurologi.se/Archive/Nummer-2---2013/Beroende/Tungt-och-langt-cannabismissbruk-ar-forodande-for-hjarnan-under-uteckling/

Utförligare redovisat här:
http://www.medscape.com/viewarticle/766633
Citera
2013-11-10, 23:25
Medlem
Citat:
Man ser skador. Det är lite dramatiskt att kalla defekterna som man finner för att hjärnan ser rutten ut, eller att delar av hjärnan saknas.

Ja och det var ju exakt det jag sa emot, eftersom droger sällan har den fysiska effekten. Nu kommer såklart mr Hjärnkirurg som jag diskuterade med innan säga att det var visst på exakt det här viset han menade att skadorna syntes. Men det kunde han dragit upp när jag drog upp det för flera inlägg sedan.
Citat:

Utförligare redovisat här:
http://www.medscape.com/viewarticle/766633
Jag är inte medlem så kan inte läsa den artikeln. Men att börja i tidig ålder är inte bra, däremot lämnar det inte nödvändigtvis några men. Jag har rökt sen jag var 14 och har inga permanenta hjärnskador och har högt IQ (enligt riktiga tester inte internetskit), men vem vet, jag kanske hade haft ännu högre om jag aldrig rökt.
Citera
2013-11-10, 23:54
Medlem
Citat:
Ja och det var ju exakt det jag sa emot, eftersom droger sällan har den fysiska effekten. Nu kommer såklart mr Hjärnkirurg som jag diskuterade med innan säga att det var visst på exakt det här viset han menade att skadorna syntes. Men det kunde han dragit upp när jag drog upp det för flera inlägg sedan.

Jag är inte medlem så kan inte läsa den artikeln. Men att börja i tidig ålder är inte bra, däremot lämnar det inte nödvändigtvis några men. Jag har rökt sen jag var 14 och har inga permanenta hjärnskador och har högt IQ (enligt riktiga tester inte internetskit), men vem vet, jag kanske hade haft ännu högre om jag aldrig rökt.

Det här är ny forskning och knappast något man använder sig av vid utredning av brottslingar, vare sig i Sverige eller USA. Det finns också motstridiga forskningsresultat enligt den länkade svenska artikeln, som inte funnit några påvisbara hjärnskador.

Skulle hursomhelst inte rekommendera någon att börja röka cannabis under tonåren. En del kanske klarar det, men alltför många tycks ta skada - vare sig det syns på MR eller inte.
Citera
2013-11-11, 00:23
Medlem
Citat:

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2705
Citera
2013-11-12, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=2705
Vad vill du säga med din länk?
Citera
2013-11-12, 10:59
Medlem
Citat:
Finns studier som visar på hjärnskador vid cannabisbruk, i synnerhet om personen börjar tidigt med att använda cannabis. Skadorna syns på MR:

Tack för hjälpen med länken! Har bara inte haft tid att söka själv. Då GM:s brott är så exceptionellt. ´Är det någon som vet ungefär hur noggranna undersökningar som man gör?
Citera
2013-11-12, 11:00
Medlem
Citat:

Det är exakt det som händer och det ska bli mycket spännande och läsa utlåtanden om GM i FUP.
Citera
2013-11-12, 11:03
Medlem
Citat:
Det här är ny forskning och knappast något man använder sig av vid utredning av brottslingar, vare sig i Sverige eller USA. Det finns också motstridiga forskningsresultat enligt den länkade svenska artikeln, som inte funnit några påvisbara hjärnskador.

Skulle hursomhelst inte rekommendera någon att börja röka cannabis under tonåren. En del kanske klarar det, men alltför många tycks ta skada - vare sig det syns på MR eller inte.

Till sist har ju allt att göra med hur tålig den egna kroppen är. En del klarar det men många klarar det inte. Hävdar att det kommer att framkomma resultat som tyder på att det är det långvariga missbruket hos GM som förklarar hans beteende i Ljungsbro. Hur mycket av hjärnan är förstörd?
Det är trots allt bäst att låta bli allt vad droger heter.
Citera
2013-11-12, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
En parallell är Mr Flink. Har för mig att han fortfarande INTE fått tidsbestämt. Rätta mig om jag har fel

Varför googlar du inte innan du skriver dina inlägg? Mattias Flink fick tidsbestämt straff redan 21/12-2010, vilket ändrades i hovrätten och sedan i HD 20/12-2011. Flink kommer att kunna släppas under 2014, dvs nästa år.
Citera
2013-11-12, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Tack för hjälpen med länken! Har bara inte haft tid att söka själv. Då GM:s brott är så exceptionellt. ´Är det någon som vet ungefär hur noggranna undersökningar som man gör?

Nu ger inte länkade artiklar något stöd för dina påståenden att skador på hjärnbarken ( "grå substansen" ) skulle synas, eller att det skulle finnas några databaser där man kunde identifiera missbrukare av cannabis.
Avancerad forskning med hjälp av MR har visat på skador av vita substansen i hjärnan. Resultaten är dessutom inte helt entydiga. Har svårt att tänka mig att det skulle upptäckas på en "vanlig" MR.

Lite om cannabis och våld:

Citat:
De flesta forskare är överens om att cannabis normalt (det vill säga för personer med måttligt missbruk) snarare verkar lugnande och förslöande än aggressionsstimulerande.

Cannabisdramatiska effekter på psyket och kliniska iakttagelser av våldshandlingar har dock gjort att frågan om cannabiskoppling till aggressivitet och våldshandlingar väckts upprepade gånger.Ett antal tidigare kommissioner speciellt i USA har haft denna frågeställning i centrum (Abel 1977; Rosenberg,et al. 1984). I samtliga fall har man kommit fram till likartade ”friande”slutsatser.
Abel (1977) påpekar dock att en genomgående svaghet i dessa kommissionsrapporter är att man i allmänhet inte tagit upp frågan om cannabiseffekt på individer med speciell sårbarhet i dessa avseenden. Framför allt gäller detta psykiskt sköra individer med svag impulskontroll, personer med psykoser, gränspsykotiska tillstånd, djupgående personlighetsstörningar och hjärnskador.

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:WKvu-k6U-O8J:socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/download/622/442+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Tyvärr tillhörde kongolesen nog den senare gruppen, dvs med svag impulskontroll pga av låg intelligens och därtill troligen predisponerad för psykisk sjukdom. Hans tidiga missbruk sätter sina spår. Att hans syskon också figurerat i våldssammanhang enligt uppgifter i tråden kan även vara en ledtråd.
Citera
2013-11-12, 13:29
Medlem
Sommargays avatar
skall bodström läsa dagermans att döda ett barn som silbersky gjorde i eklundrättegången trorni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in