Citat:
Ursprungligen postat av
Yundai
Vad vet du den här klanen? Vi ska vara strukturerade och inte falla för den filiströse granskarens fint.
Meriter och annat matnyttigt. Hur stor del är de av slöddertäljes nätverk? Antar att det är fler familjer inblandade.
Jag kan konstatera att allt som stod i avpixlat artikeln förutom framtida spekulationer och jämförelser med Somalia är sant. Tyvärr är avpixlat inte så bra på att vara sakliga. Klanen ÄR hela Södertäljes nätverk. Polis vet om släktskapen och pengatvättningen. Men eftersom inget går att bevisa så faller det i trovärdighet. Men folk som är minsta lilla insatta i hur livet funkar bland syrianfamiljer ser snart en stark koppling till maktspelet och hur väl strukturerat denna klan har etablerat sig in i Södertälje, och resten av den syrianska minoriteten.
Tyvärr är det bara sidor som avpixlat och exponerat som kartlägger dessa familjer. Tittar du på fällda domar så är efternamnen totalt olika. Men högsta hönsen är just Melkemichellklanen med gamla gubbar som beordrar yngre. Det är gudfadersagan i modern tid i Sverige.
Hittade en väldigt bra arikel här.
http://www.fokus.se/2012/05/staden-familjen-makten/
"Familjen Ataseven, som kom till Södertälje och Sverige i mitten av 1970-talet, är en av Södertäljes stora släkter, en annan är Melkemichel, och de två förenas genom både ursprung (staden Midyat i Turkiet) och släktband, även gemensamma intressen. Så till exempel efterträdde Silva Gündüz för några år sedan sin släkting Jonas Melkemichel som ordförande i styrelsen för Syrisk Ortodoxa kyrkan S:t Afrems församling i Södertälje när han ville koncentrera sig på sina affärer. En annan släkting är den dynamiske tränaren Özcan Melkemichel i Syrianska FC som varit med om att föra klubben från division sju till allsvenskan."
"Kenan Yüksel, med mångårig erfarenhet av arbete med flykting- och integrationsfrågor i Södertälje kommun och var den förste syrianen i kommunfullmäktige, för kristdemokraterna i början av nittiotalet, förklarar detta med släktens starka band bland syrianer och assyrier så här (utan att för den skull tala om Metin Ataseven):
– Hos oss går släkten, klanen, före allt annat. Klanmentaliteten genomsyrar hela kommunen, från botten och hela vägen upp till toppskiktet. Och så har det också blivit inom politiken. Man förhandlar om rösterna. Man förhandlar fram en plats, en position. Om jag går med i partiet kommer jag inte ensam utan med flera hundra röster. Det har påverkat den svenska politiken. Tyvärr har man släppt in klantänkandet i politiken. På så sätt har man satt demokratin ur spel.
– Partiet blir ett redskap för att ha kvar min makt inom gruppen. Ideologin betyder ingenting. Främsta målet är inte att förändra Sverige. Genom politiken befäster man sin makt. Det är det viktiga."