2013-11-10, 15:24
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Precis vad han själv hävdar i förhör. Det öppnar också för möjligheten att vem som helst, förutom ägaren, kan ha använt bilen. Fram tills det datum han flyttade hem till sina föräldrar. KJ påstår även att bagageutrymmet skulle ha varit tomt vid tiden för VB:s försvinnande.
Boden är en liten ort och det enda en alternativ gärningsman har behövt ha vetskap om är vem VB hade besökt den aktuella kvällen.
Men det är väl en viss skillnad på att lämna nyckeln i bilen när den är parkerad hemma på en villatomt och när den står på en offentlig parkering? Att KJ påstår saker kanske man inte ska lägga alltför stor vikt vid heller, han står åtalad för mord, det KAN ju finnas skäl för honom att ljuga om olika saker menar jag.
Citera
2013-11-10, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Men det är väl en viss skillnad på att lämna nyckeln i bilen när den är parkerad hemma på en villatomt och när den står på en offentlig parkering? Att KJ påstår saker kanske man inte ska lägga alltför stor vikt vid heller, han står åtalad för mord, det KAN ju finnas skäl för honom att ljuga om olika saker menar jag.

Bara lite va? haha

Jag sager detsamma om att ta han pa allvar. KJ har bevisats vara lognare redan,en ganska dalig sadan dessutom.
Det man isf ska lagga vikt pa ar vanner o familjens vittnesmal om detta,aven gammla arbetskamrater. Dom vittnar alla om att han ar dalig pa att lasa om sig.
Jag far uppfattningen om att hemdorren lases valdigt sallan,men bilen har varit last typ 5 av 7 dar i veckan,i snitt. Den siffran ar helt taget fran min egen uppfattning,men poangen ar att den har formodligen inte ALLTID varit last.
Citera
2013-11-10, 15:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja du, det finns mycket man kan diskutera kring i den här utredningen och i den nu pågående rättsprocessen. Var går gränsen rent etiskt för hur långt man får pressa en människa man tror är skyldig för att få fram information? Jag brukar tänka på Tommie Karim ibland och hur han satt häktad i flera veckor för mordet på sin sambo och pressades i långa förhör att erkänna det mord som i själva verket hade begåtts av en f.d. fosterbror till sambon. Tommie var vid några tillfällen relativt nära att "erkänna" bara för att få slut på pressen och för att han började tappa verklighetskontakten. Han släpptes så småningom om, men det krävdes ytterligare en kvinnas död för att polisen skulle hitta ett samband dem emellan och därigenom den verklige mördaren Lennart. Först då blev han slutligen helt friskriven från alla misstankar. Det är ena sidan av saken.

Den andra sidan är att det faktiskt ibland krävs ganska hårda förhör för att få personer att frivilligt eller oavsiktligt lämna ifrån sig upplysningar som kan vara nödvändiga för en fällande dom. Det är inte rimligt att en person som grovt kränkt andras integritet ska få gå igenom förhör utan att själv utsättas för det. Om det är nödvändigt på ena eller andra sättet. Och det är väl knäckfrågan här.

Jag tycker verkligen att hundincidentens roll i rättegången kan ifrågasättas. Att ta upp den i förhören under häktningstiden är inget att säga om, för det KAN ju faktiskt finnas någon form av samband. Men det har inte gått att få fram. Men jag tycker att Hemlunda har en viktig poäng här. Visst ska de tekniska bevisen vara basen för åklagarnas sakframställan, men just detta att det till största del är ett indiciemål försätter dem i en svår situation. Den situationen blir ännu svårare av att advokaten väljer att driva en linje där en huvuddel av försvaret är att framställa en bild av KJ som icke-aggressiv och ur stånd till våldshandlingar. I det läge som nu råder - vi är i rättegång - så hävdar jag att det är åklagarnas skyldighet att försöka driva målet till fällande dom. Det betyder att allt som advokaten anför som kan antas vara av betydelse måste bemötas. Det betyder att om försvaret försöker torgföra en bild av KJ som ett fridsamt litet lamm (som dessutom inte ljuga) så får åklagarna försöka hitta sätt att visa att denna bild inte är korrekt. (Kom ihåg att det inte hjälps vad som står i FUP, det måste föras fram i rättssalen!) Det är inte orimligt att hävda att det vi nu ser är ett resultat av både försvarets och åklagarsidans strategi och att Forsberg är medskyldig. Han VET ju dessutom att det inte är en helt sanningsenlig bild att KJ skulle vara så snäll och lugn i alla situationer. Det finns rapporter om både strypningsförsök, mordhot och viftande med knivar. Försöker han ändå driva den linjen så utsätter han tyvärr KJ för en hårdare granskning av sin förmenta karaktär.

Personligen tror jag inte att den tekniska bevisningen ensam kommer att fälla KJ, utan det som i så fall får vågskålen att tippa över är hur rätten ser på hans trovärdighet. Därför är det viktigt - oavsett vad man sen må tycka om saken från ett personligt perspektiv - att på olika sätt försöka visa på att det han säger inte alltid är sanning och att kontrasterna mellan de stora detaljerna i vissa saker (som är till fördel för honom) och bristen på konkretion och vettiga svar rörande andra saker. Fast visst kan man hävda att det faktum att han ljuger om saker runt hunden (frågan är bara vad och varför) inte är något direkt bevis för att han ljuger om saker som har med mordet att göra.

Angående smörasken och dildon så är det ju saker som KJ själv drar upp nu plötsligt för att - som det verkar - skänka mer detalj och sannolikhet till påståendet om diarrén. Jag har inte läst denna del i förhöret och det är möjligt att åklagarna pressade onödigt mycket om detalj. Men man kan ju inte anklaga dem för att saken i sig kommer upp. Även här blir det ju en fråga om att när försvaret drar upp något som de tror är till sin egen fördel så får de tyvärr stå ut med att åklagaren utnyttjar sin rätt till att försöka skjuta påståendena i sank. Den plötsligt inställda airsoft-grejen är tyvärr en av de saker där det är viktigt för åklagarna att visa att KJ:s förklaringar inte kan anses fullt ut trovärdiga, man må sen tycka att hela grejen blir väldigt osmaklig när man går in på dessa märkliga detaljer.

Jag tror inte att KJ lever i förställningen att rätten är naiv och köper det han säger rakt av, och att han knappast bekymrar sig över om han i ett förhör motsäger vad han sagt i ett tidigare eller skruvar på sanningen för att själv framstå i bättre dager, vilket innebär att en uppenbar lögn kan bytas ut mot en annan lika uppenbar lögn eftersom det inte påtagligt skulle förändra hans position, han räknar inte med att bli trodd, oavsett - han sitter där han sitter och det är bara att gilla läget. Han är sannolikt fullt införstådd med att han inte kan snacka sig ur det här, för egen del, men att svaren han kommer upp med måste vara övertänkta och kanske ibland förändras vid närmare eftertanke för att inte branda en medbrottsling av ren obetänksamt - han är ju "Commander" i sin leksaksvärld, och det förpliktar. Nej, KJ:s strategi i det här "krigsspelet" är inte att bli frikänd som de facto oskyldig till mordet på Vatchareeya Bangsuan, utan på p.g.a. att det inte fanns tillräcklig bevisning att fälla honom. Jag tror det är så han resonerar, två pesos.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-10 kl. 15:35.
Citera
2013-11-10, 15:40
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clinder
Bara lite va? haha

Jag sager detsamma om att ta han pa allvar. KJ har bevisats vara lognare redan,en ganska dalig sadan dessutom.
Det man isf ska lagga vikt pa ar vanner o familjens vittnesmal om detta,aven gammla arbetskamrater. Dom vittnar alla om att han ar dalig pa att lasa om sig.
Jag far uppfattningen om att hemdorren lases valdigt sallan,men bilen har varit last typ 5 av 7 dar i veckan,i snitt. Den siffran ar helt taget fran min egen uppfattning,men poangen ar att den har formodligen inte ALLTID varit last.
Han säger säkert sanningen om vissa saker också, det är ju när det handlar om besvärande saker han har en tendens att svamla till det, tappa minnet eller rent ljuga.
Som jag förstår det från förhör med hans vänner så blev han noggrann att låsa bilen efter att polaren "lånade" den utan lov. Visst kan han ha glömt det nån gång, men det känns som jävligt långsökt att precis den dagen han glömde det så smög en styckmördare dit med en påse blod och grottade runt där i bagaget.
Citera
2013-11-10, 15:45
Bannlyst
Citat:
Det är inte orimligt att hävda att det vi nu ser är ett resultat av både försvarets och åklagarsidans strategi och att Forsberg är medskyldig. Han VET ju dessutom att det inte är en helt sanningsenlig bild att KJ skulle vara så snäll och lugn i alla situationer. Det finns rapporter om både strypningsförsök, mordhot och viftande med knivar. Försöker han ändå driva den linjen så utsätter han tyvärr KJ för en hårdare granskning av sin förmenta karaktär.

Naturligtvis får åklagarna bemöta Forssbergs och många andras bild av att KJ är en fridfull och snäll person, men gör det då med dom rapporter du kallar strypningsförsök, mordhot och viftande med knivar. Varför åklagarna inte gör det är för att man inte ännu lyckats få dessa händelser försvårande för KJ - istället skapar åklagarna egna "utbrott"
i rättegången genom att pressa en redan nerbruten människa med att insinuera saker man inte
kan bevisa. Det man inte har skapar man. Nu fick dom en reaktion, frågan är vad dom skall göra med
ett provocerat utbrott som åklagarna skapat genom att hitta på egna styckahund-historier utan några som helst bevis för att det faktiskt hänt.

Citat:
Angående smörasken och dildon så är det ju saker som KJ själv drar upp nu plötsligt för att - som det verkar - skänka mer detalj och sannolikhet till påståendet om diarrén. Jag har inte läst denna del i förhöret och det är möjligt att åklagarna pressade onödigt mycket om detalj. Men man kan ju inte anklaga dem för att saken i sig kommer upp. Även här blir det ju en fråga om att när försvaret drar upp något som de tror är till sin egen fördel så får de tyvärr stå ut med att åklagaren utnyttjar sin rätt till att försöka skjuta påståendena i sank. Den plötsligt inställda airsoft-grejen är tyvärr en av de saker där det är viktigt för åklagarna att visa att KJ:s förklaringar inte kan anses fullt ut trovärdiga, man må sen tycka att hela grejen blir väldigt osmaklig när man går in på dessa märkliga detaljer.

KJ fick vad han kallar suprice-diarre och därför avstod han ifrån att delta i ett "krig", det räcker så.
Vad som orsakat diarren är oväsentligt eftersom du inte kan bevisa varken det ena eller det andra
med varför pojken är dålig i magen. Nu försökte åklagarsidan få "expertutlåtande" av kunniga personer
ifall man kunde få lös mage med härsket smör och flaskor i analen - känns väl lite si så där att lägga
ner tid på denna uppgift för att binda han till mordet på VB.

Appropå det jag fetat, jag är helt övertygad om att KJ:s orsak till att han berättade historien bakom
diarren varken är det ena eller det andra av dina förslag.
När försvaret hade sin "sakframställan" i rätten fördelade Forssberg ut vissa delar, KJ fick ansvaret
att förklara varför han inte ringde VB efter hennes försvinnande och även diarren föll på KJ.
Att BF i detta fall tänkte smart har jag redan påpekat - åklagarna däremot tog inte emot den passningen
av Forssberg vidare smakfullt.
Senast redigerad av LKVN 2013-11-10 kl. 15:48.
Citera
2013-11-10, 15:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Meeeeen så cyyyyynisk du är nu Catta. Det är väl klart att vi måste utgå från att allting en mordmisstänkt säger som talar för honom själv är sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen. Dessutom får du inte vara elak, för hela karatespåret bygger på den premissen och om det nu visar sig att den mordåtalade faktiskt talar osanning ibland (eller hoppsan det har ju redan visat sig flera gånger när jag tänker efter) så blir det ju inte roligt för Remark och Reviews och Quarrel och TheForeigner och alla andra som satsat så mycket energi och prestige på det.

Så hur var det nu med låsandet? Precis som du skriver så är det ju inte riktigt samma sak att ha bilen hemma på villatomten inne på gården intill ett garage (se FUP, beslagsprotokoll). Och vad säger han själv om låsandet?

Första gången han får frågor om han låser bilen är i ett förhör som hålls den 30/5 (FUP 1716):

Citat:
F: Jag såg att du hade ett gevär i bilen ………………
H: Jo.
F: Brukar du förvara dem där?
F: Du är inte rädd att det ska bli inbrott och sånt?
H: Nää, det är...min bil är ju mer eller mindre alltid låst.

Lite längre fram är han iofs något mer svävande:
Citat:
F: Ja ja. Okej. Och bilen då…?
H: Bilen?
F: Ja. Den…den ser du också till att ha låst?
H: Ibland.

Fast sen blir han mer säker igen:
Citat:
F2: Okej. ………………….. Men…men om du har geväret i bagaget är det låst då?
F2: ………
H: Det…det är ju alltid låst…………….

Dagen efter får han för första gången veta att polisen har hittat blod i bakluckan. Då låter det så här: (FUP 1765)

Citat:
H: Nej, det är den förklaringen som finns. Vill du att jag ska säga nå annat, så får du väl
gö…göra det, men det är det jag…jag har int bi…jag har inte gjort någonting. Jag har inte
dödat min………en av mina bästa flickvänner, så att……
F: Men hur har det gått till det här?
H: Jag vet int. Jag kan ha lämnat min bil olåst. Någon kan ha brutit upp bakluckan. Har
ni…har ni undersökt någonting om det?
F: Ja… Mmm. Nej, jag vill… jag vill ju bara höra, Kristoffer, allt du har att säga om det här.
Det vill jag höra. Jag…jag lyssnar på dig.
H: Ja, men…
F2: Vi lyssnar på dig.
H: Börja med då att kolla är det nån som har brutit upp min bagagelucka.

Nästa gång förhörsledarna tar upp låsfrågan är vi framme vid den 13 juni. Nu har KJ plötsligt helt andra saker att förtälja om sitt billåsande. Han anför t o m ideologiska skäl som inte med en bokstav berörts vid tidigare förhör:

Citat:
våldtäktsmännen i Boden som har blivit friade…
H: Ja.
F: …att vi skulle kolla upp dem och…och…
H: Kolla vad de har gjort den senaste tiden.
F: Mmm. Det känns som att du tror att de skulle konspirera emot dig?
H: Jag vet inte.
F: Hur realistiskt tycker du det är?
H: Just nu är vet jag bara att det är nån som vet att jag har dörren öppen hela tiden.
F: Du är väldigt säkerhetsmedveten.
H: Jo, jag är väldigt säkerhetsmedveten.
F: Men du har dörren öppen?
H: Ja, för att jag tror på människan. Det är lite…ja, det är liksom motsägelsefullt, men…
F: Ja, jag tycker nog det.
H: Men… Boden och Sverige, det ska ju föreställa såsom ett säkert land och jag är ju uppväxt
med att vi tänker att vi gör inte……men i alla fall….jag litar på människor. Det är därför det
är sådana här dagar.
F: Mmm.
H: Och jag låser sällan min bil. Jag tänker att Sverige ska bli typ som i Canada. Alla är
vänliga och aldrig låser dörren för att man….man ska alltid vara redo på att ta emot besök och
avsett vilken tid på natten det är.

Och en vecka senare (20/6) så heter det nu plötsligt också att han inte brukar låsa sin bil.

Citat:
H: Jag är en sån där som tror på att om det är någon som vill in i min lägenhet, in i min bil, så
läm…lämnar jag det i stället öppet, så slipper de slå sönder fönstret hit…hit och dit. För om nån vill in i min bil, så kommer de ju gå in och sno stereon eller göra någonting och då är det lika bra att lämna den olåst.
F: Men du...brukar du ha din bil olåst?
H: Ja, det är ju det jag nyss sa.

En helt annan förklaring plötsligt...

Det är ju precis det här mönstret man brukar se hos skyldiga personer i förhör: De ändrar sin historia efter hand och försöker anpassa den efter de fakta som kommer fram och delges dem efter hand. Och det är ju just precis därför man inte kastar alla fakta i knät på en misstänkt direkt och ger honom en chans att konstruera förklaringar till allting. Jag utesluter inte att han ibland inte låste sin bil, men det finns ingen trovärdighet i detta hur han går från att i princip alltid låsa till att aldrig låsa.

I FUP finns slutligen också en sekvens där polisen frågar hur någon som planterat bevis om bilen är olåst kan känna till den udda funktionen att bagageluckan måste öppnas inifrån förarplatsen via en liten spak. KJ svarar då att det är någon som känner honom eller åtminstone har känt honom under 2012.
Citera
2013-11-10, 15:58
Medlem
Citat:
Han säger säkert sanningen om vissa saker också, det är ju när det handlar om besvärande saker han har en tendens att svamla till det, tappa minnet eller rent ljuga.
Som jag förstår det från förhör med hans vänner så blev han noggrann att låsa bilen efter att polaren "lånade" den utan lov. Visst kan han ha glömt det nån gång, men det känns som jävligt långsökt att precis den dagen han glömde det så smög en styckmördare dit med en påse blod och grottade runt där i bagaget.

Jag haller med fullstandigt.
Kanske siffran mer var typ 3 dagar av 30 i manaden sa glomde KJ lasa sin bildorr. Det ar svart att sia om det dar,men du har ratt i att vittnesuppgifterna kring detta visar pa att han skulle blivit nagot mer nogran med att lasa bilen.

Att nagon har planterat bevis finner jag valdigt osannolikt.
Ska va javla kylig manniska,och kylig som fan vid tillfallet da hen maste ha oppnat forst dorren,sen med knappen vid forarsatet oppna bagageluckan,inte bara halla lite blod vid passagerarsidan eller i baksatet. Sen ha sinnesnarvaron att inte bara skvatta runt det sa det syns som droppar,utan verkligen smeta ut det.
Allt detta utan att nagon har sett det.

Om det racker for rimliga tvivel i en tingsratt....det far vi snart se,men det lutar nog enda at att han blir falld i TR och friad i HR.
Tyvarr!
Citera
2013-11-10, 16:03
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Har någon en vettig förklaring på varför söket efter liklukt/blod i KJ's bil
inte ägde rum förren 3 månader efter JK greps ( greps den 23 maj) ???

Söket med hunden "Uno" ägde rum den 22 Augusti, 2013 FUP 364

Samma fråga gällande varför söket efter liklukt i KJ's lägenhet inte ägde rum förren 2 månader efter JK greps ( greps den 23 maj) ???

Söket med hunden "Uno" ägde rum den 23 Juli, 2013 FUP 365
Hunden "Uno" hadde 0 markeringar i KJ's lägenhet

Ett tidligare sök med hunden "Kompis" gjordes den 4 Juli, altså nästan 6 veckor efter KJ greps den 23 maj

Den form för utreding borde väl vara något av det allraförsta man gjör eller hur?

För en ordnings skull skall jag korrigera ovanstående information:

FUP 384
Söket efter liklukt/blod i KJ's bil med hunden UNO ägde rum 23 Juli, 2013 , altså 2 månader efter JK greps ( greps den 23 Maj)

FUP 364

Söket med hunden "Uno", som ägde rum den 22 Augusti, 2013, var på tejprullen från Kjs badrum.
Detta altså 3 månader efter JK greps ( greps den 23 Maj)

Och jag frågar igen:

Har någon en vettig förklaring på varför dessa 2 sök inte gjordes MYCKET tidligare i utredningen iom "blodet i bagageluckan" och "blodet på tejpen" ju, enligt åklagarna, är två av fallets "tungaste bevis"???
Citera
2013-11-10, 16:06
Moderator
OYs avatar
Citat:

FUP 384
Söket efter liklukt/blod i KJ's bil med hunden UNO ägde rum 23 Juli, 2013 , altså 2 månader efter JK greps ( greps den 23 Maj)

FUP 364

Söket med hunden "Uno", som ägde rum den 22 Augusti, 2013, var på tejprullen från Kjs badrum.

Och jag frågar igen:

Har någon en vettig förklaring på varför dessa 2 sök inte gjordes MYCKET tidligare i utredningen iom "blodet i bagageluckan" och "blodet på tejpen" ju, enligt åklagarna, är två av fallets "tungaste bevis"???

Har Uno markerat på tejprullen?
Citera
2013-11-10, 16:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Meeeeen så cyyyyynisk du är nu Catta. Det är väl klart att vi måste utgå från att allting en mordmisstänkt säger som talar för honom själv är sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen. Dessutom får du inte vara elak, för hela karatespåret bygger på den premissen och om det nu visar sig att den mordåtalade faktiskt talar osanning ibland (eller hoppsan det har ju redan visat sig flera gånger när jag tänker efter) så blir det ju inte roligt för Remark och Reviews och Quarrel och TheForeigner och alla andra som satsat så mycket energi och prestige på det.

Så hur var det nu med låsandet? Precis som du skriver så är det ju inte riktigt samma sak att ha bilen hemma på villatomten inne på gården intill ett garage (se FUP, beslagsprotokoll). Och vad säger han själv om låsandet?

Första gången han får frågor om han låser bilen är i ett förhör som hålls den 30/5 (FUP 1716):

Lite längre fram är han iofs något mer svävande:

Fast sen blir han mer säker igen:

Dagen efter får han för första gången veta att polisen har hittat blod i bakluckan. Då låter det så här: (FUP 1765)

Nästa gång förhörsledarna tar upp låsfrågan är vi framme vid den 13 juni. Nu har KJ plötsligt helt andra saker att förtälja om sitt billåsande. Han anför t o m ideologiska skäl som inte med en bokstav berörts vid tidigare förhör:

Och en vecka senare (20/6) så heter det nu plötsligt också att han inte brukar låsa sin bil.

En helt annan förklaring plötsligt...

Det är ju precis det här mönstret man brukar se hos skyldiga personer i förhör: De ändrar sin historia efter hand och försöker anpassa den efter de fakta som kommer fram och delges dem efter hand. Och det är ju just precis därför man inte kastar alla fakta i knät på en misstänkt direkt och ger honom en chans att konstruera förklaringar till allting. Jag utesluter inte att han ibland inte låste sin bil, men det finns ingen trovärdighet i detta hur han går från att i princip alltid låsa till att aldrig låsa.

I FUP finns slutligen också en sekvens där polisen frågar hur någon som planterat bevis om bilen är olåst kan känna till den udda funktionen att bagageluckan måste öppnas inifrån förarplatsen via en liten spak. KJ svarar då att det är någon som känner honom eller åtminstone har känt honom under 2012.

Han brukade låsa bilen om han hade vapen i den, fullt förståeligt. Aktuell natt var skuffen tom, finns det inte uppgifter om det? Ibland har han vapen i bilen, ibland låser han, kanske oftast därför att han ofta har vapen i bilen, men inte den aktuella tidpunkten efter brottet.

Jag förstår åklagaren, dock gör man en höna av en fjäder tycker jag.
Citera
2013-11-10, 16:22
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

FUP 384

FUP 364

Och jag frågar igen:

Har jag inte gett dig ett förslag här redan? Det är såvitt jag förstår den enda likhunden i Sverige och den har förstås andra uppdrag också. Det var också semestertider. Vad är det för viktigt med att spekulera kring detta?

Hunden har inte heller sökt efter blod i bilen, det var ju redan konstaterat. Detta blodfynd räckte för att få KJ häktad på sannolika skäl och då var det inte särskilt brådskande att tvinga hundföraren att planera om sitt arbetsschema eller rentav bryta sin semester.

Blodet i bagageluckan har som sagt inget med hunden att göra och blodet på tejprullen är mer stödbevisning. Sen heter det "tyngsta", inte "tungaste"
Citera
2013-11-10, 16:23
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Du har just beskrivit ett neuropsykiatriskt handikapp... nämligen as. Personen kan inte sköta sin hygien, men köra bil (planera sin körning exempelvis). Ett väldigt knepigt handikapp.

Väldigt fördomsfullt skrivet eftersom det finns de med AS som inte
har större problem med att sköta sin hygien.
Det finns också många som har just de problem som du skriver att de inte
har problem med just att planera och köra bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in