Citat:
Ursprungligen postat av
CattasBubbla
Men det är väl en viss skillnad på att lämna nyckeln i bilen när den är parkerad hemma på en villatomt och när den står på en offentlig parkering? Att KJ påstår saker kanske man inte ska lägga alltför stor vikt vid heller, han står åtalad för mord, det KAN ju finnas skäl för honom att ljuga om olika saker menar jag.
Meeeeen så cyyyyynisk du är nu Catta. Det är väl klart att vi måste utgå från att allting en mordmisstänkt säger som talar för honom själv är sanningen, hela sanningen och ingenting annat än sanningen.

Dessutom får du inte vara elak, för hela karatespåret bygger på den premissen och om det nu visar sig att den mordåtalade faktiskt talar osanning ibland (eller hoppsan det har ju redan visat sig flera gånger när jag tänker efter) så blir det ju inte roligt för Remark och Reviews och Quarrel och TheForeigner och alla andra som satsat så mycket energi och prestige på det.
Så hur var det nu med låsandet? Precis som du skriver så är det ju inte riktigt samma sak att ha bilen hemma på villatomten
inne på gården intill ett garage (se FUP, beslagsprotokoll). Och vad säger han själv om låsandet?
Första gången han får frågor om han låser bilen är i ett förhör som hålls den 30/5 (FUP 1716):
Citat:
F: Jag såg att du hade ett gevär i bilen ………………
H: Jo.
F: Brukar du förvara dem där?
F: Du är inte rädd att det ska bli inbrott och sånt?
H: Nää, det är...min bil är ju mer eller mindre alltid låst.
Lite längre fram är han iofs något mer svävande:
Citat:
F: Ja ja. Okej. Och bilen då…?
H: Bilen?
F: Ja. Den…den ser du också till att ha låst?
H: Ibland.
Fast sen blir han mer säker igen:
Citat:
F2: Okej. ………………….. Men…men om du har geväret i bagaget är det låst då?
F2: ………
H: Det…det är ju alltid låst…………….
Dagen efter får han för första gången veta att polisen har hittat blod i bakluckan. Då låter det så här: (FUP 1765)
Citat:
H: Nej, det är den förklaringen som finns. Vill du att jag ska säga nå annat, så får du väl
gö…göra det, men det är det jag…jag har int bi…jag har inte gjort någonting. Jag har inte
dödat min………en av mina bästa flickvänner, så att……
F: Men hur har det gått till det här?
H: Jag vet int. Jag kan ha lämnat min bil olåst. Någon kan ha brutit upp bakluckan. Har
ni…har ni undersökt någonting om det?
F: Ja… Mmm. Nej, jag vill… jag vill ju bara höra, Kristoffer, allt du har att säga om det här.
Det vill jag höra. Jag…jag lyssnar på dig.
H: Ja, men…
F2: Vi lyssnar på dig.
H: Börja med då att kolla är det nån som har brutit upp min bagagelucka.
Nästa gång förhörsledarna tar upp låsfrågan är vi framme vid den 13 juni. Nu har KJ plötsligt helt andra saker att förtälja om sitt billåsande. Han anför t o m ideologiska skäl som inte med en bokstav berörts vid tidigare förhör:
Citat:
våldtäktsmännen i Boden som har blivit friade…
H: Ja.
F: …att vi skulle kolla upp dem och…och…
H: Kolla vad de har gjort den senaste tiden.
F: Mmm. Det känns som att du tror att de skulle konspirera emot dig?
H: Jag vet inte.
F: Hur realistiskt tycker du det är?
H: Just nu är vet jag bara att det är nån som vet att jag har dörren öppen hela tiden.
F: Du är väldigt säkerhetsmedveten.
H: Jo, jag är väldigt säkerhetsmedveten.
F: Men du har dörren öppen?
H: Ja, för att jag tror på människan. Det är lite…ja, det är liksom motsägelsefullt, men…
F: Ja, jag tycker nog det.
H: Men… Boden och Sverige, det ska ju föreställa såsom ett säkert land och jag är ju uppväxt
med att vi tänker att vi gör inte……men i alla fall….jag litar på människor. Det är därför det
är sådana här dagar.
F: Mmm.
H: Och jag låser sällan min bil. Jag tänker att Sverige ska bli typ som i Canada. Alla är
vänliga och aldrig låser dörren för att man….man ska alltid vara redo på att ta emot besök och
avsett vilken tid på natten det är.
Och en vecka senare (20/6) så heter det nu plötsligt också att han inte brukar låsa sin bil.
Citat:
H: Jag är en sån där som tror på att om det är någon som vill in i min lägenhet, in i min bil, så
läm…lämnar jag det i stället öppet, så slipper de slå sönder fönstret hit…hit och dit. För om nån vill in i min bil, så kommer de ju gå in och sno stereon eller göra någonting och då är det lika bra att lämna den olåst.
F: Men du...brukar du ha din bil olåst?
H: Ja, det är ju det jag nyss sa.
En helt annan förklaring plötsligt...
Det är ju precis det här mönstret man brukar se hos skyldiga personer i förhör: De ändrar sin historia efter hand och försöker anpassa den efter de fakta som kommer fram och delges dem efter hand. Och det är ju just precis därför man inte kastar alla fakta i knät på en misstänkt direkt och ger honom en chans att konstruera förklaringar till allting. Jag utesluter inte att han ibland inte låste sin bil, men det finns ingen trovärdighet i detta hur han går från att i princip alltid låsa till att aldrig låsa.
I FUP finns slutligen också en sekvens där polisen frågar hur någon som planterat bevis om bilen är olåst kan känna till den udda funktionen att bagageluckan måste öppnas inifrån förarplatsen via en liten spak. KJ svarar då att det är någon som känner honom eller åtminstone har känt honom under 2012.