2005-11-24, 16:02
Medlem
Brobecks avatar
Min kompis började en dag bomba en med uttrycket och jag undrar varifrån det kommer. Varför just "Allan"?

Jag vet att det betyder Spela inte Dum.
Dum=Allan?
Citera
2005-11-24, 21:04
Medlem
Riitvahs avatar
allan ballan? spela inte ball?
Citera
2005-11-24, 21:18
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Enligt Bengt af Klintbergs Namnen i almanackan och några sajter på nätet kan uttrycket kopplas till skådespelaren Alan Ladd - tydligen en teori som lanserades i ordboken Bevingat för några år sedan. På radioprogrammet Språkets hemsida kan man läsa hur en lyssnare föreslagit ett annat ursprung, som dock då förkastats av programmets expert Lars-Gunnar Andersson:

Citat:
Uttrycket ”spela allan” och ursprunget till detta har många skrivit om. Boken ”Bevingat” lanserar teorin att skådespelaren Alan Ladd ligger bakom. Han var ofta kortare än sina kvinnliga motspelare och fick stå på en låda (om man inte grävde en grop åt den långa kvinnan!) – han ”spelade al/l/an”. Nu lanserar en lyssnare en egen teori: Bengt Floore i Eskilstuna tror att det var Allan i hans livliga Eskilstuna-gäng vid slutet av 60-talet som ligger bakom begreppet. Den sansade Allan såg alltid till att upptågen inte spårade ur och om någon försökte ta hans roll, fick han höra ”spela inte allan”.

Lars-Gunnar Andersson tror inte på Bengt Floores teori. Bl a annat för att andra berättar hur de känner igen uttrycket från sent 50-tal redan. Men det är intressant att tänka på att varje säreget språkligt uttryck har ett bestämt ursprung – svårogheten är ofta att veta vilket!
Citera
2005-11-24, 22:38
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riitvah
allan ballan? spela inte ball?
Ja, jag tolkar också uttrycket spela Allan som "spela ball" eller "göra sig till" snarare än som "spela dum".

Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Enligt Bengt af Klintbergs Namnen i almanackan och några sajter på nätet kan uttrycket kopplas till skådespelaren Alan Ladd - tydligen en teori som lanserades i ordboken Bevingat för några år sedan. På radioprogrammet Språkets hemsida kan man läsa hur en lyssnare föreslagit ett annat ursprung, som dock då förkastats av programmets expert Lars-Gunnar Andersson:
Citat:

Uttrycket ”spela allan” och ursprunget till detta har många skrivit om. Boken ”Bevingat” lanserar teorin att skådespelaren Alan Ladd ligger bakom. Han var ofta kortare än sina kvinnliga motspelare och fick stå på en låda (om man inte grävde en grop åt den långa kvinnan!) – han ”spelade al/l/an”. Nu lanserar en lyssnare en egen teori: Bengt Floore i Eskilstuna tror att det var Allan i hans livliga Eskilstuna-gäng vid slutet av 60-talet som ligger bakom begreppet. Den sansade Allan såg alltid till att upptågen inte spårade ur och om någon försökte ta hans roll, fick han höra ”spela inte allan”.

Lars-Gunnar Andersson tror inte på Bengt Floores teori. Bl a annat för att andra berättar hur de känner igen uttrycket från sent 50-tal redan. Men det är intressant att tänka på att varje säreget språkligt uttryck har ett bestämt ursprung – svårogheten är ofta att veta vilket!
Förutom att befinna sig i fel årtionde ger ju Floores teori uttrycket en helt annan betydelse: att spela Allan blir att vara skötsam. Detta stämmer varken med Brobecks eller med Riitvahs och min tolkning. Säger inte dina källor något om hur uttrycket brukar användas enligt standardteorin?

Off topic påminner mig Floores teori om en annan lyssnare som skrev till Språket och hävdade att det var han som börjat använda ordet rishög i överförd bemärkelse. Om jag minns rätt kunde inte Lars-Gunnar Andersson avskriva teorin, eftersom lyssnaren skulle ha sagt det ca 10 år innan det kunde beläggas i skriven text.
Citera
2005-11-24, 23:45
Medlem
Käg Malaxs avatar
Lite googlande verkar ge vid handen att "spela tuff" eller något liknande är betydelsen.

Ett kul exempel:

Citat:
Ursprungligen postat av P.C. Jersild
Hur kan mannen bevisa att han besitter de för kvinnan åtråvärda egenskaperna? Biologerna brukar jämföra mannen med påfågeln. För att väcka hönans intresse stoltserar påfågeln med sin enorma stjärt. Men denna stjärt har inte bara en estetisk funktion, den visar också att påfågeln trots detta påhäng, som gör honom både synlig för rovdjur och trögrörlig, överlevt. Bara den som har mycket god fysik och snabb reaktionsförmåga klarar av en sådan extrabelastning. Om det naturliga urvalet handlar om att spara energi och ta sig över staketet där det är som lägst, handlar det sexuella urvalet om att hoppa över staketet där det är som högst.

För människans del försöker mannen - för att visa sig på styva linan - imponera som trapetskonstnär, entreprenör, komiker, mecenat, vetenskapsman eller musiker. Allt detta skapar ett kulturellt överflöd som sägs vara grundat i den sexuella urvalsprocessen. Den evolutionära världen drivs av sex, precis som hos Freud. Med den skillnaden att Freud såg framgång som sublimerad, "försmådd", sexualitet. Darwinisterna ser framgången som ett direkt resultat av mannens drift att spela Allan.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=578&a=236106&previousRenderType=2
Citera
2005-11-25, 07:23
Medlem
Brobecks avatar
Där jag bor är det "Spela inte dum" som gäller (Södra skåne)
Citera
2013-11-09, 22:41
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brobeck
Där jag bor är det "Spela inte dum" som gäller (Södra skåne)

Men det är inte samma sak.
Citera
2013-11-10, 00:07
Medlem
HarmonicAces avatar
Av Allan Ladd, givetvis. Cool skådis (därav spela).
Citera
2013-11-10, 00:09
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarmonicAce
Av Allan Ladd, givetvis. Cool skådis (därav spela).

Alan Ladd, kort skådis dog ung.
Citera
2013-11-10, 00:17
Medlem
johnlund213s avatar
För mig har spela inte Allan alltid varit att någon är en bessrwisse/viktig petter. Och det är därför man säger spela inte Allan för ingen gillar en sådan typ.
Citera
2013-11-10, 00:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnlund213
För mig har spela inte Allan alltid varit att någon är en bessrwisse/viktig petter. Och det är därför man säger spela inte Allan för ingen gillar en sådan typ.

Innebörden är nog mer precist: Låtsas inte vara någon du inte är eller klarar av att vara. Alla gillade Alan, men ingen gillade en spelad Alan.
Citera
2013-11-11, 14:02
Medlem
funktioners avatar
Drar mig till minnes en kul anekdot från högstadiet när jag ser denna tråden.
Självaste rektorn stod och predikade framför vår klass angående någonting och blev gång på gång avbruten utav en av iranierna i klassen. Tillslut tröttna rektorn, pekade på iraniern och röt "Hörrödu, sluta spela Allan!"

Döm av hans förvåning skrattsalvan han fick i plytet då kamelryttarn i fråga hette Allan på riktigt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in