Citat:
Ursprungligen postat av Riitvah
allan ballan? spela inte ball?
Ja, jag tolkar också uttrycket
spela Allan som "spela ball" eller "göra sig till" snarare än som "spela dum".
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Enligt Bengt af Klintbergs Namnen i almanackan och några sajter på nätet kan uttrycket kopplas till skådespelaren Alan Ladd - tydligen en teori som lanserades i ordboken Bevingat för några år sedan. På radioprogrammet Språkets hemsida kan man läsa hur en lyssnare föreslagit ett annat ursprung, som dock då förkastats av programmets expert Lars-Gunnar Andersson:
Citat:
Uttrycket ”spela allan” och ursprunget till detta har många skrivit om. Boken ”Bevingat” lanserar teorin att skådespelaren Alan Ladd ligger bakom. Han var ofta kortare än sina kvinnliga motspelare och fick stå på en låda (om man inte grävde en grop åt den långa kvinnan!) – han ”spelade al/l/an”. Nu lanserar en lyssnare en egen teori: Bengt Floore i Eskilstuna tror att det var Allan i hans livliga Eskilstuna-gäng vid slutet av 60-talet som ligger bakom begreppet. Den sansade Allan såg alltid till att upptågen inte spårade ur och om någon försökte ta hans roll, fick han höra ”spela inte allan”.
Lars-Gunnar Andersson tror inte på Bengt Floores teori. Bl a annat för att andra berättar hur de känner igen uttrycket från sent 50-tal redan. Men det är intressant att tänka på att varje säreget språkligt uttryck har ett bestämt ursprung – svårogheten är ofta att veta vilket!
Förutom att befinna sig i fel årtionde ger ju Floores teori uttrycket en helt annan betydelse:
att spela Allan blir att vara skötsam. Detta stämmer varken med Brobecks eller med Riitvahs och min tolkning. Säger inte dina källor något om hur uttrycket brukar användas enligt standardteorin?
Off topic påminner mig Floores teori om en annan lyssnare som skrev till Språket och hävdade att det var han som börjat använda ordet
rishög i överförd bemärkelse. Om jag minns rätt kunde inte Lars-Gunnar Andersson avskriva teorin, eftersom lyssnaren skulle ha sagt det ca 10 år innan det kunde beläggas i skriven text.