2013-11-09, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Det viktigaste är väl ändå att denna bindgalna neger hålls inspärrad? Att det kostar får vi leva med, sen om han sitter på kåken eller hispan är mindre intressant imo.
Den stora skillnaden är att om han döms till LRV kommer förvaltningsrätten att besluta om han kan släppas ut. Det är alltså i princip en verklig livstidsdom.

I fänglelsefallet kommer han ut oavsett skick, efter en viss tid.
Citera
2013-11-09, 14:01
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Den stora skillnaden är att om han döms till LRV kommer förvaltningsrätten att besluta om han kan släppas ut. Det är alltså i princip en verklig livstidsdom.

Om inte fängelsefallet innebär att han får sitta tills han dör. Får han en livstidsdom så är det inget som säger att han får sitta inne i 50 år. Åtminstone i teorin... rätta mig om jag har fel.
Senast redigerad av Formsvacka 2013-11-09 kl. 14:09.
Citera
2013-11-09, 14:07
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Om inte fängelsefallet innebär att han får sitta tills negroiden dör. Får han en livstidsdom så är det inget som säger att han får sitta inne i 50 år. Åtminstone i teorin... rätta mig om jag har fel.
Du har rätt. Det finns ingenting som säger att han måste få straffet tidsbestämt.
Citera
2013-11-09, 14:35
Medlem
Citat:
Om inte fängelsefallet innebär att han får sitta tills han dör. Får han en livstidsdom så är det inget som säger att han får sitta inne i 50 år. Åtminstone i teorin... rätta mig om jag har fel.
Det har aldrig hänt, vid fängelsedomar. Däremot är det inte ovanligt vid LRV att folk sitter tills de dör.

Jag blir så jävla trött på folk som debatterar saker som de inte vet ett smack om. (Nu menar jag absolut inte dig Formsvacka du hade ju en brasklapp som gör att du inte uttalar dig tvärsäkert.)
Citera
2013-11-09, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Du har rätt. Det finns ingenting som säger att han måste få straffet tidsbestämt.
OK. Kan du ge ett enda exempel där fängelse verkligen inneburit livstid? Snacka inte en massa skit som du inte vet något om.

Det finns LRV-ptaienter på Karsudden som vårdats sen 60-talet. Ge ett exempel på någon som suttit ett obrutet fängelsestraff så länge?
Citera
2013-11-09, 14:39
Medlem
Muhamedssons avatar
leif axmyr har suttit åtminstone 16 år!
Citera
2013-11-09, 14:42
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched

Det där är ju helt enkelt inte sant. Även vid nådeansökan görs en prövning av lämpligheten i att släppa ut (tidsbestämma). Leif Axmyr är väl det bästa exemplet. Han har suttit över 30 år och ansökt om nåd massvis med gånger. Han har nu fått tidsbestämt till 51 år och kommer med 2/3 dels metoden komma ut 2016. Frågan är om han lever så länge.

Vid rättspsykiatrisk vård kan dessutom konsekvensen bli den rakt motsatta, d v s att en person släpps ut efter väldigt kort tid.

Vid ett livstidsstraff är vi iaf garanterade att han hålls inlåst många år.
Senast redigerad av Fettsugning 2013-11-09 kl. 14:45.
Citera
2013-11-09, 14:42
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ännu längre. Från Wikipedia.

Citat:
Leif Axmyr, född 11 juni 1938 i Göteborg, är en svensk brottsling och för närvarande (2013) den av Sveriges nuvarande livstidsfångar som oavbrutet suttit längst tid i fängelse (30 år och 354 dagar). Redan 1997 angav Svenska Dagbladet att Axmyr var den fånge av dem som då var fängslade som oavbrutet suttit längst i fängelse (då drygt 15 år).[1][2][3] Örebro tingsrätt har tidsbestämt Axmyrs straff till 51 år, vilket innebär att han kan bli villkorligt frigiven mot slutet av 2016 (efter drygt 34 år).[4]
Citera
2013-11-09, 14:53
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muhamedsson
leif axmyr har suttit åtminstone 16 år!

Längre än så min vän!
Citera
2013-11-09, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato

Kommer någon att våga vilja att skriva under på att släppa ut honom?
Citera
2013-11-09, 14:55
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Kommer någon att våga vilja att skriva under på att släppa ut honom?

Förmodligen inte än på ett tag iaf. Han kommer nog få sitta en bra bit över 20 år...
Citera
2013-11-09, 14:59
Medlem
Citat:
Förmodligen inte än på ett tag iaf. Han kommer nog få sitta en bra bit över 20 år...

En parallell är Mr Flink. Har för mig att han fortfarande INTE fått tidsbestämt. Rätta mig om jag har fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in