Precis hemkommen från jobbet, får väl svara på både trevliga och mindre trevliga svar jag fått.
Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Men hur vet du det om du inte ens har pratat med henne?
Är man 80 barre så kanske man inte är så uppdaterad på vilka alla nya grannar är.
Har du gått över och presenterat dig, som den nyinflyttade du är?
Om inte, varför inte? Är det så att DU inte vill ha så mycket kontakt med dina grannar?
Är man grannar så ska man väl kunna prata om det är något som stör, hur man nu kan tycka att ett träd som står 4 meter från ens egna tomtgräns stör.
Vi gick och presenterade oss när vi flyttat in, det var tidigt i våras. Hon verkade inte vilja ha någon kontakt, hälsade för att vi gjorde det, inget annat. Jag har mycket gärna kontakt med grannar, om de vill. På andra sidan bor ett par i åttioårsåldern, hjälper dem när de ska handla osv. Vi fikar hos varandra med jämna mellanrum, trots åldersskillnad. Så är det med det iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bajsfacisten
Ta och lägg ner dina divalater. Du har möjlighet att såga bort det av trädet som hänger över till din tomtgräns.
Fy fan vilken granne, har inte bott där i ett år ens och nu börjar du gnälla över barr.... Undrar vad detta skall sluta. En höst och lite barr....
Divalater? Visst, lite av ett i-landsproblem, men ändå väldigt irriterande. Tur man inte har dig som granne då, du verkar otrevlig när du inte ens vet vad det rör sig om. Dessa barr lägger sig som en matta i rabatter (kväver våra växter) korkar igen stuprör och ger fläckar på våra bilar. Den lilla gräsplätt (radhus) vi har på framsidan ser man knappast gräset på och värre var det när stormen drog fram för ett tag sedan. Vad jag undrade över var inte hur man sätter dit grannen utan om man har någos skyldighet gällande nedfall från växter på den egna tomten. Hela gatan på ett avsnitt på ca. 10 meter är också täckt och det blir ganska halt av det med.
Denna tall barrar från ung. augusti - snön har lagt sig, är det ingen snö så fortsätter det fram i december.
Citat:
Ursprungligen postat av
chamaemoros
Det är lite fjantigt det hela.. Du inser nog själv innerst inne att detta är lika mycket ett problem för dig som det är att mina grannar tar hissen upp till 7de våningen utan att skicka ner den til 0an.
Jag är rätt säker på att inte endast din grannes tall är orsaken till att ni får dess avfall på er tomt, det finns ju andra saker som vind som påverkar var avfallet flyger. Ska du ringa upp SVTs väderlek och klaga på att vinden flugit fel håll också?
Som sagt, ett i-landsproblem, men ändå lite mer irriterande än en hiss.

Läs mitt förra svar. Jag kan leva med det, men även om jag får svar på att hon är skyldig att se till sin tall, så lär jag inte påtala det för henne iaf. Vill mest veta hur det är med detta...
Citat:
Ursprungligen postat av
frange
Prata med henne.
Nu hade det varit bra med en lite bättre beskrivning på just hur trädet står, och var på tomten står; i förhållande till vägar, hus etc. Hur stort är trädet?
Påpeka att det finns risk att trädet kan falla ner över hennes hus, och hur hon bara hade ren tur att hon lyckades klara sig helskinnad nu vid sista stormen, Simone eller vad den hette - men att vid nästa storm kommer tallen garanterat falla ner och orsaka enorma skador.
Jag arbetar bland annat med just den typen av avancerad trädfällning, alltså att ta ner träd inne på villatomter där det inte finns något som helst utrymme att fälla träd på normalt vis utan att det kommer orsaka skador på hus, garage, andra träd, ledningar etc.
I många fall är det äldre som haft träden där i alla år, och sedan låtit det växa ostört, men som för sig själv går och oroar sig smått för OM trädet kommer falla ner, och har funderat på att ta ner det eller iallafall toppa ner det, men att det aldrig blivit av på grund att det inte är gratis - då det är ett ganska farligt och krävande jobb.
Vi har husen mot en villagata, radhus, med ett litet mellanrum mellan våra tomter. Hennes tall står precis innanför staketet, i hörnet mot villagatan och gångvägen, så nära det går mot vår tomt (men gångvägen imellan) Tallen grenar sig i tre stammar ca. 2-3 meter upp och alla tre stammarna har rejält med grenar och stor krona. Den ser frisk ut, inget ruttet och inget annat än barren faller.
Om hon skulle vilja fälla den så får man "montera ner" den eftersom det är väldigt lite plats för en normal fällning.
Det är ju detta med hennes troliga ovilja att prata med sina grannar som gör att man inte direkt diskuterar detta med henne, som det är nu iaf...
Så grundfrågan är: Har man någon juridisk skyldighet att ta hand om det som faller från ens träd, i detta fallet otroligt mycket barr. Det är 4 grannar som får mycket barr på sina tomter av denna tall och vi är de som får mest.