2013-11-08, 19:26
Bannlyst
Lite upplysningar hur ROT avdraget fungerar för den som fortfarande är tveksam.

"Hur fungerar det med ROT-avdraget?
När betalningen är gjord ser XXXX XXXX till att ansöka om ROT-avdrag från Skatteverket. Du kommer att få hem uppgifter från Skatteverket om utbetalningen gått igenom eller inte.
Går ansökan inte igenom av någon anledning, kollar vi med dig så att alla uppgifter stämmer och sedan gör vi en ny ansökan.
Kan man inte nyttja sig av ROT-avdraget skickas en faktura på 10 dagar med resterande belopp."

Alltså skatteverket betalar inte ut belopp som ej är godkända, det faktureras av företaget till kund
Citera
2013-11-08, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det Revisouren säger är att ifall man söker inom gränsen på 50 000 så kommer den att godkännas. Visar det sig senare att den som sökt inte tjänar tillräckligt för att göra ett avdrag på 50 000 kr så kommer skatteverket att kräva in restskatt från privatpersonen.

Du får nog läsa på lite angående ROT avdraget
Citera
2013-11-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fislurken
Du får nog läsa på lite angående ROT avdraget

Jepp jag och skatteverket får tydligen läsa på lite.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/rotrutarbete.4.2e56d4ba1202f95012080002966.html
Citat:
Din slutliga skattereduktion fastställs i samband med att din inkomstdeklaration godkänns.
Citera
2013-11-08, 19:46
Medlem
Citat:
Lite upplysningar hur ROT avdraget fungerar för den som fortfarande är tveksam.

"Hur fungerar det med ROT-avdraget?
När betalningen är gjord ser XXXX XXXX till att ansöka om ROT-avdrag från Skatteverket. Du kommer att få hem uppgifter från Skatteverket om utbetalningen gått igenom eller inte.
Går ansökan inte igenom av någon anledning, kollar vi med dig så att alla uppgifter stämmer och sedan gör vi en ny ansökan.
Kan man inte nyttja sig av ROT-avdraget skickas en faktura på 10 dagar med resterande belopp."

Alltså skatteverket betalar inte ut belopp som ej är godkända, det faktureras av företaget till kund

Skatteverket betalar ut ifall du står som ägare på fastigheten du sökt för, arbetet som sökts för är berättigat avdraget samt att du har utrymme kvar för avdraget från de 50 000.

Jag vet inte vilket företag du tagit den texten ifran men det där är en Rot-klausul i avtalet mellan kund och företag, 10 dagars kredittid är inte på något sätt ett tvång i samanhanget.

En vanligare formulering är.

Citat:
Om det vid kontroll visar sig att ni inte har rätt till ROT-avdrag förbehåller vi oss
rätten att omedelbart tilläggsfakturera återstående del av arbetskostnaden.
Citera
2013-11-08, 20:21
Bannlyst
Citat:
Skatteverket betalar ut ifall du står som ägare på fastigheten du sökt för, arbetet som sökts för är berättigat avdraget samt att du har utrymme kvar för avdraget från de 50 000.

Jag vet inte vilket företag du tagit den texten ifran men det där är en Rot-klausul i avtalet mellan kund och företag, 10 dagars kredittid är inte på något sätt ett tvång i samanhanget.

En vanligare formulering är.

Då jag anser att det är totalt hopplöst att få in något vett i din skalle så slutar jag här puuh
Citera
2013-11-08, 22:10
Medlem
Citat:
Då jag anser att det är totalt hopplöst att få in något vett i din skalle så slutar jag här puuh

Äntligen kommit fram till att du hade fel?

Jävla sopa kommer du med råd som inte stämer så kan du iaf vara man nog att erkänna det . Det finns faktiskt folk som går till de här trådarna för vägledning.
Senast redigerad av Brollio 2013-11-08 kl. 22:12.
Citera
2013-11-08, 22:21
Bannlyst
Citat:
Äntligen kommit fram till att du hade fel?

Jävla sopa kommer du med råd som inte stämer så kan du iaf vara man nog att erkänna det . Det finns faktiskt folk som går till de här trådarna för vägledning.

Vill de ha vägledning så skall de då inte lyssna på dig som inget vet och som knappt kan stava, det stämer väl.
Citera
2013-11-09, 00:05
Medlem
Citat:
Vill de ha vägledning så skall de då inte lyssna på dig som inget vet och som knappt kan stava, det stämer väl.

Min stavning kan vi läna utaför det här det är ganska irrelevant då det inte är stava jag får betalt för.

Angånededet övriga så har jag vid flertalet tillfällen nu citerat skatteverkets hemsida som stöd för mina ståndpunkter. Du har hitintills som mest uppbringat en ganska uselt skriven ROT klausul, från ett företag du inte länkar till

Anser du mig ha fel så vist . Det kan jag köpa men presentera en ordentlig källa som stödjer ditt resonemang först. För just nu låter du mest tjurskallig.

Äriligt talat vad är det för fel på dig? Du kunde lämnat tråden med äran i behåll och ändå låta folk få informationen de behöver. Istället så fortsätter du att förnedra dig.
Citera
2013-11-09, 11:45
Bannlyst
Så här fungerar ROT avdraget!!

Hur fungerar det med ROT-avdraget?
När betalningen är gjord ser Svensk Infrastruktur till att ansöka om ROT-avdrag från Skatteverket. Du kommer att få hem uppgifter från Skatteverket om utbetalningen gått igenom eller inte.
Kan man inte nyttja sig av ROT-avdraget skickas en faktura på 10 dagar med resterande belopp

Den som vill förkovra sig ytterligare i ämnet kan besöka http://www.svenskinfrastruktur.se/faq.aspx

där finner ni de rätta svaren.

Trevlig läsning
Citera
2013-11-09, 11:57
Medlem
Ja så långt i processen som de beskriver är det rätt. Men som ja gång på gång påpekat det är inte fören på deklarationsdagen som den sista avstämningen görs och skatteverket tar ställning till ifall det finns skatteunderlag till det beviljade avdraget.

Förstår inte hur detta kan vara svårt för vissa (fislurken) att fatta. Du kan aldrig få ett större ROT-avdrag än du har betalat skatt och din inbetalda skatt fastställs först på deklarationsdagen.
Citera
2013-11-09, 14:26
Medlem
Hmm har tydligen trampat på en öm tå då jag blir PM teoriserad nu så läger upp lite kompleternade information.

Citat:
En utav de viktigaste detaljerna att tänka på är att se om du faktiskt kan ta del utav ROT-avdraget samt hur mycket utav det som du faktiskt kan ta del utav. Detta är som sagt baserat på din inkomst och hur mycket du redan skattar. Som maximalt får du ha en reduktion på 50 000 kr per år och det smidigaste sättet att se vart just din maxgräns går är att kontakta Skatteverket då de kan kolla på dina tidigare deklarationer för att på så sätt se hur mycket du kan få ut utav ROT-avdraget.
http://www.rotavdrag.se/About.asp

Citat:
Om man köper husarbete för upp till 100 000 kronor per år behöver man bara betala hälften av arbetskostnaden. Resten betalar Skatteverket enligt fakturamodellen till företaget som utför arbetet. Man får alltså en skattereduktion som motsvarar hälften av arbetskostnaden. Skatten kan dock aldrig minska till mindre än 0. Du kan med andra ord aldrig få mer i skattereduktion för husarbete än du ska betala i slutlig skatt efter att dina avdrag är gjorda.

Citat:
Vad ska kunden göra?

Så här går det till om du är kund och vill ha skattereduktionen:

1. Du kommer överens med företaget om att det är husarbete som ska utföras. Var också beredd att visa företaget information om hur mycket du dittills under året utnyttjat av den maximala skattereduktionen för husarbete. Sådan information kan du få av Skatteverket.

2. Du ber om företagets namn, adress och person- eller organisationsnummer. Företaget måste ha F-skatt för att du ska kunna få skattereduktionen. Be därför gärna företaget att skriva på fakturan att det har F-skattsedel.

3. Företaget utför arbetet.

4. Du betalar företaget för halva arbetskostnaden (eller mer om du närmar dig eller har överskridit gränsen för preliminär skattereduktion på 50 000 kronor). Resterande del får företaget av Skatteverket. Spara fakturan eller kontantkvittot.
5. Du får ett brev av Skatteverket med en preliminär skattereduktion.

6. Nästa år står det förtryckt på din inkomstdeklaration hur stor preliminär skatt-reduktion du fått för husarbete under inkomståret. När du skriver under deklarationen godkänner du summan och intygar att de förtryckta uppgifterna är korrekta. Den slutliga skattereduktionen redovisas sedan på ditt skattebesked.
http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/323/skv323svartvit.4.6f9866931215a607a4f80003562.html

Så vet inte om jag kan bli mer övertydlig än såhär.
Citera
2013-11-28, 16:36
Medlem
klinger75s avatar
Jag har en fundering , jag har ingen inkomst i sverige 2013 från arbete då jag har jobbat i danmark . Dæremot kommer jag ha en vinst från førsæljning av en fastighet på ca 260000kr vilket kommer orsaka mig en skatt på ca 55000kr .

KAn jag gøra rotavdrag mot denna inkomst om arbetet utførs innan nyår ?

i såfall måste jag betala in skatten redan nu innan nyår ?

Kan jag søka ROT avdraget sjælv , dvs betala hantverkarna fullt pris nu ?

Min utrækning ser i så fall ut så hær

Arbete 18000skr inklusive moms av detta sparar jag 30 % i svenskt ROT =5400skr

sen gör jag samma avdrag i Danmark 15000DKK hela beloppet dras av sparar 42% = 6300DKK

jag betalar således 18000skr-5400-7500=5100kr för jobbet matrialet ca 5000kr
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in