2013-11-08, 15:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Advokaten kommer att slakta vittnesmålet av LJ. Rastplatsen ligger åt fel håll, tidpunkten är oklar, vittnet är opålitligt (blandmissbrukare och kriminell) och andra förklaringar till iakttagelserna finns.

De andra förklaringarna är alltså att vittnet helt enkelt såg en semesterresenär som gjorde sig i ordning för natten. Agerandet i buskarna (böjer sig fram upprepade gånger) tyder på helt vanlig tandborstning.

Advokaten skulle också kunna påpeka i rätten att det vittnet sett är helt enkelt en kille som spillt kaffe på sig och blivit bränd, eller varför inte spytt ner sig. Han kanske fortsatte spy i buskarna ?

Det är en naturlig förklaring till att skicka kläderna och gå konstigt (flaxigt), samt ta sig in/ur bilen.
Citera
2013-11-08, 15:32
Medlem
Om FS skulle dömas, kan han överklaga? Om han kan, vart vänder han sig då?
Om han döms, och ny bevisning skulle komma som inte pekar mot han, vad händer då?
Vet inte om dessa saker redan besvarats.
Citera
2013-11-08, 15:39
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Advokaten skulle också kunna påpeka i rätten att det vittnet sett är helt enkelt en kille som spillt kaffe på sig och blivit bränd, eller varför inte spytt ner sig. Han kanske fortsatte spy i buskarna ?

Det är en naturlig förklaring till att skicka kläderna och gå konstigt (flaxigt), samt ta sig in/ur bilen.

Finns massor med folk som går halvklädda på rastplatser i juli. Är lite förvånad över att advokaten inte sänkte vittnesmålet med en skrivelse till HD. Men han anade väl inte att HD skulle sänka kraven för resning.
Citera
2013-11-08, 15:59
Bannlyst
Citat:
Finns massor med folk som går halvklädda på rastplatser i juli. Är lite förvånad över att advokaten inte sänkte vittnesmålet med en skrivelse till HD. Men han anade väl inte att HD skulle sänka kraven för resning.

Ja, det blir nog inte lätt att övertyga rätten om man inte kan säga ens vilken dag det var.
Och hur är det med rimligt tvivel kring vad LJ såg ? Han såg inte att det var FS, han kunde inte identifiera bilen som Ms, kvar är en låda i ett bagage.
Det skall också toppas av ett i närmast perfekt efterbrottsbeteende, utan spår på paket etc. så skulle en GM ställa sig och skyffla bevismaterial på en MYCKET vältrafikerad rastplats, och välja den del av rastplatsen där alla passerar ? I kalsongerna ?!?

Näh, rimligt tvivel kan nog advokaten så utan större ansträngning.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-08 kl. 16:02.
Citera
2013-11-08, 16:30
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Så kan man inte säga. Högsta domstolen tog inte ställning till beviskravet vid mordmål, de gjorde bedömningen om det var sannolikt att han hade dömts förut, om bevisen var kända. Det är en lägre grad.

HD har indirekt lämnat direktiv för hur HR skulle fällt honom med Marinas kropp som bevis, så din tolkning av HD har ingen som helst bärighet. Du begriper inte det här helt enkelt.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-08 kl. 16:36.
Citera
2013-11-08, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Om nu allt går som vi alla här hoppas på: fidde döms för mord, vad tror ni han kommer säga när grabbarna på kåken frågar: Vad sitter du inne för då? Han kanske kör holgervarianten: Jag är dömd för ekonomisk brottslighet. Med tanke på vad som hände Holger, så har nog fidde all anledning att slänga ett vakande öga bakom axeln när han väl muckat

Med tanke på den massiva publiciteten kring fallet, under flera år, så är risken stor att vederbörandes dåd är väl kända, även "inside".

Så det blir nog till att ha ögon i nacken både "inne" och "ute" vid fällande dom.

Det här är ett brott som faller i det-allra-mest-föraktade-kategorin.
Citera
2013-11-08, 17:04
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renasanningen
Med tanke på den massiva publiciteten kring fallet, under flera år, så är risken stor att vederbörandes dåd är väl kända, även "inside".

Så det blir nog till att ha ögon i nacken både "inne" och "ute" vid fällande dom.

Det här är ett brott som faller i det-allra-mest-föraktade-kategorin.
1. Ja, säkert är det så. Det lär bli knepigt att försöka skylla på något annat, lindrigare, för
att han hamnat på kåken.

2. Det händer väl nästan aldrig på anstalterna att man "tillrättavisar" någon på ett mera
kännbart sätt oavsett vad ruskigt man gjort sig skyldig till. Det sitter väl inne gott om folk,
mest kanske av utomeuropeiska nationaliteter, som mördat, våldtagit eller misshandlat kvinnor
så såna dömda ska man knappast räkna med blir särskilt moraliskt upprörda över någon
annans mord på en kvinna.
Inte ens mannen som nyligen eldade upp 2 av sina barn ute på Dalarö lär behöva frukta
att någon ska göra honom illa på allvar.

Hade någon velat hämnas på FS så skulle det nog skett när han ännu var på fri fot och
det har han varit länge nu.
Citera
2013-11-08, 17:17
Moderator
Eerieyes avatar
Egentligen helt otroligt att just Lambertz var den som skötte ärendet i HD. Lambertz är ju känd för att t ex aldrig erkänna egna fel och brister vad gäller sin egen tjänsteutövning. Glömmer aldrig när jag såg honom sitta och hånflina i TV när fakta som friade Quick staplades upp framför honom. Mitt förtroende för rättsapparaten sjönk som en sten när jag såg det. Så var jag senare nästan övertygad om att HD skulle avslå resningsansökan i marinafallet. Så blev det inte och jag gick förbluffad in på HDs hemsida och läste beslutet - underskrivet av Göran Lambertz.

Vet vi om ifall Lambertz, eller hans närmaste nätverk, har varit inblandad tidigare i utredningen?

Jag vet att det var två justitieråd till som stödde Lambertz men det lobbas väl en del och husfriden kanske var det som avgjorde.
Citera
2013-11-08, 17:18
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Texaco-Darrel
Har jag missat något, är Svensson aldrig dömd tidigare?

Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Inte för våldsrelaterade brott - nej.
Inte anmäld, eller misstänkt heller.

Han dömdes 1 mars 2010 för misshandel, ringa narkotikabrott och rattfylleri av Hovrätten för Västra Sverige till skyddstillsyn.
Misshandel räknas som våldsbrott.
Citera
2013-11-08, 17:20
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Lambertz var inte ensam om beslutet i HD.Ett klart majoritetsbeslut.

Och viktigast att Martin B*rgeke röstade för, han är expert på straffrätt.
Citera
2013-11-08, 17:38
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Egentligen helt otroligt att just Lambertz var den som skötte ärendet i HD. Lambertz är ju känd för att t ex aldrig erkänna egna fel och brister vad gäller sin egen tjänsteutövning. Glömmer aldrig när jag såg honom sitta och hånflina i TV när fakta som friade Quick staplades upp framför honom. Mitt förtroende för rättsapparaten sjönk som en sten när jag såg det. Så var jag senare nästan övertygad om att HD skulle avslå resningsansökan i marinafallet. Så blev det inte och jag gick förbluffad in på HDs hemsida och läste beslutet - underskrivet av Göran Lambertz.

Vet vi om ifall Lambertz, eller hans närmaste nätverk, har varit inblandad tidigare i utredningen?

Jag vet att det var två justitieråd till som stödde Lambertz men det lobbas väl en del och husfriden kanske var det som avgjorde.

Lambertz är djupt involverad i den "socialdemokratiska eliten", exempelvis så är han bundis med Claes Borgström som ju var Thomas Quicks oduglige försvarare och numera husadvokat åt sossekvinnor som råkat ut för något.

Vet någon något så skriv i tråden, rykten, personkopplingar etc...
Citera
2013-11-08, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
HD har indirekt lämnat direktiv för hur HR skulle fällt honom med Marinas kropp som bevis, så din tolkning av HD har ingen som helst bärighet. Du begriper inte det här helt enkelt.

Du låtsas förstå, med du gör det inte. Högsta domstolens uppgift var inte att med de höga krav som ställs i brottmål avgöra skuldfrågan, deras fråga var om han sannolikt hade fällts förra gången med den nya bevisningen. Det är inte riktigt samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in