2013-11-08, 04:09
Medlem
Battlecrosss avatar
Har fått ett brev från polisen där det står att jag är tillkallad på förhör gällande en händelse vid (adressens namn, datum-månad-år). Det står inget mer än så. Jag är troligtvis ett vittne för en händelse. (Har inte ringt och frågat)

Får polisen tillkalla folk på förhör utan att berätta vad det egentligen handlar om? Det är det som jag tycker är lite märkligt. Kan det användas emot dem fall det visar sig vara något allvarligt? Behöver jag advokat eller gäller det bara om man gjort sig skyldig eller är misstänkt för ett brott?
Citera
2013-11-08, 05:12
Bannlyst
Brukar vara så när dem ska anhålla någon. Dem vill inte säga, Patrick du är misstänkt för våldtäkt vill du komma in så vi kan förhöra dig. Var man och åk dit vilket du måste.
Citera
2013-11-08, 08:21
Medlem
Förvänta dig att vara vittne.

Åk dit och svara på deras frågor (om du är oskyldig vilket jag får anta). Skulle det visa sig att de delger dig misstanke om brott så sluta då att svara på någonting. Säg endast nåt i stil med:
"jag fick intrycket att jag skulle ange vittnesmål om en händelse. Nu är detta en okänd situation för mig och jag vill helst inte säga något mer förrän jag blivit tilldelad en advokat som jag kan rådfråga"

Se efter det säger du inte ett ljud till förrän du har din advokat där
Citera
2013-11-08, 09:02
Medlem
För att undvika golarstämpel rekommenderar jag dig att inte medverka i utredningen,
Om det inte handlar om kvinnomisshandel, våldtäkt eller pedofiler vill säga !
Citera
2013-11-08, 09:24
Medlem
bjornebarns avatar
Själv har jag blivit kallad, men då skrev de tydligt flera gånger i caps lock och fet stil att jag inte var misstänkt. De skrev även vad det handlade om. Då rörde det sig dock om ett mord, så det kanske bara är något litet skitbrott i ditt fall?
Citera
2013-11-08, 12:45
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Brukar vara så när dem ska anhålla någon. Dem vill inte säga, Patrick du är misstänkt för våldtäkt vill du komma in så vi kan förhöra dig. Var man och åk dit vilket du måste.

Tycker fortfarande att det är konstigt. Vet att jag inte har gjort mig skyldig till ett brott så visar det sig vara så att jag är misstänkt så känner jag lite att det borde kunna användas emot dem!

Citat:
Ursprungligen postat av SteveO87
Förvänta dig att vara vittne.

Åk dit och svara på deras frågor (om du är oskyldig vilket jag får anta). Skulle det visa sig att de delger dig misstanke om brott så sluta då att svara på någonting. Säg endast nåt i stil med:
"jag fick intrycket att jag skulle ange vittnesmål om en händelse. Nu är detta en okänd situation för mig och jag vill helst inte säga något mer förrän jag blivit tilldelad en advokat som jag kan rådfråga"

Se efter det säger du inte ett ljud till förrän du har din advokat där

Okej men jag vet på ett ungefär vad det handlar om. Jag menar, det första man säger vid ett förhör är att man behöver en advokat är ganska misstänksamt. Jag kommer gå på förhöret och höra vad dem har att säga. Så om det kommer upp att jag är misstänkt för ett brott så säger jag "jag vill helst inte säga något mer förrän jag blivit tilldelad en advokat". Känns som att misstanken skulle bli större.

Citat:
Ursprungligen postat av Moffe420
För att undvika golarstämpel rekommenderar jag dig att inte medverka i utredningen,
Om det inte handlar om kvinnomisshandel, våldtäkt eller pedofiler vill säga !

Sant.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Själv har jag blivit kallad, men då skrev de tydligt flera gånger i caps lock och fet stil att jag inte var misstänkt. De skrev även vad det handlade om. Då rörde det sig dock om ett mord, så det kanske bara är något litet skitbrott i ditt fall?

Det rör sig om ett bråk på en fest.
Citera
2013-11-08, 14:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Tycker fortfarande att det är konstigt. Vet att jag inte har gjort mig skyldig till ett brott så visar det sig vara så att jag är misstänkt så känner jag lite att det borde kunna användas emot dem!

Det gäller ju att inse att det i de lägena brukar vara precis tvärtom. Är du misstänkt kommer det att vändas emot dig...

Gör så här: Gå dit, inställd på att du är vittne, och inget annat. Fråga omgående: "Är jag misstänkt för något?" och säger då förhörsledaren "Det vet vi inte ännu" så är du fortsatt trevlig och säger "finns det risk att jag kan bli misstänkt för något tänker jag inte säga något mer". Annars får du väl använda ditt goda förstånd och försöka begripa vad man frågar efter.

Att klara av att inte säga "Han verkade uppkäftig så jag slog honom först, men det var i självförsvar" är ju inte så svårt.
Citera
2013-11-08, 15:39
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det gäller ju att inse att det i de lägena brukar vara precis tvärtom. Är du misstänkt kommer det att vändas emot dig...

Gör så här: Gå dit, inställd på att du är vittne, och inget annat. Fråga omgående: "Är jag misstänkt för något?" och säger då förhörsledaren "Det vet vi inte ännu" så är du fortsatt trevlig och säger "finns det risk att jag kan bli misstänkt för något tänker jag inte säga något mer". Annars får du väl använda ditt goda förstånd och försöka begripa vad man frågar efter.

Att klara av att inte säga "Han verkade uppkäftig så jag slog honom först, men det var i självförsvar" är ju inte så svårt.

Det är mest lönt att inte prata och bli tilldelad en advokat om jag är misstänkt oavsett omständigheter? Även om det finns en risk att man blir det? Orolig är jag inte men jag har en dålig magkänsla.

EDIT: dra in advokat på ett förhör, känns inte det misstänksamt eller är det vanligare än vad man tror?
Senast redigerad av Battlecross 2013-11-08 kl. 15:47.
Citera
2013-11-08, 16:08
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battlecross
Det är mest lönt att inte prata och bli tilldelad en advokat om jag är misstänkt oavsett omständigheter? Även om det finns en risk att man blir det? Orolig är jag inte men jag har en dålig magkänsla.

EDIT: dra in advokat på ett förhör, känns inte det misstänksamt eller är det vanligare än vad man tror?

Nej. Det är klart att man ska ha hjälp i en situation man är ovan vid. Ta det lugnt, begär advokat och prata med honom/henne i lugn och ro. Lycka till!
Citera
2013-11-10, 16:37
Medlem
Kontakta polisen och fråga om du ska höras upplysningsvis eller som misstänkt. Ska du höras som misstänkt kan du kräva en försvarare.
Citera
2013-11-11, 10:37
Medlem
Battlecrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aries1979
Kontakta polisen och fråga om du ska höras upplysningsvis eller som misstänkt. Ska du höras som misstänkt kan du kräva en försvarare.

Det är nog bäst att jag gör det. Tack.
Citera
2013-11-11, 11:34
Medlem
Battlecrosss avatar
Alltså jag får spelet på sånt här. Varför säger dom bara inte som det är på en gång?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in