2013-11-07, 23:33
Medlem
RoaldDahls avatar
Kan man få reda på sin blodgrupp?
Hur?
Senast redigerad av RoaldDahl 2013-11-07 kl. 23:38.
Citera
2013-11-07, 23:45
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Kan man få reda på sin blodgrupp?
Hur?
Varje vårdcentral borde kunna hjälpa dig med det.
Det går på några sekunder på labbet. Ett reagens med antigen får reagera med blodet och om det blir klumpar har man hittat rätt blodgrupp. Flest är A+.
Citera
2013-11-08, 00:36
Medlem
GarlCustafs avatar
Rök cb, åk fast och kräv blodprov.

Nej men det borde stå i nån sjukhusjournal. Kontakta din vårdcentral.
Citera
2013-11-08, 00:50
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarlCustaf
Rök cb, åk fast och kräv blodprov.

Nej men det borde stå i nån sjukhusjournal. Kontakta din vårdcentral.

Nej, det står inte i någon journal.
De tar inte prover utan medicinsk orsak.
Citera
2013-11-08, 00:58
Medlem
GarlCustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Nej, det står inte i någon journal.
De tar inte prover utan medicinsk orsak.

Testa anmäl dig som blodgivare? Där måste de iallafall kolla upp det kan man tycka
Citera
2013-11-08, 01:02
Avslutad
Om du inte vill ge blod finns det säkert något labb som kan kolla det åt dig om du betalar för det.

Annars vet jag att jag har en militärbricka där det står min blodgrupp på. Kanske du också har en sådan?
Citera
2013-11-08, 01:25
Medlem
C-3POs avatar
Jag rekommenderar verkligen att lämna blod. Det är en god gärning och du får reda på din blodgrupp.
Citera
2013-11-08, 18:50
Avslutad
Det går säkert att få utfört om man är villig att betala. Räkna med 2-400 spänn. Antingen kan du kontakta din vårdcentral eller en provtagningscentral på närmsta sjukhus.
Citera
2014-10-29, 13:55
Medlem
Geflebockens avatar
Jag frågade min mamma, det gick snabbt, enkelt och var helt gratis!
Citera
2014-10-29, 20:59
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppi
Det går säkert att få utfört om man är villig att betala. Räkna med 2-400 spänn. Antingen kan du kontakta din vårdcentral eller en provtagningscentral på närmsta sjukhus.

Varför tipsa om det absolut dyraste alternativet? Finns säkert en uppsjö av "blodtester" man kan beställa över internet för avsevärt mindre pengar, eller bara ge blod.
Citera
2014-10-29, 21:05
Medlem
spyder123s avatar
Är du nyfiken och vill göra en bra gärning, ge blod. Jag får påstå att jag drog och gav blod främst på grund av att jag var nyfiken på att veta blodgrupp.

Förutom blodgrupp får du också reda på ditt blodtryck, samt en mindre hälsoundersökning gratis.

EDIT: Vafan, hur hamnade detta på heta ämnen?
Senast redigerad av spyder123 2014-10-29 kl. 21:07.
Citera
2014-10-30, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Är du nyfiken och vill göra en bra gärning, ge blod. Jag får påstå att jag drog och gav blod främst på grund av att jag var nyfiken på att veta blodgrupp.

Förutom blodgrupp får du också reda på ditt blodtryck, samt en mindre hälsoundersökning gratis.

EDIT: Vafan, hur hamnade detta på heta ämnen?

heta ämnen är borta. Det är mods som väljer vad vi ska läsa nu.

on topic så borde man få välja vart ens blod ska gå om man ger blod. Inte fan vill man att ens blod ska gå till någon gängskjutning men däremot får det gärna gå till trafikolyckor eller förlossningar osv.

ska nog dra till blodbussen nästa gång jag ser den och ta mig en macka och kaffe. En god gärning som ni säger, samt att man får veta sin blodgrupp. Annars är det nog bara gå till vårdcentralen på drop in och betala 200kr eller vad det nu är så får man reda på det rätt så snabbt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in