Citat:
Ursprungligen postat av
Knocki
Jag tycker att han bör köpa en moppe istället då de inte är helt fy skam det heller och med lite trim kan man åka över skyltarna, en bonus med mopperacers är att de trimmade är billigare än de som är original.
Jag menar kostnaden för kortet och en hoj som sjunker i värde lär väl bli en del för en 16 åring jämfört med klass 1 kort till moppe som kostar en bit över 1k.
Jag kan givetvis förstå charmen med Lätt MC om det kryllar av snutar.
Tänk så här: Trafikutbildarna kan tusentals ggr mer än vanligt folk. Vilket är då bäst, minimal moppekurs eller en fullvärdig teoriutbildning parat med den extra kunskap ett säkert framförande av mc kräver? Man får
inte ett mc-kort utan att faktiskt kunna köra säkert samt göra korrekta riskbedömningar.
Hade jag fått bestämma så hade man inte kunnat ta B-körkort utan att besitta ett A-kort innan. Helt enkelt för att om man kört hoj så lär man sig fort att fungera i trafiken eftersom man riskerar omedelbart dödsstraff om man inte tänker efter före.
Har TS råd så finns det ingen tvekan för han kommer bli en bättre förare än alla vanliga B-kortare som gömmer sig bakom ett plåtskal och tror de är lika odödliga som grundlurade cyklister som tror de kommer att överleva vad som helst bara de har cykelhjälm.

(Jag har kört några mil lastbil och ser dårarna och deras felaktigheter varje dag...)
Kostnaden för kortet får han igen med bara uppkörning för A1, A2. När han skall ta B-kort är det "a walk in the park" eftersom han redan kan det och bara behöver vänja sig lite vid hur en bil funkar.