2013-11-07, 22:09
Medlem
Hej, funderar på att ta lätt mc körkort nästa år, men kan inte så mycket om kostnaderna. Har hittat en lätt mc 125cc för 25k på blocket, men hur mycket kostar körkortet? Förstår att det beror på hur duktig man är å hur många körlektioner som behövs men ungefär? Mellan 5-6k eller 10-15?
Citera
2013-11-07, 22:19
Bannlyst

Vad kortet kommer att kosta är nästan omöjligt att svara på, men jag vill ge dig ett förnuftigt förslag,
skippa den lätta MC och vänta tills du kan ta körkort för bil och MC direkt.

Den lätta MC är bara roligt ett år sedan vill du åka något riktigt, då har du inte slösat pengar på en lätt MC och körkort därtill.
Citera
2013-11-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bebbe98
Hej, funderar på att ta lätt mc körkort nästa år, men kan inte så mycket om kostnaderna. Har hittat en lätt mc 125cc för 25k på blocket, men hur mycket kostar körkortet? Förstår att det beror på hur duktig man är å hur många körlektioner som behövs men ungefär? Mellan 5-6k eller 10-15?

Beror helt på om du kan öva privat eller inte. Alla moderna mc-utbildningar lägger bortåt 75 % av tiden på övningsbanan. Det är här du kan kapa kostnader genom att öva privat. Kommer du inte igenom banan på uppkörningen får du inte köra de övriga momenten så den skall sitta som ett rinnande vatten. Tar du lätta kortet behöver du bara byta in det mha en uppkörning till tunga kortet. <- Värt att kolla om den regeln gäller fortfarande.
Citera
2013-11-07, 22:29
Medlem
Okej, men tror jag verkligen vill ha lätt mc så vet du vart priset skulle kunna ligga på ungefär?
Citera
2013-11-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cFlakBash
Beror helt på om du kan öva privat eller inte. Alla moderna mc-utbildningar lägger bortåt 75 % av tiden på övningsbanan. Det är här du kan kapa kostnader genom att öva privat. Kommer du inte igenom banan på uppkörningen får du inte köra de övriga momenten så den skall sitta som ett rinnande vatten. Tar du lätta kortet behöver du bara byta in det mha en uppkörning till tunga kortet. <- Värt att kolla om den regeln gäller fortfarande.

Ja men det verkar ju bra! Har en storebror som har en 1000cc men kan jag övningsköra med honom ändå om jag löper min 125cc först?
Citera
2013-11-07, 22:45
Medlem
Citat:
Ja men det verkar ju bra! Har en storebror som har en 1000cc men kan jag övningsköra med honom ändå om jag löper min 125cc först?

Självklart! Bara han ställer upp. Du måste naturligtvis köpa en hoj med så att du har något att öva på. Ölflaskor/burkar funkar bra som koner. Tratta ned layouten för banan på transportstyrelsen, tror det finns länkar på http://www.korkortsportalen.se Tänk på en sak, mc är farligt om man lämnar hjärnan hemma så gör inte det. Kolla även in www.sporthoj.com Sveriges största mcforum.
Citera
2013-11-07, 22:46
Medlem
Knockis avatar
Citat:

Skulle kunna chansa på att du fyller 16 nästa år men det är ju bara en chansning

Så ett tips inför kommande år är att släppa idén då du förmodligen kommer att ångra dig, tyvärr..
Sen är en stor nackdel med Lätt MC att det inte är förebyggande för riktiga MC kortet utan är som att kasta pengar i vattnet, spara pengarna och köp ett vrålåk när du fyller 18 istället.
Citera
2013-11-07, 22:47
Medlem
Citat:
Självklart! Bara han ställer upp. Du måste naturligtvis köpa en hoj med så att du har något att öva på. Ölflaskor/burkar funkar bra som koner. Tratta ned layouten för banan på transportstyrelsen, tror det finns länkar på http://www.korkortsportalen.se Tänk på en sak, mc är farligt om man lämnar hjärnan hemma så gör inte det. Kolla även in www.sporthoj.com Sveriges största mcforum.
Aa men grym tack så mycket för hjälpen
Citera
2013-11-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knocki
Skulle kunna chansa på att du fyller 16 nästa år men det är ju bara en chansning

Så ett tips inför kommande år är att släppa idén då du förmodligen kommer att ångra dig, tyvärr..
Sen är en stor nackdel med Lätt MC att det inte är förebyggande för riktiga MC kortet utan är som att kasta pengar i vattnet, spara pengarna och köp ett vrålåk när du fyller 18 istället.

Helt fel. Jag har kört hoj i många år och de hojåkare jag lärt känna som fortfarande lever har en sak gemensamt: De började med moppe och stegade sig upp i körkortsklasser och kubik. Att börja med lätt mc är det smartaste man kan göra om man har hoj i sinnet och bensin i blodet! Vidare kollade jag just på körkortsportalen och man kan fortfarande växla upp körkortsklasserna med bara uppkörning.

Tar TS lätt mckort så blir han en bättre förare än alla som bara har B-kort, inom ett par år.
Citera
2013-11-07, 23:04
Medlem
Knockis avatar
Citat:
Helt fel. Jag har kört hoj i många år och de hojåkare jag lärt känna som fortfarande lever har en sak gemensamt: De började med moppe och stegade sig upp i körkortsklasser och kubik. Att börja med lätt mc är det smartaste man kan göra om man har hoj i sinnet och bensin i blodet! Vidare kollade jag just på körkortsportalen och man kan fortfarande växla upp körkortsklasserna med bara uppkörning.

Tar TS lätt mckort så blir han en bättre förare än alla som bara har B-kort, inom ett par år.

Jag tycker att han bör köpa en moppe istället då de inte är helt fy skam det heller och med lite trim kan man åka över skyltarna, en bonus med mopperacers är att de trimmade är billigare än de som är original.
Jag menar kostnaden för kortet och en hoj som sjunker i värde lär väl bli en del för en 16 åring jämfört med klass 1 kort till moppe som kostar en bit över 1k.

Jag kan givetvis förstå charmen med Lätt MC om det kryllar av snutar.
Senast redigerad av Knocki 2013-11-07 kl. 23:18.
Citera
2013-11-08, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knocki
Jag tycker att han bör köpa en moppe istället då de inte är helt fy skam det heller och med lite trim kan man åka över skyltarna, en bonus med mopperacers är att de trimmade är billigare än de som är original.
Jag menar kostnaden för kortet och en hoj som sjunker i värde lär väl bli en del för en 16 åring jämfört med klass 1 kort till moppe som kostar en bit över 1k.

Jag kan givetvis förstå charmen med Lätt MC om det kryllar av snutar.

Tänk så här: Trafikutbildarna kan tusentals ggr mer än vanligt folk. Vilket är då bäst, minimal moppekurs eller en fullvärdig teoriutbildning parat med den extra kunskap ett säkert framförande av mc kräver? Man får inte ett mc-kort utan att faktiskt kunna köra säkert samt göra korrekta riskbedömningar.
Hade jag fått bestämma så hade man inte kunnat ta B-körkort utan att besitta ett A-kort innan. Helt enkelt för att om man kört hoj så lär man sig fort att fungera i trafiken eftersom man riskerar omedelbart dödsstraff om man inte tänker efter före.

Har TS råd så finns det ingen tvekan för han kommer bli en bättre förare än alla vanliga B-kortare som gömmer sig bakom ett plåtskal och tror de är lika odödliga som grundlurade cyklister som tror de kommer att överleva vad som helst bara de har cykelhjälm.
(Jag har kört några mil lastbil och ser dårarna och deras felaktigheter varje dag...)

Kostnaden för kortet får han igen med bara uppkörning för A1, A2. När han skall ta B-kort är det "a walk in the park" eftersom han redan kan det och bara behöver vänja sig lite vid hur en bil funkar.
Senast redigerad av cFlakBash 2013-11-08 kl. 01:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in