2013-11-07, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Det finns mycket att läsa om forensic entomology så¨jag undrar vilken kompetens du har som skriver förklaringar till vad sakkunnig presenterat i fallet. Att du skulle förekomma denna entomolog har jag väldigt svårt att tro., Är det inte så att man använder det här i större utsträckning utomlands och har också ett större förtroende för sakkunnig än vad man har i det här landet?

Sen är det väl domstolen som värderar trovärdigheten vad entomologen säger. Det är inte skelettdelar men talar om nu utan på ett helt annat stadie efter dödens inträde.
Det finns ingeting i 'forensic entomology' som förklarar rättsentomologens första tre slutsatser på ett logiskt korrekt sätt. Jag vill ha hans senaste förklaring, hur var det, sitter du inne med den?

Anledningen är INTE att jag vill skjuta någon i sank, jag är bara heligt förbannad på att tjänstemän av oss betalda, inte kan resonera och sammanfatta sig själva på ett sätt som kan förstås av normalbegåvade. Jag köper INTE argumentation som är motsägande, men jag kan svälja den (under tystnad). Men, utges den som ett led i en rättsprocess och ingår i Stämningsansökan, då reagerar jag. Skulle inte du göra samma sak?

Ett problem som domstolen nu erfar, är att Sveriges enda rättsentomolog, påstår att alla dagar inom ett tidsintervall är lika sannolika. Men, sista dagen är mest sannolik! (hallå!!!).

Jag tror säkert att rättsentomologi är en väg att gå, MEN, då måste den sakkunnige vara betydligt bättre förberedd och ha bättre underlag. Varför baserade han allt i slutsatsen (FUP s423-429) på en förutsättning med följande bärighet: "verkar det som om"? Jag talar om temperaturmätningarna i Sävast. Vidare rekomenderar jag en kurs i sannolighetslära för den intresserade, kanske den i Linköping? och, framför allt, sats på att andra korrekturläser slutsatserna före de publiceras.

-Övertro på auktoritet händer ständigt, och det är vår skyldighet att reagera när tolkningen av deras slutsatser blir fel.
Citera
2013-11-07, 19:41
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns ingen som kan exakt säga när VB dog. Hon kan ha varit bunden och instängd i en jaktstuga eller fritidshus och avlivats senare - när det lugnat sig lite. Allt mellan 4 - 20 maj. Rättsläkaren sa upp till 16 dagar.

Sedan undrar jag när spyflugorna vaknade till liv i Boden? Början eller mitten på maj? Det är nämligen deras ägg som är uppkomsten till "likmaskar". Om jag förstått saken rätt.

Helt enig
Citera
2013-11-07, 19:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Finns ingen som kan exakt säga när VB dog. Hon kan ha varit bunden och instängd i en jaktstuga eller fritidshus och avlivats senare - när det lugnat sig lite. Allt mellan 4 - 20 maj. Rättsläkaren sa upp till 16 dagar.

Sedan undrar jag när spyflugorna vaknade till liv i Boden? Början eller mitten på maj? Det är nämligen deras ägg som är uppkomsten till "likmaskar". Om jag förstått saken rätt.

En stuga i Lakaträsk kanske? Kroppen tvättad med prima källvatten och sedan förvarad i ett kylrum?
Citera
2013-11-07, 19:43
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En stuga i Lakaträsk kanske? Kroppen tvättad med prima källvatten och sedan förvarad i ett kylrum?

Absolut en møjlighet.
Citera
2013-11-07, 19:44
Medlem
FUP-12s avatar
Jag fattar inte avbrottet efter bara en dryg timme.

De hade betat av den gamla relationen, hur de började träffas igen, lite om vad de gjorde, upphämtningen, kvällen, sexet och fram till att VB "lämnade" lägenheten. På så sätt är det visserligen ett logiskt ställe att bryta på.

Denna timme innehöll högst 2 kritiska frågor. Ville de ha första dagen till att skapa ett slags "fond" för morgondagens kritiska frågor, d.v.s. slå fast vilken hans nuvarande berättelse är för att sedan kunna angripa den med kritiska frågor av mer tematisk karaktär?

Och om så är fallet, hur fanken startar man upp det förhöret?
Citera
2013-11-07, 19:46
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
De här veckorna då VB var försvunnen var allt annat än kalla. Jag kommer ihåg det som att det var på gränsen till sommarvärme. Många av dagarna iaf. Nätterna var också milda. Inte många nätter under nollstrecket. Om jag kommer ihåg rätt. Vilket jag tror.

Var det varmt och skönt i de nedgrävda betongvärnen också?
Citera
2013-11-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Fast har man ett lik där ute, då åker man ett stenkast ut i vildmarken, och sedan hittas ingenting...
Citera
2013-11-07, 19:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF
Fast har man ett lik där ute, då åker man ett stenkast ut i vildmarken, och sedan hittas ingenting...

Inte om man vill sätta dit KJ. Betänk att mördaren inte kan vara säker på att han inte lämnat DNA efter sig på kroppen som kan hittas oavsett var den dumpas, vilket kan förklaras med en KK relation.
Citera
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Angående NÄR VB dog:

Ta och titta på den dær "VB tejp om halsen" bilden i FUP s. 362, titta på hennes hud INGEN førruttnelse øverhuvudtaget !!! inte en enda litte prik, hon hadde INTE varit død i 18 dagar, inte en chane, æven om det var ganska kalt, i så fall har hon lægat rigtigt på kyl på något sætt, jo visst ær det kalt på natten i Maj (hur kalt igentligen?) men på dagen ær det inte tillrækligt kalt, inte ens om hon legat i någon bunker, hennes hud ser ju ut som om hon ær levande, ingen missfærging als.
Lægg till det at benen fortfarande var likstela, hur kommer det sig liksom???

Tycker inte att man ser så mycket av huden att man kan dra några slutsatser. Skärpan ligger på tejpen. Beskrivningen i obduktionsprotokollet verkar väl också överensstämma tämligen bra med tiden. Den bestämningen är nog lättare att göra utifrån förruttnelse och insektsangrepp än hudens utseende, faktiskt.

Du vill komma till att VB varit vid liv och gömd någonstans? Finns något mer som skulle kunna tyda på det, menar du?
Citera
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

De hade betat av den gamla relationen, hur de började träffas igen, lite om vad de gjorde, upphämtningen, kvällen, sexet och fram till att VB "lämnade" lägenheten. På så sätt är det visserligen ett logiskt ställe att bryta på.

Denna timme innehöll högst 2 kritiska frågor. Ville de ha första dagen till att skapa ett slags "fond" för morgondagens kritiska frågor, d.v.s. slå fast vilken hans nuvarande berättelse är för att sedan kunna angripa den med kritiska frågor av mer tematisk karaktär?

Schemat var nog lite för packat och man får väl anta att de ville komma lite längre. Men det kan säkert vara en taktik att börja med en kortare session. De hade ingen aning om hur kan skulle bete sig i rätten, nu kan de lägga upp riktlinjerna på ett mer psykologiskt anpassat sätt.
Citera
2013-11-07, 19:52
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

Dels så var klockan rätt mycket och kanske var det som du säger ett naturligt ställe att bryta på. Bakgrunden i princip klar och i morgon kanske de fokuserar på vad som hänt efter hon gått och tiden efter. Det kan också vara ett strategiskt drag för att i morgon få honom att verka ännu mer tvivelaktig. Typ "du sa ju igår att bla bla..."
Citera
2013-11-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Just_A_thieF

Men det är ju inte så bra. Då blir ju MB synad för hårt. Tanken med det scenariot är ju att kroppen är placerad för att hittas och peka mot KJ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in