Citat:
Det finns ingeting i 'forensic entomology' som förklarar rättsentomologens första tre slutsatser på ett logiskt korrekt sätt. Jag vill ha hans senaste förklaring, hur var det, sitter du inne med den?Det finns mycket att läsa om forensic entomology så¨jag undrar vilken kompetens du har som skriver förklaringar till vad sakkunnig presenterat i fallet. Att du skulle förekomma denna entomolog har jag väldigt svårt att tro., Är det inte så att man använder det här i större utsträckning utomlands och har också ett större förtroende för sakkunnig än vad man har i det här landet?
Sen är det väl domstolen som värderar trovärdigheten vad entomologen säger. Det är inte skelettdelar men talar om nu utan på ett helt annat stadie efter dödens inträde.
Sen är det väl domstolen som värderar trovärdigheten vad entomologen säger. Det är inte skelettdelar men talar om nu utan på ett helt annat stadie efter dödens inträde.
Anledningen är INTE att jag vill skjuta någon i sank, jag är bara heligt förbannad på att tjänstemän av oss betalda, inte kan resonera och sammanfatta sig själva på ett sätt som kan förstås av normalbegåvade. Jag köper INTE argumentation som är motsägande, men jag kan svälja den (under tystnad). Men, utges den som ett led i en rättsprocess och ingår i Stämningsansökan, då reagerar jag. Skulle inte du göra samma sak?
Ett problem som domstolen nu erfar, är att Sveriges enda rättsentomolog, påstår att alla dagar inom ett tidsintervall är lika sannolika. Men, sista dagen är mest sannolik! (hallå!!!).
Jag tror säkert att rättsentomologi är en väg att gå, MEN, då måste den sakkunnige vara betydligt bättre förberedd och ha bättre underlag. Varför baserade han allt i slutsatsen (FUP s423-429) på en förutsättning med följande bärighet: "verkar det som om"? Jag talar om temperaturmätningarna i Sävast. Vidare rekomenderar jag en kurs i sannolighetslära för den intresserade, kanske den i Linköping? och, framför allt, sats på att andra korrekturläser slutsatserna före de publiceras.
-Övertro på auktoritet händer ständigt, och det är vår skyldighet att reagera när tolkningen av deras slutsatser blir fel.