2013-11-07, 15:49
Medlem
Longiness avatar
http://allehanda.se/sport/modo/1.6464544-luleafans-rasar-over-nya-laktaren
Snart är väl bortaklackar förbjudna också?
Hur kan ni Modofans tillåta detta? Snacka om att förstöra allt vad stämning heter.
Citera
2013-11-07, 16:29
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Longines
Hur kan ni Modofans tillåta detta? Snacka om att förstöra allt vad stämning heter.
"– Vi har hittat en jättebra lösning, menar arenachefen Bengt Hedin." Som det lät på Luleå gör man nog sin sista visit i fjällräven på ett bra tag nästa helg.
Citera
2013-11-07, 16:31
Medlem
IceEyess avatar
Citat:

Och det komiska är att arenachefen anser att det är en jättebra lösning. Från vilket mentalsjukhus rekryterade man honom?
Citera
2013-11-07, 17:18
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Det var då ett fasligt långlivat gnäll och gråt om det här. Jag tycker också läktaren är usel, men allvarligt - hur många stora organiserade följen kan vi räkna med kommande säsonger till Örnsköldsvik? Inte särskilt många i förhållanden till antal matcher per säsong i alla fall. Bortamatch ska vara förjävligt, det är trots allt en invasion av en annan förenings hemmaborg som ska genomföras. Inte fan gnällde de tyska soldaterna indignerat över att Leningrad-borna inte bjöd på varm oboy och puss på kinden.

Lite jävla stake hade man ju kunnat hoppas på från svenska supportrar även i vårt metrosexuella tidevarv - få upp bortaföljena tills vi har i alla fall hyfsade bortanummer i hockeyn, sen kan man börja trycka på om bättre läktarplatser. Inte tvärtom som i dag där man sätter sig på sitt lata arsle där hemma och gnäller som en barnrumpa om att man minsann inte tänker åka förrän man fått bättre bortaläktare. Varför skulle MoDo bränna pengar och göra inkomstbortfall på en bättre och mer välplacerad läktare, när den gapar pinsamt tyst nästan alla omgångar? Det är oss supportrars jobb att promota en levande bortakultur, inte stå med mössan i handen och hoppas att MoDos ledning banar vägen åt oss.

Citat:
Ursprungligen postat av chiefenLHF
Börjar kring minut 8. "Oh when the saints" kördes även med jämna mellanrum på den tiden och kan höras i klippet. Hur länge har Djurgården använt sig av den melodin? Försöker inte få till en diskussion om vem som var först utan är genuint intresserad.
Blue saints bildades ju 1981, och då var den ju mig veterligen rätt inarbetad redan, så en bit innan dess antar jag.
Citera
2013-11-07, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Blue saints bildades ju 1981, och då var den ju mig veterligen rätt inarbetad redan, så en bit innan dess antar jag.

Intressant. Vet du hur länge ni kört "klockan slår"? Brukar vara en hel del gnäll från djurgårdare riktat mot luleåvarianten "Björnens vrål". Vill gärna veta hur länge Luleå har kört den också, men det får väl någon annan svara på

Bra inlägg i övrigt. Håller med i stora drag, liksom oftast när jag läser vad du skriver. Du känns som den vettigaste supporterskribenten på Flashback.
Citera
2013-11-07, 18:05
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autodidakt-doktor
Intressant. Vet du hur länge ni kört "klockan slår"? Brukar vara en hel del gnäll från djurgårdare riktat mot luleåvarianten "Björnens vrål". Vill gärna veta hur länge Luleå har kört den också, men det får väl någon annan svara på
Osäker faktiskt, men "Klockan slår" vs "Björnens vrål" har ju kommit diskuterats ett antal gånger så det finns säkert årtal angivna någonstans på internet. Luleåfans skriver i alla fall att deras björnens vrål infördes kring -94 som en "parodi" på klockan slår.
Citera
2013-11-07, 18:32
Medlem
siryessirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autodidakt-doktor

Bra inlägg i övrigt. Håller med i stora drag, liksom oftast när jag läser vad du skriver. Du känns som den vettigaste supporterskribenten på Flashback.

Just "björnens vrål" har jag ingen aning om, men melodin användes i andra ramsor på 80-talet har jag för mig.
Citera
2013-11-07, 18:42
Medlem
chiefenLHFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Osäker faktiskt, men "Klockan slår" vs "Björnens vrål" har ju kommit diskuterats ett antal gånger så det finns säkert årtal angivna någonstans på internet. Luleåfans skriver i alla fall att deras björnens vrål infördes kring -94 som en "parodi" på klockan slår.

Citat:
Ursprungligen postat av siryessir
Just "björnens vrål" har jag ingen aning om, men melodin användes i andra ramsor på 80-talet har jag för mig.

Båda har helt rätt. "Jingle Bells"-melodin har precis som Siryessir påpekar använts sedan 80-talet. Enligt folk som själva var med ska det tydligen ha varit en trumpet (!?) inblandad första gången melodin kördes på läktaren.

"Björnens vrål" är precis som sm910dif skriver en parodi på Djurgårdens "klockan slår" och började köras kring -94 när hela björngrejen kom. Man hade även en vrålande björn som målsignal vilket förmodligen gav inspiration till texten.
Citera
2013-11-07, 18:50
Medlem
Headshrinkers avatar
Citat:

Riktigt vidrigt. Hoppas alla andra klubbar ger Modos supportrar särbehandling varje gång dom är på besök i form av borta stå under läktaren eller något.
Citera
2013-11-07, 18:50
Medlem
chiefenLHFs avatar
Här har ni en väldigt het potatis i Luleålägret: http://www.luleahockey.se/artikel/44634/

I princip samtliga aktiva förkastar tilltaget medans många vanliga julgranar (hatar uttrycket men ni förstår vad jag menar) tycker att det är fantastiskt roligt att det "händer något". Har varit ganska heta diskussioner i ämnet på diverse olika sociala medier samt med klubbledningen.
Citera
2013-11-07, 18:56
Medlem
Citat:
Båda har helt rätt. "Jingle Bells"-melodin har precis som Siryessir påpekar använts sedan 80-talet. Enligt folk som själva var med ska det tydligen ha varit en trumpet (!?) inblandad första gången melodin kördes på läktaren.

"Björnens vrål" är precis som sm910dif skriver en parodi på Djurgårdens "klockan slår" och började köras kring -94 när hela björngrejen kom. Man hade även en vrålande björn som målsignal vilket förmodligen gav inspiration till texten.

Tack för svaren allihop. Sånt här är ju faktiskt väldigt intressant.

Citat:
Här har ni en väldigt het potatis i Luleålägret: http://www.luleahockey.se/artikel/44634/

I princip samtliga aktiva förkastar tilltaget medans många vanliga julgranar (hatar uttrycket men ni förstår vad jag menar) tycker att det är fantastiskt roligt att det "händer något". Har varit ganska heta diskussioner i ämnet på diverse olika sociala medier samt med klubbledningen.

Haha, blir en rolig syn med hela sittplats i cowboyhatt
Citera
2013-11-07, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Riktigt vidrigt. Hoppas alla andra klubbar ger Modos supportrar särbehandling varje gång dom är på besök i form av borta stå under läktaren eller något.
Ypperligt tillfälle för Skellefteå att "ge igen" då de reser till Övik den 16:e och Modo till Skeå den 30:e. (Tyvärr gav man aldrig igen på Luleå heller efter deras bortastådebacle så det händer nog inte. )
Citat:
Försöker ni locka dit Holloway och Möller?

När det ändå pratas ramsor. Vad handlar egentligen grottmännisko-lätena om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in