2013-11-07, 16:49
Medlem
Tjenare Flashback!

I Augusti 2012 körde jag av vägen och krockade bilen.
Anmälde allt till polisen men inget hände.
Maj 2013 fick jag hem alla papper på händelsen och att jag blivit kallas till tingsrätten i November 2013 för Vårdslöshet i Trafik.
Blev kallad till tingsrätten för jag var rent ut sagt dum i huvudet och sa att jag fått möte på fel sida av vägen och tvingats köra åt sidan men den sanna historian var att jag gasade till lite extra i kurvan och tappade kontrollen. Jag sa sanningen och vad som egentligen hade hänt och rättegången tog ca 10 min.
Har såklart lärt mig av denna händelse och har aldrig någonsin kört på ett sådant sett sedan dess!
Har aldrig blivit straffad förut och har aldrig blivit stoppad av polisen för något.
Jag erkände allt i tingsrätten och fick 30 dagsböter á 170:- (5100:- i böter)

Nu har det gått 2 månader sen jag var i tingsrätter och fick hem ett brev från transportstyrelsen där det stod som rubriken lyder.
Jag behöver mitt körkort för att överhuvudtaget kunna träffa min familj och flickvän pga mina arbetsskift och det går inte att ta sig till dom kommunalt med tanke på hur mina arbetstider ser ut och dom har svårt att ta sig till min med tanke på familj och hur dom arbetar. Även min flickvän bor 13 mil ifrån mig och är inte 18 så hon har inte körkort och går fortfarande på gymnasiet så mycket pengar har hon inte... Behöver även körkortet inom jobbet då jag åker ca 30 min i månaden i tjänsten.

Kan tillägga att jag jobbar på posten och att köra bil i tjänsten innebär att åka och lämna värdepost och läkemedel osv till privatpersoner och företag som vi inte får lägga in i lastbilarna.

Har haft körkortet i 1 år och 8 Månader i skrivande stund.

Finns det någon som helst chans att jag kan få behålla körkortet om jag skriver att jag behöver körkortet inom jobbet och för att kunna träffa min familj överhuvudtaget? Skriver såklart utförligt om VARFÖR!
Citera
2013-11-07, 17:07
Medlem
P55s avatar
Tveksamt.

30 dagsböter är den lägsta graden av dagsbot så det kan ju vara positivt när bedömningen ska ske.
Du har heller varken före eller efter den här händelsen gjort något brottsligt så det är ett plus.

Dom tar dock ingen hänsyn till ditt privatliv, dvs hur du besöker din familj eller flickvän. Sen om du behöver ditt körkort för att kunna behålla din anställning är tveksamt, men ska du svara till Transportstyrelsen så fråga din arbetsgivare om du kan få ett intyg om att du behöver körkortet i ditt jobb.

Du har också inte haft ditt körkort så länge så det kan vara ett minus.

Har du möjlighet till muntlig förhandling med dem? Ring till Transportstyrelsen och prata med någon där.

Lycka till.
Citera
2013-11-07, 17:07
Medlem
stelapinnens avatar
Skriv en överklagan hänvisa till att det är dubbelbestraffning att få böter och bli av med körkortet, Och så vitt jag vet är det inte tillåtet dubbelbestraffning efter vårt inträde i Eu.

Givetvis är ju 500 till brotsofferfonden en summa som inte kan räknas som bestraffning.
Citera
2013-11-07, 17:10
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stelapinnen
Skriv en överklagan hänvisa till att det är dubbelbestraffning att få böter och bli av med körkortet, Och så vitt jag vet är det inte tillåtet dubbelbestraffning efter vårt inträde i Eu.

Givetvis är ju 500 till brotsofferfonden en summa som inte kan räknas som bestraffning.
Tyvärr har du fel.Dom ser inte att bli av med körkortet som ett straff utan att dom bedömmer att man inte är lämplig.Sorgligt men sant.
Det har diskuterats massor med gånger i Juridik forumet.Jag håller med dig helt.Men tyvärr hjälper det inte ts.
Citera
2013-11-07, 20:21
Medlem
Power41s avatar
Kunde du inte sagt att du la i fel växel, typ 1:an i 70 km/h eller hur fort du nu körde? Vet inte men det borde ju bromsa rätt bra och så släppte det.. Alla gör ju misstag.
Säg att du mindes fel.
Citera
2013-11-07, 20:28
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Kunde du inte sagt att du la i fel växel, typ 1:an i 70 km/h eller hur fort du nu körde? Vet inte men det borde ju bromsa rätt bra och så släppte det.. Alla gör ju misstag.
Säg att du mindes fel.
Ts har ju tyvärr redan varit i tingsrätten och därmed finns det en dom som vunnit laga kraft och då är chansen att ändra historien förbrukad.Ts borde kanske ha placerat tråden i juridik istället.Då borde dom som kan paragraferna ha kunnat ge bättre svar
Citera
2013-11-08, 08:50
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Bilar --> Trafik och körkortsfrågor
/Moderator
Citera
2013-11-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Power41
Säg att du mindes fel.

Hade jag sagt så hade dom undrat varför jag körde 70 i en rondell på 30 väg...

Något som jag även tycker är ypperligt märkligt är att efter att jag anmälde allt i Augusti 2012 (Lögnen såklart) så tog det fram till MAJ 2013 innan polisen ringde till mig och sa att dom hade "hittat" mitt ärende i någon databas. Detta får mig att undra hur polisen i sig bryr sig om trafikbrott och hur bra koll dom har.

Det första jag gjorde efter att jag kört av var såklart att putta bort bilen.
Det andra var att ringa till polisen. Men en polis kom aldrig till platsen trotts att jag väntade där i 2 timmar. Polisen hade anlänt till platsen hela 3 timmar efter att jag lämnat platsen.
Dagen efter åkte jag tillbaka till stad A där jag körde av och gick in till polisstationen för att göra en anmälan. Detta var då slutet av Augusti 2012.
I mitten av Maj 2013 ringer polisen till mig från Stad B som ber mig komma ner till dom och prata med någon trafikansvarig för dom har "Hittat min anmälan bland gamla rapporter".
När jag väl kommer dit så frågar hon såklart massa och vi kommer tillslut in på att jag ska berätta vad som hänt och jag drar såklart den dumma lögnen för polis nummer 3... Hon nämner då att om jag blir straffad kommer jag bli straffad för Vårdslöshet och Smitning.
Då frågar jag henne direkt hon säger smitning.
-Smitning? Vad innebär det?
-Jo. En smitning innebär att du lämnat platsen utan att kontakta polis.
-Va? Jag ringde polisen under den kvällen!
-hmm, vänta jag ska kolla lite.
Hon började kolla runt i datorn och i alla papper och hittar tillslut en anmälan. Men inte i min brottsrapport utan via någon logg i polisens nätverk.
-Ja men här står det att du ringde polisen under natten.
-ja precis.
-Ja men då stryker vi det, och då blir din böter även lägre.
Jag sa då till henne.
-Jag tycker att eran kontakt mellan stad A och B är väldigt dålig. Ni är ju poliser och borde ha bättre koll för det här hände för nästan ett år sen och nu tas det upp pga slarv?
Jag fick inget svar på detta utan hon satt tyst ett tag och kollade in i datorn.

Jag fick efter ca 40 min gå...

Nu undrar jag egentligen hur jag möjligtvis kan få mitt körkort indraget för något som hände för över ett år sen? och hur kommer det sig att alla tidningar jag kan hitta på nätet och nästan alla andra forum förutom Flashback säger såhär:

"Böter och körkortsåterkallelse ska ske samtidigt i ett rättsmål. Man ska alltså inte få böter först och bli av körkortet efter det. En böter ska i så fall komma i samband med beslutet av körkortsåterkallelse"
Citera
2013-11-12, 22:29
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martenioh93
Hade jag sagt så hade dom undrat varför jag körde 70 i en rondell på 30 väg...

Något som jag även tycker är ypperligt märkligt är att efter att jag anmälde allt i Augusti 2012 (Lögnen såklart) så tog det fram till MAJ 2013 innan polisen ringde till mig och sa att dom hade "hittat" mitt ärende i någon databas. Detta får mig att undra hur polisen i sig bryr sig om trafikbrott och hur bra koll dom har.

Det första jag gjorde efter att jag kört av var såklart att putta bort bilen.
Det andra var att ringa till polisen. Men en polis kom aldrig till platsen trotts att jag väntade där i 2 timmar. Polisen hade anlänt till platsen hela 3 timmar efter att jag lämnat platsen.
Dagen efter åkte jag tillbaka till stad A där jag körde av och gick in till polisstationen för att göra en anmälan. Detta var då slutet av Augusti 2012.
I mitten av Maj 2013 ringer polisen till mig från Stad B som ber mig komma ner till dom och prata med någon trafikansvarig för dom har "Hittat min anmälan bland gamla rapporter".
När jag väl kommer dit så frågar hon såklart massa och vi kommer tillslut in på att jag ska berätta vad som hänt och jag drar såklart den dumma lögnen för polis nummer 3... Hon nämner då att om jag blir straffad kommer jag bli straffad för Vårdslöshet och Smitning.
Då frågar jag henne direkt hon säger smitning.
-Smitning? Vad innebär det?
-Jo. En smitning innebär att du lämnat platsen utan att kontakta polis.
-Va? Jag ringde polisen under den kvällen!
-hmm, vänta jag ska kolla lite.
Hon började kolla runt i datorn och i alla papper och hittar tillslut en anmälan. Men inte i min brottsrapport utan via någon logg i polisens nätverk.
-Ja men här står det att du ringde polisen under natten.
-ja precis.
-Ja men då stryker vi det, och då blir din böter även lägre.
Jag sa då till henne.
-Jag tycker att eran kontakt mellan stad A och B är väldigt dålig. Ni är ju poliser och borde ha bättre koll för det här hände för nästan ett år sen och nu tas det upp pga slarv?
Jag fick inget svar på detta utan hon satt tyst ett tag och kollade in i datorn.

Jag fick efter ca 40 min gå...

Nu undrar jag egentligen hur jag möjligtvis kan få mitt körkort indraget för något som hände för över ett år sen? och hur kommer det sig att alla tidningar jag kan hitta på nätet och nästan alla andra forum förutom Flashback säger såhär:

"Böter och körkortsåterkallelse ska ske samtidigt i ett rättsmål. Man ska alltså inte få böter först och bli av körkortet efter det. En böter ska i så fall komma i samband med beslutet av körkortsåterkallelse"

Det står fel i tidningarna och forum.

Böter och körkortsåterkallelse kan man aldrig få samtidigt då det är olika myndigheter.

Transportstyrelsen är inte så snabba, så det dröjer ibland innan de handlägger ärendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in