2013-11-06, 20:26
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Är det någon som har en hum om när anmälningsomgång 3 börjar?

EDIT: Förresten, är det någon som vet någonting om befattningen Flygsoldat helikopter? Har frågat runt lite här på flashback och den befattningen verkar rätt ny så jag har inte fått några riktiga svar.

Enligt FM's twitter antingen januari/mars de håller tydligen på att ändra om.
2013-11-06, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacheteRampage
Dessa val har inget att göra med vart du blir antagen, egentligen helt irrelevanta frågor.
Däremot kanske yrkesvägledaren tar upp vilka du klickade i som 1, 2, 3dje val, men har som sagt inget att göra med vart du hamnar, det bestämmer du vid mönstringen.
Gött, för som det var nu tog jag bara det som passade mig bäst geografiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av KPisce89
Trevligt med en hemvärnare. Det behövs ju folk dit och gärna unga så tror chanserna att du kommer in är ganska goda. Det med första-val och så tyckte jag med var lite lustigt. Som andra talare så får man ju ändå sitta med en vägledare. Lycka till iallafall
Hoppas att främst de fysiska kraven är inte alltför tuffa. Är inte alls tjock eller överviktig, bara lite klen. Ska försöka träna upp mig lite nu men räknar ju inte med några underverk, rent konditionsmässigt borde jag dock hinna förbättra mig en hel del, men p.g.a av ganska bra ratio längd/vikt (och låg vikt) har det aldrig varit något egentligt problem, har kommit in i det snabbt.
2013-11-06, 22:31
Medlem
SuicideNotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Antar att det är dörrskytt eller något. Lägg ihop antalet helikoptrar flygvapnet har (15 st) så blir det tyvärr ganska duktigt med konkurrens om platserna.

Okej, trist att det är så nedbantat.

Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Enligt FM's twitter antingen januari/mars de håller tydligen på att ändra om.

Vet du om detta kommer påverka tiden när GMU 3 går eller är det bara tiden för mönstringen som ändras?
2013-11-06, 22:45
Medlem
En hel del frågar om hur Isokai går till, såhär kan jag tänka mig att det kmr se ut http://www.youtube.com/watch?v=glv5zQDWrog

Dock görs det i en maskin, o du går hela vägen från marken istället.

Kan va HELT fel ute, rätta mig då.
2013-11-06, 22:57
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuicideNote
Okej, trist att det är så nedbantat.

Nedbantat och nedbantat, Hkp16 är relativt ny.
2013-11-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantstreet
En hel del frågar om hur Isokai går till, såhär kan jag tänka mig att det kmr se ut http://www.youtube.com/watch?v=glv5zQDWrog

Dock görs det i en maskin, o du går hela vägen från marken istället.

Kan va HELT fel ute, rätta mig då.

http://www.isokai.se/Friskvard_h.html

Mkt roligt att du inte bara sökte på Isokai på Google?

Här ser man exakt hur det ser ut. Man ska dra i stången för att få ner vikt i vågen som man står på. Stången rör sig med en bestämd hastighet uppåt. Så dra allt vad ni kan tills ni får order om att sluta. Tänk att ni ska trycka ner benen igenom "marken" så att säga.

Om man ska öva på något så bör man öva på främst marklyft, DOCK med god teknik. Annars lär du skada dig, och då vore det ju bättre om du inte tränat marklyft alls. Sen så kan man även öva på den du länkade, "upprätt rodd". Det är en bra axelövning, dock relativt slitsam. Inget man bör stå och dra 3-5 reppare i kontinuerligt direkt. Väl några 8-12 reppare med kontrollerat utförande.

När jag ändå sitter här och tipsar om saker så är mitt andra tips att träna på cykling. Speciellt om du väger 85kg+, för då kommer du få cykla med ett motstånd som motsvarar att springa i en backe med ryggsäck. Alltså blir det snarare benstyrkan som kommer begränsa dig än din kondition. Är man en lättviktare på under 80kg med rimlig kondition så bör det däremot inte vara nödvändigt med cykelträning, då är det bättre om du satsar på att bli bättre på löpning. För i tjänsten lär ni få springa, speciellt om du söker en fysiskt tung tjänst. Annars kanske ni får åka bil och aldrig lära er grunderna i soldattjänst.
2013-11-06, 23:51
Bannlyst
Går det att söka en annan KMU än den GMU man blivit antagen till? Säg att man vill bli jägare, men inte kommer in på det, utan kommer in på något annat alternativ under samma omgång, kan man efter avslutad GMU då söka in till jägare för KMU?
2013-11-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agaton1
Går det att söka en annan KMU än den GMU man blivit antagen till? Säg att man vill bli jägare, men inte kommer in på det, utan kommer in på något annat alternativ under samma omgång, kan man efter avslutad GMU då söka in till jägare för KMU?

Ja. Det kan gå. Däremot inte om du varit för lågbegåvad eller haft för låg psykologskattning. Fysproven borde ju vara en annan sak då man kan träna sin fysik under 3 månaders GMU plus tiden fram till inryck. Kontakta jägarbataljonen via e-mail och fråga om dina möjligheter. Det är ytterst trevlig personal.

Om du inte klarar vanliga mönstringens fyskrav för att bli Jägare så har du en lång väg att vandra rent fysiskt för att genomföra uttagningen och utbildningen. Så börja träna seriöst. Då ska det nog gå bra.
2013-11-07, 02:38
Medlem
När börjar man få reda på om man blivit antagen? Jag mönstrade för cirka 3 veckor sedan. Slutet på november?
2013-11-07, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
När börjar man få reda på om man blivit antagen? Jag mönstrade för cirka 3 veckor sedan. Slutet på november?

http://www.rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2013-11-07, 13:48
Medlem
Tjäna. Jag chatta precis med en yrkesinformatör på rekryteringsmyndigheten och blev informerad att jag inte kommer kunna göra om mitt psykologtest för att jag gjorde ett för 6 månader sen. Har blivit ganska uppgiven då jag tycker jag växt som person under denna tid. Fick en 5:a, så jag undrar om det kommer vara tillräckligt. Min 7:a på inskrivningsprovet skulle också stå sig men den är jag nöjd över. Om jag får hyfsade poäng i styrka och på cykeln tror ni jag kommer in på ett logistik förband eller kommer 5:an att tynga ner mig?
2013-11-07, 14:01
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fripppe
Tjäna. Jag chatta precis med en yrkesinformatör på rekryteringsmyndigheten och blev informerad att jag inte kommer kunna göra om mitt psykologtest för att jag gjorde ett för 6 månader sen. Har blivit ganska uppgiven då jag tycker jag växt som person under denna tid. Fick en 5:a, så jag undrar om det kommer vara tillräckligt. Min 7:a på inskrivningsprovet skulle också stå sig men den är jag nöjd över. Om jag får hyfsade poäng i styrka och på cykeln tror ni jag kommer in på ett logistik förband eller kommer 5:an att tynga ner mig?

Då har du ju möjlighet att växa ytterligare under 6 månader. Trodde själv att jag var bäst när jag tänkte söka direkt efter gymnasiet, men visst fan kunde man bli bättre som person under den tiden.

Skövde har väl inga platser för kommande GMU-period? Enda jag såg var Eksjö, Göteborg, Boden & Arvidsjaur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in