2013-11-07, 08:52
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Det är väl någon svagbegåvad jävel som läst något av de infantila inläggen på FB och sedan blivit övertygad.

Hur som helst så är det både orutinerat och oprofessionellt när nämndemän generellt uttalar sig i media om pågående mål, det är helt enkelt inte deras uppgift. Jävla amatör som borde sparkas långt från domstolens lokaler.

Vad kan detta få för konsekvenser nu, att han får lämna och sedan fortsätter förhandlingen eller kan det bli så att en ny måste väljas och rättegången tas om?

Kanske detta är vanligt ute på bondvischan och det var därför man tog höjd redan från början och la till extra nämndemän och rådman.

Att han kan sitta kvar borde vara uteslutet med tanke på att han verkar ha kunnat tagit ställning redan innan alla fakta ligger på bordet.

Finns det något namn på idioten så vi kan syna honom bättre?

Svagbegåvad, nej. Verklighetsförankrad med koll på läget, ja. Två misstänkta finns ju, fast de har inte arbetat tillsammans i detta.
Citera
2013-11-07, 09:02
Medlem
Lalajlajs avatar
Inte ett ljud om att alibit skulle vara polisens spanare, eller har han blivit tvungen att revidera sitt första påstående. Talar för en journalisttavla.

Citat:
– Vi vet genom telefonkontant, pappan, kvitton och annat att min klient aldrig var i närheten ödehuset efter den 18 maj. Min klient har alltså ingen med benen att göra, han är oskyldig, säger Bo Forssberg.

Vilken tomte, vi vet att han har haft betydande luckor där han haft möjlighet att utföra olika handlingar. Vi vet att pappan knappast hade koll på var KJ var på nätterna, för hemma var han definitivt inte.

Om pappan nu ska gå ut i offentligen med lögner för att täcka upp KJs förehavanden så riskerar han att åtalas för skyddande av brottsling om han ljuger att KJ var hemma, alternativt medjälp för enda möjligheten att pappan kan vara KJs alibi är att han är med på KJs äventyr.

Jag funderar över varför advokaten uttrycker sig så säkert och kraftfullt med detaljer i media och samtidigt är så tam och försiktig i rätten.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-07 kl. 09:07.
Citera
2013-11-07, 09:04
Medlem
Jag tycker med tanke på gårdagens beskrivning på ena vapnet som användes som stickvapen, att KJ själv beskriver den i FUP:en på sid 1875 där han berättar om kniven "hans hund bet sönder", att den har en 7,62:a kula fast längst bak på skaftet. Kulan borde vara några cm lång och tillräcklig hård och vass för att ge relativt djupa sårskador.

...
H: En ge…en 7,62,…7,62 mm…
F2: Du menar själva patron…………?
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-06-20 12:52 diarienr: 2500-K8041-13
1875
H: Nä, kulan.
F2: Det var en kula, en… Okej.
F: Den sitter fast i skaftet?
H: Jo.
F2: Okej. Själva…själva kulan alltså?
H: Jo……..
Citera
2013-11-07, 09:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9ver
Jag tycker med tanke på gårdagens beskrivning på ena vapnet som användes som stickvapen, att KJ själv beskriver den i FUP:en på sid 1875 där han berättar om kniven "hans hund bet sönder", att den har en 7,62:a kula fast längst bak på skaftet. Kulan borde vara några cm lång och tillräcklig hård och vass för att ge relativt djupa sårskador.

...
H: En ge…en 7,62,…7,62 mm…
F2: Du menar själva patron…………?
Förhör med Johansson, Karl Kristoffer; 2013-06-20 12:52 diarienr: 2500-K8041-13
1875
H: Nä, kulan.
F2: Det var en kula, en… Okej.
F: Den sitter fast i skaftet?
H: Jo.
F2: Okej. Själva…själva kulan alltså?
H: Jo……..

Jag tycker inte det stämmer överens med de c-formade skadorna, och dessutom är väl många hugg betydligt djupare än en 7,62. Däremot kan kniven mycket väl ha använts för styckningen.
Citera
2013-11-07, 09:14
Medlem
Yggdrasil-s avatar
Även Piteåtidningen har direktrapportering.

Piteåtidningen
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/senaste_nytt/folj-allt-som-hander-under-styckmordsrattegangen-7995406-default.aspx?

NSD
http://www.nsd.se/nyheter/live.aspx
Citera
2013-11-07, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag tycker inte det stämmer överens med de c-formade skadorna, och dessutom är väl många hugg betydligt djupare än en 7,62. Däremot kan kniven mycket väl ha använts för styckningen.
Håller med om att de inte stämmer med de c formade men de pratade faktisk om att det kunde vara flera olika stickvapen och 7,6 cm är väl djupt på en lite mager tjejkropp? Det borde räcka med två-tre cm för att nå vitala delar inne i kroppen.
Citera
2013-11-07, 09:24
Medlem
Lalajlajs avatar
I dag är det en tung dag för försvaret, idag kommer de att bli ansatta hårt.

Först ska en larvexperten uttala sig om hur länge hon varit död, intressant men ganska betydelselöst.

Därefter ska hundföraren tala om för rätten att man har transporterat ett lik i KJs bil. Det blir det andra tunga beviset mot KJ som tillsammans med blodfläcken är obestridlig.

Sedan ska VBs mor och hennes far höras. Det kommer handla mycket om känslor men även om VBs rutiner och vanor.

Slutligen ska KJ grillas, hoppas jag, och gör åklagaren sitt jobb idag så ska i princip detta avgöra utgången av denna förhandling.

Tyvärr kan vi nog inte räkna med att vi kommer att få uppleva KJs yttringar, stammande, PUP-ljud och annat i den vidarerapportering som reportrarna gör. Här skulle man behöva ljud för att bättre tolka KJs uttalanden.

Men jag hoppas att NSDs reportrar är lika sakliga i denna rapportering och även försöker förmedla detta.
Citera
2013-11-07, 09:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Var tvungen att se efter vilka du hade som medgärningsmän och du har kommit fram till att MB och AN är delaktiga i det här. En fråga på det blir ju, hur har det gått till?

Misstänker delaktighet, ja, men det innebär inte att BÅDE MB och AN förutsätts ha varit aktivt delaktiga i handlingarna på mordplatsen - detta kan inte uteslutas, men ligger utanför huvudfåran. Med MB:s kännedom (genom VB) om KJ:s morbida intressen som nästan uteslutande kretsar kring vapen, våld och dödande under plågsamma former kan det på goda grunder antas att någon form av kontakt tagits mellan MB/AN och KJ och att en plan om hur VB skulle elmineras har diskuterats. Spontant ett upplägg som KJ inte kunde motstå, men som jag tror att han vid något tillfälle ångrade, inte minst om det stämmer att någon sett KJ gråtande. Men då är det så dags .. Så här långt i förhandlingarna verkar KJ ha tagit sig samman, han visar ännu så länge inga känslor, men detta kan bytas i sin motsats när han ska höras och förhöras, det gäller att åklagarna inte trampar fel med risk att KJ sluter sig och blir ännu mer otillgänglig. Huvudfåran i min teori är att KJ och MB är inblandade, på plats. Men jag tror att det utöver dessa två även förekom ytterligare en person i eventet mot VB. AN kan inte helt uteslutas, men min känsla är att denne, den tredje, inte är bodensare.
Citera
2013-11-07, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netforce42
Var tvungen att se efter vilka du hade som medgärningsmän och du har kommit fram till att MB och AN är delaktiga i det här. En fråga på det blir ju, hur har det gått till?

annu roligare ar att hen nu fatt det till att hen forutsag att VB stod upp vid "sticken" i brostet,baserat pa KJs personlighet.
Och pa nagot satt har rattslakarens uttalande om att VB stod upp vid huggen,blivit att VB var fastspand staendes och sedan blev stucken langsamt.
Jag har fragat vederborande forut vad hen baserar detta pa men jag ar val for dum for att kunna gora den analysen av KJ som leder fram till detta antagande....

ingen ide att uppmuntra fler inlagg fran den har personen. det ar verkligen bara sjuka runkfantasier rakt igenom.
Citera
2013-11-07, 09:33
Medlem
reemkas avatar
Citat:

Tyvärr kan vi nog inte räkna med att vi kommer att få uppleva KJs yttringar, stammande, PUP-ljud och annat i den vidarerapportering som reportrarna gör.
PUP-ljud?
Citera
2013-11-07, 09:33
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Inte ett ljud om att alibit skulle vara polisens spanare, eller har han blivit tvungen att revidera sitt första påstående. Talar för en journalisttavla.

Vilken tomte, vi vet att han har haft betydande luckor där han haft möjlighet att utföra olika handlingar. Vi vet att pappan knappast hade koll på var KJ var på nätterna, för hemma var han definitivt inte.

Om pappan nu ska gå ut i offentligen med lögner för att täcka upp KJs förehavanden så riskerar han att åtalas för skyddande av brottsling om han ljuger att KJ var hemma, alternativt medjälp för enda möjligheten att pappan kan vara KJs alibi är att han är med på KJs äventyr.

Jag funderar över varför advokaten uttrycker sig så säkert och kraftfullt med detaljer i media och samtidigt är så tam och försiktig i rätten.

Man täcker inte upp för en en brottsling om den man täcker upp för inte är en brottsling, värt att tänka på, ifall att..

Klart advokaten uttrycker sig kraftfullt i media eftersom det är förspelet inför finalen i rätten, man har detaljer som pekar åt ett annat håll, vilket är väldigt tydligt om man ser in i detaljerna.
Citera
2013-11-07, 09:36
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
PUP-ljud?

Han har tics som innebär att han säger PUP med jämna mellanrum, jag tycker man kan skänja att dessa PUP är vanligare förekommande när han får besvärande frågor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in