Citat:
Ursprungligen postat av
Pajnispung
Men vad fan... Sånt går man inte till akuten för, man ringer en jourtandläkare eller väntar till dagen efter och ringer sin ordinarie tandläkare då. De brukar kunna trycka in en i schemat akut. Det ska personalen på hemmet hon bor veta, varför låter de detta ske? Fatta hur det tar upp både tid och resurser i onödan för de som verkligen är illa däran och behöver komma in akut! De som gör såhär öka vårdtiderna för de som är riktigt sjuka otroligt då de blockerar systemet.
Som en granne till mig.. Hon hade nyligen opererats och hade blödningar från buken. Före henne stod en arabisk släkt med mormodern som led av nageltrång. det var ett jäkla käftande hit och dit över detta nageltrång medan min granne stod och blödde från magen. Inte okej! Nageltrång går man till vårdcentralen för och inte akuten då tillståndet knappast är dödligt, bara obehagligt.
Akuten är till för om man är typ döende eller på väg att dö. Inte för tandvärk eller nageltrång!
Nej, Bernan, nu blir jag lite putt på dig.

Och för en gångs skull håller
jag med
dig. Akuten i Malmö är så överansträngd att jag inte ens orkar börja förklara...
Från
http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Akutkliniken/Akutmottagning/:
"Exempel på tillstånd som motiverar besök på akutmottagningen:
- Bröstsmärtor
- Plötsliga andningsbesvär
- Strokesymtom
- Svåra, plötsliga buksmärtor
- Allvarliga olyckor
- Arm- eller benbrott
- Svår huvudvärk med nackstelhet"
Jag har själv jobbat där, och mycket har jag trott om Berny men inte att hon tillhörde en av de där fullständigt idiotiska besöken som man slet sitt hår över. Inte inom somatiken iallafall. Jag kan bara hoppas att de fick henne att skämmas, även om jag vet att den känslan inte existerar i hennes värld.
Såg nu att hon skrivit att hon fått smärtstillande. Om det inte dög med allt det som faktiskt är receptfritt (paracetamol, ibumetin, diklofenak osv) så återstår bara opiater. Jag skulle tro att hon fick Citodon eller Tramadol för att masa sin högljudda krävande röv därifrån. Undrar om hon nämnde att hon är ex-heroinist?