2013-11-07, 04:58
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Tja! satt frihetsberövad tisdag till fredag för snart ett år sedan.
Nu är åtalet nerlagt av åklagare och ska såklart ha ersättning som oskyldigt satt anhållen i 4 dagar..

Nu tänkte jag höra vad jag kan få ut? hade för mig praxis var 1000kr/dag.
Eftersom polisen storma in kl 05 på morgonen och sedan slängde mig i en cell, kan jag klaga på detta och begära mera för psykiskt lidande och kränkning?

Mvh
Citera
2013-11-07, 05:13
Medlem
Authixs avatar
Du kan begära betydligt mer.
Citera
2013-11-07, 05:15
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Authix
Du kan begära betydligt mer.
jo jag vet, men vad är rimligt..? Med tanke på omständigheterna.
Uppbruten dörr, 8 poliser, dragen i kalsonger till polisstationen.

skall man lämna detaljer i någon bilaga? lämnar ju kvittona som bilaga, men bör jag skriva någon text hur kränkande det var?
Citera
2013-11-07, 06:22
Medlem
terms avatar
Runt 4000 kronor för frihetsberövandet är rimligt. Därutöver kan du få ersättning för dörren (om den skadades) och om du har förlorat arbetsinkomst. Om du i någon mån själv medverkat till att du blivit frihetsberövad så kan ersättningen minskas.
Citera
2013-11-07, 06:38
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av term
Runt 4000 kronor för frihetsberövandet är rimligt. Därutöver kan du få ersättning för dörren (om den skadades) och om du har förlorat arbetsinkomst. Om du i någon mån själv medverkat till att du blivit frihetsberövad så kan ersättningen minskas.
borde jag inte kunna få ut mera för psykiskt lidande?
Citera
2013-11-07, 07:18
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Fyra dagar ger 6 000 kr i ersättning. Du kan ev. också få ersättning för den förstörda dörren, men då från Rikspolisstyrelsen. JK handlägger inte anspråk som grundar sig på 8 § frihetsberövandelagen.
Citera
2013-11-07, 07:32
Medlem
Bara Glads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Fyra dagar ger 6 000 kr i ersättning. Du kan ev. också få ersättning för den förstörda dörren, men då från Rikspolisstyrelsen. JK handlägger inte anspråk som grundar sig på 8 § frihetsberövandelagen.

Jag ifrågasätter dig inte, men jag gissar på att det finns någon form av praxis för hur mycket man får i ersättning? Har du några diarienummer eller målnummer till sådan praxis?
Citera
2013-11-07, 15:52
Medlem
miikoss avatar
Vet inte man kan få ersättning för det, men JO kan nog vilja veta varför Poliserna gick in kl. 05 och inte kl. 06.

Annars så skadar det nog inte att meddela JK i att Polisen gjorde tillslaget, vid en extrem tidpunkt.

4-5 tusen kan vara normalt för fyra dagar gällande JK. Men det kan ha ändrats lite. Generellt, så är det högre ersättning per dag om det är få dagar.
Senast redigerad av miikos 2013-11-07 kl. 15:54.
Citera
2013-11-07, 16:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
borde jag inte kunna få ut mera för psykiskt lidande?
Det är vad du får, annars hade gränsen dragits vid den att du enbart fick ersättning för den arbetsinkomst du kan visa upp som förlorad (t ex att arbetsgivaren dragit av 4 dagar från lönen). Du får alltså inte nödvändigtvis något extra för psykiskt lidande utöver ersättningen för att du blev frihetsberövad ett tag.
Citera
2013-11-13, 00:58
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
aja okej!

Tycker ni jag ska köra på JK's praxis när jag skickar in blankett eller ska jag yrka egen ersättning? Om min egna ersättning nekas kommer det automatiskt bli JK's praxis eller måste jag söka igen? dvs vänta 6 månader till..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in