2013-11-06, 21:26
Medlem
bombaccis avatar
Som rubriken. Vilka är de bäst betalda säljjobben?

Givetvis svårt att svara på då det beror på hur skickliga säljarna är då det är provision inblandat också men om vi skulle försöka oss på en gissning med en topp fem eller topp tio lista?

Motivera era val.

Skulle även vara roligt om vi kunde få fram garantilön och vad provisionslönen är.
Citera
2013-11-06, 21:46
Medlem
strpt5s avatar
Det går nog inte att svara på din frågeställning på det sätt du vill ha svaret. Det finns alldeles för många olika typ av säljare som tjänar olika beroende på tillverkningskostnad, försäljningspris samt omfattning. Sedan så får vissa ägare betalt i form av bonus beroende på försäljningens omfattning. Läkemedelsbranchen tjänar nog utan tvekan bäst men hur mycket säljaren får vet jag inte.

Ville svara mäklare (=dörrmatta) till en början men insåg att frågeställningen var för svår
Citera
2013-11-06, 21:59
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strpt5
Det går nog inte att svara på din frågeställning på det sätt du vill ha svaret. Det finns alldeles för många olika typ av säljare som tjänar olika beroende på tillverkningskostnad, försäljningspris samt omfattning. Sedan så får vissa ägare betalt i form av bonus beroende på försäljningens omfattning. Läkemedelsbranchen tjänar nog utan tvekan bäst men hur mycket säljaren får vet jag inte.

Ville svara mäklare (=dörrmatta) till en början men insåg att frågeställningen var för svår

Tillverkningskostnad? Jag pratar inte om egna företagare utan om säljare som är anställda.

Tänker mig framförallt säljare inom mer allmän försäljning, dvs som alla kan jobba sig till. För att jobba som mäklare så måste man ha utbildat sig till mäklare.

Tror själv försäkringsmäklare, ekonomisk investerare är två olika sljjobb där man kan tjäna bra.

Båda kräver visserligen utbildning men inte nödvändigtvis högskoleutbildning utan man kan arbeta sig dit och få internutbildning.

olika tekniska säljare borde även kunna tjäna bra.

Lite intresserad av jobb inom hälsa. Har hört att de tjänar bättre än man kan tro.
Citera
2013-11-07, 00:32
Medlem
strpt5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Tillverkningskostnad? Jag pratar inte om egna företagare utan om säljare som är anställda.

Tänker mig framförallt säljare inom mer allmän försäljning, dvs som alla kan jobba sig till. För att jobba som mäklare så måste man ha utbildat sig till mäklare.

Tror själv försäkringsmäklare, ekonomisk investerare är två olika sljjobb där man kan tjäna bra.

Båda kräver visserligen utbildning men inte nödvändigtvis högskoleutbildning utan man kan arbeta sig dit och få internutbildning.

olika tekniska säljare borde även kunna tjäna bra.

Lite intresserad av jobb inom hälsa. Har hört att de tjänar bättre än man kan tro.

Jo men din provision är ju baserad på hur mycket företaget tjänar och om man då säljer varor som har hög tillverkningskostnad kontra låg prissättning kan man ju inte tjäna mycket som säljare. Därför jag valde att ta med tillverkningskostnad. Men en av mina vänner sålde internet sidor till företag och han var duktig på det, han fick ut cirka 55k i månaden
Citera
2013-11-07, 00:41
Medlem
anteri17s avatar
Räknas penningmäklare? En bekant till mig drar in en handfull miljoner per år på det.
Citera
2013-11-07, 03:04
Medlem
Trillskes avatar
Det handlar om närhet till kund, specifikt närhet till kundens plånbok. Vill du tjäna pengar som säljare ska du akta dig för företag som delar in din provision i nivåer på olika sätt. Finns säkert undantag till den regeln, men det brukar vara ett gott tecken på att arbetsgivaren får de stålar du drar in.

Nummer två är förstås att se till att produkten är dyr, för det gör att företag utan problem kan betala överpris som syns mer i din privata plånbok än i kundens bokslut. Om något "borde" kosta 14 miljoner vid helt mättad marknad är det inga problem att hitta företag som betalar 15 miljoner om inte marknaden är smällfet. Har du 20% på den extra miljonen (marginalintäkten), vilket låter klart rimligt, så har du 200 000:- i en affär.

Är konkurrensen sämre blir det ännu trevligare.

Vad du letar efter är antagligen platser som "kräver" längre utbildning. I verkligheten är det inte alltid ett krav. Det är bara ett krav när företaget tydligt profilerar exempelvis civilingenjörskompetens mot sina kunder, i övrigt går det ofta att ta sig förbi för rätt person.
Senast redigerad av Trillske 2013-11-07 kl. 03:07.
Citera
2013-11-07, 22:55
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det handlar om närhet till kund, specifikt närhet till kundens plånbok. Vill du tjäna pengar som säljare ska du akta dig för företag som delar in din provision i nivåer på olika sätt. Finns säkert undantag till den regeln, men det brukar vara ett gott tecken på att arbetsgivaren får de stålar du drar in.

Nummer två är förstås att se till att produkten är dyr, för det gör att företag utan problem kan betala överpris som syns mer i din privata plånbok än i kundens bokslut. Om något "borde" kosta 14 miljoner vid helt mättad marknad är det inga problem att hitta företag som betalar 15 miljoner om inte marknaden är smällfet. Har du 20% på den extra miljonen (marginalintäkten), vilket låter klart rimligt, så har du 200 000:- i en affär.

Är konkurrensen sämre blir det ännu trevligare.

Vad du letar efter är antagligen platser som "kräver" längre utbildning. I verkligheten är det inte alltid ett krav. Det är bara ett krav när företaget tydligt profilerar exempelvis civilingenjörskompetens mot sina kunder, i övrigt går det ofta att ta sig förbi för rätt person.

Läste en annons där man skulle sälja reklam för en tidning. Där skulle ens lön ligga mellan 25-55 000 kr. Undra hur stor del av den som är garantilön? Tycker det låter väldigt bra om det är npgorlunda lättsålt.

Har hört ett "rykte" om att säljare på SATS har 20 000 kr plus provision. Dessa ringer få riktigt kalla samtal och det krävs ingen direkt utbildning för dessa slags jobb ( docktidigare säljerfarenhet).
Citera
2013-11-09, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Läste en annons där man skulle sälja reklam för en tidning. Där skulle ens lön ligga mellan 25-55 000 kr. Undra hur stor del av den som är garantilön? Tycker det låter väldigt bra om det är npgorlunda lättsålt.

Har hört ett "rykte" om att säljare på SATS har 20 000 kr plus provision. Dessa ringer få riktigt kalla samtal och det krävs ingen direkt utbildning för dessa slags jobb ( docktidigare säljerfarenhet).

En tumregel är väl att vara väldigt försiktig med jobbannonser där de skriver ut hur mycket lön man får som säljare.

Men om jag förstått din frågeställning rätt, så skulle jag råda dig att kika på mediasäljare. Var dock noga att kolla upp så det verkligen är ett seriöst företag, då finns alla möjligheter att göra stora pengar om man bara har en envishet och arbetar hårt mot uppsatta mål.
Citera
2013-11-09, 09:51
Medlem
kopierameras avatar
Hallick så klart. Men bäst betalda säljjobbet är kanske inte något man vill syssla med. Inte jag i alla fall.
Citera
2013-11-09, 11:23
Medlem
aktiemäklare (om man nu räknar det som säljare, vilket man borde i viss mån) ligger nog rätt bra till.
Hög fast lön samt bonus.
Citera
2013-11-09, 15:56
Medlem
VitPortions avatar
Jag jobbar själv som larm försäljare aka "Dörrknackare", är du duktig motiverad och har ett bra GO i dig så kan du utan problem dra in 50 tusen per månad som larmförsäljare.

Om man ska se över säljjobben som finns så tror jag att larmförsäljare, reklamförsäljare, telefonförsäljare tjänar bäst..

OM man inte räknar med dom som säljer tex tåg hus bostäder utomlands etc.
Citera
2013-11-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strpt5

Läkemedelskonsulent är ett yrke som idag är utdöende i Sverige, och det är för det mesta inte provisionsbaserat. Rätt bra ingångslön (30-35k på de stora), men det är inga enorma summor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in