2013-11-06, 21:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Du tror inte att det kan vara reporten som missuppfattar hans svar när hen ska skriva det i tidningen? Kvaliteten är rätt ojämn på reportrarna.

Om det är reportern som förvränger hans svar så att de blir nästan episka så är det ju förstås inte bra.
Citera
2013-11-06, 21:08
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Inte så ovanligt som man kan tro speciellt då de har stuga.

En stuga som inte går att bo i enligt Fup. En resa över dagen på totalt 15 mil för att hämta smältvatten. Här är något som inte stämmer.
Citera
2013-11-06, 21:09
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nja, han angav väl 8 dagar som någon nedre gräns och var det inte någonstans där du kunde tänka dig att likstelheten kunde varit kvar i benen om de förvarats kallt?
Jo, om man bänder först åt ena, och sedan åt andra hållet med bräckjärn kan man kanske få till det. Men då bänder man verkligen.
Citera
2013-11-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
En stuga som inte går att bo i enligt Fup. En resa över dagen på totalt 15 mil för att hämta smältvatten. Här är något som inte stämmer.
Ja men det gör inte paret till mördare.
Bor inte brosan till MB där?
Om det vore paret så Bondevägen ngt litet bevis finnas men icke det...
Citera
2013-11-06, 21:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det är du som missförstår mig. KJ kan ha mördat, men, om det är sant att han var under span under tidsluckan som benen hamnade i ödehuset, har han fått hjälp. Och det är sannolikt en nära manlig släkting med starka lojalitetsband och om denne har tagit i vristerna matchar DNA:t till en grad +1.
Om det är sant att han var under heltäckande span, ja. Men det framgår inte av FUP, och försvarare har ingen objektivitetsplikt, så jag vill lämna den frågan mycket öppen i det här läget.

Man kan tycka att om det verkligen var så att förundersökningsledningen ansåg att de hade haft heltäckande span på KJ under hela den tid då benen hade kunnat komma in i huset, så borde de omgående ha plockat in far och bror som skäligen misstänkta för medhjälp och satt på dem tumskruvar i en vecka. Att så inte har gjorts, gör mig böjd att tro att det här med det heltäckande spanet är en försvararploj.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-11-06 kl. 21:15.
Citera
2013-11-06, 21:12
Medlem
Citat:
Nej, det är du som missförstår mig. KJ kan ha mördat, men, om det är sant att han var under span under tidsluckan som benen hamnade i ödehuset, har han fått hjälp. Och det är sannolikt en nära manlig släkting med starka lojalitetsband och om denne har tagit i vristerna matchar DNA:t till en grad +1.
Jag medverkade under hela förhandlingen idag och jag hörde inget om att KJ hade span på sig dygnet runt, däremot hävdade hans advokat BF att han hade alibi efter den 18 maj. Det är skillnad det.

Edit: Forensikern på SKL sa också att Y-kromosalt DNA aldrig kan bli högre än +1 på bevisskalan.
Senast redigerad av LiddeLidman 2013-11-06 kl. 21:15.
Citera
2013-11-06, 21:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Om det är sant att han var under heltäckande span, ja. Men det framgår inte av FUP, och försvarare har ingen objektivitetsplikt, så jag vill lämna den frågan mycket öppen i det här läget.
Får försvararen ljuga avsiktligt?
Citera
2013-11-06, 21:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman
Jag medverkade under hela förhandlingen idag och jag hörde inget om att KJ hade span på sig dygnet runt, däremot hävdade hans advokat BF att han hade alibi efter den 18 maj. Det är skillnad det.
Klippt från NSD:
Citat:
Tiden efter VB:s försvinnande bedrivs omfattande spaning på 22-åringen, bland annat mellan den 9-12 och den från den 18 maj var det spaning dygnet runt enligt försvaret.
av Nils Johansson 10:58
Citera
2013-11-06, 21:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Får försvararen ljuga avsiktligt?
Nej, men om det kan hävdas att det inte självklart är någon avsiktlig lögn, så görs det av och till. Obs mitt tillägg till mitt förra svar.
Citera
2013-11-06, 21:17
Medlem
just_a_girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Väldigt interessant, har du en address på den träningslokal?
Googlar man på dojo Boden kommer man till en sida där det står att karateklubben växte ur sin gamla lokal i Sävast och flyttade till Boden 2006 har dock inte hittat adress. Kan kända att lokalen står tom och att MB har tillgång till denna. Finns nämligen gott om tomma lokaler här i norr.
Citera
2013-11-06, 21:18
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiddeLidman

Edit: Forensikern på SKL sa också att Y-kromosalt DNA aldrig kan bli högre än +1 på bevisskalan.
Blev han tillfrågad om hur snygg Y-profilen var?
Citera
2013-11-06, 21:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det blir inte kallare än förvaring på is det, på våren.

På nätterna, iallafall i början av maj, var det garanterat ett par 4-5 minusgrader om inte kallare. Ofta klart och molnfritt väder i maj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in