2013-11-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du menar att det ligger utanför vetenskapen att veta detta, men det gör det alltså inte. Det är fullt inom vetenskapens sfär att påstå att människor testbart har två föräldrar.
Vad vi inte kan testa vetenskapligt är vem eller hur den personen var utom genom dokumentation, undertecknade dokument, foton, porträtt eller liknande.
Den enda anledningen att du styvnackad vidhåller annat är för att någon auktoritetsfigur gjort samma argument och då kan det ju inte vara fel.

Ja, det var nog lite dit jag ville komma. Tror jag. Vet inte längre varför dock. Varför la jag mig i en diskussion om en gammelfarmor till en början med? Men jag tror att den vetenskapliga metoden har vissa fallgropar verkar det som.
Citera
2013-11-06, 18:44
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
varför ljuger du?
mina kriterier är fortfarande detsamma se ovan, sepritiz vill göra ett undantag ett sk. special pleading men den gubben funkar inte.

Det går tydligen att spinna vidare på det här tramset i århundraden. Om vi skulle göra en undersökning, baserat på hypotesen att jag har en gammelfarmor, är det nog med bevis att alla andra människor har gammelfarmödrar. Helt oavsett om det finns något dokumenterat bevis eller ej. Det vore inte intellektuellt oärligt och det skulle inte strida emot den vetenskapliga modellen att göra det uttalanden.
Citera
2013-11-06, 19:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
du skrev ju;
''Visst kan man lägga fram en hypotes med rationalitet och logik, men slutsatser når man enbart genom att testa hypotesen. I slutändan krävs det den vetenskapliga metoden.''

https://www.flashback.org/sp45844775

jag kan ha fel men du motsäger dig själv och efterrationalisera och det ger mig inte direkt någon anledning på att det skulle vara fel ''auktoritetsfigur'' eller ej.

Och det faktum att jag haft en gammelwhatever ligger inte utanför vetenskapen, nej.
Citera
2013-11-06, 19:29
Bannlyst
Citat:
Och det faktum att jag haft en gammelwhatever ligger inte utanför vetenskapen, nej.
Först måste ni nog definiera gammelfarmor. Är det två generationer ni pratar om, eller kan det vara fler?
Citera
2013-11-06, 19:41
Medlem
Citat:

Att du har (haft) en (generisk) gammelfarmor kan härledas deduktivt.

Din gammelfarmors existens däremot kan varken bevisas med någon deduktiv eller induktiv metod.

Hennes existens kan endast förstås med magkänslan.
Citera
2013-11-06, 19:50
Medlem
Fred-Asps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Att du har (haft) en (generisk) gammelfarmor kan härledas deduktivt.

Din gammelfarmors existens däremot kan varken bevisas med någon deduktiv eller induktiv metod.

Hennes existens kan endast förstås med magkänslan.

Nej, vi vet att alla människor behöver en förälder av vardera kön. Det räcker som bevis för alla paterna och materna släktingar någonsin. Vilka dessa personer var osv är en helt annan femma.
Citera
2013-11-06, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Nej, vi vet att alla människor behöver en förälder av vardera kön. Det räcker som bevis för alla paterna och materna släktingar någonsin. Vilka dessa personer var osv är en helt annan femma.

Nej.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-11-06 kl. 20:30.
Citera
2013-11-07, 00:31
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Först måste ni nog definiera gammelfarmor. Är det två generationer ni pratar om, eller kan det vara fler?

Spela roll? Två föräldrar som har två föräldrar vardera, som har...
Existensen krävs för att jag ska sitta här.

Oavsett så handlar det enbart om att Taxi fått för sig att han ska bevisa att det finns saker man kan göra slutsatser om utan att verifiera något med vetenskap.
Citera
2013-11-07, 02:53
Medlem
rex144s avatar
ateism är en religion som alla andra,

men en väldigt aggresiv sådan, som dessutom ger sken av att vara vetenskaplig och rationell,

vilket är bedrägligt och farligt
Citera
2013-11-07, 04:47
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
ateism är en religion som alla andra,

men en väldigt aggresiv sådan, som dessutom ger sken av att vara vetenskaplig och rationell,

vilket är bedrägligt och farligt
Och du sällar dig till idioterna som tror det, du kommer trivas med de dina.
Citera
2013-11-07, 08:18
Bannlyst
Citat:
Spela roll? Två föräldrar som har två föräldrar vardera, som har...
Existensen krävs för att jag ska sitta här.

Oavsett så handlar det enbart om att Taxi fått för sig att han ska bevisa att det finns saker man kan göra slutsatser om utan att verifiera något med vetenskap.
Men om det inte spelar någon roll, då måste det ju funnits människor som inte haft någon gammelfarmor, eller?
Citera
2013-11-07, 08:45
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Men om det inte spelar någon roll, då måste det ju funnits människor som inte haft någon gammelfarmor, eller?

Nej. Människan fungerar inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in