2013-11-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Tråkigt när inläggare backar från sina tidigare inlägg, så inläggs-recension och semantisk akrobatik om: "Det var inte så jag menade" blir dominerande.

Vad backar jag på? Du har ju citerat en fråga jag ställde. Har jag påstått att jag inte ställde en fråga?
Citera
2013-11-05, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om du börjar med att definiera exakt vad du menar med 'själ' så kan du få min åsikt.

Ska jag göra jobbet åt dig? Spekulera givetvis runt din definition av "själ"
Citera
2013-11-05, 22:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Mitt minne felade mig, jag ska tydligen inte laga mat och ta hand om barn samtidigt som jag flashbackar. Irrucedbar komplexitet var det han pratade om, och det är ju något annat.

Ja, jag minns detta, som tvärtom styrkar validiteten av komplexitets-forskningen.

Citat:
Men okej, varför orsakar ökad komplexitet att energi tar en, i mina ögon ologisk, omväg via uppkomsten av liv? Hur förklarar ökande komplexitet att jorden inte bara är en långsamt svalnande stenbumling?

Ser jag ett "syfte" smyga sig in igen?

Citat:
Du skriver:

"Assymmetrin i dom initiella polariteterna som skapar en dynamik (som inte verkar ta slut före entropin blir total).
Härav följar ökande komplexitet, vilket varken är märkvärdigt eller förutsättar nån 'plan'."

Om jag tolkar dig rätt, så är ökande komplexitet en följd av assymetrin.

Ja.

Citat:
Och det är inte orimligt att energi tar en väg som bjuder mer motstånd än det minsta i ett tillstånd av ökad komlplexitet.

Nej, inte i asymmetri.

Citat:
Men jag förstår inte hur det går till. Jag som bara har läst Fysik A och B för länge sen är av uppfattningen att energi alltid tar minsta motståndets väg. Varför sätter ökad komplexitet den regeln ur spel?

Det gör den inte heller. Det är asymmetrin som skapar dynamiken. Symmetriska initial-villkor skulle leda till en mycket snabb entropi.
Citera
2013-11-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja, jag minns detta, som tvärtom styrkar validiteten av komplexitets-forskningen.

Ser jag ett "syfte" smyga sig in igen?

Ja.

Nej, inte i asymmetri.

Det gör den inte heller. Det är asymmetrin som skapar dynamiken. Symmetriska initial-villkor skulle leda till en mycket snabb entropi.

Det var då fan vad sparsmakad du ska vara i dina svar. Du anstränger dig ju inte ens för att någon ska förstå din ståndpunkt.
Orden dynamik och asymmetri förklarar inget om det inte är så att du lägger en helt annan innebörd i dem än vad jag gör. Att symmetriska initialvillkor skulle leda till en snabb entropi är uppenbart och det är relevant på vilket sätt? Asymmetrin är ju på plats så varför prata om symmetri?
Och hur ser processen ut där en asymmetrin leder till ökad komplexitet? Du menar också att livet inte är en kostsam omväg för energi? Livet är definitionen av minsta motståndets väg på planeten jorden? I förhållande till en långsamt svalnande stenklump i rymden utan livsformer.
Jag får lite känslan av att du inte riktigt vet vad du pratar om, utan bara upprepar ord som du har sett i förbifarten. Men det kan du ändra på lätt, genom att ge lite mer utförliga resonemang. Jag hoppas att du inte är lärare. Jag ber ju dig ge en bättre modell än mina fantasier och jag är öppen för dina resonemang. Så kom igen nu
Citera
2013-11-05, 23:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det var då fan vad sparsmakad du ska vara i dina svar. Du anstränger dig ju inte ens för att någon ska förstå din ståndpunkt.

Jag skall anstränga mig för att bli detaljerat imorgon.

Citat:
Orden dynamik och asymmetri förklarar inget om det inte är så att du lägger en helt annan innebörd i dem än vad jag gör.

Asymmetrin ledar till en senare entropi, alltså en större skillnad i energi-nivåer, vilket är dynamik.

Citat:
Att symmetriska initialvillkor skulle leda till en snabb entropi är uppenbart och det är relevant på vilket sätt? Asymmetrin är ju på plats så varför prata om symmetri?

För att belysa vad som händar med dynamiken i så fall.

Citat:
Och hur ser processen ut där en asymmetrin leder till ökad komplexitet?

En viss utjämning av polariserade fält/energier uppnås, men den blir inte helt symmetrisk. Asymmetrin följar med till näste komplexitets-nivå.

Citat:
Du menar också att livet inte är en kostsam omväg för energi?

Biologisk liv är energi-ineffektivt.

Citat:
Livet är definitionen av minsta motståndets väg på planeten jorden?

Är det en direkt fråga? Jag är i så fall inte säker på att jag förstår den.

Citat:
I förhållande till en långsamt svalnande stenklump i rymden utan livsformer.
Jag får lite känslan av att du inte riktigt vet vad du pratar om, utan bara upprepar ord som du har sett i förbifarten.

Nja, det är resultatet av många års personligt funderande som på senare tiden har fått stor popularitet inom vetenskap och vetenskap-teori.

Citat:
Men det kan du ändra på lätt, genom att ge lite mer utförliga resonemang. Jag hoppas att du inte är lärare.

Jag var en del år; det var en mardröm.
Citera
2013-11-05, 23:32
Medlem
BlackJewels avatar
Men Bogomil, var det en mardröm... ? för mycket yoo kompis med skärmen bakofram? och... du -ska-raspektera-mig?

... nä inget attt skratta åt, det blev en sörja - right?

måste ändå kväva ett retroaktivt det var ju tusan var tog komiken vägen... det var ju såå roligt innan, nu ser man vissa gå omkring som tjugoåringar med bekymmerveck i pannan som anstår mer 60-åringar - en lustig värld när religionen får chefsposition.. kan jag säga utefter att ha "smakat på döden" ha hahaa
Citera
2013-11-06, 01:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Det finns mängder med vetenskap utfört på själen som tex. astralresorna som dom gjorde på Monroe institutet när dom tog fram ljudvåger för att göra det lättare att astralresa..

Men sen så ska dessa bevisförnekar säga sin tro om bevisen och det blir då svårt att diskutera när bevisen inte är det som diskuteras utan en jävla tro om att bevisen inte existerar..

Det är ingenting vetenskapligt med monroe institutet. Det är en vinstdrivande verksamhet som utnyttjar new age-flummare och woowoo-fantaster.
Citera
2013-11-06, 01:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Uppfattar dig inte som aggressiv. Det är givande, jag har inte så många människor i min omgivning som är intresserade av sådana här frågor.

Minsta motståndets lag säger du. Borde det inte vara ingen utveckling alls? Då krävs inga energikrävande processer och universum kan vara en öken av sten, hetta och här och var lite vatten som inte gör någon nytta. Men när möjligheten finns så utvecklas liv trots att det krävs energi.
Som du säger så rinner vattnet nerför berget, för att det inte kan göra annat, men det sker utan arbete. Livsformer uppstod trots att det krävs arbete, en ansträngning, för att upprätthålla liv.
Arbetet som har förflyttat vattnet till den plats där det här möjlighet att rinna nerför berget görs ju av solen. Ska man jämföra uppkomsten av liv med avdunstning av haven? Då för att komma undan tanken på att ett syfte känns nödvändigt med liv.
Att livet är en form av kondensation pga tillförd solenergi under rätt omständigheter?

Den sista raden var nog rätt träffsäker. All den tillförda energin måste ju ta vägen någonstans.
Liknelsen med vatten var bara för att illustrera poängen jag hade om att bara för att saker rör sig på ett finurligt sätt betyder inte att det tar annat än den naturliga vägen utan behov av översikt eller styrning. Liknelsen kan ta slut där tror jag.
Citera
2013-11-06, 01:34
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det är ingenting vetenskapligt med monroe institutet. Det är en vinstdrivande verksamhet som utnyttjar new age-flummare och woowoo-fantaster.

Tyst nu jag väntar på multidimensionell kamera så jag kan bevisa andra dimensioner för dig så du slipper kolla själv..

Vetenskap från en annan dimension är som att fråga efter att få tillbaka oskulden..

En astralkropp är osynlig men likfan är det du ändå.

Är själen astralkroppen tror ni?
Senast redigerad av KungPungPat 2013-11-06 kl. 01:36.
Citera
2013-11-06, 01:35
Medlem
Citat:
Tyst nu jag väntar på multidimensionell kamera så jag kan bevisa andra dimensioner för dig så du slipper kolla själv..

Varför ska man lita på att alla våra mentala uppfattningar är sanna?
Citera
2013-11-06, 01:41
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Varför ska man lita på att alla våra mentala uppfattningar är sanna?

Så man slipper lita på samhällets "uppfattningar" utan att ställa frågor om uppfattningarna?

Ni vet att ni har en inre röst som berättar vad som är rätt och fel, eran själ berättar det för er..

Nu har vi ett samhälle som vill träna folk i att gå emot sin inre röst.

Dom vill att folk ska förlora sin själ.
Citera
2013-11-06, 09:05
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vetenskap från en annan dimension är som att fråga efter att få tillbaka oskulden..

En astralkropp är osynlig men likfan är det du ändå.

Är själen astralkroppen tror ni?

Och hur vet du att du inte drömmer?
Oavsett är ditt favoritinstitut en vinstdrivande verksamhet som har en historia av att utblotta naiva människor som kommer dit för hjälp med självförverkligande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in