2013-11-05, 18:29
Medlem
Jo jag fick inspirationen om att nå mina drömmar från denna tråd:
https://www.flashback.org/t1737218

verkar ju finnas en del slappa kontorsyrken där utbildning inte krävs, i alla fall om man läser i den tråden. Min fråga är bara vilka konkreta yrken som det gäller?

Konkreta tips uppskattas alltså!
Citera
2013-11-05, 18:38
Medlem
spyder123s avatar
* Administratör (registrera uppgifter i databaser och så vidare, är ofta slappt)
* Reception (beror på)
* Kundtjänst (kan vara slappt om det är en mejl- eller chattsupport, eller om det är för ett mindre företag te.x.) Om du är teknisk går det också att bli 2:nd line utan utbildning, och det kan ofta vara slappt.

Personligen tror jag mest på administratör, det är ganska vanligt jobb på kontor som kräver hantering av data, te.x. kundregister, lagerregister, o.s.v.
Citera
2013-11-05, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
* Administratör (registrera uppgifter i databaser och så vidare, är ofta slappt)
* Reception (beror på)
* Kundtjänst (kan vara slappt om det är en mejl- eller chattsupport, eller om det är för ett mindre företag te.x.) Om du är teknisk går det också att bli 2:nd line utan utbildning, och det kan ofta vara slappt.

Personligen tror jag mest på administratör, det är ganska vanligt jobb på kontor som kräver hantering av data, te.x. kundregister, lagerregister, o.s.v.

Okej, men brukar inte adminstratörer vara utbildade? verkar i alla fall som det när man söker.
Citera
2013-11-05, 18:53
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marmy
Okej, men brukar inte adminstratörer vara utbildade? verkar i alla fall som det när man söker.
Självklart så finns det utbildade sådana också, på mitt tidigare jobb var dock ingen utbildad (förutom en ekonom som var rätt överkvalificerad). Dom jobbade just med att registrera nya kunder och lägga in i ett kundsystem, samt skapa ett konto som kunden kunde använda. Det är inget svårt, man ska kunna klara av en enformig uppgift bara.

Det är i alla fall ingenting som "kräver" utbildning.
Senast redigerad av spyder123 2013-11-05 kl. 18:57.
Citera
2013-11-05, 19:24
Medlem
Citat:
Självklart så finns det utbildade sådana också, på mitt tidigare jobb var dock ingen utbildad (förutom en ekonom som var rätt överkvalificerad). Dom jobbade just med att registrera nya kunder och lägga in i ett kundsystem, samt skapa ett konto som kunden kunde använda. Det är inget svårt, man ska kunna klara av en enformig uppgift bara.

Det är i alla fall ingenting som "kräver" utbildning.

okej, låter rätt så schysst. Hur går man tillväga för att få ett sådant jobb och vad kan lönen ligga på?
Citera
2013-11-05, 19:38
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
okej, låter rätt så schysst. Hur går man tillväga för att få ett sådant jobb och vad kan lönen ligga på?
Se PM. I övrigt kan jag inte tala gällande lön, men skriv helt enkelt in "administratör" på af.se och se vad som finns. Jag hoppas dock att du förstår att du inte kommer få något arbete genom att ge intryck av att du vill ha ett slappt jobb när du går på intervju.
Citera
2013-11-05, 19:50
Medlem
Citat:
Se PM. I övrigt kan jag inte tala gällande lön, men skriv helt enkelt in "administratör" på af.se och se vad som finns. Jag hoppas dock att du förstår att du inte kommer få något arbete genom att ge intryck av att du vill ha ett slappt jobb när du går på intervju.

Står dessvärre inget om lön
http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=-491989159%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeI d%3D571&sv.url=12.78280711d502730c1800072

Självklart förstår jag det, jag vill egentligen också arbeta hårt, tiden går betydligt snabbare då. Men att ha ett arbete där det finns utrymme för att ibland inte jobba ihjäl sig ser jag minst sagt som positivt!
Citera
2013-11-05, 20:00
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Står dessvärre inget om lön
http://www.arbetsformedlingen.se/yrkena-o?url=-491989159%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeI d%3D571&sv.url=12.78280711d502730c1800072

Självklart förstår jag det, jag vill egentligen också arbeta hårt, tiden går betydligt snabbare då. Men att ha ett arbete där det finns utrymme för att ibland inte jobba ihjäl sig ser jag minst sagt som positivt!
När jag menade att gå in på af.se så menade jag att det är så du hittar jobben. :-p
Citera
2013-11-05, 20:11
Medlem
Citat:
När jag menade att gå in på af.se så menade jag att det är så du hittar jobben. :-p

jaha jovisst sorry
Citera
2013-11-05, 20:13
Medlem
Bara Glads avatar
Man behöver ju typ ha en högskoleutbildning för att vara dagisfröken och sopgubbe nu för tiden. Helt sjukt i ett land där alla ska läsa på universitetet.
Citera
2013-11-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara Glad
Man behöver ju typ ha en högskoleutbildning för att vara dagisfröken och sopgubbe nu för tiden. Helt sjukt i ett land där alla ska läsa på universitetet.

En annan märklig sak är att arbetsgivare hotar med att "du ska inte tro du är värd något, dig byter jag ut lätt". Sedan gnälls det om hur svårt det är att hitta bra personal.
Citera
2013-11-05, 22:14
Medlem
klinger75s avatar
Receptionist på ett mellanstort företag är bra, man lär känna alla vill man kan man ta på sig fler arbetsuppgifter och på sätt få chans på andra jobb i företaget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in