2013-11-04, 11:58
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Det här är direkt vilseledande. Du har total missat hela sammanhanget beträffande LP:s yttrande om Ustasja. Dags att komma in i matchen nu.

Lev som du lär och inse att vilseledande i det här fallet är synonymt med boboslacke som tronar över en samling illusionister med okänd uppdragsgivare. Teorier om "landsförrädarspåret" möjliggör fortsatt lönsamt romanförfattande, det är huvudsyftet med illusionisternas närvaro i tråden.
Citera
2013-11-04, 12:15
Medlem
OilersFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBoudine
Lev som du lär och inse att vilseledande i det här fallet är synonymt med boboslacke som tronar över en samling illusionister med okänd uppdragsgivare. Teorier om "landsförrädarspåret" möjliggör fortsatt lönsamt romanförfattande, det är huvudsyftet med illusionisternas närvaro i tråden.

Vänligen citera inte mina inlägg i fortsättningen är du snäll. Varken jag eller någon annan här är ett jävla dugg intresserad av vad du har att säga.
Senast redigerad av OilersFan 2013-11-04 kl. 12:21.
Citera
2013-11-04, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OilersFan
Vänligen citera inte mina inlägg i fortsättningen är du snäll. Jag - och inte någon annan heller törs jag nog tillstyrka - är ett jävla dugg intresserad av vad du har att säga.

Fel. Jag är t.ex intresserad av vad ALLA säger.
Citera
2013-11-04, 12:28
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovfaxen
Jag undrar ändå om du inte har lite fel där ändå? Muren revs först i november 1989.

Har för mig att Gorbatjov gjorde sig populär redan innan Berlinmuren föll. Inte minst i USA då han tillsammans med Reagan förhandlade fram en överenskommelse (1987) att skrota USA:s och Sovjetunionens medeldistansmissiler. Det tolkar jag som avspänning och mildare öst/västliga vindar jämfört med det riktigt kalla krigets rätt iskalla vindar.
Citera
2013-11-04, 14:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Visst är det så. Självklart är Lisbets hysteriska reaktion förståelig.

Men det hjälper ju inte hennes vittnesmål som måste bedömas objektivt. Lisbets vittnesmål har genomgående fått "stödröster" på grund av sin situation och sin relation till mordoffret. Konflikträdda utredare har inte velat stöta sig med den känsliga, högfärdiga och arroganta Lisbet Palme utan har blint gått på hennes utsagor, trots flertalet dokumenterade felaktigheter och förändringar.

Hade jag varit utredare hade jag inlett PU med att köra över henne så att det sedan hade kunnat gå att jobba.
Nu tror inte jag att LPs reaktion var hysterisk i en psykiatrisk mening utan hon var snarare försatt i ett tillstånd av vanmakt och stark oro. Att upprepade gånger i nedsättande mening stämpla LP som hysterisk tjänar bara till att hennes vittnesmål ska förkastas utan analys.

Under alla förhållanden är LP ett nyckelvittne som inte bara kan förbigås. Hennes uppgifter borde analyseras mycket noggrant och då INTE med syftet att undanröja hennes trovärdighet.
Citera
2013-11-04, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Nu tror inte jag att LPs reaktion var hysterisk i en psykiatrisk mening utan hon var snarare försatt i ett tillstånd av vanmakt och stark oro. Att upprepade gånger i nedsättande mening stämpla LP som hysterisk tjänar bara till att hennes vittnesmål ska förkastas utan analys.

Under alla förhållanden är LP ett nyckelvittne som inte bara kan förbigås. Hennes uppgifter borde analyseras mycket noggrant och då INTE med syftet att undanröja hennes trovärdighet.

Lisbets reaktion var hysterisk i allmängiltig mening. Att Lisbet var hysterisk är slutsatsen av en objektiv analys, inte en ingångsvinkel för analysen. Vad som skulle göra Lisbet till ett nyckelvittne är mig helt okänt, hon såg ju inte ens gärningsmannen. De riktiga nyckelvittnena är Inge Morelius och Lars Jeppsson.
Citera
2013-11-04, 15:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackrivulet
Lisbets reaktion var hysterisk i allmängiltig mening. Att Lisbet var hysterisk är slutsatsen av en objektiv analys, inte en ingångsvinkel för analysen. Vad som skulle göra Lisbet till ett nyckelvittne är mig helt okänt, hon såg ju inte ens gärningsmannen. De riktiga nyckelvittnena är Inge Morelius och Lars Jeppsson.
I denna fråga används ordet hysteri i allmänt nedlåtande betydelse av personer som vill bortförklara allt vad LP har uppgivit.
Typiska symptom på hysteri är epilepsi-liknande anfall och svimningar, ibland till följd av hyperventilering, förlamningar, känselstörningar, [1], afasi eller plötslig blindhet/dövhet (se bildlänkarna nedan). Symtomen har inte organiska orsaker, men ter sig som neurologiska, och kallas därför också pseudoneurologiska symtom.[2] Andra namn på det som tidigare kallades hysteri är funktionella eller dissociativa symtom.[3]

Hysteri betraktades som en neuros, där ångestväckande impulser omvandlas till kroppsliga symptom (somatisering). Inför läkaren kan dessa patienter uppvisa la belle indifférence, det vill säga att de är märkbart oberörda fast de till synes lider av något allvarligt, (jämför somatoforma störningar). Från början[förtydliga] mycket starkt knutna till sexualiteten, som kvinnor tidigare i hög grad var tvingade att undertrycka. Men också andra otillfredsställda behov under utvecklingen kan väcka samma ångestkänslor och leda till "hysteriska utbrott".

Wikipedia
LP var ytterst orolig för sin man, vilket är något HELT annat. Jag återkommer till i vilket avseende hon är ett nyckelvittne.
Citera
2013-11-04, 16:04
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
.....Ove Mollvik - Jag förstår din noja lite grann, för av någon helt ofattbar anledning så har jag faktiskt råkat på representanter för SPF, SÄPO och (tror jag) MUST på mitt jobb. Tanken om att de hade satt mig under någon slags "observation" dök upp i skallen för en millisekund......
Jag höll själv på med signalspaning mot ryssen som vpl uoff och hade gärna fortsatt i branschen om jag bara kunde begripa varför bästa chefen plötsligt blev så stirrig. På skyddsklassade arbetsplatser sedan verkar man tävla om att kartlägga varandras privatliv för vidare spekulationer på högsta nivå. Dokusåpan för min del gick i repris på tv4 men inte förrän jag såg hur andra drabbades förstod jag allvaret.
Socionomerna som fick lägenheterna intill samt tystnadspliktiga vänner eller fiender från olika håll har ändå på olika sätt låtit mig förstå sin oro för att jag ska ha med kriminella att göra och då inte själv förstå att sätta gränser. Nu vet jag att det enbart är Näss noja som ligger bakom för både Ausonius och v.Birchan hade kunnat intyga de falskspel jag då som nybliven pappa aldrig hade kunnat föreställa mig bli indragen i.
Jag kan tänka mig att Palme råkade ut för något liknande men så länge han hade förtroende för Elmér och Aspling med tillräcklig insyn i IB respektive CIA, SB-rörelsen osv. så kunde han gå vidare.
Boken jag just läst ut "Klassens ljus" av Hans O Sjöström avslöjade intrigerna från svt till regering och storpolitik. Här framgår mycket tydligt hur uppsplittrat SAP var i en IC-falang och en OP-falang från kärnan och utåt utan att någon egentligen visste hur.
Behovet av statskupp måste ha växt fram i smyg bland socialfascisterna som ju knappast ens för sig själva velat erkänna sin maktneuros. När man slutgiltigt också kunde lura över Lisbet på sin sida kunde Näss utan skrupler ta sig an uppgiften - i nationens intresse.
Citera
2013-11-04, 20:01
Bannlyst
Mårten Palme nu i "Vem tror du att du är", SVT1.
Citera
2013-11-04, 20:25
Medlem
Citat:
Och vem är Alf Lundin?

Hittade direkt en spännande kommentar om denne Alf Lundin på Anérs sida av en anonym person som skriver följande:

"Anonym16 juni 2011 21:18

Läs via itdemokrati Alf Lundins vittnesmål från 22/2-89. Del två, sidnr 12 31. Alf tystades genom att han hotades med att själv ha varit mördaren, varpå han tvingades ta tillbaka allt han sagt inklusive detta om flickorna som gick förbi. Detta hände -94 då flickornas vittnesmål avslöjats."

Men jag skulle vilja se ett foto på denne Lundin. Någon som har ett?

Fantastiskt att di missat Lundin. Där ser man hur du drar slutsatser utan att sätta dig in i sakförhållanden!
Citera
2013-11-04, 20:27
Medlem
Citat:
Fel. Jag är t.ex intresserad av vad ALLA säger.

Nej du är bra intresserad av att leda diskussionen vilse!
Citera
2013-11-04, 20:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Det var förmodligen en kombination av att Ustasja under en lång tid hade uppfattats som ett allvarligt hot mot Palme OCH (!) mördarens ansikte/approach som fick Lisbet att instinktivt säga: "Det var Ustasja som gjorde det".

Lisbet Palme sade aldrig att det var Ustaja som gjorde det ang. MOP- De enda två vittnena som kunde höra LP direkt efter skotten var Anders Björkman och Lars Jeppsson.
I sina första förhör säger dom:

AB 0220 mordnatten: "Kvinnan som gick längst ut till vänster skrek något som AB uppfattade som utländskt språk" http://www.itdemokrati.nu/page36e.html

LJ 0115 mordnatten: "Samtidigt som den kvinna som var med mannen började skrika hysteriskt"
http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html

Ustaja nämns av LP på sabbatsberg som möjliga gärningsmän vid hennes första samtal med kommissarie Åke Rimborn. Hon säger sig till honom sett två gärningsmän som hon kopplar samman med de män hon sett utanför bostaden på Västerlånggatan en tid för MOP.

Denna iaktagelse ligger till grund för det Rikslarm som skickas ut 020542 och i praktiken är författat av ÅR.

”Rikslarm, 86-03-01-020542
Mord, Stockholms PD
Signalement på gärningsman efter beskjutning av Sveriges statsminister: 2 gärningsmän, 40-45 år, mörkhåriga, en av gärningsmännen är påfallande lång, en av männen var iklädd mörkblå täckjacka, tillhör eventuellt Ustasjarörelsen. Meddela polisen i Stockholm, KCV, tfn 08-769 30 00.”

Efter detta kallar LP tillbaka ÅR till Sabb för ytterligare ett samtal. Därvid förtydligas uppgifterna så att när nästa Rikslarm går ut tas Ustaja bort, medan de två gärningsmännen kvarstår.

”RIKSLARM, 86-03-01-050624
KOMPLETTERING TILL RIKSLARM, ANG MORD, STOCKHOLMS PD. Den tidigare uppgiften om ev tillhörigheten till Ustasjarörelsen är ej längre aktuell. Larmet i övrigt kvarstår

Uppgifterna i det andra Rikslarmet har förutom vice länspolismästaren Gösta Welander också regeringsmedlemmarna Kjell-Olof Feldt, Ingvar Carlsson och Anita Gradin fått av LP. Samtliga kommissioner berättar om hur ministrarna mellan ca 0200-0300 besöker LP på Sabb. LP kallar på dom för att återge sina iaktagelser om MOP.

Jag får inte ihop hur Hans Holmer på bara sjuttio minuter kan avfärda LPs iaktagelser från mordnatten när han har sin presskonferens kl 1200. Då är det bara en gärningsman och det finns inga uppgifter på att LP talat med HH under lördagsförmiddagen.

LP berättar att hon vid MOP inte är säker på om skotten kommer från distans eller nära inpå henne. I förhören berättar hon om den påfallande långe mannen i beigt som finns ca 20m norrut på sveavägen. Även om andra vittnesmål visar att skytten var tätt inpå LOP så kan inte LPs iaktagelse av den långe bara viftas bort.

Vittnesuppgifterna från mordplats och sabbatsberg är tämligen entydiga på att LP är svårt chockad. Hennes handlingar under natten ter sig för mig därför förståeliga. Att hon inte vill prata med Sture Lingsberg och Agneta Lund från krimjouren är för mig godtagbart då hon säger sig lämnat alla uppgifter till ÅR som hon pratat med två gånger. Hennes beteende blir däremot klandervärt när hon i samband med rättegångarna förnekar och förminskar sina samtal med ÅR. Steget till att kalla det lögn är väldigt kort.

Åke Rimborn är en av dom poliser som fungerar bäst under mordnatten. Han tar sig från LC mycket snabbt till Sabbatsberg och upprättar en förtroendefull kontakt med den chockade Lisbet. Det är ÅR som ser till att polisbevakningen skärps på Sabb. Även det sker föredömligt snabbt. Han hinner med att rapportera både till SÄPO och Stockholmspolisen, se till att hans uppgifter blir ett rikslarm och sedan åka tillbaka en andra gång till SABB för att tala med Lisbet. Påtryckningarna och beskyllningarna mot ÅR efter MOP är vedervärdiga. Med tanke på hur han skötte andra uppgifter under MOP-natten håller jag det för uteslutet att ÅR skulle missa antalet gärningsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in