Citat:
Detta är ett förlopp som har pågått länge, jag tittade idag på ett inslag på Aftonbladets webb-TV som någon person, en för mig okänd kvinna, berättade med eftertryck att "det är väldigt få som är psykiskt sjuka som begår något våldsbrott" på ett sådant sätt att det var definitivt klarlagt att hon och redaktion ansåg att förklaringen att GM var psykiskt sjuk och det var orsaken men hon sökte att avdramatisera händelsen.
Psykvården med sjukhus för vård/förvaring, kalla det vad du vill, har avvecklats sedan länge trots att många mår väldigt dåligt och i vissa fall inte kan ta hand om sig själv.
Vid ett tillfälle då jag skaffade mig erfarenhet från akutsjukvården och arbetade på ett av norra Europas största akutmottagningar (här i Sverige) kom det in en kvinna som var tydligt störd och svår att kommunicera med. Denna kvinna hade gått runt och skitit i kläderna och under så lång tid att det kom upp runt kragen på jackan (och kom inte med någon anklagelse om att jag hittar på eller skarvar)!
Eftersom flera av de andra av personalen hade problem med stanken, pga av graviditet mm, så tog jag och klädde av och tvättade ner personen i fråga. Det om något var en insats och ett hjältedåd om vi ska märka ord!
Hoppas du inte tycker att jag svävar iväg, men problemet är det att vi inte har möjligheten att förvara personer med psykisk sjukdom, även om det finns risk att de tar skada.
Den typen av vård är nästan avvecklad och de platser som finns kvar krävs det nästan alltid denna typ av händelse för att personen ska få vård.
Jag tycker det är skandalöst!
Sedan kan man diskutera om inte de flesta våldsverkare, åtminstone om det handlar om återfallande våldsbrott, har någon form av störning, kanske inte så grav men emotionella brister pga något som har skett tidigare och skapat en obalans eller mindre mått av empati.