2013-11-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hestapo
Undrar hur sjuk han skulle ha varit för att bli tvångsomhändertagen, var går gränsen?

Med tanke på hans agerande bör gränsen flyttas i vilket fall som helst, någonstans i hela systemet med straff och vård har det brustit rejält.

Detta är ett förlopp som har pågått länge, jag tittade idag på ett inslag på Aftonbladets webb-TV som någon person, en för mig okänd kvinna, berättade med eftertryck att "det är väldigt få som är psykiskt sjuka som begår något våldsbrott" på ett sådant sätt att det var definitivt klarlagt att hon och redaktion ansåg att förklaringen att GM var psykiskt sjuk och det var orsaken men hon sökte att avdramatisera händelsen.
Psykvården med sjukhus för vård/förvaring, kalla det vad du vill, har avvecklats sedan länge trots att många mår väldigt dåligt och i vissa fall inte kan ta hand om sig själv.
Vid ett tillfälle då jag skaffade mig erfarenhet från akutsjukvården och arbetade på ett av norra Europas största akutmottagningar (här i Sverige) kom det in en kvinna som var tydligt störd och svår att kommunicera med. Denna kvinna hade gått runt och skitit i kläderna och under så lång tid att det kom upp runt kragen på jackan (och kom inte med någon anklagelse om att jag hittar på eller skarvar)!
Eftersom flera av de andra av personalen hade problem med stanken, pga av graviditet mm, så tog jag och klädde av och tvättade ner personen i fråga. Det om något var en insats och ett hjältedåd om vi ska märka ord!

Hoppas du inte tycker att jag svävar iväg, men problemet är det att vi inte har möjligheten att förvara personer med psykisk sjukdom, även om det finns risk att de tar skada.
Den typen av vård är nästan avvecklad och de platser som finns kvar krävs det nästan alltid denna typ av händelse för att personen ska få vård.
Jag tycker det är skandalöst!

Sedan kan man diskutera om inte de flesta våldsverkare, åtminstone om det handlar om återfallande våldsbrott, har någon form av störning, kanske inte så grav men emotionella brister pga något som har skett tidigare och skapat en obalans eller mindre mått av empati.
Citera
2013-11-04, 22:28
Medlem
Powergirls avatar
Att GM är en idiot råder inga delade meningar om.
Däremot om motivbilden så tycks ingen vettig förklaring finnas.
Likadant är det när gäller småpojkarnas kännedom om denna idiot och hur det kom sig att de fanns tillsammans med honom i en källare. Ingen vet varför men en del påstår en massa "fakta"
Vi får nog vänta ytterligare ett tag innan bilden klarnar men faktum kvarstår dvs två människor har fått bragts om livet.

Oavsett vilket så tror jag att de flesta av oss förstått att det är inte beroende på hans hudfärg som detta fruktansvärda har hänt utan på att en galning löpt amok.
Citera
2013-11-04, 22:31
Medlem
Legal-Eagles avatar
Det där att han sökte vård kan ju faktiskt också handlat om att han försökte få någon godtrogen dårdokter att förskriva narkotikaklassade preparat som han sen kunde langa vidare.
Citera
2013-11-04, 22:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Det där att han sökte vård kan ju faktiskt också handlat om att han försökte få någon godtrogen dårdokter att förskriva narkotikaklassade preparat som han sen kunde langa vidare.
Ett troligt scenario.
Citera
2013-11-04, 22:36
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Att GM är en idiot råder inga delade meningar om.
Däremot om motivbilden så tycks ingen vettig förklaring finnas.
Likadant är det när gäller småpojkarnas kännedom om denna idiot och hur det kom sig att de fanns tillsammans med honom i en källare. Ingen vet varför men en del påstår en massa "fakta"
Vi får nog vänta ytterligare ett tag innan bilden klarnar men faktum kvarstår dvs två människor har fått bragts om livet.

Oavsett vilket så tror jag att de flesta av oss förstått att det är inte beroende på hans hudfärg som detta fruktansvärda har hänt utan på att en galning löpt amok.

På sydnytt http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/misstankt-mordare-harjade-i-skane

l, Misstänkt mördare härjade i Skåne

Rån, häleri och misshandel Den 33-årige man som på måndagen häktades, misstänkt för två mord i Ljungsbro utanför Linköping i lördags har ett digert brottsförflutet i Skåne.

I utdraget ur belastningsregistret framgår det att han mellan år 1999 och 2010 dömts vid ett flertal tillfällen och också meddelats besök- och kontaktförbud av flera personer.

Domarna gäller bland annat rån, övergrepp i rättssak, narkotikabrott, häleri, misshandel, olaga hot, hemfridsbrott, ofredande samt överträdelse av besöksförbud. Han är också fälld för ett antal trafikförseelser.

I en av domarna har han överträtt besöksförbudet vid 90 tillfällen under ett knappt halvår.

Under åren har mannen varit skriven på flera olika adresser i Skåne, men även haft statusen "utan känd hemvist" och "på församlingen skrivna" i folkbokföringsregistret.

Domarna är oftast avgjorda av tingsrätterna i Lund, Malmö och Ystad, men mannen har också någon gång överklagat till Hovrätten för Skåne och Blekinge, utan framgång.

I Skåne har han genom åren dömts till totalt 2 år och 7 månader i fängelse. Därefter är han också dömd för en rad brott av Linköpings tingsrätt.
Citera
2013-11-04, 22:38
Medlem
Jag gissar på att den här kongonegern gått till psyket och velat få någon benzo, då har dom sagt att han måste läggas in för att få det i kontrollerade former, sen drog han ut och slog ihjäl två pers och skadade ett par stycken när han tände av
Citera
2013-11-04, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dead-End
Någon som vet vem pojken som överlevde är? Tänkte om den avlidne är vän med honom på facebook.

De två killarna är vänner på Facebook, ja. Lustig fråga?
Citera
2013-11-04, 22:40
Medlem
Fjulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle

Ännu ett "snille" som spekulerar efter LSD-intag! Herre Jesus!!
Citera
2013-11-04, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjulle

Vad tror du att han sökte för?
Citera
2013-11-04, 22:48
Medlem
emPhazers avatar
Citat:
Vad är det som är fruktansvärt osannolikt med det då? Antar att herrn aldrig varit beroende av benso....
Citera
2013-11-04, 22:49
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:

Legal-Eagle kan mkt väl ha rätt i det h*n skriver. Tycker det bara är trams på dina inlägg gång på gång.
Citera
2013-11-04, 22:51
Medlem
Dead-Ends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av labamban
De två killarna är vänner på Facebook, ja. Lustig fråga?
Hur är frågan lustig?
Undrar bara vem han är av ren nyfikenhet (på facebook kanske det står vilken ort han bor på t.ex.). Det finns mycket frågetecken runt hela historien och om den andra pojken bor någon annanstans så kanske han har koppling till mördaren.
För vad jag fattar som så bor inte mördaren i Ljungsbro iallafall.
Men jag ber om ursäkt ifall min frågeställning inte passar inom dina restruktiva ramar. Menade absolut inte att göra dig upprörd.
Senast redigerad av Dead-End 2013-11-04 kl. 22:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in