Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Ja, är det något speciellt du vill att jag ska säga (eller kanske inte säga?) om ärendet? Jag trodde inte det skulle bli resning nej, precis som många andra här i tråden,
Hamilkar etc.
Är ganska tveksam (oförstående kanske är ett bättre ord?) till vad HD:s majoritet på punkt 33 (sida 16 i resnings-beslutet) menar måste vara den givna utgångspunkten i målet sedan kroppsfyndet kommit fram - att Svensson skaffade undan kroppen. Någon ny bevisvärdering av hovrättens underlag ska som sagt inte göras, men det verkar som att HD gjorde det i alla fall!?!

Eller...? (?) (!)
Så att nej, jag håller med
Lalajlaj (och HD:s minoritet där mini-stollen Lamberts lyckligtvis inte ingår) att kraven på resning till men för tilltalad bör vara högre än i detta fall.
Dock ska det självklart bli intressant att följa turerna i nya hovrätts-förhandlingen.
Jag va mer intresserad av utgången efter beviljad resning, och det vet jag redan att du inte trodde att det skulle bli. Det är sällsynt, men med tanke på efterkommande bevisning så är det
inte konstigt.
Inte lätt att tolka allt eftersom man sällan är med om resningsärende, men HD menar att Svensson talar osanning, och ja han anses ha fraktat bort Marinas kropp. Det handlar givetvis om logiskt tänkande och en rad indicier.
HDs minoritet är gröngölingar, och oavsett Lambertz, så sätter HD milstolpen för när man anser att resning ska beviljas, och det har man gjort nu. Det andra svamlet får falla på försvarsadvokaten,.
HD sid 16
33. Enligt åklagarens gärningsbeskrivning har Fredrik Svensson dödat Marina Johansson uppsåtligen. Fyndet av Marina Johanssons kropp och den utredning som har samband härmed innebär att bevisningen för detta påstående har stärkts. Frågan är då vilket utrymme som finns för andra händelseförlopp, exempelvis att hon har dödats av oaktsamhet. Vid besvarandet av denna fråga
ska det beaktas att Fredrik Svensson, enligt vad som nu måste vara utgångspunkten
för bedömningen, har farit med osanning genom att bl.a. inte berätta
om sina åtgärder för att dölja att Marina Johansson var död.
Jag tolkar det som att det är ingen ide att han försöker få det till att det är en olycka eftersom han ljugit i 3 års tid. Så då återstår mord inget annat.
https://www.flashback.org/sp43083097