2013-11-04, 14:58
Medlem
Peckinpahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja jag är alltså med på din tanke att KJ tittade förbi brodern för att tömma ur saker ur skuffen och ev också för att hämta något han behövde (plastsäckar, presenning, tejp etc).

Ang täcke: i uppräkningen över vad de hittat i skuffen nämns (s 312): täcke med blommigt påslakan, kudde med blommigt örngott, kudde med blått örngott.
Vet inte hur detta överensstämmer med signalementet på sängen..

Ja, vi tänker tydligen likadant. Jag tror inte heller denna resa till brodern skulle komma i ljuset överhuvud taget. KJ mörkar ju detta först. Han tänker inte på att brodern kan komma att förhöras och då nämna att KJ var förbi. Det var först efter att polisen har fått broderns uppgifter som KJ ändrar sig och medger att han tog bilen till brodern och hittar då på historien om ölen som svepskäl till att han inte berättat. Jag tror inte att det dracks några öl alls. KJ var nog upptagen med helt andra saker.
Citera
2013-11-04, 15:00
Medlem
Var upp till "ödehuset" idag och traskade omkring i området. Fan vad det är mycket som är märkligt med den här historian. Finns ju otroligt mycket gömställen där uppe. Luckor i marken, värn, stenrösen, håligheter, stigar och vägar långt in i skogen.

Benen måste ha placerats i huset för att hittas. Varför vill man det? Är ju verkligen inte något ödehus egentligen. Inte särskilt avsides. Man möter folk där i stort sett alltid. Alla tider på dygnet. Vägar som korsar från flera håll. Otroligt riskfyllt ställe och lätt att observeras.

För KJ som är hemtam i området känns det ännu mer orimligt.

Min tanke var att leta efter värnet där hundar markerade och även stenarna där hund markerade. Fick lite dåligt med tid tyvärr. Vädret var uselt också. Så jag gick bet. Hittade flera järnluckor ner till värn. Öppna också. Någon som vet på ett ungefär var det där "korvliknande" värnet ska ligga?

Tror jag måste köpa en gps.
Citera
2013-11-04, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Var upp till "ödehuset" idag och traskade omkring i området. Fan vad det är mycket som är märkligt med den här historian. Finns ju otroligt mycket gömställen där uppe. Luckor i marken, värn, stenrösen, håligheter, stigar och vägar långt in i skogen.

Benen måste ha placerats i huset för att hittas. Varför vill man det? Är ju verkligen inte något ödehus egentligen. Inte särskilt avsides. Man möter folk där i stort sett alltid. Alla tider på dygnet. Vägar som korsar från flera håll. Otroligt riskfyllt ställe och lätt att observeras.

Min tanke var att leta efter värnet där hundar markerade och även stenarna där hund markerade. Fick lite dåligt med tid tyvärr. Vädret var uselt också. Så jag gick bet. Hittade flera järnluckor ner till värn. Öppna också. Någon som vet på ett ungefär var det där "korvliknande" värnet ska ligga?

intressant att få en spontan inblick från platsen. ja KJ säger ju själv detta med alla andra mkt bättre platser i området om man vill gömma en kropp såfall, ger ett exempel på en grop som går 50m rätt ner i marken där han själv skulle lagt den.
Citera
2013-11-04, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Håller på att läsa ikapp efter flera dars frånvaro. Det var ju kul att "sängspåret" som jag bidragit till och till slut även skickade in till NSD resulterade i en artikel.

KJ har inte blivit utfrågad om vart sängen tagit vägen. Han fick bara frågor om ifall han hade burit ut något stort föremål och han blev inte pressad när han svarade nej. Jag måste erkänna att respekten för åklagarna sjönk lite efter att jag läst artikeln, för jag tror inte att de är sanningsenliga när de beskriver detta. Åtminstone inte fullt ut. Om de t ex sammanställt alla vittnesuppgifter om KJ:s säng så borde det resulterat i fler frågor till både KJ och exempelvis hans pappa. Så nej, jag tror fortfarande att detta åtminstone till viss del förbisågs. Eller kan det finnas slaskade förhör med KJ???

Vad jag tycker mig kunna läsa ut mellan raderna är att de inte finner vittnet så där jättetrovärdigt. Kanske nån person med alkoholproblem eller liknande?

Det där sängen (nr 2) borde ha funnits, iaf om man ser till kompisarnas beskrivning av lgh i olika förhör.
Det jag också reagerar gällande sängen är att mitt i förhör KJ 2013-06-27 så börjar deras "sex" i soffan på hennes initiativ.. efter en rad frågor från FHL så hamnar plötsligt "sexet" i sängen (se sid 1897) och frågan blir direkt.. är det i den sänghalvan som de egentligen befinner sig.. den sänghalvan som kompisar beskrivit att den fanns men fanns inte vid husrannsakan.

Har kompisarna helt fel eller finns en hund begraven.. hur utrett är detta egentligen, finns det något i slasken som borde upp till ytan. Om sängen (no 2) fanns så kan den knappast försvunnit utan att någon forslat iväg densamma.
Citera
2013-11-04, 15:27
Medlem
Citat:

Här på dessa koordinater är värnet.

Koordinater
WGS 84 (lat, lon):
N 65° 49.670', E 21° 46.180'
WGS 84 decimal (lat, lon):
65.82783, 21.76966
RT90:
7315956, 1772328
SWEREF99 TM:
7317391, 808843
Citera
2013-11-04, 15:34
Medlem
Citat:
Var upp till ödehusetidag och traskade omkring i området. Fan vad det är mycket som är märkligt med den här historian. Finns ju otroligt mycket gömställen där uppe. Luckor i marken, värn, stenrösen, håligheter, stigar och vägar långt in i skogen.

Min tanke var att leta efter värnet där hundar markerade och även stenarna där hund markerade. Fick lite dåligt med tid tyvärr. Vädret var uselt också. Så jag gick bet. Hittade flera järnluckor ner till värn. Öppna också. Någon som vet på ett ungefär var det där korvliknande; värnet ska ligga?

För att ngn annan ska få blickarna emot sig? Vi får ju i dagsläget utgå från den teorin. Att gm ville rikta blickarna åt ett håll. Polisen borde syna tipset till mps i sömmarna. Vem tipsade mps så de fick nys om huset? Var det en slump? Knappast! Planerat? Troligen.
Var det KJ som hittade kroppen först och flyttade benen? Han tänker ju bakvänt det vet vi, en normal person hade direkt tipsat om platsen.
Citera
2013-11-04, 15:38
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Är det rimligt att måla ena benet knallblått?
Är det rimligt att göra ett fodral av en madrass?
Är det rimligt att sy en militärväst till sitt husdjur, som aldrig presenteras, och försvinner spårlöst?
Är det rimligt att inte ringa och kolla om en mörkrädd kompis tagit sig hem bra?
Är det rimligt att studera anatomi, ha en massa knivar hemma, prata om döda och sedan vara nästan likgiltig till varför man sitter anhållen för knivmord och styckning?
Är det rimligt att gå från en tillvaro med ilska över att inte bli antagen till lumpen för att hamna på rättspsyk?
Är det rimligt att hoppa av en gymnasieutbildning, inte ha något jobb och bara ägna sig åt airsoft?
Är det rimligt att vara 23 år och leva i en fiktiv värld?
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-04 kl. 15:43.
Citera
2013-11-04, 15:39
Medlem
intressant att bilden är upplagd 2012.......https://www.facebook.com/h*wsaboutwegoforasprazzle
*=o
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1015134608*287628&set=a.43654161262 7.232425.691082627&type=1&theater (*=8)
Senast redigerad av Goldenman1 2013-11-04 kl. 15:45.
Citera
2013-11-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Omständigheter som pekar mot KJ som GM och alla alternativförklaringar som måste vara sanna om KJ ska vara oskyldig

Uppdatering: Ett par nya grejer avseende KJ:s hantering av SMS-konversationen i telefonen och en observation avseende försvunnen ryggsäck. Har gjort en ny struktur där teknisk bevisning skilts ut och placerats överst för att göra det lättare att läsa och hitta det viktigaste.
  • Teknisk bevisning
  • Blod från offret hittas på flera föremål i hans bil i bakluckan. Men det har oturligt nog avsatt sig på matta, handskar och påsar vid något tillfälle där offret åkt i hans bil och slängt in något blodigt klädesplagg i skuffen. Eller så har någon varit dit med lite sparat, ej koagulerat blod och pillat dit små mängder lite här och var för att sätta dit KJ
  • Likhundar markerar i KJ:s bil, men de markerar fel
  • Blod hittas på en tejprulle i hans lägenhet som han själv påstår aldrig har använts sen han "hittade" den i en bil. Men det är offret som råkat blöda näsblod eller nåt annat vid ett tidigare besök i lägenheten och avsatt blod på den. Alternativt har någon placerat tejprullen i KJ:s lägenhet i syfte att "sätta dit" honom
  • Tejp hittas på offret som med mer än 50% sannolikhet kommer från samma tejprulle som den i KJ:s lägenhet. Men det är i själva verket inte samma rulle (som man dessutom hittade offrets blod på) i alla fall
  • DNA-fynd görs på offret som enligt SKL:s bedömning mer troligt (sannolikt) än inte härrör från KJ. Men även här är oddsen emot KJ för det är inte alls hans DNA. Eller så är det rester från någon mystisk sexställning som på något mystiskt vis överlevt flera veckor ute i terrängen och en trolig tvättning av benen. Eller så är det en nära anhörig till KJ som är mördaren.
  • Hundar gör markeringar i hans lägenhet - men de tar fel

Vittnesmål
  • Inte en enda människa har med säkerhet observerat VB sen KJ säger att hon lämnade hans lägenhet till fots på kvällen. Men det har bara slumpat sig så att hon inte mött eller blivit observerad av någon person som kommit ihåg henne under hennes ganska långa promenad hem.
  • Flera grannar hör oberoende av varandra någon form av skrik, men de beror inte alls på att VB blir attackerad /skrämd på något vis
  • Flera personer har blandat ihop/minns felaktigt att KJ har haft en kniv vid tiden för mordet som han i själva verket har slängt redan i januari
  • Iakttagelser av ett holk- eller håljärn vars form stämmer med offrets stickskador har gjorts i KJ:s lägenhet. Även dessa är felaktiga (eller ljuger vittnet medvetet?)
  • Folk påstår att han har haft en stor ryggsäck, NY bl a finns en observation från valborgsmässoafton, bara 4 dagar före VB:s försvinnande. Men de minns också fel och han har aldrig ägt någon, aternativt har hans mamma slängt ryggsäcken i storstädningen någon gång i januari eller tidigare.
  • En granne hävdar i förhör att KJ (som han känner) har burit ut något stort på minst 150x70 cm från lägenheten 2 eller 3 dagar efter försvinnandet. Samtidigt stämmer inte möbleringen i sovrummet (en smal enkelsäng) med det som alla vittnen utom ett uppgivit i förhör: Att KJ hade en dubbelsäng eller bred säng. Alla vittnen tar dock fel eller ljuger så KJ har rätt när han förnekar att något burits ut av honom.
  • KJ observeras vid det hus där senare fynd av likdelar görs. Men det är bara en tillfällighet att han är där och dåligt minne som gör att han inledningsvis förnekar att han varit på platsen.

Utredningsresultat från FUP:en
  • Analysen av VB:s mobil ger inte ett enda säkert bevis för att mobilen någonsin lämnat lägenheten. Det finns heller ingen riktig aktivitet på den efter det klockslag som KJ uppger att hon gått sin väg. Men det är bara en slump. På något vis har telefonen förblivit inom samma täckningsområde utan att användas.
  • VB har försökt slå 112 när hon ostridigt befunnit sig i KJ:s sällskap. Men det skedde av misstag eller (för att låna KJ:s egna teorier) för att hon ville "busringa"
  • KJ försöker inte ringa VB en enda gång efter försvinnandet fast han annars deltar synnerligen aktivt i sökandet. Men han ljuger om att han gör det låtsas t o m ringa vid minst ett tillfälle. Men det gör han fast han inte alls vet att hon är död och inte kan svara
  • KJ ställer utan rimlig förklaring in ett Soft Airgun-träning dagen efter VB:s försvinnande, fast han annars aldrig brukar utebli från dessa. Men det är bara en slump, han fick verkligen diarre just den dagen, dagen efter (troligen) mordet. NY: Detta trots att han vid ett långt besök hos vännen Alexander samma dag inte med ett ord nämnt att han skulle ha haft magproblem

Övriga iakttagelser och omständigheter
  • KJ frågar i förhören varför blod har hittats i hans baklucka, utan att förhörsledarna sagt ett ord om var blodet hittades. Det är bara en tillfällighet att han direkt associerar fyndet av blod från en person som vid enstaka tillfällen åkte i hans bil som passagerare till bakluckan och inte till någon av passagerarplatserna/kupén.
  • KJ har försökt strypa en tidigare flickvän och pratat om strypning med en kvinnlig häktesvakt. Men det är helt orelaterat till att VB har skador som från ett strypförsök
  • NY KJ har raderat all SMS-konversation med offret vid något tillfälle efter hennes försvinnande. Det går inte att belägga att det skulle vara ett vanligt beteende från honom att radera hela chatter, eller att han bara sparar SMS han tycker är viktiga. Det är emellertid en ren slump att konversationen med VB är en av endast runt 5% av alla konversationer han har i sin telefon som han raderat helt.
  • VB var en person som normalt brukade vilja ha/få skjuts till olika ställen hon skulle åka. Inget är känt om att hon skulle ha haft en extremt hård attityd till ev. tidigare alkoholkonsumtion. KJ hade enligt egen uppgift bara druckit en öl under kvällen, han hade hämtat henne tidigare och brukade skjutsa henne till olika platser. Dessutom satte han sig senare under kvällen och körde bilen efter att ha druckit fem öl. Men det var verkligen så att VB frivilligt valde den långa promenaden hem, trots att hon redan ska ha tränat, trots att det var kväll och började bli mörkt och trots att hon brukade få skjuts.
  • KJ ligger i badet måndagen efter mordet vid kontaktpersonens besök, något han aldrig brukar göra annars. Men det är bara ett sammanträffande
  • KJs hund har dött under mystiska omständigheter några månader innan och KJ har googlat på hundars anatomi och möjliga sätt att stycka dem. Också bara en slump och har inget samband med att en person som varit i hans sällskap några månader senare hittas mördad och styckad.
  • KJ har gjort flera märkliga "felsägningar" under förhören som tyder på att hon gjort/vet saker han enligt sig själv inte har. Det här är bara slump och felformuleringar.
[/quote]

GLÄDJANDE!! att se att det faktiskt finns människor i den här tråden som faktiskt har något innanför pannbenet! Man blir fan mörkrädd när man ser patetiska kommentarer från "socialfallsdetektiver" med ett IQ i nivå med en fiskbulles, som har den ena teorin, dummare än den andra och väljer att totalt bortse från tekniska bevis...
Citera
2013-11-04, 15:45
Medlem
Citat:

Här är det 7317391, 808843 sen har jag för mig att platsen där hundarna reagerat på något ligger någonstans mitt mellan korven och fp2

https://anonfiles.com/file/bd9801bec1d76f334cb80e157ee8f6ca
Citera
2013-11-04, 15:46
Medlem
Cinnabars avatar
Håller med Oxenbrus, det är personer som lever i en fiktiv värld, i likhet med KJ, som helt kan bortse från alla omständigheter som talar för att KJ är gm. De drömmer antagligen om det stora genombrottet som detektiv eller liknande, och därför kan de inte acceptera torra fakta, som är mycket omfattande och graverade, och alla pekar i en riktning.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-04 kl. 15:49.
Citera
2013-11-04, 15:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Är det rimligt att måla ena benet knallblått?
Är det rimligt att göra ett fodral av en madrass?
Är det rimligt att sy en militärväst till sitt husdjur, som aldrig presenteras, och försvinner spårlöst?
Är det rimligt att inte ringa och kolla om en mörkrädd kompis tagit sig hem bra?
Är det rimligt att studera anatomi, ha en massa knivar hemma, prata om döda och sedan vara nästan likgiltig till varför man sitter anhållen för knivmord och styckning?
Är det rimligt att gå från en tillvaro med ilska över att inte bli antagen till lumpen för att hamna på rättspsyk?
Är det rimligt att hoppa av en gymnasieutbildning, inte ha något jobb och bara ägna sig åt airsoft?
Är det rimligt att vara 23 år och leva i en fiktiv värld?
Ja, det är rimligt. Det måste det vara, eftersom det har hänt.
Är det rimligt att en person som motsvarar den här beskrivningen inte är mördare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in