2013-11-03, 18:44
Medlem
Flash-Gordons avatar
Är inte lika insatt som mänga av er andra, men jag tycker mig kunna fastslå följande efter att ha läst en del i tråden.

VB lämnade KJ's lgh levande, lgh är således inte plats för mord och/eller styckning.

Detta baserat på:

* att grannen som satt på balkongen fram till ca kl 21 inte hört ngt.
* inga spår i lgh eller bil efter större blodsamlingar.
* ingen markering av likhundar i lgh
* vittnet som sett en asiatisk tjej i närheten strax efter den tidpunkt som KJ säger att VB lämnade hans lgh.

KJ har dessutom alibi från ca kl 23 (?) vilket tillsammans med åklagarens uttalande om att mordet mycket väl kan ha skett efter 21:30 då vittnet sett en asiatisk tjej i närheten.
Citera
2013-11-03, 18:44
Medlem
RaffaPancamos avatar
[quote=zero73]Sådär!
Har sammanställt en tidslinjen utifrån kända parametrar angående MBs förehavanden den 4 maj. I vissa fall kommer uppgifterna från förhör där exempelvis AN angett att de blev hämtade ca 18.00, medan MB haft en mastuppkoppling 18.13. Då skrev jag att de blev hämtade 18.15. Tiderna på exempelvis kvitton har jag avrundat till 0 sekunder, pga av olika systems klockor. Vid uppkopplingar används operatörens klocka och denna antar jag stämmer väldigt bra.

TIDSLINJE MB 2013-05-04

11.08:51 Uppkoppling Sävast S SAMTAL TILL JAN NYMAN FUP s927
12.00:00 SUSHI
Citera
2013-11-03, 18:47
Medlem
RaffaPancamos avatar
Lek med tanken att KJ frias; kommer polisen betrakta detta som polisiärt uppklarat eller börja lyfta i orörda trådar?
Citera
2013-11-03, 18:48
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Zero73... Kan MB:s svar om flera sms från VB vara därför att han kände det så?
Att hon ständigt sms:ade honom och då han var på restaurangen kändes det besvärande att hon hörde av sig...han var ju där med sin fru AN som antingen visste eller anade ngt. VB hade flera andra gånger hotat både det ena och det andra och MB upplevde henne som efterhängsen och detta blev allt tydligare denna kväll.
Han kanske helt struntade att läsa hennes sms den kvällen, kanske till och med raderade dem utan att bry sig. De var ju på bröllops middag. Han hade tidigare ögnat igenom ngt sms och tänkt tagna var hon drama Queen igen om sin mamma, därmed brydde han sig inte och sa att det var ngt bråk med hennes mamma. När han fick det lugnt igen dvs då de satt i taxin eller då han kom hem igen läste han igenom sms och skickade ett svar alt bara skickade ett svar detta ledde till hans sista sms. Han kanske skrev ngt att hon måste sluta sms;a honom och att AN var på honom om det eller att hon var dem på spåren, och att han han skrev ngt hårt om att nu fick hon lägga av annars var det slut.

Hon bad om hjälp och han dissade henne och tänkte säkert att hon var en drama Queen därmed försvann sms:en
Han skrev ju ngt om " dissar du mig nu" och skickade ngn dag senare därför att han tänkte att nu var hon sur som så många gånger förr.

Det var mitt take om MB och hans roll i det hela

Nej, jag tror inte det. Han säger en sak men gör en annan - ungefär som när han uppgett att han vill avsluta förhållandet, men fortsätter sen ändå träffas och låter VB suga av han + runka av han. Sen säger han att NU ska han avsluta förhållandet och sen träffas dem iallafall och hånglar.

Varför skickade han då VB fyra sms? AN verkade ju inte märka något alls.
Citera
2013-11-03, 18:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaPancamo
Lek med tanken att KJ frias; kommer polisen betrakta detta som polisiärt uppklarat eller börja lyfta i orörda trådar?
Polisärt uppklarat, är det när GM är oåtkomlig för lagens långa arm, dvs avliden, utomlands eller barn?
Citera
2013-11-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
UNO ska inte markera blod. Han ska markera likdoft.

1. Rent hypotetiskt vad tror du att blod avger en tid?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Sådär!
Har sammanställt en tidslinjen utifrån kända parametrar angående MBs förehavanden den 4 maj. I vissa fall kommer uppgifterna från förhör där exempelvis AN angett att de blev hämtade ca 18.00, medan MB haft en mastuppkoppling 18.13. Då skrev jag att de blev hämtade 18.15. Tiderna på exempelvis kvitton har jag avrundat till 0 sekunder, pga av olika systems klockor. Vid uppkopplingar används operatörens klocka och denna antar jag stämmer väldigt bra.

TIDSLINJE MB 2013-05-04

11.08:51 Uppkoppling Sävast S SAMTAL TILL JAN NYMAN FUP s927
12.00:00 SUSHI & TE ÖPPNAR
14.30:00 MB ANLÄNDER TILL SUSHI & TE FUP s993 + 1104
15.44:00 HANDLAR PÅ ICA KVANTUM KONTANTKVITTO FUP s1006, MB UPPGER 16.30-17.00 i FÖRHÖR s993
15.57:00 HANDLAR PÅ COOP KONTANTKVITTO FUP s1006
??.??:?? HANDLAR SMÖR PÅ COOP (FUP s993)
17.02:59 SAMTAL FRÅN AN FUP s927
17.04:24 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
17.28:34 Uppkoppling Garnisionsgatan NV 295° SMS TILL BANGSUAN FUP s927, ?? ANTENN PEKAR ÅT HELT FEL HÅLL
17.30:00 LÄMNAR SUSHI & TE?, ÅKER HEMÅT FUP s993
17.42.36 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
17.43.44 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
17.45:00 ANLÄNDER TIMJANVÄGEN
17.46:14 Uppkoppling Sävast S SMS TILL BANGSUAN FUP s927
17.47.57 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
18.07.36 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
18.13:09 Uppkoppling Sävast S SMS TILL BANGSUAN FUP s927
18.15:00 MB+AN BLIR HÄMTADE TIMJANVÄGEN FUP s1104
18.21.06 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
18.30:00 DRICKER FÖRDRINK HOS TL/AL
18.40:00 ANLÄNDER RESTAURANGEN PÄR & MICKES
18.40.28 SMS FRÅN BANGSUAN, FUP s927/874
19.23:00 ÖPPNAR NOTA, BESTÄLLNING AV MAT+DRYCK KVITTO PÄR OCH MICKES FUP s1007
19.31:38 Uppkoppling Bodens SO SMS TILL BANGSUAN FUP s927
19.33:54 Uppkoppling Bodens N
19.40:57 Uppkoppling QBodens SO
19.41:02 Uppkoppling QBodens SO
19.41:05 Uppkoppling QBodens SO
19.41:13 Uppkoppling Bodens N
19.41:17 Uppkoppling Bodens N
19.41:19 Uppkoppling Bodens N
19.42:03 Uppkoppling Bodens SO
19.43:20 SMS FRÅN STEFAN SKOTT
19.45:01 Uppkoppling Bodens N
19.46:23 SMS FRÅN STEFAN SKOTT
19.47:24 Uppkoppling Bodens SO
20.00:00 SUSHI & TE STÄNGER
20.20:00 BETALAR NOTAN PÄR & MICKES KVITTO KORTKÖP PÄR OCH MICKES FUP s1006
20.23.45 Uppkoppling Bodens N (SAMTAL TILL BODEN TAXI?)
20.28:00 TAXIRESA START
20.38:00 TAXIRESA SLUT KVITTO KORTKÖP BODEN TAXI
20.41:16 SMS FRÅN DANIEL SVEDER, FUP s927
21.41:23 Uppkoppling Sävast S SMS TILL DANIEL SVEDER? FUP s1070
22.30:28 Uppkoppling Sävast S
22.34:56 Uppkoppling Sävast SV
22.37:35 Uppkoppling Sävast SV

Listan baserad på:
Basstationsuppkopplingar FUP s928 EDIT: Lade till de sista 3 posterna
Kontakter 4/5 FUP s918
Sparade SMS i MBs telefon: FUP s927
SMS-KONTAKTER 2013-05-04 FUPs1067
SMS-Tömning Mikael Berg FUP s1070

FRÅGOR som då uppkommer ang MBs VITTNESMÅL:
Förhör 2, den 8/5 (FUP s989)
1) Berg berättar att han under lördagen fick ett antal sms ca 4-6 sms av Vatchareeya som han läste sporadiskt på vägen hem till Timjanvägen vid 18 tiden och svarade på ett sms : "Jag jobbar" (FEL! Han fick endast två sms på vägen hemåt)

Förhör 3, den 24/5 (FUP s990)
2) Micke tror att det är 4-5 SMS från Ploy under tiden han fortfarande är kvar i sin restaurang. Tre av dessa var samma och texten var "svara, svara". Detta skickades 2-3 gånger. (FEL! Han fick endast ett sms medan han var i restaurangen - om han nu var där?)

3) Micke kommer nu på att han får flera SMS från Ploy när han är kvar i restaurangen. Micke kommer ihåg att Ploy skrev ngt om att "hon är knäpp, Det första SMS kommer inte Micke ihåg. Det andra var ngt om att Ploy var upprörd över ngt. (FEL! Stämmer inte, se punkt 2 eller punkt 4 beroende på vilken restaurang som avses)

4) Sammanlagt så fick han 10 SMS under tiden han var i restaurangen. Alla var inte från Ploy. (Här antar jag att restaurangen som avses är Pär & Mickes, men han fick bara ett sms där precis när dom anlände)

5) Han kan ha skickat detta när de är på restaurangen eller på väg dit. Men han har enbart skickat ett svar till Ploy denna dag. FUP s994 (FEL! Båda dessa påståenden är falska)

6) De sista SMS'et handlade om att Ploy ville prata och att hon var upprörd. Micke har ett svagt minne av att det handlade om hennes mamma. FUP s994

Förhör 4 den 25/9 (FUP s1000)
7) Jag jobbade i SUSHI-testaurangen fram till ca 17.30. Jag tror att jag fick alla SMS under tiden jag var i restaurangen. (FEL! Se punkt 2)

8) Jag är inte säker men jag tror hon skrev någonting att. Hon eller möjligen han är ju dum i huvudet jag behöver eller möjligen vill prata med dig. (Intressant tillägg jämfört med punkt 6)

9) Micke kommer nu på att han får flera SMS från Ploy när han är kvar i restaurangen. Micke kommer ihåg att Ploy skrev ngt om att "hon är knäpp, Det första SMS kommer inte Micke ihåg. Det andra var ngt om att Ploy var upprörd över ngt. Micke kommer inte ihåg vad det var som Ploy var upprörd över. Micke förklarar att han har ett synfel och när han läser SMStexten så har han svårt att läsa ut Ö;Å eller Ä. Han kan inte förstora texten på sin mobil. Micke var även stressad och tyckte inte att han hann svara på Ploys SMS. Micke vill förtydliga i att när Ploy skrev att hon var upprörd så skriver hon även "kan vi prata". Micke tror att det är 4-5 SMS från Ploy under tiden han fortfarande är kvar i sin restaurang. Tre av dessa var samma och texten var "svara, svara". Detta skickades 2-3 gånger. FUP s993 (Detta vittnesmål stämmer ju inte alls med fakta och vad han tidigare uppgivit överhuvudtaget)

Mina egna slutsatser;
1) Antingen lider MB av grav Alzheimers eller så ljuger han. Visserligen uppger han att han är tankspridd men vad fan... inte ett rätt. Varför vill han till varje pris undanhålla denna information?

2) Var han ens på Sushi och Te med tanke på hans uppkoppling mot Garnisionsgatan NV 295° kl 17.28:34? Antennen pekar i helt fel riktning, borde varit 70° Ost.

3) Gör han tillägget "eller möjligen han" för att kasta skuggan på någon annan?

Ok, flashbackare, tangentbordsriddare, internethärskare och messerschmittar. Vad får ni ut av detta? Jag inväntar spänt kritik...

oj... måste smälta detta men tacksam för din envishet tills vidare.

Citat:
Läs dessa inlägg:
https://www.flashback.org/sp45835815
https://www.flashback.org/sp45837821
https://www.flashback.org/sp45767067
https://www.flashback.org/sp45792554

tack för det med, mkt intressant jag missat. när jag kom tillbaks till tråden nu för nån vecka sen hade liksom hela scenariot med att sävast var där mobilen sist var försvunnit och åklagarna förklarar att mobilen aldrig lämnat KJ:s lght.
men nu ser det alltså åter ut som mobilen färdas ner längs sävastvägen och sen vänder tillbaks mot KJ igen bara sex minuter senare?
Citera
Medlem
highfives avatar
Var det i morgon MB skulle vittna via länk från Luleå?
Citera
2013-11-03, 18:55
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
En massa text...

...Så som jag ser det, så har vi här ytterligare indikation på att MB fifflat med mobilen, och vi sk ju ochså fortfarande komma ihåg att MB har jobbat som datalärare så han ÄR kunning innom fältet.
Vad undervisade MB i? IT ? Programmering? Nätverksteknik? Datakörkort? Jag är utbildad webdesigner och har undervisat i word, excel och powerpoint, men kan inte särskilt mycket vad gäller IT, nätverk, hårdvara, programmering osv. Så att någon varit "datalärare" innebär ju inte rent generellt att man är en hejare på allt som har med data och datorer att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Flash-Gordon
Är inte lika insatt som mänga av er andra, men jag tycker mig kunna fastslå följande efter att ha läst en del i tråden.

VB lämnade KJ's lgh levande, lgh är således inte plats för mord och/eller styckning.

Detta baserat på:

* att grannen som satt på balkongen fram till ca kl 21 inte hört ngt.
* inga spår i lgh eller bil efter större blodsamlingar.
* ingen markering av likhundar i lgh
* vittnet som sett en asiatisk tjej i närheten strax efter den tidpunkt som KJ säger att VB lämnade hans lgh.

KJ har dessutom alibi från ca kl 23 (?) vilket tillsammans med åklagarens uttalande om att mordet mycket väl kan ha skett efter 21:30 då vittnet sett en asiatisk tjej i närheten.
Hade inte hunden visat intresse för någon plats i lägenheten har jag för mig?
Den asiatiska tjejen hade väl setts en halvtimme efter att VB ska ha lämnat lägenheten, och då ca 500 m från KJs lägenhet? (Reserverar mig för minnesfel ang båda punkter!). På en halvtimme kommer man betydligt längre än 500 meter, och helst om man är mörkrädd kan jag tro.

KJ var hos sin bror en kort stund, det är inte direkt ett alibi kan jag tycka, inte för mer än den lilla stunden.
Citera
2013-11-03, 18:56
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte det. Han säger en sak men gör en annan - ungefär som när han uppgett att han vill avsluta förhållandet, men fortsätter sen ändå träffas och låter VB suga av han + runka av han. Sen säger han att NU ska han avsluta förhållandet och sen träffas dem iallafall och hånglar.

Varför skickade han då VB fyra sms? AN verkade ju inte märka något alls.
Kan det vara för att lugna ned henne? Jag tror att han gillade henne och hon gav honom vad han ville ha, men hon varför efterhängsen.
Hade han mördat henne hade han gjort det i raseri och sedan dumpat kroppen någonstans, inte börjat stycka och sedan dra in ben i ödehuset och åka runt och plantera bevis...en person som är explosiv som han verkar vara i och med misshandel skulle misshandla henne till döds, inte knivhuggs henne.
KJ har ngn sjuk fascination av anatomi, död och strypning och här tror jag att det var han som flippade då hon sms:ade MB.
Kanske var det så att hon skulle få skjuts hem av KJ sim druckit och att hon inte ville följa utan att hon satte igång och gå, och KJ kom efter henne och plockade upp henne. Sedan blev det bråk i bilen....om det nu är VB som vittnet såg.
Citera
2013-11-03, 18:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Var det i morgon MB skulle vittna via länk från Luleå?
Enligt huvudförhandlingsplanen är dag 2 på onsdag.

Tillägg: Förhör med MB planeras att hållas 8 nov kl 14.
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-03 kl. 19:06.
Citera
2013-11-03, 19:00
Medlem
RaffaPancamos avatar
MB har främst undervisat i grafisk formgivning - alltså Photoshop, Illustrator, Indesign och QuarkXpress.
Han kan dock en massa annat också, givetvis.

Min uppfattning är dock inte att han är något datasnille. Snarare ganska begränsad, om än en stabil layoutare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in