2013-11-03, 00:54
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det blir inte en total kremering i ett trähus. Folk som omkommer i bränder identifieras i värsta fall med DNA.

Jag förutsätter att mordbrännaren placerat kroppen på några gamla bildäck, stoppat magnesium i munnen på liket och tömt några jeepdunkar diesel över liket och på några andra ställen i trähuset och satt igång branden med bensin. Dessa åtgärder skulle jag förberet och vidtagit om jag vore GM. Men det räcker inte, menar du ?
Citera
2013-11-03, 00:54
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Det blir inte en total kremering i ett trähus. Folk som omkommer i bränder identifieras i värsta fall med DNA.

Hon skulle nog gå att identifiera men DNA från GM skulle med stor sannolikhet brinna bort.
Citera
2013-11-03, 00:56
Medlem
Citat:
Varför justera mobilen? Kom på en vettig förklaring. Jag kan inte.

Kan det ha något med erase-funktionen att göra? AttVBs sms skrivs över först? Eller att han tror så i alla fall? Han vill ju onekligen dölja smsen.
Citera
2013-11-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag förutsätter att mordbrännaren placerat kroppen på några gamla bildäck, stoppat magnesium i munnen på liket och tömt några jeepdunkar med diesel över liket och på några andra ställen i trähuset. Dessa åtgärder skulle jag förberet och vidtagit om jag vore GM. Men det räcker inte, menar du ?
Magnesium låter intressant. Har du någon teoretisk källa eller praktisk erfarenhet av magnesium och mordbrand?

Detta har dryftats för några månader sen på denna tråd, om det kan extraheras DNA eller tänder eller annan identifikation, om ödehuset och liket skulle ha bränts. Jag kan som lekman endast säga att elden inte alltid tar den väg som mordbrännaren vill, samt att även vid omfattande brandskador, det kan finnas DNA att utvinna och analysera i exempelvis benmärg som kan ha motstått eldsvådan längre än det mesta annat. Man bör betänka att en häftig eld ger ett kollager som i sig tillfälligt kan stoppa förkolningens frammarsch på djupet. Kol isolerar nämligen. Det blir nog inte så fullständigt att elda under öppen sky, det krävs en ugn av något slag som återleder värmen till det som ska förbrännas, medan syre blåses in. Givetvis kan bränsleämnen som bensin påskynda och intensifiera förbränningen.
Citera
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Varför justera mobilen? Kom på en vettig förklaring. Jag kan inte.

Han kanske tror att klockslaget som visas på mobilen blir registrerat som klockslag på skickade/mottagna sms. Kanske tror han tom att de blir registrerade så i mottagarens telefon också.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-11-03 kl. 01:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nej, givetvis inte. Att inte ta sig en advokat vore i sig ett tecken. Men att anlita Silleneller Bodentycker jag är ett indirekt medgivande till skuld. Kändisadvokater som diverse löst folk till tungt kriminella anlitar, samt medialt uppmärksammade weirdos. (Om inte förr så i alla fall i slutänden måste fakta och bevisning vara det som fäller avgörandet, inte skådespelet i rättssalen. För det behövs tänkande och undersökande domstolar, men det anses tydligen inte relevant för den dömande makten.)

Oavsett, misstänks man för mord vill man ha den bästa försvararen. KJ bryr sig mer om att han kan prata med honom på ett vettigt sätt. Jag skulle valt den bäste.
Citera
2013-11-03, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Jag förutsätter att mordbrännaren placerat kroppen på några gamla bildäck, stoppat magnesium i munnen på liket och tömt några jeepdunkar diesel över liket och på några andra ställen i trähuset och satt igång branden med bensin. Dessa åtgärder skulle jag förberet och vidtagit om jag vore GM. Men det räcker inte, menar du ?

Du har kollat för mycket på film.
Citera
2013-11-03, 01:07
Medlem
Nu kom jag på en sak jag skrev förut. OM gm lämnat spår efter sig på fp1 så vill man gärna flytta till ny plats. Antagligen har polisen kontrollerat alla spår omkring, avföring o.s.v. Men det är en tanke och möjligt att polisen missat en skitnödig GM som bara var tvungen att spy eller skita i skogen. Detta är så vanligt att det händer.
Citera
2013-11-03, 01:09
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Det har de inte gjort. http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=7980020

Om spaningsledningen såg allvarligt på det här med sängen hade både fråga och svar funnits i FUP.

Har du lässvårigheter?

"Anna Bergström känner väl till den vittnesuppgiften och understryker att "sängspåret" länge var högaktuellt i utredningen, eftersom en av hypoteserna var att sovrummet var själva mordplatsen.

– Javisst, det är teoretiskt möjligt. Han kan ha mördat henne i sängen, så att allt blod hamnade där och därefter har han gjort sig av med den.

Däremot är hon inte övertygad angående vittnesuppgiften.

– Iakttagelsen att han har burit ut något från huset är osäker. Det är mycket troligt att det är en annan person som vittnet har sett, en person som håller på att flytta. Grannen kan helt enkelt ha tagit fel.

– Men vi vet ju inte var brottsplatsen är, så det kan ändå inte uteslutas helt, säger åklagare Anna Bergström."

Givetvis kan de inte avskriva sängfrågan, faktum är nog att spaningsledningen gärna skulle vilja att sängen återfanns.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-03 kl. 01:12.
Citera
2013-11-03, 01:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har du lässvårigheter?

"Anna Bergström känner väl till den vittnesuppgiften och understryker att "sängspåret" länge var högaktuellt i utredningen, eftersom en av hypoteserna var att sovrummet var själva mordplatsen.

– Javisst, det är teoretiskt möjligt. Han kan ha mördat henne i sängen, så att allt blod hamnade där och därefter har han gjort sig av med den.

– Iakttagelsen att han har burit ut något från huset är osäker. Det är mycket troligt att det är en annan person som vittnet har sett, en person som håller på att flytta. Grannen kan helt enkelt ha tagit fel.

– Men vi vet ju inte var brottsplatsen är, så det kan ändå inte uteslutas helt, säger åklagare Anna Bergström."
Nej, jag har inte lässvårigheter. Har du problem med att läsa inlägget som du citerade? "Om spaningsledningen såg allvarligt på det här med sängen hade både fråga och svar funnits i FUP".

I FUP får KJ ingen fråga om sängen, och ger inget svar.
Citera
2013-11-03, 01:13
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag tror att hon försöker förringa säkerheten i hans uppgifter för att de inte har gjort någon ordentligt utredning kring sängen.

Utredning kring sängen saknas helt i FUP. Man har ställt frågor till några av hans vänner och familjen angående om det funnit en eller två sängar. Majoriteten har svarat en säng eller en stor dubbelsäng.

Att man inte frågat KJ eller ens frågade vilken säng de hade sex i när KJ säger att de var i sängen, är anmärkningsvärt.

De borde haft Marinafallet i tankarna när det kom på tal att en hel säng, inklusive sängkläder, saknades.

Just det, här har både polis och åklagare missat att ställa frågor, en liten fläck i deras protokoll. Frågan kommer tillbaka, garanterat!
Citera
2013-11-03, 01:13
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Har du lässvårigheter?

Givetvis kan de inte avskriva sängfrågan, faktum är nog att spaningsledningen gärna skulle vilja att sängen återfanns.

Står inget om den i FUP vad jag sett. Lugna ner dig.
Alltså i förhör med KJ.
Senast redigerad av Popcorn76 2013-11-03 kl. 01:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in