2013-11-01, 18:58
Medlem
Bertbrutals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Avvakta på vad? Enligt mig finns det idag ingen padda som mäter sig med ipad. Det är en grym produkt och min laptop samlar numera damm i en låda och har gjort det senaste två åren.
Nä precis, lär ju inte finnas nåt som slår airen nu. Känns som att om det ska bli en surfplatta så är det ipad, har spanat lite på nexus 7 också men nej, känns inte helt hundra.
Citera
2013-11-01, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mphummer
Avvakta på vad? Enligt mig finns det idag ingen padda som mäter sig med ipad. Det är en grym produkt och min laptop samlar numera damm i en låda och har gjort det senaste två åren.
Nya Nexus 10. När den nu kommer? Några andra seriösa utmanare i 10-tums segmentet finns inte.
Känns inte direkt som att iPad Air är revolutionerande men ändå vinner Apple på knockout.

Citat:
Ursprungligen postat av Bertbrutal
Nä precis, lär ju inte finnas nåt som slår airen nu. Känns som att om det ska bli en surfplatta så är det ipad, har spanat lite på nexus 7 också men nej, känns inte helt hundra.
Nexus-serien är det enda seriösa alternativet när det gäller Android.
N7:an har ju fått ruggigt bra kritik men den är väl kanske lite liten och så är app-utbudet sämre än till Apples produkter.
Senast redigerad av Kaymano 2013-11-01 kl. 19:17.
Citera
2013-11-01, 21:05
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Var helt inställd på nya minin men efter klämt på airen idag var valet självklart för mig som använder den uteslutande hemma. Minin känns puttig. Kom hem med en vit air. Så här borde min original iPad ha varit! Enormt hopp mot för ett år sedan då man fick välja bra skärm men klumpig eller smidig men slö och trist skärm. Valde inget den gången och det är jag glad för nu.
Citera
2013-11-01, 22:13
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Nya Nexus 10. När den nu kommer? Några andra seriösa utmanare i 10-tums segmentet finns inte.
.

Vem bryr sig? För snart ett år sedan släpptes en windows med vaxduk med tangenter. Tror inte att den sålt 1000 enheter i vårt land.
Fråga någon som har en läsplatta som ej är Ipad som är två år gammal om den funkar.
Ipad 2 säljs fortfarande och funkar utmärkt.
Har beställt 60 Air till mitt jobb som kommer om en vecka.
Citera
2013-11-01, 22:47
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsred
Hade tänkt att köpa en idag. Blev dock fundersam när jag inte upplevde den särkilt snabb på läsa sidor på internet. Kan det bero på dåligt wifi i butiken? Var inne på mstore i Malmö.

Har haft ipad 1, 2 och 3 samt en ipad mini tidigare.

Om du upplevde den som långsammare så lär det ha varit nätverket i butiken. Om jag inte minns fel så ska iPad Air ha stöd för snabbare Wi-Fi en föregångaren.

Citat:
Ok. Skillnaden är kanske större om man går från en annan plattform (ex. Windows eller Android).
Jag funderar i alla fall på att köpa min första Apple-produkt (d.v.s iPad Air). Men väntar nog några veckor och ser vad som händer med priset samt om konkurrenterna hinner komma med något nytt innan jul.

Priset lär nog förbli oförändrat. Själv så känner jag mig lite sugen på att kanske köpa en Windows platta i framtiden eftersom att man kan använda usb med den, och ladda ner torrents (utan JB) men i övrigt så är jag förjävla nöjd med min iPad 3. Ett av dom bästa köpen i mitt liv.
Citera
2013-11-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Vem bryr sig? För snart ett år sedan släpptes en windows med vaxduk med tangenter. Tror inte att den sålt 1000 enheter i vårt land.
Fråga någon som har en läsplatta som ej är Ipad som är två år gammal om den funkar.
Ipad 2 säljs fortfarande och funkar utmärkt.
Har beställt 60 Air till mitt jobb som kommer om en vecka.
Kan ju bero på att gen1 av Nexus 10 aldrig kom/lanserades i Sverige. Den enda vettiga Androidplattan som finns tillgänglig i svenska butiker är Nexus 7 2013. Men den är lite liten (ynka 7 tum).
Det finns för och nack-delar med både Nexus och iPad. iPad är enklare och har bättre mjukvara (mer användarvänlig) medans Nexus erbjuder extremt bra hårdvara (hög skärmupplösning/ppi och processorkraft osv).

Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Priset lär nog förbli oförändrat. Själv så känner jag mig lite sugen på att kanske köpa en Windows platta i framtiden eftersom att man kan använda usb med den, och ladda ner torrents (utan JB) men i övrigt så är jag förjävla nöjd med min iPad 3. Ett av dom bästa köpen i mitt liv.
Jag har Windows 8.1 på min bärbara dator och gillar inte det operativsystemet. Det är som en dålig hybrid (Win 7 var bättre/mer skräddarsytt för PC) så skulle nog aldrig köpa en Windows-surfplatta i nuvarande skepnad. Men visst finns det något som lockar med att pröva någonting nytt. Just nu känns det som att Apple äger 10-tums segmentet. Hårdvaran börjar bli så pass bra att det inte spelar någon roll om konkurrenterna erbjuder 3 gånger mer RAM-minne osv. Att surfa, använda vanliga appar och se på streams (YT, Netflix, svtplay osv.) kräver inte speciellt mycket. Grafikkrävande spel klarar jag mig utan. De kommer ändå alltid lämpa sig bäst för konsol och PC. Apple har dessutom bättre svarstider på sina skärmar än Android (se länk nedan).

http://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4
Senast redigerad av Kaymano 2013-11-01 kl. 23:24.
Citera
2013-11-01, 23:31
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Kan ju bero på att gen1 av Nexus 10 aldrig kom/lanserades i Sverige. Den enda vettiga Androidplattan som finns tillgänglig i svenska butiker är Nexus 7 2013. Men den är lite liten (ynka 7 tum).
Det finns för och nack-delar med både Nexus och iPad. iPad är enklare och har bättre mjukvara (mer användarvänlig) medans Nexus erbjuder extremt bra hårdvara (hög skärmupplösning/ppi och processorkraft osv).

Jag har Windows 8.1 på min bärbara dator och gillar inte det operativsystemet. Det är som en dålig hybrid (Win 7 var bättre/mer skräddarsytt för PC) så skulle nog aldrig köpa en Windows-surfplatta i nuvarande skepnad. Men visst finns det något som lockar med att pröva någonting nytt. Just nu känns det som att Apple äger 10-tums segmentet. Hårdvaran börjar bli så pass bra att det inte spelar någon roll om konkurrenterna erbjuder 3 gånger mer RAM-minne osv. Att surfa, använda vanliga appar och se på streams (YT, Netflix, svtplay osv.) kräver inte speciellt mycket. Grafikkrävande spel klarar jag mig utan. De kommer ändå alltid lämpa sig bäst för konsol och PC. Apple har dessutom bättre svarstider på sina skärmar än Android (se länk nedan).

http://www.youtube.com/watch?v=vOvQCPLkPt4

Jo iPaden klarar alla saker man behöver den till. Och det finns faktiskt en hel del väldigt bra spel med lite bättre grafik som är riktigt sköna att spela på iPaden. Batman spelet som är baserat på den senaste filmen är ett riktigt bra exempel.

Även spel som asphalt 8 har gett mig många timmar av underhållning.
Men det bästa med iPaden måste ändå vara batteritiden. Sålänge man inte överdriver ljusstyrkan allt för mycket så får man lätt ut 10 timmar med den nästan oberoende på vad man använder den till.

Är för tillfället bortrest och den totala tiden blir runt 9 dagar. På den tiden så klarar jag mig gott på iPaden. Bara att fylla upp den med film innan man åker, och att sitta och skriva inlägg på FB går nästan minst lika fort som på datorn när man har fått in vanan.
Citera
2013-11-01, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Jo iPaden klarar alla saker man behöver den till. Och det finns faktiskt en hel del väldigt bra spel med lite bättre grafik som är riktigt sköna att spela på iPaden. Batman spelet som är baserat på den senaste filmen är ett riktigt bra exempel.

Även spel som asphalt 8 har gett mig många timmar av underhållning.
Men det bästa med iPaden måste ändå vara batteritiden. Sålänge man inte överdriver ljusstyrkan allt för mycket så får man lätt ut 10 timmar med den nästan oberoende på vad man använder den till.

Är för tillfället bortrest och den totala tiden blir runt 9 dagar. På den tiden så klarar jag mig gott på iPaden. Bara att fylla upp den med film innan man åker, och att sitta och skriva inlägg på FB går nästan minst lika fort som på datorn när man har fått in vanan.
Tänkte på det du sa angående USB. Är det svårt att föra över filer trådlöst mellan PC och iPad?
Batteritiden är något jag värderar högt så 10 timmar låter onekligen bra.
Senast redigerad av Kaymano 2013-11-01 kl. 23:56.
Citera
2013-11-02, 00:12
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Tänkte på det du sa angående USB. Är det svårt att föra över filer trådlöst mellan PC och iPad?
Batteritiden är något jag värderar högt så 10 timmar låter onekligen bra.

Nej det är inga problem alls. Jag kör med AVplayerHD (kostar 21 kr eller något sådant) och då är det bara att sätta upp paddan som en FTP server för att sedan bara dra över filerna till paddan via webbläsaren eller valfri FTP klient på datorn.

För andra filer så finns det en app som heter File Hub som kan hantera en hel del filer. Man kan föra över filer till en appen på liknande sätt eller ladda över dom ifrån sin DropBox, skydrive eller liknande.

Finns även bra appar för att kunna streama film direkt ifrån datorn till paddan om man känner behovet för det. Riktigt bekvämt när man går runt hemma och vill kolla på något.

Edit: tror även att det finns något som heter iTunes sync eller liknande så att man kan lägga in sin musik och liknande trådlöst till paddan.
Citera
2013-11-02, 00:59
Medlem
Var och köpte mig en iPad Air 32gb wlan under gårdagen. Fick sista dom hade.
Har nu lite problem! Har försökt lägga till den på mitt konto men det vill inte lyckas.
Min iPhone och gamla iPod syns på kontot men inte iPaden.
Anledningen till att jag måste få den registrerad är att jag vill kunna lägga till Appelcare till den, som jag köpte samtidigt med ipad'en.
Någon som har någon ide på vad att göra?
Citera
2013-11-03, 00:07
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trocadero76
Var och köpte mig en iPad Air 32gb wlan under gårdagen. Fick sista dom hade.
Har nu lite problem! Har försökt lägga till den på mitt konto men det vill inte lyckas.
Min iPhone och gamla iPod syns på kontot men inte iPaden.
Anledningen till att jag måste få den registrerad är att jag vill kunna lägga till Appelcare till den, som jag köpte samtidigt med ipad'en.
Någon som har någon ide på vad att göra?

Har du loggat in på iCloude kontot när du först reggade kontot?
Har du samma Apple id i AppStore som på dom andra iEnheterna ?

I så fall borde du bara kunna söka på appen och sedan ladda ner den via iCloude.
Citera
2013-11-03, 00:13
Moderator
Semesters avatar
Är iPad air lätt nog för att man ska orka hålla den fritt med en hand under en fem minuter eller mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in