2013-11-02, 13:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konfidentiellt
Kanske det att det är lördag..... Men förstår fortfarande inte varför eller vad dom skulle tjäna på att få till en resning, om ändå inte skiten håller, heller inte egentligen vad du menar egentligen, var det att får dom en resning så spelar det ingen roll sen efter det hur det blir?

De gör sitt jobb, och det rullar på bara. Och man vet ju inte hur polisen och åklagaren tänkte när beskedet kom. De kan ju ha tänkt så här: Fan också, jag trodde vi var av med denna skiten. Hur ska det gå nu, vi har fullt upp med gängskjutningarna och Nisse ska vara barnledig... Vem vet?
Citera
2013-11-02, 13:18
Medlem
bagarn29s avatar
Jag har inte haft tid att sätta mig in i det nya ännu. Som jag uppfattar det så är LJ den stora nyheten, samma LJ som inte var säker på vem det var för 3 år sedan men är nu säker. Är det rätt uppfattat?
Citera
2013-11-02, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
De gör sitt jobb, och det rullar på bara. Och man vet ju inte hur polisen och åklagaren tänkte när beskedet kom. De kan ju ha tänkt så här: Fan också, jag trodde vi var av med denna skiten. Hur ska det gå nu, vi har fullt upp med gängskjutningarna och Nisse ska vara barnledig... Vem vet?

Jag trodde du visste eftersom du skrev att det var trick och visste varför dom gjorde så, feltolkning av mig då.

Men det är väll bra att dom gör sin vardagliga jobb och på det sättet lyckas till få en resning, måste ju betyda att dom gjort ett bra jobb?
Citera
2013-11-02, 13:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Så de har bevis nu på att det var kulan som var dödande ?
Nej, pga de framskridna förruttnelseförändringarna har man inte kunnat fastställa dödsorsaken, men man har bedömt att en dödande kula är den överlägset mest rimliga tolkningen: Försvunnen pistol, kulhål, benbiten i kulhålet, huvudskadan mm. Den tolkningen gjordes också innan liket hittades.

Det är svårt att tänka sig andra dödsorsaker än det här närskottet mot huvudet, men däremot kanske man inte kan utesluta att skottet föregåtts av diverse handgemäng. Endast en mycket noggrann rekonstruktion kan ev. ge svar på huruvida MJ legat och sovit, varit på väg att lägga sig, eller om hon tillsammans med gm kan ha befunnit sig i sin säng. Efter fyndet har man ju också bättre möjligheter att titta närmare på kulans skottriktning i förhållande till huvudet på sin kudde visavi kulhålet; de enda hållpunkter som i avsaknad av blodstänk och annat finns.

Enligt resningsansökan finns betr. skottet två möjligheter:
Ingångsöppning i nackbenet till höger och utgångsöppning på pannbenet till höger och högra ögonhålan.
Ingångsöppning genom högra ögat och utgångsöppning på baksidan av skallen.
Citera
2013-11-02, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jag har inte haft tid att sätta mig in i det nya ännu. Som jag uppfattar det så är LJ den stora nyheten, samma LJ som inte var säker på vem det var för 3 år sedan men är nu säker. Är det rätt uppfattat?

LJ är en nyhet i att fastställa brottet till den 27-28, då även sett till hans observationer av paketet i bagaget.
Citera
2013-11-02, 13:24
Medlem
Konservatics avatar
Jag är lite nyfiken på vittnena ifrån fyndplatsen också, det kriminella paret som hade vistats där uppe som blev avvisade av en arg man, någon som hört mer om dem?
Citera
2013-11-02, 13:28
Medlem
Konservatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Så frågan är, om du tar dina 10 närmaste grannar, skulle du inte kunna identifiera dem om de stod i bara kalsongerna och flaxade runt sin bil ?
Nu vet vi ju inte på hur långt avstånd lj såg "kalsongmannen", har för mig att lj gömde sig i bilen, han var väl där med andra personer för att stjäla bensin...

Så på hur långt avstånd sågs kalsongmannen, hur mörkt var det vid tiden, antar att lj höll mer koll efter potientellt fordon att slanga och även ev ordningsmakt/vittnen och struntade väl då i om ev grannen var där i kalsongerna, när han kom hem berättade han säkerligen för sin sambo och det hela dog ut tills att man fick höra att marina var försvunnen och då ringde sambon in till polisen.
Citera
2013-11-02, 13:29
Medlem
bagarn29s avatar
I den nya turen i HR så kör man med samma bevis+ ett och annat nytt?

Alltså hela den nya turen i HR är från början avsedd att få MGM fälld?
Citera
2013-11-02, 13:46
Medlem
Maloms avatar
Citat:
LJ är en nyhet i att fastställa brottet till den 27-28, då även sett till hans observationer av paketet i bagaget.
Yttrande från Ericson och Skarp:
̈
Citat:
Även om man skulle tolka det underliggande materialet så att det är troligare att LJ gjorde sina iakttagelser natten mellan den 28 och 29 juli, så minskar inte detta betydelsen av de uppgifter han lämnat. Det är i själva verket så att detta ytterligare skulle minska utrymmet i tid för en alternativ gärningsman.
http://www.aklagare.se/PageFiles/10961/ÅM_2013-0544_yttrande.pdf
Citera
2013-11-02, 13:50
Medlem
Konservatics avatar
Här försöker nog FS att lugna sin oro över att rättsväsendet var efter honom... Nejdin säger följande efter att ha gått igenom fs dator

"Nej, nej men jag ju tänka lite också faktiskt... jag tror inte riktigt på de fredrik men ähm
vidare om vi går på www.google.se har du sökt fler. på marina johansson mord, marina johansson
spekeröd, marina johansson försvunnen, marina johansson fotograf, WEBKAMERA STENUNGSUND sen har vi slagningar eller sökningar
i tidningen gt, gp, bohuslänningen och så vidare och det är hela tiden fråga om ähm nya spår efter söknadet marina, inga spår efter försvunna marina, är det något
som du vill kännas vid att du varit inne o sökt på detta?
"
Citera
2013-11-02, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malom
Yttrande från Ericson och Skarp:
̈
http://www.aklagare.se/PageFiles/10961/ÅM_2013-0544_yttrande.pdf

Haha, ja det där får gärna åklagaren förklara.
Om inte åklagaren kan bestämmas sig för en tidpunkt, hur skall han kunna bestämma sig för scenario och vem som gjort brottet ?

Sicka snurrpellar, de vet inte när det har skett, vittnet vet inte vad det har sett och som grädde på moset säger vittnet att det skulle känna igen personen på ett foto, men Polisen sket i det.

Lycka till åklagaren.
Senast redigerad av Fnurra-pa-traden 2013-11-02 kl. 14:11.
Citera
2013-11-02, 14:19
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Så frågan är, om du tar dina 10 närmaste grannar, skulle du inte kunna identifiera dem om de stod i bara kalsongerna och flaxade runt sin bil ?

Nej, det är inte säkert att jag skulle. Inte om det är mörkt och kanske svårt att se. Speciellt inte om jag inte förväntade mig att se grannen under de omständigheterna. Några grannar har jag inte sett tillräckligt ofta att jag skulle vara säker oavsett när jag såg dom. Några skulle jag vara mer säker på som jag ser oftare.
Det var ju inte så att han stod öga mot öga med personen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in