2013-11-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Krogen Röda rummet, Catrine, TÅ och Vincent

Hm. Det här är verkligen en mkt lös pusselbit, men krogen Röda rummet är ju ändå en utpräglat social mötesplats, och jag undrar om polisen ägnade Röda rummet ngt intresse. Röda rummet nämns på flera ställen i förundersökningen. Detta verkar ha varit en samlingspunkt, och TÅ bjöd tydligen Catrine på käk där. Det var den 9/6, vid 3-tiden, enligt TÅ, och Catrine var påtänd.

Och i feb 1985 sa Vincent att han och Catrine blev avhysta från Röda rummet, och detta ska ha skett på vintern, "i fjol", men historien klipps tyvärr, mitt i förhöret, som börjar mitt i handlingen, och förhöret verkar slappt, slarvigt, skissartat, men Vincent pratar på.

Han säger tidigt i förhöret att han och Catrine inte hade sex, och genast dras uppmärksamheten till detta ämne. Han verkar ha haft bråttom att säga det där, och eftersom Vincent både var vanemässig lögnare och torsk får man anta att han ljög. Han sa också att han lärde känna Catrine på MS-gatan.

Kanske berodde hans goda humör på hans goda läge, eftersom utredningen kantrat, Härm hade nyligen gripits, i slutet på 1984, och hade Vincent ngt att komma med (vittnesmål, namn på vänner, adresser, rykten, egna erkännanden, vad som helst, smått som stort) så spelade det ju ingen roll i feb 1985. Då var spaningsjobbet över.

En prostituerad knarklangares död går ju knappt att utreda efter ett halvår, och att försöka pussla ihop en utredning och en rättsprocess efter flera år, det ska vi inte ens tala om. Och det var ju också en kolsvart fars som utspelade sig några år senare.

Nåväl, kanske hade en sondering av krogen Röda rummet kunnat ge ngt, man hade kunnat fråga serveringspersonal, stamgäster, frågat vilka Catrine brukade käka med på vilka tider, om hon kände personalen, om hon uppträdde okontrollerat osv.

Enligt ett förhör blev Catrine och en väninna avhysta från ett matställe för att Catrine var påverkad, men jag minns inte ställets namn. En rimlig orsak till att Vincent och Catrine slängdes ut från Röda rummet kunde ju varit att Catrine varit för full eller narkotikapåverkad.

Hur som helst undrar man ju vad den fyrtiotreårige företagaren Vincent gjorde på krogen med den tjugosjuåriga heroinisten Catrine. En rimlig gissning är att han hade samma funktion som Anckers, TÅ och andra äldre hjälpare/torskar. Men det verkar ju extremt svårt att sondera denna relation vidare.

CdC kan mycket väl ha dött i samband med ett bråk, den typen av bråk som garanterat äger rum efter att personerna i fråga avvisats, gripits, förlorat pengar eller lurat varandra. En typ som Vincent kan helt enkelt blivit förbannad och klippt till CdC. Mer våld än så hade knappast krävts.
Citera
2013-11-02, 10:20
Medlem
Citat:
Kort rättelse: Vincent nämnde inte de skrotade bilarna i förhör, som jag skrev i ett inlägg nyss. Vincents muntliga redogörelser för företagets bilpark i polisförhör är en enda röra, rätt hopplös, men en advokatfirma gjorde en förteckning över bilparken, och man skrev då att bilarna skrotats, enligt Vincent, så man frågade honom väl, utanför förhören.

Det där gör saken ännu mer intressant. Han kan alltså ha slängt ur sig detta för att slippa vidare kontroll.
Citera
2013-11-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
CdC kan mycket väl ha dött i samband med ett bråk, den typen av bråk som garanterat äger rum efter att personerna i fråga avvisats, gripits, förlorat pengar eller lurat varandra. En typ som Vincent kan helt enkelt blivit förbannad och klippt till CdC. Mer våld än så hade knappast krävts.

Javisst, och det framgår ju också av förhör, att våldet var närvarande hela tiden. Folk tappade humöret, hotade varandra, Catrine slogs till marken (Finn-Pekka slog Catrine och hotade också NK), ett vittne sa att Catrine blivit misshandlad 7/6 osv, och även Vincent pratar mkt om hot, slagsmål, överfall och trakasserier.

I det skick Catrine var krävdes kanske inte så mkt våld för att hon skulle dö, och var gärningsmannen påverkad och stark så spårar allt lät ur, och sånt här händer ju varje dag. Ngn får en rejäl snyting, ramlar illa och slår ihjäl sig, lämnas med livshotande skador medan polarna sticker osv.

En kollega till Catrine blev ju dödad av torsk 1984, om jag minns rätt, och det finns beskrivet i Döden är en man (upplaga 1), och så där går det ofta till, helt patetiskt. En våldsbenägen, påverkad gärningsman, ett spontant bråk, helt idiotiskt (hade kvinnan släppt de jävla sedlarna hade hon nog överlevt), och så slutar det med dråp.

Det som krånglar till det lite för oss är blödningen - Catrines kvarlevor var mkt blodfattiga, och antingen så skedde styckningen blixtsnabbt, eller så blödde Catrine mkt innan döden, men i magen finns ju såklart ömtåliga och blodrika organ, och hon kan ju ha blivit stucken i buken, eller sparkad. Levern, mjälten, kroppsulsådern, många kritiska punkter, och det är väl bara att välja

Vi jobbar iaf vidare med olika namn, och man får väl lägga till en punkt till på Vincents osannolika lista, och kanske är allt en slump, men man undrar alltså ... Handduken som hittades på FP1 var av irländskt fabrikat och ovanlig i Sverige, om jag minns rätt, och Vincent anställde en man med irländskt namn, och namnet var mkt ovanligt i Sverige.

Undrar om han saknade några prylar
Citera
2013-11-02, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det där gör saken ännu mer intressant. Han kan alltså ha slängt ur sig detta för att slippa vidare kontroll.

Ja, det har du rätt i. Smart isf. Helt rätt taktik, om han nu hade ngt att dölja. Om han nu hade ngt att säga om Catrines död så är det mkt lämpligt att vidröra sommarperioden lagom mkt, ljuga balanserat, ge lagom stora godbitar. Och nu satt ju Vincent själv i klistret 1984, hans liv var visst en enda röra, och även om han bara var vittne, även om han bara anade ngt, så kan ju Catrines död och dumpningarna ha skrämt iväg honom från Eugenivägen.

Han levde ju i kaos, det var massor på gång, han gjorde en polisanmälan, det skulle säljas hus, han gick i konkurs och krökade, och hade knappast råd att sitta i plågsamma förhör och säga allt han visste om dumpade likdelar. Det är iaf möjligt att Vincent hade ngn sorts koppling till Catrines död, för hans punktlista är helt osannolik, och var han verkligen vit som snö borde han kunnat infinna sig hos polisen, snacka en halvtimme, som den vana buse han var, och gå vidare med sitt liv. Och man får ju betänka att Catrine var Vincents väninna också. Hon var inte vem som helst.

Men så länge vi inte får tag i människor som kan fylla i luckorna, dementera och bekräfta, då kommer vi inte längre. Man kan jobba med polisuppgifter och intervjuer och allt möjligt, men vi saknar fortfarande personkällor, och kanske är jag helt ute och cyklar, kanske är Vincent-spåret fel spår, men det får vi aldrig veta.

Det känns rätt tungt nu. Det är inte lätt. När man äntligen hittar 5 perfekta personkällor så får man bara 10 meningar ur dom, och sedan blir det knäpptyst. Otroligt motigt.
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 11:16.
Citera
2013-11-02, 13:53
Medlem
arkivet är uppe igen, i följande inlägg:

https://www.flashback.org/sp45018279
https://www.flashback.org/sp45018307
https://www.flashback.org/sp45018325
https://www.flashback.org/sp45018344
https://www.flashback.org/sp45018355

Undersökningen/omröstningen: http://www.easypolls.net/poll.html?p=52701fe3e4b099060f9a58ba
33 röster är räknande.

Angående råttorna i stockholm under 80-talet: http://imageshack.us/f/13/elvastyckmord.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-11-02 kl. 14:10.
Citera
2013-11-02, 14:17
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory

Undersökningen/omröstningen: http://www.easypolls.net/poll.html?p=52701fe3e4b099060f9a58ba
33 röster är räknande.
Ser inget resultat/ställning i omröstningen.
Citera
2013-11-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ser inget resultat/ställning i omröstningen.

resultatet är dolt tills omröstningen stänger, borde kanske varit öppet men tänkte att det kanske kunde påverka resultatet, går tyvärr inte att ändra nu..
Citera
2013-11-02, 15:39
Medlem
Fråga till echoes: du postade intervjumaterial i våras (hade med Palmemordet att göra), och jag har för mig att Vincent sa ngt om polisen, att han brukade hänga med vissa personer, att de pratade politik osv, och jag undrar om Vincent hade försänkningar inom poliskåren, vet du ngt om det? Med tanke på att han var kriminell sedan tjugoårsåldern kan han ha blivit tjenis med poliser, som busar blir ibland, särskilt om de är socialt begåvade och manipulativa. Vet du ngt om detta?

Jag tycker nämligen att hoppet från Vincent till Härm är mkt intressant - jag menar att man spanade noggrant på Vincent, och helt plötsligt släppte man honom med blicken, och från en insatt person har jag hört att Vincent verkligen var i fokus, och det framgår ju också av spaningspapper från 1984. Jag undrar i mitt stilla sinne om ngn ville skydda Vincent, ngn som hjälpte honom att hålla sig undan och kunde se till att Vincent dök upp lägligt, efter Härms första häktning. Kanske hade Vincent polisstöd?

Jag blir mer och mer paranoid, och jag undrar om fallet verkligen missköttes pga inkompetens, eller om det verkligen manipulerades noggrant. Jag får samma känsla som inför Palme-utredningen. Var det sabotage, från början till slut, det undrar jag. Kanske hjälpte polisen Vincent att slingra sig undan?
Citera
2013-11-02, 15:47
Medlem
Vincent i Aftonbladet 1994:
http://imageshack.us/photo/my-images/200/ypdd.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/593/yg2f.jpg/
Citera
2013-11-02, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Vincent i Aftonbladet 1994:
http://imageshack.us/photo/my-images/200/ypdd.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/593/yg2f.jpg/

Tack! Snubben verkar ju ha varit en vanelögnare, och man ska nog ta allt med en skopa salt, tex det där med att han var tjenis med höjdarna och så, och det är lätt att beslå Vinof med en klockren lögn, för lumpen gjorde han visst. Han fullgjorde värnplikten vid LV5 i Sundsvall, som korpral (källa: polispapper från 1968). Vinof var ngn som pratade precis som det passade honom, han halvljög, blåljög och slirade, han visste hur man placerar en lögn i ett ordflöde, och man undrar varför just värnplikten var viktig att förneka helt plötsligt. Vinof var nog rätt paranoid, men han behövde väl inte vara skraj för Palme-spanare precis.

Det är som sagt motigt med arbetet nu, tyvärr, men vi vet iaf att Vinof saknade alibi, att han var i S-holm i juni, att han träffade bekant vid Stureplan i början av juni och att han lämnade in en polisanmälan till krimjouren 15/6, och hans punktlista är osannolikt detaljerad och matnyttig, och så har vi detta med handduken, och man tror ju inte att det är sant. På fyndplats 1 hittas en irländsk handduk, och 1986 kommer en fd anställd med lönekrav efter Vinofs konkurs, och mannen har ett irländskt efternamn. Det ska bli mkt spännande att se var Vinofs irländare höll till och om/när han lämnade Sverige. Och det borde väl vara rätt lätt att hitta hans gamla adresser, om han bodde i S-holm? Jag hittar inte en enda nu levande person med hans efternamn i Sverige ...
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 16:14.
Citera
2013-11-02, 17:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Tack! Snubben verkar ju ha varit en vanelögnare, och man ska nog ta allt med en skopa salt, tex det där med att han var tjenis med höjdarna och så, och det är lätt att beslå Vinof med en klockren lögn, för lumpen gjorde han visst. Han fullgjorde värnplikten vid LV5 i Sundsvall, som korpral (källa: polispapper från 1968). Vinof var ngn som pratade precis som det passade honom, han halvljög, blåljög och slirade, han visste hur man placerar en lögn i ett ordflöde, och man undrar varför just värnplikten var viktig att förneka helt plötsligt. Vinof var nog rätt paranoid, men han behövde väl inte vara skraj för Palme-spanare precis.

Det är som sagt motigt med arbetet nu, tyvärr, men vi vet iaf att Vinof saknade alibi, att han var i S-holm i juni, att han träffade bekant vid Stureplan i början av juni och att han lämnade in en polisanmälan till krimjouren 15/6, och hans punktlista är osannolikt detaljerad och matnyttig, och så har vi detta med handduken, och man tror ju inte att det är sant. På fyndplats 1 hittas en irländsk handduk, och 1986 kommer en fd anställd med lönekrav efter Vinofs konkurs, och mannen har ett irländskt efternamn. Det ska bli mkt spännande att se var Vinofs irländare höll till och om/när han lämnade Sverige. Och det borde väl vara rätt lätt att hitta hans gamla adresser, om han bodde i S-holm? Jag hittar inte en enda nu levande person med hans efternamn i Sverige ...

Historien om Vinof blir bara bättre och bättre, hur fan kunde de tappa fokus från den personen?

Han måste ju vara en utredares våta dröm, allt som framkommit pekar ju i hans riktning.
Citera
2013-11-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Historien om Vinof blir bara bättre och bättre, hur fan kunde de tappa fokus från den personen? Han måste ju vara en utredares våta dröm, allt som framkommit pekar ju i hans riktning.

Skönt att du håller med, man känner sig rätt ensam ibland

Ja, visst är det helt vansinnigt, att man tappade Vinof, man fattar ingenting, vad hände?

Och som sagt var, hoppet från Vinof till Härm är ju intressant och helkonstigt.

Man har alltså fått korn på en vanekriminell man som nyss utretts för personhot, han känner Catrine, han påstås ha bordellkoppling, han påstås vara våldsam mot kvinnor, han är torsk, han är hårt knuten till dumpningsområdet pga jobb och bostäder, han har ngt sorts missbruksproblem, han är på dekis, han krökar, han genomgår flera kriser (konkurs i maj och stor husförsäljning i juli, och dessutom är det förskingringstrubbel och diverse fiffel) och borde vara mer labil än vanligt sommaren 1984, och då har vi inte ens betat av hälften av alla besvärande punkter.

Karln lös ju för fan som en julgran i utredningen, och han var verkligen ett hett objekt på hösten, så vad hände, jag undrar varför alla fick hjärnsläpp och sa: "Äsch, vi skiter i den där glödheta gubben, vi kör på personrykten och skitprat istället, vi suger in den där ostraffade bokmalen Härm, för han är ju konstig i skallen och har säkert mördat sin sambo, och det är kanske han som styckat da Costa, vi får hoppas det".

Dessutom saknar Vinof alibi, och massor av saker talar absolut till hans nackdel, och man kan också vända på steken och säga såhär: det finns absolut ingenting som talar emot Vinofs inblandning, det är den dystra sanningen. Och att 5 utmärkta personkällor inte vill kommunicera, berätta om Vinof, det minskar verkligen inte nyfikenheten på hans person och leverne.

Och det är ju inte bara Vinof själv som är intressant. När man fattar att Vinof kände Catrine och att han huserade i industriområdet där man hittade Catrines kvarlevor, då måste man ju kolla hans bilar, lokalerna, och Vinofs umgänge, och de knäppaste människor han kände var säkerligen också intressanta för utredningen, och att man inte gjorde husrannsakan alls, det kommer jag aldrig att fatta ...

Men men ... tyvärr så stannar nog Vinof-grävandet här, om vi inte har osannolik tur - kanske finns det fler intressanta grejer i hästmordens förundersökning (nästan tusen sidor har jag hört ... jösses), och kanske ångrar sig ngn källa och börjar prata, men det är osannolikt ...

Det verkar iaf mkt märkligt om allt beror på slumpen ...

Och man kanske vågar gissa att märket Green Hills var vanligare på Irland än i Sverige, och kanske kom handduken med D*** M*** till Sverige, eller kanske köpte D*** M*** handduken just pga Irlandskopplingen. Vi får rota vidare, och vi får se om karln var gästarbetare eller om han var bofast ...

En ganska ovanlig handduk och ett mkt ovanligt efternamn som råkar mötas ... Spännande att se om allt detta landar någonstans.

Kanske tog Vinof med sig sanningen i graven
Senast redigerad av Eremona 2013-11-02 kl. 18:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in