2013-11-02, 05:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Här är bilden på konversationen om kackerlackan och den postades på fredag den 10/5.

Och här är bilden på att AN om att hon inte skulle fälla några tårar

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fi40.tinypic.com%2F2wnczeb .jpg

Sen skrev väl VBs mamma något typ: - AN svartsjuk på VB!!!
Så då måste väl AN redan vetat om deras umgänge...
Citera
2013-11-02, 05:33
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Varför fortsätter tejprullen att ses som ett viktigt bevis enligt åklagarna?
Blodet på den är ifrån en levande VB, eftersom Uno (likhunden) kammade noll på den.

FUP s. 364.

Det är fortfarande ett viktigt indicium då det fortfarande inte finns en rimlig förklaring till VBs blod på tejpen och tejpen på VBs döda kropp.
Citera
2013-11-02, 06:07
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Titta på kartan. Jag har märkt ut bostäderna och platsen som den asiatiska kvinna syntes på. Om hon var på väg österut gick hon från bådas bostad. KJ:s bostad ligger nästan rakt västerut, och närmaste vägen till MB:s bostad är också västerut, och sedan söderut.

Tack för den utmärkta kartan Q, glömde att den fanns.

Oavsett vilket håll hon egentligen gick åt så är platsen där hon iakttogs helt uppåt väggarna i alla fall.

Skulle det vara möjligt och be om en uppdatering av kartan, skulle önska att dels värnet sattes ut där hundarna markerade men även den markering som de tre hundar gjorde i sektor 3?
Citera
2013-11-02, 06:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Jag märker en del brister hur man valt att gå vidare med resultatet av förundersökningen och att man inte kollat upp MB:s alibi bättre, men jag väljer att tro att åklagarna och poliserna gjort sitt jobb på ett professionellt sätt. Om de säger att karatetränaren inte är aktuell så måste det ju betyda någonting.

Hur kan någon som har motiv men inget alibi inte vara aktuell ?
Citera
2013-11-02, 07:16
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tack för den utmärkta kartan Q, glömde att den fanns.

Oavsett vilket håll hon egentligen gick åt så är platsen där hon iakttogs helt uppåt väggarna i alla fall.

Skulle det vara möjligt och be om en uppdatering av kartan, skulle önska att dels värnet sattes ut där hundarna markerade men även den markering som de tre hundar gjorde i sektor 3?

Markering av likdoft i sektor 3
Söket påbörjades i riktning norrut längs den stig som utgjorde höger gräns av sökområdet. Hunden söker lugnt och koncentrerat av ytan. Innan vi kommer fram till den norra sökområdesgränsen (rågången) markerar hunden i vind åt vänster och tar sig fram till några stenar där han påtagligt ökar sitt intresse. Hunden söker intensivt över stenarna och kommer sedan till markering.

Plats för markering
Koordinater: 65.827171, 21.761317
Kartmarkering: http://goo.gl/maps/0HDP8

Värnet där markering av hundar gjordes
Söket genomförs av Berlin/Kompis. Hunden uppvisar omedelbart då söket inleds stor koncentration och målmedvetenhet i beteende. Hunden söker ytan och kommer relativt snabbt till markering, skällande på samma sätt som vid vattensök efter lik. Skallgivningen är i bortre änden av värnet riktat mot fönstergluggen. Då hunden sätts i förnyat sök söker den koncentrerat golvytan och hoppar sedan upp på en mindre "bordsyta" som den söker intensivt och kommer där till en påvisande markering. Hunden är mkt insisterande och kommer även här i skallgivning.

Jag är osäker på exakt var detta värn ligger.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-02 kl. 07:23.
Citera
2013-11-02, 07:31
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Han kan ha använt den medans hon levde. blodet kommer väl från såret i huvudet, tyder på att hon hade en påse runt huvudet medans hon levde, hade hon tejp i ansiktet? Över ögonen, kinderna där det är små punktblödningar, sånt får jag när jag har plåster.
Var det så att han inte lyckades ta död på henne? Därför, strypning, kanske kvävning, huggen på ryggen och sen sticken som dödade..
Eller var det ren tortyr?

KJ ska alltså göra allt ovanstående och komma hem utan ett spår på sig, kläder, skor, samt att bilen måste vara ren på förarplatsen, golvmatta, nycklar, dörrhandtag, pedaler, ratt, växelspak, säte mm.

..och sedan lägger KJ tillbaka tejprullen på medicinskåpet? En rulle med offrets blod på. Knappast. Rullen har legat där den legat sedan VB använde den sist.

Lägenheten är avförd som brottsplats och dess golv är jämnt smutsade. Alltså har ingen städning förekommit. Lägenheten är "ren" m a o.
Citera
2013-11-02, 07:59
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Det är fortfarande ett viktigt indicium då det fortfarande inte finns en rimlig förklaring till VBs blod på tejpen och tejpen på VBs döda kropp.

Tejprullen har en +1 för att den för ögat ser ut att vara samma, samt att den är delad på liknande sätt.
Ändar och kanter har inte kunnat sammanföras, ej heller bredd, dock finns offrets blod på den. Blod från en levande VB.
Tänk om de inte hittat någon tejp alls hos KJ, hur hade läget varit då?

Kontaminera KJ:s bil skulle jag kunna göra på 30 sekunder.
Kör upp bakom utsedd bil. Öppnar bildörr. Trycker på bagageöppnaren. Stänger bildörr. Springer bak, lyfter snabbt på bråten i bagaget och håller upp det med axeln. Öppnar påse med blod, ev. nerblodat plagg. Pressar ihop påsen och låter en mindre mängd vätska droppa över bagagemattan. Avslutar med att dra påsen över bagagekanten. Stänger bagaget. Drar av mig handskar och påsen i ett svep (tänk hundbajsupptagning) och låter detta falla ner i en ny påse. Hoppar in i bil och kör från platsen.
Blodet kommer ifrån en död VB.
Krim.hunden Uno är inte tränad på annat än likdoft och markerar vare sig VB legat i bagaget eller inte. Blodet var dött för Uno.
Senast redigerad av lilltoe 2013-11-02 kl. 08:11.
Citera
2013-11-02, 08:12
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Tejprullen har en +1 för att den för ögat ser ut att vara samma, samt att den är delad på liknande sätt.
Ändar och kanter har inte kunnat sammanföras, ej heller bredd, dock finns offrets blod på den. Blod från en levande VB.

Kör upp bakom uttsedd bil. Öppnar bildörr. Trycker på bagageöppnaren. Stänger bildörr. Springer bak, lyfter snabbt på bråten i bagaget och håller upp det med axeln. Öppnar påse med blod, ev. nerblodat plagg. Pressar ihop påsen och låter en mindre mängd vätska droppa över bagagemattan. Avslutar med att dra påsen över bagagekanten. Stänger bagaget. Drar av mig handskar och påsen i ett svep (tänk hundbajsupptagning) och låter detta falla ner i en ny påse. Hoppar in i bil och kör från platsen.
Krim.hunden Uno är inte tränad på annat än likdoft och markerar vare sig VB legat i bagaget eller inte. Blodet var dött för Uno.

Du anser det som en rimlig förklaring till spåren i bilen, men jag anser den förklaringen, tillsammans med alla andra omständigheter som exempelvis att KJ var den sista kända person som såg henne i livet, som en orimlig förklaring.

För att man ens ska fundera kring ett sådant scenario så krävs att man kan påvisa att någon annan än KJ kan ha mördat och styckat henne, det kan man inte idag, om man bortser från gissningar och fantasier.

Rätten är inte heller speciellt mycket för konspirationer, de vill se fakta och rimliga förklaringar som det finns något stöd för, innan de tar sådant i beaktan.
Senast redigerad av Lalajlaj 2013-11-02 kl. 08:18.
Citera
2013-11-02, 08:16
Medlem
Citat:
Om de inte hade hittat tejpen hade indiciekedjan mot KJ varit svagare. Men nu hittade de tejpen där, så det stärker istället indiciekedjan.

Citat:
Kör upp bakom uttsedd bil. Öppnar bildörr. Trycker på bagageöppnaren. Stänger bildörr. Springer bak, lyfter snabbt på bråten i bagaget och håller upp det med axeln. Öppnar påse med blod, ev. nerblodat plagg. Pressar ihop påsen och låter en mindre mängd vätska droppa över bagagemattan. Avslutar med att dra påsen över bagagekanten. Stänger bagaget. Drar av mig handskar och påsen i ett svep (tänk hundbajsupptagning) och låter detta falla ner i en ny påse. Hoppar in i bil och kör från platsen.
Hur länge hade du behövt spanat på KJ för att inse att bilen var olåst och att bakluckan bara gick att öppna inifrån bilen? Eller hade nån redan talat om det för dig? Klarar du att göra allt det där på 30 sekunder i mörker eller gör du det när det är ljust och hoppas att ingen märker personen som plötsligt gör inbrott i en bil på parkeringen? Varför drog du påsen över bagagekanten?
Citera
2013-11-02, 08:18
Medlem
lilltoes avatar
Citat:
Du anser det som en rimlig förklaring till spåren i bilen, men jag anser den förklaringen, tillsammans med alla andra omständigheter som exempelvis att KJ var den sista kända person som såg henne i livet, som en orimlig förklaring.

För att man ens ska fundera kring ett sådant scenario så krävs att man kan påvisa att någon annan än KJ har mördat och styckat henne, det kan man inte idag, om man bortser från gissningar och fantasier.

Rätten är inte heller speciellt mycket för konspirationer, de vill se fakta och rimliga förklaringar som det finns något stöd för, innan de tar sådant i beaktan.

Åklagarna har heller inget än gissningar och fantasier kring brottet med KJ som GM. Det uppdagades i intervjun igår. De såg tämligen besvärade ut. Dock har de sedan länge bestämt att KJ är GM.
Citera
2013-11-02, 08:20
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
jag har ingen statistik naturligtvis men jag tycker också det KÄNNS ovanligt med plantering, å andra sidan rätt smart med plantering av bevis uppenbarligen, mördare borde kanske använda det oftare!?
och hur skulle du göra om du visste att du ville göra ett brott som du nog skulle bli huvudmisstänkt för?
KJ bor i en fastighet där det är flertalet fönster man måste gå förbi för att komma in i hans lya. Dessutom står hans bil på en helt öppen och upplyst parkering . Inte minst så har KJ ett udda dygnsmönster, risken är alltså stor att han är uppe och vaken mitt i natten.På dagtid så är risken stor att hans grannar är vakna och kan se en massa. SÅ KJ är en dålig kandidat att försöka plantera bevis hos, både i lyan och bilen. Dessutom ska då den "verklige mördaren" veta att VB skulle till KJ just den här kvällen, känna till vad han har för bil, hans rutiner osv.

Jag skulle förhoppningsvis inte inte vara så dum i huvudet att jag skulle begå ett brott om jag visste att jag skulle bli huvudmisstänkt för det. Men OM jag ändå skulle göra det så skulle jag planera det minutiöst för att minimera alla risker. Jag skulle ha en plan för var mordvapnet och kroppsdelarna ska försvinna. Jag skulle definitivt inte springa omkring på en upplyst parkering och grotta i någon annans bil eller gå in i någon annans lya.
Citera
2013-11-02, 08:22
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Åklagarna har heller inget än gissningar och fantasier kring brottet med KJ som GM. Det uppdagades i intervjun igår. De såg tämligen besvärade ut. Dock har de sedan länge bestämt att KJ är GM.

Det är sant, åklagarna har inte all information de behöver för att kunna få ihop en exakt gärningsbeskrivning, det är en svaghet.

Däremot har de teknisk bevisning och besvärande omständigheter som högst påtagligt talar för att KJ är inblandad i hennes död.

Avsaknaden av spår från andra personer stärker detta ytterligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in