2013-11-01, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jag tycker att det låter som någon som hostar till lite lätt.
Ja, nu får grabben passa på och njuta av resorna som stundar, till Stockholm och sedan
Göteborg, för sedan blir det inte så mycket av den varan...
För mycket lång tid framåt väntar något helt annat.

(min fetning)

Min gissning:
Det väntar en dom på livstids fängelse för Fredrik Svensson!
Håll till godo!
Citera
2013-11-01, 23:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Är spelplanen så öppen egentligen, HD med Lambertz (den olyckan) i spetsen har ju indirekt talat om för HR hur de borde ha värderat bevisen?
Det behöver nu inte HovR bry sig om alls, och chansen att fallet återigen kommer upp på HD:s bord är infinitesimalt liten.
Citat:
Visst det var med minsta möjliga marginal som resningen gick igenom
Ännu mindre marginal än vad det verkar av själva beslutet, vad jag förstår. Jag har hört ryktas, men ännu inte sett på papper, att inte heller föredragande justitiesekreterare, Patrik Skogh, tillstyrkte resning.

Citat:
men kontentan av vad HD skriver är väl att HR skulle ha bedömt saken annorlunda än vad de gjorde?
Ja, det är i alla fall min tolkning att HD:s majoritet menar att hade bara HovR tänkt vettigt, så hade den nya bevisningen sannolikt räckt till fällande dom.
Citera
2013-11-01, 23:45
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Jag tycker att det låter som någon som hostar till lite lätt.
Ja, nu får grabben passa på och njuta av resorna som stundar, till Stockholm och sedan
Göteborg, för sedan blir det inte så mycket av den varan...
För mycket lång tid framåt väntar något helt annat.

Ja, vi får hoppas att de kör ner när det är dagsljus på måndag så han kan kolla in omgivningarna, så att han känner igen sig när han kommer ut...
Citera
2013-11-01, 23:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article17766052.ab

OC på Aftonbladet verkar inte ha uppfattat det så utan att det blir något mellanting där gamla bedömningar fortfarande har en viss beständighet om det inte kan kullkastas av ny bevisning.
Nej, jag tolkar det inte så, utan bara som om OC lite olyckligt pratar om flera saker samtidigt.

Har resning beviljats, så har den, och då gäller den traditionella svenska fria bevisprövningen och fria bevisvärderingen fullt ut. Västra Sverige är inte bunden av vad någon annan avdelning på samma hovrätt tyckte om ett givet bevisfaktum förra gången.

Citat:
En knäckfråga måste bli om den gamla bedömningen, att även om mt skjutit Marina så går det inte att fastställa uppsåt, kan ändras i ljuset av ny bevisning. HD verkar se en sådan väg, men jag tycker att det verkar långsökt.
Det går att komma runt det om man vill. HD anger en väg, nämligen att hålla FS tystnad i ärendet emot honom. Jag tyckte att den gamla hovrättsdomen var onödig defaitistisk, och i princip krävde endera erkännande eller videoinspelning av dådet för att vilja fälla för mord. Så mostrig behöver man inte vara. Man kan till exempel väga samman sannolikheten för att någon begår det straffmässigt lika allvarliga brottet brott mot griftefrid för att dölja att man begått vållande till annans död, med sannolikheten att man under de omständigheter som förelåg skjuter någon av misstag.
Citera
2013-11-02, 00:12
Medlem
Grandiosos avatar
Det är en ytterst kompetent och meriterad herre som nu tar sig an målet mot FS.
Han har arbetat som överåklagare hos riksåklagaren (RÅ) i Stockholm även om det "bara"
rörde sig om ett vikariat 2009.

http://www.bt.se/nyheter/boras/borasaklagare-borjar-hos-ra(1556489).gm

Det blir ingen lätt nöt att knäcka för varken försvarsadvokat eller den åtalade själv...
Citera
2013-11-02, 00:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hahaha, så sant. Jag tycker att HD skulle ha experter i det område som de ska granska.

Låter det inte som att någon gråter i bakgrunden i intervjun?

Låter som någon hostar och FS har tappat talförmågan, och är väl i ett chocktillstånd.,
Men med det man vet i dagsläget kan man säga att han har gjort bort sig och det kommer kosta även om det tog 3, 5 år.
Kvarnström fick lida för kriminalteknikernas tabbe, men hans gärningsbeskrivning har fått det underlag och erkännande som krävs.

Nåväl han är anhållen och sitter väl i Karlstad och transporteras till Stockholm för häktningsförhandling på måndag, sen får han nog förpassa sig till Göteborgs området och fortsatt häktning i några månader.

Hansson börjar bli pinsam att lyssna på¨och dom försvarsadvokaterna kör samma argument allihop. Han är också ganska körd nu, så han kanske skulle sadla om? En mycket tröttsam herre förövrigt att lyssna till.
Det är dock högst intressant då resningar sker och det här ska man inte missa.
Förövrigt på twitterflödet hos juristerna är att man sympatiserar med gröngölingarnas inställning i HD, men tycker ändå att det är bra att det här fallet tas upp igen.

En sak är noterbar och det är att man ska definitivt inte läsa här för sakinformation utan det får man söka sig till på andra ställen,.
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-11-02 kl. 00:41.
Citera
2013-11-02, 00:36
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Det är en ytterst kompetent och meriterad herre som nu tar sig an målet mot FS.
Han har arbetat som överåklagare hos riksåklagaren (RÅ) i Stockholm även om det "bara"
rörde sig om ett vikariat 2009.

http://www.bt.se/nyheter/boras/borasaklagare-borjar-hos-ra(1556489).gm

Det blir ingen lätt nöt att knäcka för varken försvarsadvokat eller den åtalade själv...
Försvarsadvokaten kan öppna upp polisens/åklagarens hemligstämplade slask och då kan fallet ta sig en ny vända som kanske inte är så behaglig för åklagaren.
Citera
2013-11-02, 00:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vet inte, 2 av 5 ville i detta fall avslå ansökan så det går inte direkt att säga att det var ett solklart beslut.

Nu vid klockan 10 så greps i alla fall FS på nytt.

Lalalaj du var en av dom likasom jag som snackade med Fredrik, när han vågade sig in här på Flashback,
Jag hade då ett annat Nick och Avatar jag var ovan med förhållningssättet som man skulle uppföra sig här på FB och blev avstängd på 6 mån.

I alla fall även du Quarrel har med en envis dåres sätt grävt i detta fall hela tiden. Vet inte hur många gånger jag bett dig att rikta in dig på andra mål, har fått varningar även när jag klagat på ditt envisa sätt att jaga Fredrik, jag hängt ut han med både bild och dåvarande adress.

Har dessutom kallat han för mördaren som gick fri, känner mig glad i dag att dom har en kropp och ett vittne som sett Fredrik forsla en kropp. Även ett stort tack till Missing people som hittade Marina.

Jag har även med mitt gamla nick kallat Er för folk som fastnat i ett mål sin inte går att lösa. Förlåt

I dag är jag tacksam för Ert ert enträgna jobb och att Ni aldrig har gett upp en eloge till Er!

Sen för alla som e.v är nya i detta fall och inte var med på 2011 så var faktiskt Fredrik själv inne och skrev och gjorde flera inlägg om hur dumt hela åtalet och tråden var, han försökte på flera dåliga sätt påvisa att han aldrig skulle göra något sånt.. Känns läskigt nu i efterhand att ha snackat med Fredrik en kvinnomördare om just detta.

Eftersom jag aldrig trodde killen skulle få en ny rättegång så slängde jag de 2 bilder som jag hade på skäggapan.

Hoppas att han åker dit nu? Och hoppas någon kan leta upp de inlägg han skrev här för några år sedan. Även den bilden i färg när han ser så nöjd och glad ut.

Har jag fel kan jag lätt erkänna sånt. Jag tror att han åker dit nu.
Citera
2013-11-02, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Vi diskuterar vad HDs ledamöter har för bevisning att styrka att M mördades natten mellan 27-28. Det är en förutsättning för att döma FS för mordet.

Parallellt så kan vi ju diskutera det HD tycker FS inte talar sanning om. När han köpte CB.
Tänk om FS berättar vem han köpte av nu i rond 3, för att inte riskera bli oskyldigt dömd ?
Jag hade tyckt det var bra för FS, då finns det inget orimligt kvar att haka upp sig på.

Fast å andra sidan förklarade advokaten mycket pedagogiskt för den delen, och det faktum att FS tog på sig fulla ansvaret för CB-innehavet.

Att hon blivit mördad i sin säng och sen bortforslad är väl ganska klart? om det var en olyckshändelse hade väl inte gm gjort allt för att dölja händelsen? hon var dessutom skjuten i huvudet du får inte glömma det hoppas jag. fs har inte talat sanning i mycket. hur han fick cannabis utan att ha någon inkomst är kanske lite som sticker ut. han var trots allt beroende av det något vissa försöker förminska som en bagatell. han är en pundare i grund och botten. vissa vill få andra mindre trovärdiga pga punderi men då ska fs också vara mindre trovärdig pga punderi något vissa försöker glömma. tåls att påminna.
Citera
2013-11-02, 02:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destinywaits
Att hon blivit mördad i sin säng och sen bortforslad är väl ganska klart? om det var en olyckshändelse hade väl inte gm gjort allt för att dölja händelsen? hon var dessutom skjuten i huvudet du får inte glömma det hoppas jag. fs har inte talat sanning i mycket. hur han fick cannabis utan att ha någon inkomst är kanske lite som sticker ut. han var trots allt beroende av det något vissa försöker förminska som en bagatell. han är en pundare i grund och botten. vissa vill få andra mindre trovärdiga pga punderi men då ska fs också vara mindre trovärdig pga punderi något vissa försöker glömma. tåls att påminna.
Detta har vi diskuterat och tjafsat om till leda i förra tråden. Kan vi inte komma med något nytt? Nu är det ny rättegång på gång. Finns det några bevis som inte har behandlats av två domstolar redan?
Citera
2013-11-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Detta har vi diskuterat och tjafsat om till leda i förra tråden. Kan vi inte komma med något nytt? Nu är det ny rättegång på gång. Finns det några bevis som inte har behandlats av två domstolar redan?

Hmm. Jag tror jag vet några!!1

Att Marina var död är det ena. Att hon var mördad är det andra.
Att hon var gömd är det tredje.

Inget av detta har kunnat bevisas i tidigare rättegångar.
Varsågod!
Citera
2013-11-02, 02:49
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden

Parallellt så kan vi ju diskutera det HD tycker FS inte talar sanning om. När han köpte CB.
Tänk om FS berättar vem han köpte av nu i rond 3, för att inte riskera bli oskyldigt dömd ?
Jag hade tyckt det var bra för FS, då finns det inget orimligt kvar att haka upp sig på.

Ja du, det skulle inte förvåna mig om det plötsligt dyker upp en försäljare lagom till rättegången. Brottet i sig torde väl vara preskiberat, eller? Oavsett så skulle jag ställa mig frågan: Var har de köpt honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in