2013-11-02, 01:56
Bannlyst
Nu vet jag inte om detta stämmer men det borde ju vara så. Nu solar väl ingen halva kroppen men vi säger att någon gör det. Typ bara solar bara benen och är påklädd på överkroppen. Minskar man inte hudcancern med 50% då?
Citera
2013-11-02, 01:58
Medlem
NovaOculuss avatar
Samma risk att få det, på 50% mindre yta. Eller räknar jag rätt nu?
Citera
2013-11-02, 02:02
Medlem
Riddarhusets avatar
Nej den minskar inte med 50%
Bara den cancer som är relaterad till solning
Sedan är olika kroppsdelar mindre utsatta för denna attack.
Det beror alltså på VILKEN DEL av kroppen du utsätter för sol
Ansiktet tål mer än magen t ex
Citera
2013-11-02, 02:08
Medlem
OneUps avatar
Du har samma risk att drabbas av cancer i den kroppsdel som du solar. Så istället för att löpa X procent risk att drabbas av cancer om du solar hela kroppen så löper du samma procents risk att drabbas av cancer i den kroppshalva som du solar. Och vem vill vara brun på bara hälften av kroppen? Du kan ju istället sola hälften så länge, men då får du sola dubbelt så många gånger för att nå samma brunhet = samma risk för cancer.
Citera
2013-11-02, 02:13
Medlem
tuffkatts avatar
Du utsätter dig för strålning exakt lika länge som du gjort om du solat hela kroppen, alltså så förändras inte den procentuella risken, vad det nu ligger på. Däremot så har du minimerat ytan, vilket innebär att du löper samma x procent risk fast på en y procentuellt mindre yta.

En möjlighet att verkligen minska risken är att sola mindre, i kortare perioder, för att inte bränna dig.
Citera
2013-11-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L_italian
Nu vet jag inte om detta stämmer men det borde ju vara så. Nu solar väl ingen halva kroppen men vi säger att någon gör det. Typ bara solar bara benen och är påklädd på överkroppen. Minskar man inte hudcancern med 50% då?

Citera
2013-11-02, 02:29
Medlem
bjornebarns avatar
Flashbacks matteelit har är här ser jag. Alla har helt fel.

Om du bara solar halva kroppen så är risken att få cancer för i övrigt samma förutsättningar (lika lång exponering för lika intensiv strålning) hälften. Risken att du kommer utveckla cancer i en specifik cell som utsätts för strålningen är lika stor, men antalet celler som utsättes för strålning är endast hälften, så den samlade totala sannolikheten är därmed hälften.
Citera
2013-11-02, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn

Om du bara solar halva kroppen så är risken att få cancer för i övrigt samma förutsättningar (lika lång exponering för lika intensiv strålning) hälften. Risken att du kommer utveckla cancer i en specifik cell som utsätts för strålningen är lika stor, men antalet celler som utsättes för strålning är endast hälften, så den samlade totala sannolikheten är därmed hälften.

Så om vi säger folk som solar har 20% att få cancer och man bara solar halva kroppen så har man 10% chans? Nu vet jag att det är farligt att sola och speciellt att bränna sig. Men det jag menar är

Sola hela kroppen 20 min 10 gånger/år
Sola halva kroppen 20 min 10 gånger/år

Det borde minska mina chanser att få cancer.
Citera
2013-11-02, 03:02
Medlem
OneUps avatar
Citat:

Jag ser det som att det fortfarande är 100% större chans att du drabbas av cancer som om du inte hade solat alls. Du verkar se det som att det är slumpvist utvalda celler (över hela kroppen) som kan utveckla cancer, medan jag menar att alla celler har lika stor risk att utveckla cancer. Om du bara solar halva kroppen löper den 100% större risk att drabbas av cancer, och det spelar ingen roll vilken cell som utvecklar den, den är lika skadlig för det.
Citera
2013-11-02, 03:24
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Jag ser det som att det fortfarande är 100% större chans att du drabbas av cancer som om du inte hade solat alls. Du verkar se det som att det är slumpvist utvalda celler (över hela kroppen) som kan utveckla cancer, medan jag menar att alla celler har lika stor risk att utveckla cancer. Om du bara solar halva kroppen löper den 100% större risk att drabbas av cancer, och det spelar ingen roll vilken cell som utvecklar den, den är lika skadlig för det.

Ehum, 100 % större chans att drabbas av cancer? 100 % större än vad?
Citera
2013-11-02, 03:28
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ehum, 100 % större chans att drabbas av cancer? 100 % större än vad?
Än att inte sola alls
Citera
2013-11-02, 03:55
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Än att inte sola alls

Okej, och var ifrån har du fått att det skulle vara 100 % större risk, alltså en dubblerad risk, att drabbas av hudcancer när man solar än om man inte har solar? Risken att drabbas av cancer beror tex på främst på intensiteten på strålningen som träffar hudcellerna. Om tex intensiteten dubbleras så ökar risken att drabbas för cancer approximativt med en faktor två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in