2013-11-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt åklagaren är rörelsemönstret undersökt så långt det är möjligt. Hur långt är det möjligt om ett par säger att de var ensamma hemma och telefonin inte säger annat.

var det klarlagt att den där extra timmen då MB:s mobil inte uppkopplade mot masten i sävast förrän 21:41 fast han fick sms 20:41 bara berodde på att han ställde om till sommartid nästa dag?
Citera
2013-11-01, 19:45
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
var det klarlagt att den där extra timmen då MB:s mobil inte uppkopplade mot masten i sävast förrän 21:41 fast han fick sms 20:41 bara berodde på att han ställde om till sommartid nästa dag?
Nej, det är inte klarlagt, det är bara en hypotes från mig.
Citera
2013-11-01, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
KJ the commander. Nu hade han lyckats med sitt uppdrag att döda. Kanske VB blev hans krigsfånge. Eftersom han var nyfiken på hur en människa ser ut inuti blev det även en styckning.
Fast det hade ju varit roligare om han fått visa upp sitt verk. Där hon låg från början var det ju för svårt för polisen att hitta henne så spelet kan fortsätta. Det var ju även hans hemliga ställe som han inte ville någon skulle få reda på. Så han flyttar med stor möda den otympliga kladdiga torson närmare civilisationen. Där täcker han den nödtorftigt så att den skall bli funnen lättare.
Tiden går och ingen hittar rätt. Inget händer ju! Då kommer han på den geniala iden att lägga benen i det där ödehuset. Tanken om att lägga benen där kom när han talade om att han sökt igenom det och funnit det tomt. Nu gällde det att få dit benen så han tvättar benen efter att ha den kladdiga torson i minnet. Tar med dem till ödehuset. Placerar de där och känner sig nöjd. När sedan benen blev funna och senare torson blev inget som han tänkt. Han blev misstänkt och häktad. En commander yppar inget. Det har han sett i många krigsfilmer... Tur att det inte utövas tortyr av den svenska polisen. Inte så svårt att hålla tyst då om man är en commander.
Endast en teori. Hur själva mordet gått till vet jag inte heller såklart.
En mycket rimlig och bra teori... Tyvärr
Citera
2013-11-01, 19:49
Medlem
Tecken på VBs hals

Har antytts kunna hänföras till stryptag då man menat att KJ tidigare "praktiserat" det. Vad jag vet var det på initiativ från den tjej KJ då var med. Enligt KJ skulle det vara med en väldigt försiktigt, mjukt tryck. Enligt instruktion från henne.

Bortsett från den tunne och lite lätt motorisk klumpiga, finns det mer fysiskt och smidigare person på andra sidhalvan.

"Vår huvudinstruktör MB har tidigare ett förflutet inom traditionell karate, han började med Shorin-ryu karate 1983 och blev instruktör redan 1985. Han har lång erfarenhet av både tävling och träning med närmare 30 år av budoträning. Utbildad i både de traditionella formerna och den moderna budon ger det en erfarenhet som väger tungt i de flesta budokretsar."
Källa: hemsidan

EDIT. Vem skulle ha störst förutsättning att klara detta. Både fysiskt och mentalt.
Senast redigerad av Remark 2013-11-01 kl. 19:58.
Citera
2013-11-01, 19:52
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyForFools
KJ the commander. Nu hade han lyckats med sitt uppdrag att döda. Kanske VB blev hans krigsfånge. Eftersom han var nyfiken på hur en människa ser ut inuti blev det även en styckning.
Fast det hade ju varit roligare om han fått visa upp sitt verk. Där hon låg från början var det ju för svårt för polisen att hitta henne så spelet kan fortsätta. Det var ju även hans hemliga ställe som han inte ville någon skulle få reda på. Så han flyttar med stor möda den otympliga kladdiga torson närmare civilisationen. Där täcker han den nödtorftigt så att den skall bli funnen lättare.
Tiden går och ingen hittar rätt. Inget händer ju! Då kommer han på den geniala iden att lägga benen i det där ödehuset. Tanken om att lägga benen där kom när han talade om att han sökt igenom det och funnit det tomt. Nu gällde det att få dit benen så han tvättar benen efter att ha den kladdiga torson i minnet. Tar med dem till ödehuset. Placerar de där och känner sig nöjd. När sedan benen blev funna och senare torson blev inget som han tänkt. Han blev misstänkt och häktad. En commander yppar inget. Det har han sett i många krigsfilmer... Tur att det inte utövas tortyr av den svenska polisen. Inte så svårt att hålla tyst då om man är en commander.
Endast en teori. Hur själva mordet gått till vet jag inte heller såklart.

Väldigt likt en av mina tidiga hypoteser. Det som jag också tänkte när jag skrev mitt inlägg var att KJ var psykotisk och hade i sin inre värld uppnått och avslutat sitt uppdrag. Fallen Angel och mps söken kryddade ytterligare den psykotiska vanföreställningen. Sedan såg jag detta med benen som någon avslutande ceremoni.

Sen läste jag Fup och insåg att KJ inte verkade det minsta psykotisk. Samtidigt hoppade en annan juvel upp som synnerligen intressant figur.
Citera
2013-11-01, 19:57
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
På sid 422 har du en bild på skadorna. Förstora upp dem till 200% eller så. Stickskadorna på ryggen är gjorde med ett verktyg som ger insticksskador som ser C formade ut. På ryggen är skadorna gjorda från minst två vinklar (eller om GM bytt grepp) Det verkligt dödande sticket på framsidan av kroppen har en insticksskada som ser ut att vara gjort av ett verktyg som bildar ett D. Kan vara samma verktyg, men att GM bänt verktyget nedåt eller uppåt och så ser det ut som ett liggande D.

Några bokstäver i övrigt ser jag inte. Inga mönster heller för den delen.

Det jag har funderat på är om avsikten med huggen A och B egentligen var att kapa av armarna?
Citera
2013-11-01, 20:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Det jag har funderat på är om avsikten med huggen A och B egentligen var att kapa av armarna?
Det hoppas jag verkligen inte, för skadorna uppkom före döden. Sid 420.
Citera
2013-11-01, 20:05
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Att det blinkar innebär att det inte är helt kolsvart iallafall, som man upplever att det är på andra håll.

Du pratar nu om tre gärningsmän som varit inblandad i gärningen, ärligt talat hur rimligt anser du själv att det låter om du ser till gärningens utförande och konstellationen av huvudpersonerna i detta scenario?

M. Jo den tredje som på något sätt KAN vara inblandad är AN, en outsider som inte nödvändigtvis har varit aktiv i själva mordet, däremot möjlig anstiftare till mordet, dvs stämplat till mord på VB. Övriga är KJ, den huvudmisstänkte och numera åtalade som inte har det starkaste motivet att mörda VB, däremot en uttalad våt dröm att få uppleva känslan att ha makt över liv och död i sin hand - att efter eget gottfinnande ha makt att släcka ett människoliv. Aktiv medgärningsman i hypotesen blir då karatetränaren och familjefadern MB, vars tillvaro hårt ansattes genom sina notoriska otrohetsaffärer med en stalkande Vatchareeya, vars sexuella inviter han inte hade kraft att stå emot. Har MB och AN ostridigt vattentäta alibin under kvällen 4 maj från c:a 21:00 och halvannan vecka framåt så faller naturligtvis min hypotes om denna konstellation till marken. Då måste sökcirkeln efter alternativa medgärningspersoner utvidgas, ensam tror jag inte KJ varit kapabel att utföra mord/styckning/transport/uppstädning, dvs hela vägen från start till mål. Förhoppningsvis brakar KJ ihop under pågående rättegång och berättar hur det ligger till. Vad han själv varit delaktig i och vad övriga har varit med på.
Senast redigerad av MBoudine 2013-11-01 kl. 20:35.
Citera
2013-11-01, 20:07
Medlem
Citat:
Nej, det är inte klarlagt, det är bara en hypotes från mig.

Skulle han gått omkring med fel klocktid ända från mars och sedan just då den 4/5 välja att ställa om klockan? Han hade ju undervisning och kurser som kräver koll på klockan?

Att MB skulle gå omkring med en urgammal mobil stämmer inte heller ihop med den image som han vill skapa, men i det här fallet visade det sig ju praktiskt.
Citera
2013-11-01, 20:09
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Jag tror att dessa två kan ha uppstått medan hon var på fötter/flydde. Kan kanske även indikera att gm är vänsterhänt förutom min tidigare beskrivning angående hur hon höggs när hon låg på mage och på backen
Citera
2013-11-01, 20:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Skulle han gått omkring med fel klocktid ända från mars och sedan just då den 4/5 välja att ställa om klockan? Han hade ju undervisning och kurser som kräver koll på klockan?

Att MB skulle gå omkring med en urgammal mobil stämmer inte heller ihop med den image som han vill skapa, men i det här fallet visade det sig ju praktiskt.
Han kanske inte gör som alla andra och har mobilen som klocka. Hans gamla mobil duger nog bara till att messa och ringa med, och då spelar klockan liten roll. Det var först när han skulle radera VB:s SMS 5 maj som han upptäckte att klockan gick fel och ställde om den. Gissar jag.
Citera
2013-11-01, 20:20
Medlem
Citat:
Han kanske inte gör som alla andra och har mobilen som klocka. Hans gamla mobil duger nog bara till att messa och ringa med, och då spelar klockan liten roll. Det var först när han skulle radera VB:s SMS 5 maj som han upptäckte att klockan gick fel och ställde om den. Gissar jag.

och detta betyder att alla MB:s sms visar fel tid i listan där Namibia upptäckte det, men har justerats av polis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in