2013-11-01, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowmoo
Tänkte bara uplysa att han gör bort sig totalt på sidan 1575-1576 "
H: Vi…jag åkte upp dit själv för att kolla…du vet, när vi höll på att söka.
F2: Mmm.
H: Så åkte jag och lämnade av mina kompisar för att de skulle då sova på torsdagen då vi höll på att söka…ja, veckan efter……sen var det veckan eftersom där………så då åkte jag och lämnade av henne i torsdag och så…ehh……..åkte jag och lämnade av…ehh…så här…kompisarna i…
F: Vilken henne var du och lämnade av?
H: Nej, men jag sa…pjott ahh….jag…

Låter som att han menar : Att han och hans kompisar varit och letat efter VB och sen har han lämnat kompisarna och sen farit och lämnat henne där ? eller missupfattar jag :/

jag tänkte också "hoppsan" när jag läste det. och dessutom har han inte berättat om besöket vid gula huset först.
men för det första så har man väl uteslutit mer eller mindre att kroppen hade lämnats vid gula huset så tidigt, 9:e maj. för det andra säger han ju också att han visst berättat om besöket för spaningsledningen så de kunnat pricka av området. det var ju syftet enligt spaningsledningen, att få området avbokat så ingen skulle leta, samtidigt försöker de sätta dit honom för att inte ha berättat. men de menar kanske att han avbockat området under falskt namn vilket borde vara lätt att kolla om han gjort.
otajmad felsägning hursomhelst.
Citera
2013-11-01, 15:45
Medlem
just_a_girls avatar
På sidan 652 i Fupen beskriver VB en situation till KJ då MB råkat låsa in henne i träningslokalen då hon tvättade en blodig tröja... Det står inte varifrån blodet kom dock. Kan hon ha använt tejp då? Det står även att hon brutit foten samma kväll i ett annat sms till KJ. Hon kanske hade blivit misshandlad och inlåst av MB?
Citera
2013-11-01, 15:52
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
På sidan 652 i Fupen beskriver VB en situation till KJ då MB råkat låsa in henne i träningslokalen då hon tvättade en blodig tröja... Det står inte varifrån blodet kom dock. Kan hon ha använt tejp då? Det står även att hon brutit foten samma kväll i ett annat sms till KJ. Hon kanske hade blivit misshandlad och inlåst av MB?

Detta borde polisen undersöka, i så fall har VB sökt sjukhusvård och fått foten gipsad.
Citera
2013-11-01, 15:53
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Har nu skummat igenom hela FUP...puh... Vissa delar väldigt flyktigt dock. Det är ett par saker som är oklara för mig, kanske någon annan här förstått: Stickskadorna på ryggen bildade bokstaven "D", såg de dödande skadorna vid bröstet på framsidan likadana ut?

Fråga två: Om stickskadorna bildade bokstaven "D", vilken typ av verktyg kan det vara? För stämjärn etc som kommit upp borde ju bilda bokstaven "C" eller "V"?

På sid 422 har du en bild på skadorna. Förstora upp dem till 200% eller så. Stickskadorna på ryggen är gjorde med ett verktyg som ger insticksskador som ser C formade ut. På ryggen är skadorna gjorda från minst två vinklar (eller om GM bytt grepp) Det verkligt dödande sticket på framsidan av kroppen har en insticksskada som ser ut att vara gjort av ett verktyg som bildar ett D. Kan vara samma verktyg, men att GM bänt verktyget nedåt eller uppåt och så ser det ut som ett liggande D.

Några bokstäver i övrigt ser jag inte. Inga mönster heller för den delen.
Citera
2013-11-01, 15:55
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Att undanhålla SMS som kan avslöja KJ är att undanhålla bevis. Det kallas skyddande av brottsling, och vid ett så grovt brott är också det brottet grovt. Straffet är fängelse i upp till fyra år. Jag tror inte MB är heroisk nog att skydda KJ, och riskera det straffet. Vad händer, tror du, om VB:s mobil upphittas, och SMS-trafiken uppdagas?

Jag har inte föreslagit samarbete mellan KJ och MB.

Kan det bli tal om skyddande av brottsling, även om avsikten inte var detta, utan mer att skydda sig själv?
Citera
2013-11-01, 15:56
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gileas
//...// såg inga direkta mönster i huggen, snarare en logisk utplacering om GM först hugger framifrån, därefter vänder VB, stackars sate, för att fly, blir då huggen i ryggen (fast med ett annat vapen vilket inte hänger ihop riktigt), faller ner och blir huggen ur en annan vinkel ytterligare. //...//.

Tydligen brukar jägare "avbloda" innan slakt. Man sticker en eller ett par gånger på ställe/ställen där djuret blöder mycket, t ex hjärtat.

Bild på huggens/stickens placering på VB´s kropp: FUP sid 422.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151874399238082&set=pb.716088081. -2207520000.1383315595.&type=3&theater

Kan fibrerna (FUP sid 277) från VB´s ben komma från en viltsäck?
Exempel på sådan: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Jakt/Utrustning/Viltsack-45389/
Citera
2013-11-01, 15:58
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Kan det bli tal om skyddande av brottsling, även om avsikten inte var detta, utan mer att skydda sig själv?
Det var knappast nödvärn, så visst kan det bli skyddande av brottsling.
Citera
2013-11-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-300
öhh jag säger ju att mordplats/mordvapen/motiv är viktigt & att det är precis allt detta dom saknar!
vittnen, vem av alla vittnen är säkra vittnen här, jag tycker det fabuleras ganska vilt och brett.

Finns ju inte ett vittne som sett honom göra det, än mindre sett honom forssla bort kroppen.
Ett vittne säger sig ha hört två snabba höga skrik...vid närmare eftertanke kan det ha kommit från tv´n

Någon har sett honom bära ut något ( ja ) men vad
Nog är det fullt möjligt att han blir dömd, men jag anser inte att en människa ska bli dömd för mord på dessa indicier som finns, att han varit inblandad på något sätt ( yes ) Men har han dödat henne, nej jag kan inte vara säker på det.

Att dom tejpar med kirurgtejp, det kan jag inte med säkerhet säga, lika lite som du kan säga att dom inte gör det
Och som jag har skrivit bevisar inte mordplats, mordvapen eller motiv nåt. Även om KJ:s lägenhet hade varit full med blod hade nån annan kunnat mörda henne där. Dörren var olåst. Om KJ:s kniv var mordvapnet? Vem som helst kan ha hållit i kniven. Motiv bevisar inget alls. Vittnen kan ljuga och de har ofta fel.

Föreslå ett händelseförlopp och jag kan enkelt slå hål på alla dina "bevis". Det hänger bara på vad man vill kalla rimligt tvivel. Jag behöver tydligen inte ens ha nåt belägg för mina påståenden eller vara säker på det jag säger, precis som du gjorde med karaten och tejpen.
Citera
2013-11-01, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Märkligt då att lämna kvar synligt blod på rullen om man torkar av den.

Kanske den som handskats med tejpen hade handskar, inte så sannolikt, eller så försvann alla spår från tejpen när den låg i KJs ficka. Kanske vattnet från värnet sköljt bort alla spår.

@Wille0Walle

Törs inte jag svara på, i vissa mordfall har jag läst att man inte har kunnat utföra dna-test på grund av att man innan gjort fingeravtrycksundersökning. Men i detta fall vet jag inte.

Kanske det inte var fingeravtrycksundersökning utan användningen av bluestar som förstörde för andra analyser.

Är det så det funkar ? Om man har ett material om tex. 10x10mm, där det kan finnas ett fingeravtryck och/eller blod, så måste man bestämma för ett då den ena metoden omöjliggör den andra ?
Citera
2013-11-01, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nej det känns inte bra. Alls. Känns inte bra att diskutera privatpersoner på öppna forum på internet över huvud taget.
Om vi ponerar att KJ är oskyldig och att GM är en annan. Då tror jag de flesta anser att MB är den som haft mest att vinna på att VB försvann. Och om KJ inte är GM då är ju de facto blod/dna planterat. MB (och AB) säger att de är beredda att döda om någon hotar deras familj. MB har också hotat med att anlita annan person för att döda den han vill bli av med. Därför anser jag att det är relevant att diskutera MB och hans manliga släktingar.

Jaha? Men berätta då vad MB skulle tjäna på att döda VB? Det enda det skapar är ett enormt spektakulärt mord som låter hela Sverige veta att han haft en kärleksaffär med offret. Var det inte det han ville dölja genom mordet? Sen så ska han be sin bror om att göra det och brorsan ställer såklart upp? "För att familjen är hotad av lilla VB?"
Citera
2013-11-01, 16:05
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Har nu skummat igenom hela FUP...puh... Vissa delar väldigt flyktigt dock. Det är ett par saker som är oklara för mig, kanske någon annan här förstått: Stickskadorna på ryggen bildade bokstaven "D", såg de dödande skadorna vid bröstet på framsidan likadana ut?

Fråga två: Om stickskadorna bildade bokstaven "D", vilken typ av verktyg kan det vara? För stämjärn etc som kommit upp borde ju bilda bokstaven "C" eller "V"?

Eftersom man bara kan se skissen i FUP och jag inte kan se några D där så tror jag den bara ska visa att den konvexa sidan har olika riktning.

En halvrund rasp har en D-profil. En sådan fanns enligt ett vittne hos KJ men om den ger sådana skador är ju svårt att förstå.
Citera
2013-11-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl

sid 638 är det!

nu letar jag bara efter fb-konverationen mellan VB och KJ för när var det dom återupptog kontakten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in